AUTOTEC 2008 – Solaris Bus & Coach (2)

infobus
24.06.2008 19:48
Na czerwcowym salonie pojazdów użytkowych w Brnie nasz kraj reprezentowały dwie autobusowe firmy: Solaris Bus &Coach, który pokazał autobus Urbino 18 w barwach Pilzna oraz poznański Ster.
Opis poszczególnych wystawców rozpoczynamy od polskiego producenta autobusów –Solaris Bus &Coach, który w Brnie pokazał w tym roku jeden autobus –niskopodłogowy model Urbino 18 w barwach czeskiego przewoźnika z Pilzna. Wstępnie zapowiadany był przyjazd pojazdu hybrydowego najnowszej generacji dla Bremy, ale niestety niemiecki klient z niecierpliwością już oczekiwał na swój najnowszy nabytek i nie zgodził się na jego dalsze prezentacje –m.in. na AUTOTEC w Brnie i Komisji Taborowej IGKM w Świdnicy. Szkoda. Najważniejszym punktem prezentacji Solarisa w Brnie była konferencja prasowa, którą poprowadził szef ostrawskiej spółki Solaris Czech spol. s r.o. –Jaromír Ručka. Przedstawił on najważniejsze dokonania firmy w ostatnim czasie oraz podsumował pozycję Solarisa na czeskim i słowackim rynku. Łącznie od 2000 r. do kwietnia 2008 firma Solaris Bus &Coach sprzedała tutaj 247 pojazdów, w tym 209 autobusów i 38 trolejbusów. To oznacza, że Czechy są drugim po Niemcach rynkiem eksportowym dla fabryki z Bolechowa.
Solaris na AUTOTEC 2008 –Solaris Urbino 18 w barwach PilznaSolaris na AUTOTEC 2008 –Jaromír Ručka, szef Solaris Czech podczas konferencji prasowejSolaris Urbino 15 LE - czarny koń na czeskim rynku?Stoisko poznańskiego producenta siedzeń –firmy Ster
Patrząc na podane poniżej wyniki sprzedaży można łatwo dojść do wniosku, że jednym z najpopularniejszych modeli Solarisa na obu południowych rynkach jest Urbino 15. Dlatego niewątpliwie właśnie czescy i słowaccy klienci powinni być zainteresowani nowym, niskowejściowy modelem –Urbino 15 LE, który w Brnie był prezentowany jako autobus międzymiastowy. Jest to jak najbardziej zgodne z tendencją na czeskim rynku, gdzie coraz więcej autobusów miejskich jest oferowanych w wersjach podmiejskich.  Generalnie Urbino 15 LE to jedyny tego typu pojazd oferowany w naszej części Europy. Zarówno Iveco, jak i SOR nie oferują pojazdów o tej długości, natomiast kilka lat temu sporym wzięciem w Czechach cieszył się model Irisbus Ares 15M. Być może brak podobnych konstrukcji u konkurentów jest szansą dla polskiego producenta. Solaris Urbino 15 LE ma pojemność 61 siedzących miejsc, a jego przeznaczenie to obsługa tras podmiejskich i lokalnych o dużym natężeniu. Poniżej jego charakterystyka techniczna oraz wystawionego modelu Urbino 18.
Tabela. 1. Zestawienie sprzedaży autobusów i trolejbusów Solaris w Czechach i Na Słowacji w latach 2000-04.2008
 
Urbino 12
Urbino 12 LE
Urbino 15
Urbino 18
Trollino 12
Trollino 15
Trollino 18
ČeskéBudějovice
3
 
3
 
 
 
 
Olomouc
26
 
 
7
 
 
 
Opava
8
 
 
 
16
 
 
Ostrava
37
1
22
 
12
4
1
Plzeň
 
 
15
8
 
 
 
Chomutov – Jirkov
5
 
 
 
5
 
 
Teplice
 
 
4
 
 
 
 
Letiště Ostrava
 
 
2
 
 
 
 
Connex Morava
 
 
3
 
 
 
 
DP Bratislava
22
 
 
 
 
 
 
DP Prešov
1
 
 
 
 
 
 
DP Košice
3
 
35
3
 
 
 
Solaris Urbino 15 LE - czarny koń na czeskim rynku?Solaris Urbino 15 LE - czarny koń na czeskim rynku?Solaris Urbino 15 LE - czarny koń na czeskim rynku?Solaris Urbino 15 LE - czarny koń na czeskim rynku?
Tabela 2. Dane techniczne Solaris Urbino 15 LE
Rodzaj
autobus międzymiastowy
Typ
Urbino 15 LE
Długość
14.590 mm
Szerokość
2.550 mm
Wysokość
3.000 mm/ 32000 mm z klimatyzacją
Rozmiar opon
275/70
Wysokość wnętrza
2.470 mm
Zwis przedni
2.750 mm
Zwis tylni
3.350 mm
Kąt natarcia przód / tył
7°/ 7°
Dopuszczalna masa całkowita
24.000 kg
Rozstaw osi
6.800 mm / 1.690 mm
Promień zawracania
25 m
Silnik
DAF PR265 (265 kW) Opcja: DAF PR 265
Skrzynia biegów
VOITH 864.5 Opcja ZF 6 HP
Zbiornika paliwa
300 l
Zbiornik AdBlue
40 l
Przednia oś
ZF RL 75
Tylna oś
ZF AV 132
Oś skrętna
ZF RL 85 A/N
Liczba stojących –siedzących
57-61+1
Solaris na AUTOTEC 2008 –Solaris Urbino 18 w barwach PilznaSolaris na AUTOTEC 2008 –Solaris Urbino 18 w barwach Pilzna 
Tabela 3. Solaris Urbino 18 w barwach miasta Pilzno
Solaris Urbino 18 LF
autobus miejski
Długość/Szerokość/Wysokość/Wysokość wnętrza
18000/2550/2850/2370 [mm]
Silnik
DAF PR228 (228 kW), Euro4
Skrzynia biegów
Voith 864.5
Dopuszczalne obciążenie przedniej osi
7 100 kg
Dopuszczalne obciążenie środkowej I tylnej osi
10000 kg / 11500 kg
Masa własna
16 720 kg
Dopuszczalna masa całkowita
28 000 kg
Miejsca siedzące
44 + 1
Miejsca stojące
121
Zbiornik paliwa
350l
Zbiornik AdBlue
40 l
Przednia oś
ZF RL 85/A
Tylna oś
AV 132
Środkowa oś
AVN 132
Klimatyzacja kabiny
tak
 
Kolejna nowość Solarisa spod znaku LE –Alpino 8,9 LEKolejna nowość Solarisa spod znaku LE –Alpino 8,9 LE