Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Autosan na drodze ku Euro 6

infobus
11.07.2013 15:38
20 czerwca br. po raz kolejny Autosan zorganizował konferencję techniczno-handlowa dla swoich klientów, dostawców i innych partnerów biznesowych. Tym razem spotkanie odbyło się w Świlczy k. / Rzeszowa, a motto przewodnie brzmiało: „AUTOSAN –kierunki rozwoju pojazdów w aspekcie bezpieczeństwa i ochrony środowiska”. Konferencję otworzył prezesa Autosana, dr Franciszek Gaik. W ramach wstępu przedstawiona została oferta produktowa fabryki w świetle aplikacji silników Euro 6.  Kolejny blok stanowiły prezentacje partnerów biznesowych Autosana dt. wybranych rozwiązań dotyczących poprawy bezpieczeństwa, ekonomii i ochrony środowiska w autobusach, wpisujące się w główny temat konferencji. Mieliśmy okazję wysłuchać ciekawych wystąpień przedstawicieli firm Wabco, Drabpol, Systemy Autobusowe, Eko Moto i Ster. Następna część spotkania dotyczyła tematu alternatywnych źródeł napędu stosowanych w autobusach. Na wstępie tego bloku zaprezentowany został projekt partnerski Autosan –Enika: autobus elektryczny. Dalszą część konferencji wypełnił panel dyskusyjny doskonale poprowadzony przez dr inż. Jana Sasa z krakowskiej Akademii Górniczo-Hutniczej. Do dyskusji zaproszeni zostali znakomici fachowcy z dziedziny publicznego transportu pasażerskiego: Adam Karolak, prezes Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej, Zdzisław Szczerbaciuk, prezes Polskiej Izby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji, dr Franciszek Kowaluk, prezes PKS Łosice, Krzysztof Książyk, dyrektor Działu Przewozów Autobusowych MPK Poznań oraz Mariusz Binduga, dyrektor techniczny MPK Rzeszów. We wnioskach z dyskusji stwierdzono, że nie ma jednego uniwersalnego źródła napędu autobusów, który odpowiadałby potrzebom i uwarunkowaniom wszystkich przewoźników. Decyzje dotyczące ewentualnego wyboru środków transportu z innym źródłem napędu niż stosowane wcześniej muszą być podejmowane po przeprowadzeniu szczegółowej analizy działania firmy i jej otoczenia.
Spotkanie handlowe Autosana w Świlczy k. RzeszowaSpotkanie handlowe Autosana w Świlczy k. RzeszowaSpotkanie handlowe Autosana w Świlczy k. RzeszowaSpotkanie handlowe Autosana w Świlczy k. Rzeszowa
O najciekawszych tematach spotkania w Świlczy –dotyczących Euro 6 i projektu elektrobusa –rozmawialiśmy z prezesem Autosana, dr Franciszkiem Gaikiem. Oto co nam powiedział:
InfoBus.pl: Jak wygląda aktualna oferta Autosana w zakresie silników Euro 6?
Dr Franciszek Gaik, prezesa Autosan SA: Nasza Spółka, podobnie jak inni producenci autobusów dostarczający swoje produkty na rynki europejskie, jest na etapie dostosowywania oferty produktowej do aplikacji silników EURO 6. Najbardziej zaawansowany w przygotowaniu i produkcji jest prototyp autobusu SANCITY 9LE z takim właśnie silnikiem.
W najbliższym czasie do zabudowy silników EURO 6 będziemy przystosowywać kolejne pojazdy z miejskiej rodziny SANCITY: 10LF, 12LF i 18LF. Na początku przyszłego roku przyjdzie czas na montaż nowych zespołów napędowych w autobusach międzymiastowych znajdujących się w naszej ofercie:  LIDER 10, EUROLIDER 9 eco, GEMINI, EUROLIDER 12.
InfoBus.pl: Kiedy pierwsze autobusy z takimi jednostkami zostaną wyprodukowane w Sanoku?
Dr Franciszek Gaik: Jeszcze w tym roku planujemy rozpocząć produkcję autobusów miejskich o mniejszej pojemności z silnikami EURO 6 tj. 9-metrowego niskowejściowego SANCITY 9LE oraz 10-metrowego niskopodłogowego SANCITY 10LF. W roku 2014 sukcesywnie do produkcji wprowadzać będziemy kolejne pojazdy wyposażone w te bardziej ekologiczne jednostki.
InfoBus.pl: Czy w kontekście nowej normy zostanie opracowany także autobus miejski zasilany CNG?
Dr Franciszek Gaik: Pomimo wymogu produkowania pojazdów z silnikami spełniającymi normy czystości spalin EURO 6 przygotowujemy się również do wprowadzenia do oferty autobusu miejskiego SANCITY 12LF zasilanego gazem CNG. Zgodnie z naszymi założeniami planujemy wyposażenie go w silnik IVECO Cursor lub CUMMINS oraz automatyczną skrzynię biegów VOITH lub ZF. W autobusie zamontowane mają być gazowe butle kompozytowe 6 x 214 l.
InfoBus.pl: Poprosimy o wszelkie dostępne szczegóły dotyczące tego bardzo ciekawego projektu elektrobusa, który ma powstać we współpracy Autosan –Enika.
Dr Franciszek Gaik: Obok autobusów wykorzystujących tradycyjne źródło napędu oraz tzw. „gazowca”nasi konstruktorzy przymierzają się również do opracowania projektu autobusu elektrycznego. W tym zakresie wstępnie zainicjowaliśmy współpracę z łódzką firmą ENIKA. Bazą naszego elektrobusa byłby niskopodłogowy SANCITY E12LF. Chcielibyśmy,
aby zaprojektowany przez nas pojazd uzyskał zasięg min. 250 km, moc silnika 160 kW oraz łączną ilość miejsc pasażerskich ( siedzących i stojących) około 90. Na temat szczegółów technicznych i wyposażenia autobusu takiego jak silnik, skrzynia biegów, baterie, a także na temat szczegółowych parametrów eksploatacyjnych na razie za wcześnie jeszcze mówić. Nasze plany przewidują ewentualne pierwsze jazdy testowe elektrobusa na koniec przyszłego, 2014 roku.
InfoBus.pl: Bardzo dziękujemy za rozmowę.