AUTOTEC 2008 – Irisbus (3)

infobus
01.07.2008 22:56
Podczas tegorocznych targów pojazdów użytkowych w Brnie największy czeski producent autobusów pokazał kilka interesujących nowości –również dla polskiego rynku. W zasadzie najważniejsza wiadomość dla nas dotyczy nowych autobusów międzymiastowych Proway / Proxys, których produkcja zostanie ulokowana w Polsce, a dokładniej w fabryce Kapeny. Obecnie zostały wyprodukowane testowe egzemplarze, które są badane przez Irisbus i Cacciamali. Ich seryjna produkcja ma ruszyć w drugiej połowie roku. Zgodnie z zapowiedziami przedstawicieli koncernu Irisbus te autobusy mają być produkowane w Słupsku na zlecenie koncernu. Także wszystkie kwestie dotyczące gwarancji i innych usług posprzedażnych będą po stronie włoskiej firmy. Oczywiście Kapena będzie mogła oferować te autobusy na naszym rynku –jako generalny przedstawiciel Irisbus w Polsce. Proxys i Proway to kolejna próba wejścia włoskiego koncernu w segment autobusów międzymiastowych klasy midi. Bazuje ona na sprawdzonym już w boju pomyśle z rodziną Midys / Midway, która bazuje na podwoziach Iveco EuroRider o długości 9,7 m dostarczonych przez zakład w Barcelonie i montowanych następnie w fabryce EAG w Budapeszcie. Później pojawiała się próba kooperacji w ramach krótszego modelu Proxy z tureckim Otoyol`em (pisywaliśmy go w relacji z Autosalonu 2007 w Nitrze), ale tutaj historia potoczyła się podobnie jak w przypadku Solarisa oraz Turkkara. Ostatecznie w tym roku zrezygnowano z tej włosko-tureckiej kooperacji. Najnowszy pomysł koncernu na ten segment to pojazdy Proway i Proxy, które będą powstały w Polsce na bazie podwozi Iveco EuroCargo. Ich prezentacji dokonali w Brnie: Daniel Patka, szef Iveco Czech i Libor Doubek, dyrektor handlowy Iveco Czech, który jeszcze niedawno był odpowiedzialny m.in. za polski rynek, a obecnie mocno awansuje w strukturze koncernu. Zresztą to zjawisko odnosi się także do innych pracowników czeskiej Karosy, którzy coraz częściej zajmują odpowiedzialne stanowiska w Irisbus –także w siebie firmy w Lyonie. Podczas konferencji prasowej zostały również przedstawione najnowsze zeszłoroczne wyniki Iveco w Czechach, gdzie firma sprzedała 316 autobusów zajmując 33,3% udział w rynku, w tym: 234 autobusów międzymiastowych i turystycznych, 65 autobusów miejskich i 17 minibusów.
Konferencja prasowa Irisbus: prezentacji firmy dokonali Daniel Patka, szef Iveco Czech i Libor Doubek, dyrektor handlowy Iveco CzechDaniel Patka, szef Iveco Czech i Libor Doubek, dyrektor handlowy Iveco Czech ze statuetką „Podnik Roku 2007”Plany produkcyjne zakłady w Vysokim MycieIrisbus Proxys
Dwaj bracia: Proway i Proxys
Jak już wspomnieliśmy oba autobusy będą produkowane w oparciu o podwozie Iveco Eurocargo przystosowane do wszelkich typów nadwozi –przede wszystkim jednak w zakresie samochodów ciężarowych. Wykonane z wysokogatunkowej stali ma zupełnie płaską górną powierzchnię, co pozwala na łatwą zabudowę. Eurocargo dostępne jest w szerokim zakresie rozstawów osi: od 2700 do 6570 mm, co odpowiada dopuszczalnym długościom zabudowy od 3845 do 10070 mm. Natomiast najnowsze modele Irisbusa będą dostępne tylko w dwóch długościach: 7,75 i 8,45 m. Obie konstrukcje były prezentowane w Brnie w dłuższym wariancie. Podwozie Eurocargo oferuje ono także wiele rodzajów zawieszeń. Dla przewozu osób zostało wybrano oczywiście pneumatyczne pełne, sterowane za pomocą układu ECAS. Sercem układu napędowego jest 6-cylindrowy silnik Tector 6 o mocy 160 KW (217 KM) przy obrotach 2700 obr. /min., spełniający już normę emisji spalin Euro 5. Przypomnijmy, że ta norma emisji spalin zacznie obowiązywać już w przyszłym roku. Jednostka napędowa –jak w większości tego typu konstrukcji –jest umieszczona nad przednią osią.
Proxys to pojazd z grupy tzw. „trudnych do zaklasyfikowania”, czyli autobusów międzymiastowych o turystycznym zacięciu. W Polsce tego typu pojazdu stawiamy w grupie autobusów międzymiastowych kombi, natomiast w Czechach zapewne będą one funkcjonować jako autobusy turystyczne (podobnie jak np. MAN Lion`s Regio czy Irisbus LC956). Natomiast Proway to klasyczny autobus do przewozów międzymiastowych. Oferują one od 28 do 36 miejsc. Proxys pokazany w Brnie miał zamontowanych 30 wysokich, komfortowych foteli wykonanych przez włoską firmę GIBICAR. Natomiast Proway oferował 34 miejsca (również GIBICAR) – bez miejsc stojących. Firma oferuje również wersję lokalną z miejscami stojącymi –wówczas układ jest następujący: 32 siedzące + 5 stojących + kierowca. Oba modele były wyposażone w klimatyzację firmy Webasto.
Irisbus ProxysIrisbus ProxysIrisbus ProxysIrisbus Proxys
Irisbus ProxysIrisbus ProxysIrisbus ProxysIrisbus Proxys
Irisbus ProxysIrisbus ProxysIrisbus ProxysIrisbus Proxys
Irisbus ProxysIrisbus ProxysIrisbus ProxysIrisbus Proxys˛
Irisbus ProxysIrisbus Proxys
W porównaniu ze wszystkim autobusami oferowanych do tej pory przez Irisbus w tym segmencie te są najbardziej zunifikowane pod względem stylistyki z pozostałymi konstrukcjami Irisbus. Mocno podkreślony „uśmiech”plus sporo łagodnych łuków jest znakiem rozpoznawczym obu modeli i to –jak wskazywały wstępne rozmowy z osobami zwiedzającymi stoisko Iveco w Brnie –będzie się podobać większości pasażerów. Pojemność bagażowa autobusów, jak na tą klasę gabarytową całkiem spora i wynosi 3,7 m3. Co ważne –w autobusie Proway jest możliwość zainstalowania drzwi na zwisie tylnym, co umożliwi wprowadzenie windy do wózków inwalidzkich. Poniżej prezentujemy podstawowe dane techniczne obu modeli:
Tabela 1. Dane techniczne Irisbus Proxys z AUTOTEC 2008
Rodzaj
autobus międzymiastowy – kombi
Typ
Irisbus Proxys
Długość
8 450 mm
Szerokość
2 390 mm
Wysokość
3 300 mm
Dopuszczalna masa całkowita
10 000 kg
Silnik
Iveco Tector 6 EURO 5
Moc
160 KW (217 KM)
Maks. moment obrotowy
680Nm přzy 1 200 – 2 100 obr/min
Skrzynia biegów
mechaniczna 2865B.6
Liczba miejsc siedzących
30 + 1
Zbiornik paliwa
115 l
Zbiornik AdBlue
25 l
Przestrzeń bagażowa
3,7 m3
 
Tabela 2. Dane techniczne Irisbus Proway z AUTOTEC 2008
Rodzaj
autobus międzymiastowy
Typ
Irisbus Proway
Długość
8 450 mm
Szerokość
2 390 mm
Wysokość
3 300 mm
Dopuszczalna masa całkowita
10 000 kg
Silnik
Iveco Tector 6 EURO 5
 
160 KW (217 KM)
Maks. moment obrotowy
680Nm přzy 1 200 – 2 100 obr/min
Skrzynia biegów
mechaniczna 2865B.6
Liczba miejsc siedzących
34 + 1
Zbiornik paliwa
115 l
Zbiornik AdBlue
25 l
Przestrzeń bagażowa
2,5 m3
Crossway LE –następca serii 900.
Drugą ważna premierą z punktu widzenia polskiego rynku był debiut na czeskim autobusu Crossway 12 LE city w wersji trzydrzwiowej. Przypomnijmy, że światowa premiera tego pojazdu odbyła się podczas Kongresu UITP w Helsinkach w maju 2007 r. Wówczas pokazano model dwudrzwiowy, który bardziej sprawdza się w warunkach komunikacji podmiejskiej. Natomiast szczególnie rynki regionu Europy Środowo-Wschodniej (w tym m.in. Polska) preferują wersję trzydrzwiową, która już „rasowym”autobusem miejskim o wyższej przepustowości potoków pasażerskich. I takie trzy Crossway`e LE w trzydrzwiowej kompletacji trafiły w tym roku do floty JLA Jarocin. Po pierwszych wynikach sprzedaży widać, że niskowejściowa konstrukcja Irisbus`a produkowana w Vysokim Mycie będzie udanym następcą legendarnej już rodziny 900. Karosy. To połączenie funkcjonalności, niskiej podłogi i atrakcyjnej ceny. Aktualnie Crossway LE jest oferowany w dwóch wersjach gabarytowych –o długości 12 i 12,8 m. Wysokość wnętrza w przedniej części pojazdu wynosi 2,565 m, natomiast w tylnej w najniższym miejscu ten pomiar spada do poziomu 1,925 m w najniższym miejscu. Szerokość dwuskrzydłowych drzwi w zaprezentowanej w Brnie wersji (2-2-1) wynosi 1200 mm, natomiast drzwi na zwisie tylnym mają szerokość 800 mm. Dodajmy, ze autobus może mieć także alternatywny układ drzwi: 1-2-0 lub 1-2-1. Co ciekawe w układzie napędowym producent stosuje standardowo dwa rodzaje silników: standardowy Iveco Tector Euro 4 o pojemności 5,9 litra i mocy 264 KM oraz dedykowany do modelu Crossway 12,8M motor Iveco Cursor 8 Euro 4 o pojemności 7,8 l i mocy 220 KM. Opcjonalnie można go zastosować także w wersji 12M lub też zamówić odmianę Euro 5 i EEV. Również szeroką gamę możliwości mamy w zakresie wyboru skrzyni biegów, gdzie w standardzie oferowana jest mechaniczna skrzynia ZF 6S (z retarderem Telma), natomiast w opcji można zamówić automaty: Voith DIWA 5, ZF 6HP (przy silniku Cursor), ZF 5HP (przy silniku Cursor).
Irisbus Crossway LE 12M cityIrisbus Crossway LE 12M cityIrisbus Crossway LE 12M cityIrisbus Crossway LE 12M city
Irisbus Crossway LE 12M cityIrisbus Crossway LE 12M cityIrisbus Crossway LE 12M cityIrisbus Crossway LE 12M city
Irisbus Crossway LE 12M cityIrisbus Crossway LE 12M cityIrisbus Crossway LE 12M city
Model Crossway LE –jako najmłodszy w rodziny Irisbus –szeroko korzysta z komponentów stosowanych w innych modelach. M.in. kokpit kierowcy jest przeniesiony z międzymiastowej wersji Crossway`a i Arway`a, natomiast niezależne zawieszenie osi przedniej pochodzi z niskopodłogowego Citelis`a. Ttaki zabieg przekłada się na obniżenie kosztów serwisowych. Warto podkreślić, że demonstracyjna wersja autobusu na AUTOTEC 2008 była wyposażana w fotele polskiej firmy Ster oraz klimatyzację pasażerską firmą Webasto. Poniżej dane techniczne autobusu Crossway LE pokazanego na AUTOTEC 2008:
 
Tabela 3. Dane techniczne Irisbus Crossway LE city z AUTOTEC 2008
Rodzaj
autobus miejski
Typ
Irisbus Crossway LE city
Długość
11995 mm
Szerokość
2 550 mm
Wysokość
3 125 mm
Dopuszczalna masa całkowita
18 000 kg
Silnik
IVECO Cursor 8 EURO 5
Moc
243 KW (330KM)
Maks. moment obrotowy
1 500 Nm przy 1 125 – 1 550 obr/min
Skrzynia biegów
VOITH D 864.5
Liczba miejsc siedzących
28+2 składane+1
Liczba miejsc stojących
76
Zbiornik paliwa
200l
Zbiornik AdBlue
35 l
Irisbus Magalys Irisbus Magalys Irisbus Magalys Irisbus Magalys
Irisbus Magalys Irisbus Magalys Irisbus Magalys Irisbus Magalys
Magelys – luksusowy podróżnik
Irisbus ma aktualnie najbardziej zdywersyfikowaną ofertę autobusów turystycznych: okrętem flagowym jest Magalys, gdzieś w środku plasuje się Domino, a jako autokar ekonomiczny występuje Evadys. To całkiem skomplikowana gama –podobnie jest w segmencie międzymiastowym, gdzie mamy Crossway`a, Arway`a i Evadys`a H. Jednak zdaniem przedstawicieli koncernu tak jest tylko na pozór. Ostateczny kształt oferty handlowej dobiera się pod kątem konkretnego rynku i wówczas sytuacja się klaruje. Na przykład w Polsce jest już zupełnie łatwo, gdyż w roli głównego i w zasadzie jedynego autobusu turystycznego Irisbus`a występuje tutaj tylko najtańszy Evadys. Korzystając jednak z okazji warto przyjrzeć się Magelys`owi –najdroższej i najbardziej komfortowej konstrukcji Irisbus`a w segmencie autokarów. Prawdopodobnie będziemy mogli go podziwiać także na targach TRASEXPO 2008, gdzie –jak na okręt flagowy przystało –planowane jest jego przybycie.
Irisbus Magalys Irisbus Magalys Irisbus Magalys Irisbus Magalys
Irisbus Magalys Irisbus Magalys
Zacznijmy jego opis od kształtów, które nie pozostawiają nikogo obojętnym. Mocno uwypu­klona szyba przednia, zaokrąglone słupki A, harmonijne połączenie prze­szklonego frontu z dachem –to może się podobać potencjalnym nabywcą i pasażerom Magelys`a. Harmonii nie burzy zabudo­wana w przedniej części dachu klimatyzacja. Generalnie charakterystycznym motywem pojazdu –zresztą wspólnym dla całej gamy Irisbusa –jest krągłość kształtów. Okrągłe są reflektory z przodu, jak i charakterystyczny „kołnierz’ na szy­bie tylnej, a na­wet kształt klapy obsługowej komory silnika. Również we wnętrzu Magelysa widać rękę postmodernistycznego stylisty –z charakterystycznym dla Włochów i Hiszpanów południowym rozmachem. Przejście środko­we na całej długości oferuje 2,10 m wysokości. To daje mocne poczucie przestronności, które dodatkowo jest podkreślone przez przeszklo­ne krawędzie dachu. Natomiast komfort zapewniają wygodne fotele SUBLIMEO z pełną regulacją i z zainstalowanymi z tyłu lampkami oraz przyciskami do przywołania obsługi. Oryginalnie rozplanowany system wentylacji. Powietrze nawiewane jest do środka autobusu przez wentylatory roz­mieszczone na całej długości kanału podsufitowego. Otwory nawiewowe znajdują się w odstępach 30-centyme-trowych i można je indywidualnie regulować. Nie można zapomnieć także o trzech płaskich, chowanych ekranach o przekątnej 15 lub 19 cali. I na koniec kilka detali technicznych: autobus oferowany jest w czterech wersjach gabarytowych: dwóch dwuosiowych 12,2 i 12,8 m o wysokości 3,6 m (HD) oraz dwóch trzyosiowych 13 i 13,8 m o wysokości 3,8 m (HDH). W układzie napędowym zastosowano jednostkę Iveco Cursor 10 o pojemności 10,3 l i mocy 380 KM. W opcji występuje jego najsilniejsza odmiana o mocy 450 KM (dedykowana dla odmiany HDH) , jak też wersje Euro 5 lub EEV. Wysokie wymagania, które ma spełniać Magelys, dotyczą również wyposażenia w systemy bezpieczeń­stwa. Standardowo montuje się w nim elektroniczny układ hamulcowy (EBS) z hamulcami tarczowymi przy wszyst­kich kołach oraz ESP i biksenonowe reflek­tory.
Tabela 3. Dane techniczne Irisbus Megalys z AUTOTEC 2008
Rodzaj
autobus turystyczny
Typ
Irisbus Megalys HD 12,2M
Długość
12 200 mm
Szerokość
2 550 mm
Wysokość
3 620 mm
Dopuszczalna masa całkowita
18 000 kg
Silnik
Iveco Cursor 10 EURO 4
Moc
330 kW (450 KM)
Maks. moment obrotowy
2 100 Nm przy 1 050 – 1 500 obr/min
Skrzynia biegów
ZF AS-Tronic
Liczba miejsc siedzących
48+1+1
Pojemność bagażników
9,5 m3
Zbiornik paliwa
480 l
Zbiornik AdBlue
60 l
Irisbus Evadys HIrisbus Evadys HIrisbus Evadys HIrisbus Evadys H
Irisbus Evadys HIrisbus Evadys HIrisbus Evadys HIrisbus Evadys H
Evadys H –autokar czy autobus międzymiastowy?
W ostatnim czasie Irisbus, chyba ja żaden inny producent, mnoży kolejne wersje podstawowych modeli autobusów. Los ten nie ominął turystycznego autobusu Evadys, w którym możemy doszukać się pozostałości po związku Iveco z Renault i inspiracji takimi autobusami jak Ares. Teraz Evadys dostępny jest w dwóch podstawowych odmianach: H i HD i dwóch długościach 12 i 12,8 m. Nowością jest niższa odmiana H o wysokości 3,4 m (HD ma wysokość 3,7 m), która wprowadza po raz kolejny w konsternację wśród klasyfikatorów rynku. O ile wersja HD jest autobusem turystycznym i nie ma tutaj żadnych wątpliwości, tak jego młodszy i niższy brat jest już autobusem międzymiastowym o podwyższonym komforcie przeznaczonym do obsługi krajowych tras długodystansowych. Kolejna różnica tkwi w układzie napędowym –Evadys H jest wyposażony w silnik Cursor 8 o mocy 380 KM, natomiast Evadys HD w jednostkę Cursor 10 o mocy 450 KM. W opcji dostępne są także jednostki Euro 5 i EEV. Podczas wystawy w Brnie mogliśmy oglądać wersję Evadys H 12,8M. Oto jego parametry techniczne:
Tabela 4. Dane techniczne Irisbus Evadys H z AUTOTEC 2008
Rodzaj
autobus międzymiastowy kombi
Typ
Irisbus Evadys H 12,8M
Długość
12 800 mm
Szerokość
2 550 mm
Wysokość
3 456 mm
Dopuszczalna masa całkowita
18 000 kg
Silnik
IVECO Cursor 8 EURO 4
Moc
280 kW (380 KM)
Maks. moment obrotowy
1 500 Nm przy 1 125 – 1 780 obr/min
Skrzynia biegów
ZF 6S 1600
Liczba miejsc siedzących
55 + 1
Pojemność bagażników
8,3 m3
Zbiornik paliwa
310  l
Zbiornik AdBlue
60 l
Dla porównania : Irisbus Evadys HD 12M
Pozostałe pojazdy Irisbus`a
Ponadto na wystawie w Brnie zaprezentowały się następujące autobusu spod znaku delfina:
 – miejski Citelis zasilany CNG z silnikiem Iveco Cursor 8 CNG EEV o mocy 220 kW (272 KM) o pojemności zbiorników 1264 l. Pojemność pasażerska pojazdu to 82 miejsca, w tym max. 32 siedzące.
– minibus Daily Tourys 22 o długości 7,7 m i pojemności 22 pasażerów. To klasyczna zabudowa na podwoziu Daily, które jednak zostało poszerzone do 2400 mm, co znacząco poprawiło komfort podróży.
Jak widać Irisbus przygotował dla zwiedzających wystawę AUTOTEC 2008 bardzo bogatą ofertę, co podkreśla wagę czeskiego rynku dla producenta i jego silne związki z tym krajem. W drugiej połowie roku planujemy odwiedzić fabrykę w Vysokim Mycie i zrelacjonować rozbudowę zakładu (nowa lakiernia i centrum logistyczne), który w tym roku ma wyprodukować aż 3000 autobusów.
Irisbus Citelis 12M CNGIrisbus CrosswayIrisbus Arway w wersji 15-metrowejIrisbus Proway
Irisbus Daily Tourys 22Irisbus Domino