AUTOTEC 2008 – Solaris Bus & Coach (2)
infobus
24.06.2008 19:48
AUTOTEC 2008 – Solaris Bus & Coach (2)
Na czerwcowym salonie pojazdów użytkowych w Brnie nasz kraj reprezentowały dwie autobusowe firmy: Solaris Bus &Coach, który pokazał autobus Urbino 18 w barwach Pilzna oraz poznański Ster.
Opis poszczególnych wystawców rozpoczynamy od polskiego producenta autobusów –Solaris Bus &Coach, który w Brnie pokazał w tym roku jeden autobus –niskopodłogowy model Urbino 18 w barwach czeskiego przewoźnika z Pilzna. Wstępnie zapowiadany był przyjazd pojazdu hybrydowego najnowszej generacji dla Bremy, ale niestety niemiecki klient z niecierpliwością już oczekiwał na swój najnowszy nabytek i nie zgodził się na jego dalsze prezentacje –m.in. na AUTOTEC w Brnie i Komisji Taborowej IGKM w Świdnicy. Szkoda. Najważniejszym punktem prezentacji Solarisa w Brnie była konferencja prasowa, którą poprowadził szef ostrawskiej spółki Solaris Czech spol. s r.o. –Jaromír Ručka. Przedstawił on najważniejsze dokonania firmy w ostatnim czasie oraz podsumował pozycję Solarisa na czeskim i słowackim rynku. Łącznie od 2000 r. do kwietnia 2008 firma Solaris Bus &Coach sprzedała tutaj 247 pojazdów, w tym 209 autobusów i 38 trolejbusów. To oznacza, że Czechy są drugim po Niemcach rynkiem eksportowym dla fabryki z Bolechowa.
Patrząc na podane poniżej wyniki sprzedaży można łatwo dojść do wniosku, że jednym z najpopularniejszych modeli Solarisa na obu południowych rynkach jest Urbino 15. Dlatego niewątpliwie właśnie czescy i słowaccy klienci powinni być zainteresowani nowym, niskowejściowy modelem –Urbino 15 LE, który w Brnie był prezentowany jako autobus międzymiastowy. Jest to jak najbardziej zgodne z tendencją na czeskim rynku, gdzie coraz więcej autobusów miejskich jest oferowanych w wersjach podmiejskich. Generalnie Urbino 15 LE to jedyny tego typu pojazd oferowany w naszej części Europy. Zarówno Iveco, jak i SOR nie oferują pojazdów o tej długości, natomiast kilka lat temu sporym wzięciem w Czechach cieszył się model Irisbus Ares 15M. Być może brak podobnych konstrukcji u konkurentów jest szansą dla polskiego producenta. Solaris Urbino 15 LE ma pojemność 61 siedzących miejsc, a jego przeznaczenie to obsługa tras podmiejskich i lokalnych o dużym natężeniu. Poniżej jego charakterystyka techniczna oraz wystawionego modelu Urbino 18.
Tabela. 1. Zestawienie sprzedaży autobusów i trolejbusów Solaris w Czechach i Na Słowacji w latach 2000-04.2008
|
Urbino 12
|
Urbino 12 LE
|
Urbino 15
|
Urbino 18
|
Trollino 12
|
Trollino 15
|
Trollino 18
|
ČeskéBudějovice
|
3
|
|
3
|
|
|
|
|
Olomouc
|
26
|
|
|
7
|
|
|
|
Opava
|
8
|
|
|
|
16
|
|
|
Ostrava
|
37
|
1
|
22
|
|
12
|
4
|
1
|
Plzeň
|
|
|
15
|
8
|
|
|
|
Chomutov – Jirkov
|
5
|
|
|
|
5
|
|
|
Teplice
|
|
|
4
|
|
|
|
|
Letiště Ostrava
|
|
|
2
|
|
|
|
|
Connex Morava
|
|
|
3
|
|
|
|
|
DP Bratislava
|
22
|
|
|
|
|
|
|
DP Prešov
|
1
|
|
|
|
|
|
|
DP Košice
|
3
|
|
35
|
3
|
|
|
|
Tabela 2. Dane techniczne Solaris Urbino 15 LE
Rodzaj
|
autobus międzymiastowy
|
Typ
|
Urbino 15 LE
|
Długość
|
14.590 mm
|
Szerokość
|
2.550 mm
|
Wysokość
|
3.000 mm/ 32000 mm z klimatyzacją
|
Rozmiar opon
|
275/70
|
Wysokość wnętrza
|
2.470 mm
|
Zwis przedni
|
2.750 mm
|
Zwis tylni
|
3.350 mm
|
Kąt natarcia przód / tył
|
7°/ 7°
|
Dopuszczalna masa całkowita
|
24.000 kg
|
Rozstaw osi
|
6.800 mm / 1.690 mm
|
Promień zawracania
|
25 m
|
Silnik
|
DAF PR265 (265 kW) Opcja: DAF PR 265
|
Skrzynia biegów
|
VOITH 864.5 Opcja ZF 6 HP
|
Zbiornika paliwa
|
300 l
|
Zbiornik AdBlue
|
40 l
|
Przednia oś
|
ZF RL 75
|
Tylna oś
|
ZF AV 132
|
Oś skrętna
|
ZF RL 85 A/N
|
Liczba stojących –siedzących
|
57-61+1
|
Tabela 3. Solaris Urbino 18 w barwach miasta Pilzno
Solaris Urbino 18 LF
|
autobus miejski
|
Długość/Szerokość/Wysokość/Wysokość wnętrza
|
18000/2550/2850/2370 [mm]
|
Silnik
|
DAF PR228 (228 kW), Euro4
|
Skrzynia biegów
|
Voith 864.5
|
Dopuszczalne obciążenie przedniej osi
|
7 100 kg
|
Dopuszczalne obciążenie środkowej I tylnej osi
|
10000 kg / 11500 kg
|
Masa własna
|
16 720 kg
|
Dopuszczalna masa całkowita
|
28 000 kg
|
Miejsca siedzące
|
44 + 1
|
Miejsca stojące
|
121
|
Zbiornik paliwa
|
350l
|
Zbiornik AdBlue
|
40 l
|
Przednia oś
|
ZF RL 85/A
|
Tylna oś
|
AV 132
|
Środkowa oś
|
AVN 132
|
Klimatyzacja kabiny
|
tak
|