Autosana premiery w praktyce

infobus
21.12.2011 23:49
Jak spisują się nowe autobusy Autosana pokazane Kielcach? Jak wygląda sprawa dostaw Sancity 12 LF dla Lublina? I co słychać w eksporcie firmy z Sanoka? O tym wszystkim rozmawiamy z Adamem Smoleniem, prezesem Autosan SA.:
InfoBus.pl: W tym roku na targach w Kielcach zadebiutował model Sancity 10 LF. Jak aktualnie przebiega kariera tego autobusu? Czy już możemy mówić o pierwszych zamówieniach?
Adam Smoleń, prezes Autosan SA: We wrześniu bieżącego roku na targach TRANSEXPO AUTOSAN pokazał dwa premierowe autobusy. Jednym z nich był właśnie miejski, niskopodłogowy, 10-metrowy SANCITY 10LF. Jest on uzupełnieniem naszej oferty w zakresie rodziny autobusów SANCITY, przeznaczonych dla komunikacji miejskiej. SANCITY 10LF z powodzeniem może być wykorzystywany w mniejszych aglomeracjach miejskich oraz do przewozów na liniach o mniejszym natężeniu ruchu. Prototyp autobusu został skonstruowany i wyprodukowany w odpowiedzi na zapotrzebowanie zgłaszane nam przez przewoźników organizujących transport pasażerski w miastach. Dlatego też nasz „debiutant”wzbudzał duże zainteresowanie w trakcie kieleckich targów, a także po ich zakończeniu. Na razie za wcześnie jest mówić o konkretnych zamówieniach, ponieważ, jak doskonale Państwo wiecie, pojazdy tego typu sprzedawane są w ramach zamówień publicznych. Oczywiście przymierzamy się do wystartowania w kilku przetargach, ale konkretnie będzie można o tym mówić dopiero po ukazaniu się ich Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówień. W  chwili obecnej kończymy proces homologacyjny SANCITY 10LF, abyśmy mogli z sukcesem oferować go w postępowaniach przetargowych. Po zakończeniu badań związanych z uzyskaniem homologacji, autobus rozpocznie testy eksploatacyjne u potencjalnych Klientów. Posiadamy już wykaz firm bezpośrednio zainteresowanych testowaniem u siebie naszego „najmłodszego dziecka”. Zachęcamy do śledzenia artykułów ukazujących się na łamach InfoBusa, gdyż właśnie tutaj informacje o odbywających się testach eksploatacyjnych autobusów pojawiają się najszybciej.
Adam Smoleń, prezes Autosan SA
InfoBus.pl: Kolejny debiutant z TRANSEXPO to Tramp FL. Czy tutaj pojawili się pierwsi nabywcy i jak wasi dotychczasowi klienci podchodzą do tej „nowinki”?
Adam Smoleń: Druga premiera, którą zaprezentowaliśmy w tym roku w Kielcach to, jak go nazywamy, nowe oblicze TRAMP-a, autobus TRAMP FL. Ten z kolei pojazd przygotowany został do obsługi komunikacji międzymiastowej, a nawet po zamontowaniu elementów i urządzeń znajdujących się na bogatej liście wyposażenia dodatkowego, do obsługi przejazdów turystycznych. Szerzej na jego temat mówiłem w naszej rozmowie dotyczącej raportu NIK w sprawie regionalnych przewozów autobusowych, opublikowanej na łamach InfoBusa 30 listopada br. TRAMP FL dedykowany jest dla PKS-ów, a także wszystkich innych firm świadczących usługi przewozowe w komunikacji międzymiastowej i lokalnej. Podobnie jak SANCITY 10LF autobus przechodzi obecnie badania związane z procesem homologacyjnym. Ostateczne świadectwo homologacji planujemy uzyskać w lutym przyszłego roku i liczę na to, że rok 2012 będzie dla nas właśnie rokiem „pod znakiem TRAMP-a FL”. Pierwsze zamówienia na ten autobus są już w naszym posiadaniu z terminem realizacji na marzec przyszłego roku. Zainteresowanie pojazdem jest duże, ale jak wiadomo obecnie rzadko dokonuje się zakupów autobusów na podstawie oferty. Większość Użytkowników chce mieć możliwość przetestowania pojazdu, który zamierzają eksploatować. Nasz TRAMP FL zostanie przekazany na testy eksploatacyjne po zakończeniu badań homologacyjnych, czyli pod koniec I kwartału przyszłego roku. Z rozmów, które prowadzimy z naszymi aktualnymi, a także potencjalnymi Klientami wynika, że zmiany wprowadzone w autobusie są zgodne z ich oczekiwaniami i właśnie na takie auto liczyli. Ich opinie potwierdzają, że podjęta przez nas decyzja dotycząca przeprowadzenia modyfikacji i „face liftingu”starego TRAMP-a była decyzją jak najbardziej trafioną. Autobus został tak zaprojektowany, aby przy zastosowaniu właściwej kompletacji odpowiadał potrzebom różnych odbiorców.
InfoBus.pl: Najważniejszym miejskim kontraktem tej jesieni była dostawa I transzy dla Lublina. Pojawiło się wokół niej sporo kontrowersji i zarzutów wobec Waszej firmy. Jak to wyglądało z Waszej perspektywy i czy to prawda, że chcecie w przyszłym roku dostarczyć także III transzę przewidzianą na rok 2013?
Adam Smoleń: Faktycznie sprawa dostawy naszych SANCITY 12LF do lubelskiego MPK została w mediach bardzo mocno „rozdmuchana”, często informacje zawierały zarzuty wobec naszej firmy. Wielokrotnie już wypowiadaliśmy się na ten temat. Chciałbym po raz kolejny podkreślić, że autobusy będące przedmiotem dostaw dla Lublina stanowią w pewnym sensie nowość na rynku i wszyscy musieliśmy się ich „nauczyć”, zarówno my jak i nasi Odbiorcy. Proszę mi wierzyć, że jeżeli w początkowej fazie dostaw pisało się bardzo dużo na ten temat na różnych forach internetowych, to w chwili obecnej panuje w tym zakresie niemal zupełna cisza. 20 sztuk SANCITY 12LF jest w Lublinie, są eksploatowane przez tamtejszą komunikację miejską, przewożą pasażerów i dobrze spełniają swoje funkcje, do których zostały przeznaczone. Jeżeli zdarzają się jakieś usterki, to na pewno w takim samym zakresie jak w autobusach innych producentów.
Chciałbym w tym miejscu serdecznie podziękować zarówno przedstawicielom ZTM jak i MPK, a także klientom MPK, czyli pasażerom, za wszelkie opinie i sugestie dotyczące różnych rozwiązań stosowanych w SANCITY 12LF, które mają na celu poprawienie jego funkcjonalności, bezpieczeństwa i niezawodności. Dzięki wprowadzeniu wnioskowanych zmian autobus będzie coraz lepiej dostosowany do wymagań wszystkich Użytkowników.  Następne pojazdy dostarczone w ramach kolejnych dostaw dla lubelskiej komunikacji będą się więc nieco różnić od poprzednich. Na przykład zmieniona została konstrukcja szyb działowych w autobusie, na temat których sporo mówiono i pisano.
InfoBus.pl: Tegoroczna jesień to też zagraniczne targi, na których Autosan nie był obecny. Aktualnie eksport nie jest Waszą najmocniejsza stroną. Czy w najbliższym czasie coś się tutaj zmieni?
Adam Smoleń: W bieżącym roku wprawdzie nie prezentowaliśmy naszych autobusów na targach Busworld w Kortrijk, co było zgodne z przyjętą przez nas strategią, ale nasi przedstawiciele oczywiście byli na targach obecni. Absolutnie nie zaprzestaliśmy działań zmierzających do rozwoju eksportu autobusów AUTOSAN zarówno na rynki, na których już istniejemy, ale też na rynki dla nas nowe. Faktem jest, że w mijającym roku wynik sprzedaży eksportowej nie jest dla nas satysfakcjonujący, ale nie znaczy to wcale, że nie podejmujemy bardzo różnorodnych działań zmierzających do jego poprawienia.
Efekty tych zabiegów powinny być widoczne już w pierwszej połowie 2012 roku. W marcu do Włoch trafią dwa autobusy GEMINI, a tuż przed końcem roku sfinalizujemy kwestie kontraktu na dostawę pięciu autobusów LIDER 10 do Szwecji. O innych projektach nie możemy jeszcze rozmawiać, istnieją jednak poważne przesłanki aby postrzegać rok 2012 jako przełomowy w sprzedaży eksportowej autobusów AUTOSAN S.A. 
InfoBus.pl: Skandynawski rynek, na którym Autosan jest obecny poszukuje głównie autobusów zasilanych alternatywnymi paliwami. Jak pod tym kątem wyglądają plany Autosana w zakresie autobusów zasilanych gazem (CNG), czy biodieslem?
Adam Smoleń: Skandynawia, to bardzo ważny, a nawet strategiczny dla nas rynek eksportowy, na który dostarczyliśmy od 2005 roku 154 autobusy. I chociaż wynik bieżącego roku daleki jest od naszych oczekiwań i najniższy w historii dostaw na ten rynek, nie oznacza to, że mamy zamiar z niego zrezygnować. Wręcz przeciwnie, bardzo intensywnie zabiegamy o pozyskanie kolejnych kontraktów pośród dotychczasowych, jak również i nowych klientów, a nasza oferta nie ogranicza się tylko do autobusów międzymiastowych. Jeżeli chodzi natomiast o paliwa alternatywne, to mamy już za sobą aplikacje zespołów napędowych zasilanych 100% biopaliwami oraz dostawy do Szwecji autobusów z takimi układami. Obserwujemy również tendencje rozwojowe tego rynku i wzrost zainteresowania autobusami miejskimi zasilanymi gazem CNG i nie wykluczamy, że w najbliższej przyszłości rozpoczniemy prace nad autobusem miejskim z takim właśnie napędem, który dopełni naszą ofertę, nie tylko eksportową. Rynek skandynawski zawsze stawiał nam wysokie i specyficzne wymagania. Przygotowani wobec tego jesteśmy, aby sprostać również oczekiwaniom w sferze ekologicznych napędów alternatywnych.
InfoBus.pl: Autosan przygotowuje się przyszłorocznych obchodów swojego 180-lecia. Jak wyglądają przygotowania floty weteranów na te uroczystości i czy szykujecie jeszcze jakieś inne atrakcje?
Adam Smoleń: AUTOSAN w przyszłym roku obchodził będzie bardzo poważny, okrągły jubileusz 180-lecia. Niewiele firm może poszczycić się tak długą historią i tak bogatymi tradycjami. Jesteśmy dumni ze swojej historii i dołożymy wszelkich starań, aby uroczystości związane z obchodami jubileuszu miały właściwą oprawę. Szykujemy szereg niespodzianek, a jednym z najciekawszych wydarzeń będzie niewątpliwie wystawa starych, zabytkowych autobusów rodem z Sanoka. Do tej prezentacji przygotowujemy się już niemal od roku. W naszej fabryce drugą młodość odzyskuje jeden z pierwszych egzemplarzy autobusów SAN H01 z 1959 r. Produkcję tego modelu rozpoczęto rok wcześniej, tj.w 1958. Kolejny odbudowywany weteran to AUTOSAN H09 z roku 1977. Te z kolei pojazdy do produkcji seryjnej weszły pod koniec 1973r. Wystawę chcemy uzupełnić nieco nowszymi modelami, których wytwarzanie zakończono wprawdzie już wiele lat temu, ale jeszcze można je spotkać na polskich drogach. Poza tym do zaprezentowania swoich odrestaurowanych autobusów wyprodukowanych w Sanoku zaprosiliśmy MPK Kraków oraz Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej. Mamy nadzieję, że zabytkowe autobusy pięknie przygotowane na jubileusz będą cieszyć oczy Sanoczan, naszych Gości oraz wszystkich pasjonatów motoryzacji. Dużo więcej informacji na temat floty weteranów, zdjęć z przebiegu procesu ich odbudowy znajdziecie Państwo na naszej stronie internetowej, do odwiedzenia której serdecznie zapraszam. Na temat pozostałych szykowanych przez nas atrakcji i niespodzianek jubileuszowych nie będę na razie mówić, bo przestałyby być niespodziankami. Zapewniam jednak, że będzie ich sporo. Na koniec chciałbym złożyć serdeczne życzenia świąteczne i noworoczne wszystkim internautom, redakcji portalu InfoBus, a przede wszystkim zwolennikom AUTOSAN S.A., którzy kibicują nam w naszej działalności i od których na bieżąco odbieramy przyjazne sygnały. Życzymy Państwu, aby nadchodzące Święta Bożego Narodzenia były pełne ciepła i radości ze spotkania z bliskimi, a Nowy Rok 2012 przyniósł wiele sukcesów.
InfoBus.pl: Bardzo dziękujemy i za życzenia i za rozmowę.