Azja stawia na hybrydy
Azjatyccy producenci zamierzają w najbliższych latach zdecydowanie wkroczyć na światowy rynek pojazdów z napędem elektrycznym i hybrydowym. Dotyczy to szczególnie firm z Japonii i Chin, które dzięki wsparciu macierzystych koncernów oraz państw zamierzają znacznie przyspieszyć badania nad alternatywnymi rodzajami napędu pojazdów, w tym autobusów. Jak podają chińskie media, w celu nakłonienia do zakupu tego typu pojazdów przez klientów, wprowadzono zachęty finansowe i podatkowe.
Chińskie wynalazki
W 2008 r., chińscy producenci wyprodukowali tylko 2100 pojazdów z napędem elektrycznym lub hybrydowym. Jednak plany przewidują zwiększenie tej liczby do 500 000 rocznie do końca 2011 r. Dotyczy to przede wszystkim samochodów osobowych, ale w programie tym są uwzględnione także autobusy. Obecnie w całych Chinach prowadzone są badania pojazdów z napędem elektrycznym i planuje się wprowadzenie ich do flot pojazdów służb publicznych. Oferowana obecnie generacja pojazdów elektrycznych umożliwia osiągnięcie prędkości maksymalnej rzędu 100 km/h i zasięgu ok. 200 km, co powinno okazać się wystarczające dla znacznej części chińskich kierowców, którzy w codziennych dojazdach pokonują głównie trasy o niewielkiej odległości. Chińska firma BYD Automotive ogłosiła plany uruchomienia produkcji pojazdu z napędem elektrycznym E6, który będzie mógł przewieźć 5 osób, osiągnąć prędkość maksymalną 160 km/h i zapewnić zasięg rzędu 400 km. Tianjin-Qingyuan planuje wprowadzić na rynek do końca 2009 r. odmianę swojego samochodu Saibao zasilaną energią elektryczną. Jednak nawet uwzględniając wsparcie ze strony rządu, pojazd ten i tak będzie znacząco droższy, niż wersja z tradycyjnym napędem z silnikiem benzynowym.
Rozwój techniki akumulatorowej powinien umożliwić poprawę osiągów pojazdów elektrycznych. Już obecnie oferowane akumulatory litowo-jonowe oferują znacznie lepsze zasięgi, niż tradycyjne, kwasowo-ołowiowe. Jednak kobaltowe akumulatory litowo-jonowe okazywały się zbyt zawodne i choć obecnie dostępna jest nowa technologia fosforanu litowo-jonowego, jest ona dość kosztowna. Innowacyjnym rozwiązaniem, które pozwoliłoby odejść od technologii litowo-jonowych mogłaby się opierać na specjalnych, zmodyfikowanych genetycznie wirusach. Wirusy są wykorzystywane do budowy akumulatorów w wielu zaawansowanych projektach badawczych, jednak technologia ta jest dopiero na wczesnym etapie rozwoju i jak dotąd nie wiadomo, czy będzie ekonomicznie opłacalna.
Nieco szybciej może rozwinąć się sprzedaż chińskich autobusów z napędem elektrycznym i hybrydowym i to nie tylko na wewnętrznym rynku. Firma Beiqi Foton zdobyła w ostatnim zamówienie na 75 autobusów AUV z napędem hybrydowym dla Tajwanu. Będzie to pierwsza partia tych pojazdów sprzedana poza Chińską Republiką Ludową. Oprócz tego, Foton Motor prowadzi obecnie rozmowy z dwiema firmami w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych na temat możliwości eksportu autobusów hybrydowych AUV na te rynki. W przyszłości, autobusy te mogą być oferowane także w innych krajach. Od końca 2007 r., kiedy rozpoczęto produkcję hybrydowych autobusów Foton AUV, pojazdy te trafiły do komunikacji publicznej w niektórych chińskich miastach, jak np. Pekin, Guangzhou, Hangzhou i Shenzen, jednak dotąd nie były one eksportowane. Autobusy Foton AUV są produkowane przez firmę Beiqi Foton Motor Co. Ltd., założoną w 1996 r. jako spółka-córka koncernu Beiqi Foton Co. Ltd. z siedzibą w Pekinie. Firma posiada kilka zakładów produkujących autobusy w różnych prowincjach kraju. Ten największy obecnie producent samochodów użytkowych w Chinach zdobył w ostatnim czasie także zamówienie na 450 autobusów z napędem hybrydowym dla Pekinu.
Specjaliści wskazują jednak, że ponieważ większość energii elektrycznej w Chinach jest wytwarzana z węgla, przejście na pojazdy zasilane elektrycznie będzie miało stosunkowo niewielki wpływ na poziom emisji dwutlenku węgla przez ten kraj. Niektóre badania wykazują, że powszechne wprowadzenie pojazdów z napędem elektrycznym i hybrydowym może ograniczyć emisję spalin o zaledwie ok. 19% i przy szybko rosnącym parku samochodowym Chin korzyści z tego programu mogą okazać się znikome.
Czas na Japonię
Technologia hybrydowa ma za to coraz większe wzięcie w Japonii. Firma Mitsubishi Fuso Truck &Bus Corporation (MFTBC), należąca do koncernu Daimler Trucks, zaprezentowała podczas ostatnich targów Eco Car World 2009 w Japonii swój najnowszy autobus z napędem hybrydowym, model Aero Star Eco Hybrid. W lutym 2008 r., ten ekonomiczny pojazd zdobył nagrodę japońskiego Ministra ds. Gospodarki, Handlu i Przemysłu. Ten wyjątkowo oszczędny pojazd zwyciężył w kategorii „Najlepszy System Oszczędzania Energii”. Nagroda została wręczona podczas XXXIII Wystawy Energii i Środowiska (ENEX) 2009 w Tokio.
Wystawa Eco Car World 2009 odbywała się w Jokohamie, w dniach 6-7 czerwca. Jednym z podstawowych celów tej imprezy było zwiększenie akceptacji dla pojazdów o niskiej emisji spalin oraz zachęcanie do szerokiego korzystania z nich. Oprócz oglądania pojazdów, zwiedzający mieli możliwość także odbycia jazd próbnych.
Mitsubishi Fuso Aero Star Eco Hybrid to duży, niskopodłogowy autobus produkowany na potrzeby rynku japońskiego. Pojazd jest wyposażony w hybrydowy układ napędowy typu szeregowego, który umożliwia znaczące obniżenie zużycia energii. Szeregowy napęd hybrydowy oznacza, że pojazd jest cały czas napędzany tylko silnikiem elektrycznym, któremu energii dostarcza silnik Diesla zasilający generator prądu. Homologowany jako pojazd o niskiej emisji spalin, autobus Aero Star Eco Hybrid wytwarza o 10% mniej tlenków azotu i cząstek stałych, niż stanowią wymagania nowych japońskich przepisów o długofalowej polityce ograniczania emisji z 2005 r. Co więcej, autobus ten ze sporym zapasem spełnia standardy poziomu zużycia paliwa dla pojazdów dużej ładowności, które mają zacząć obowiązywać w Japonii w 2015 r., dzięki czemu jest on gotów sprostać wymaganiom rynku w ciągu najbliższych kilku lat.
Mitsubishi Fuso prowadzi prace nad autobusami z napędem hybrydowym od ponad 10 lat. Oprócz modelu Aero Star Eco Hybrid, firma oferuje na lokalnym rynku także lekkie ciężarówki Canter Eco Hybrid. W sierpniu 2008 r., firma i jej 8 klientów rozpoczęli wspólny test pojazdów Mitsubishi Fuso z napędem hybrydowym na ulicach Londynu. Ponadto, w ub.r. firma otworzyła Globalne Centrum Napędów Hybrydowych Daimler Trucks w Kawasaki. Model Aero Star Eco Hybrid powstał w ramach programu „Kształtowanie Transportu Przyszłości”koncernu Daimler, którego celem jest opracowanie wydajnych, czystych ekologicznie systemów napędowych, w tym także zasilanych paliwami alternatywnymi, aby w przyszłości pojazdy użytkowe z zerową emisją spalin mogły stać się rzeczywistością.