Autosan na drodze ku Euro 6
20 czerwca br. po raz kolejny Autosan zorganizował konferencję techniczno-handlowa dla swoich klientów, dostawców i innych partnerów biznesowych. Tym razem spotkanie odbyło się w Świlczy k. / Rzeszowa, a motto przewodnie brzmiało: „AUTOSAN –kierunki rozwoju pojazdów w aspekcie bezpieczeństwa i ochrony środowiska”. Konferencję otworzył prezesa Autosana, dr Franciszek Gaik. W ramach wstępu przedstawiona została oferta produktowa fabryki w świetle aplikacji silników Euro 6. Kolejny blok stanowiły prezentacje partnerów biznesowych Autosana dt. wybranych rozwiązań dotyczących poprawy bezpieczeństwa, ekonomii i ochrony środowiska w autobusach, wpisujące się w główny temat konferencji. Mieliśmy okazję wysłuchać ciekawych wystąpień przedstawicieli firm Wabco, Drabpol, Systemy Autobusowe, Eko Moto i Ster. Następna część spotkania dotyczyła tematu alternatywnych źródeł napędu stosowanych w autobusach. Na wstępie tego bloku zaprezentowany został projekt partnerski Autosan –Enika: autobus elektryczny. Dalszą część konferencji wypełnił panel dyskusyjny doskonale poprowadzony przez dr inż. Jana Sasa z krakowskiej Akademii Górniczo-Hutniczej. Do dyskusji zaproszeni zostali znakomici fachowcy z dziedziny publicznego transportu pasażerskiego: Adam Karolak, prezes Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej, Zdzisław Szczerbaciuk, prezes Polskiej Izby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji, dr Franciszek Kowaluk, prezes PKS Łosice, Krzysztof Książyk, dyrektor Działu Przewozów Autobusowych MPK Poznań oraz Mariusz Binduga, dyrektor techniczny MPK Rzeszów. We wnioskach z dyskusji stwierdzono, że nie ma jednego uniwersalnego źródła napędu autobusów, który odpowiadałby potrzebom i uwarunkowaniom wszystkich przewoźników. Decyzje dotyczące ewentualnego wyboru środków transportu z innym źródłem napędu niż stosowane wcześniej muszą być podejmowane po przeprowadzeniu szczegółowej analizy działania firmy i jej otoczenia.
O najciekawszych tematach spotkania w Świlczy –dotyczących Euro 6 i projektu elektrobusa –rozmawialiśmy z prezesem Autosana, dr Franciszkiem Gaikiem. Oto co nam powiedział:
InfoBus.pl: Jak wygląda aktualna oferta Autosana w zakresie silników Euro 6?
Dr Franciszek Gaik, prezesa Autosan SA: Nasza Spółka, podobnie jak inni producenci autobusów dostarczający swoje produkty na rynki europejskie, jest na etapie dostosowywania oferty produktowej do aplikacji silników EURO 6. Najbardziej zaawansowany w przygotowaniu i produkcji jest prototyp autobusu SANCITY 9LE z takim właśnie silnikiem.
W najbliższym czasie do zabudowy silników EURO 6 będziemy przystosowywać kolejne pojazdy z miejskiej rodziny SANCITY: 10LF, 12LF i 18LF. Na początku przyszłego roku przyjdzie czas na montaż nowych zespołów napędowych w autobusach międzymiastowych znajdujących się w naszej ofercie: LIDER 10, EUROLIDER 9 eco, GEMINI, EUROLIDER 12.
InfoBus.pl: Kiedy pierwsze autobusy z takimi jednostkami zostaną wyprodukowane w Sanoku?
Dr Franciszek Gaik: Jeszcze w tym roku planujemy rozpocząć produkcję autobusów miejskich o mniejszej pojemności z silnikami EURO 6 tj. 9-metrowego niskowejściowego SANCITY 9LE oraz 10-metrowego niskopodłogowego SANCITY 10LF. W roku 2014 sukcesywnie do produkcji wprowadzać będziemy kolejne pojazdy wyposażone w te bardziej ekologiczne jednostki.
InfoBus.pl: Czy w kontekście nowej normy zostanie opracowany także autobus miejski zasilany CNG?
Dr Franciszek Gaik: Pomimo wymogu produkowania pojazdów z silnikami spełniającymi normy czystości spalin EURO 6 przygotowujemy się również do wprowadzenia do oferty autobusu miejskiego SANCITY 12LF zasilanego gazem CNG. Zgodnie z naszymi założeniami planujemy wyposażenie go w silnik IVECO Cursor lub CUMMINS oraz automatyczną skrzynię biegów VOITH lub ZF. W autobusie zamontowane mają być gazowe butle kompozytowe 6 x 214 l.
InfoBus.pl: Poprosimy o wszelkie dostępne szczegóły dotyczące tego bardzo ciekawego projektu elektrobusa, który ma powstać we współpracy Autosan –Enika.
Dr Franciszek Gaik: Obok autobusów wykorzystujących tradycyjne źródło napędu oraz tzw. „gazowca”nasi konstruktorzy przymierzają się również do opracowania projektu autobusu elektrycznego. W tym zakresie wstępnie zainicjowaliśmy współpracę z łódzką firmą ENIKA. Bazą naszego elektrobusa byłby niskopodłogowy SANCITY E12LF. Chcielibyśmy,
aby zaprojektowany przez nas pojazd uzyskał zasięg min. 250 km, moc silnika 160 kW oraz łączną ilość miejsc pasażerskich ( siedzących i stojących) około 90. Na temat szczegółów technicznych i wyposażenia autobusu takiego jak silnik, skrzynia biegów, baterie, a także na temat szczegółowych parametrów eksploatacyjnych na razie za wcześnie jeszcze mówić. Nasze plany przewidują ewentualne pierwsze jazdy testowe elektrobusa na koniec przyszłego, 2014 roku.
aby zaprojektowany przez nas pojazd uzyskał zasięg min. 250 km, moc silnika 160 kW oraz łączną ilość miejsc pasażerskich ( siedzących i stojących) około 90. Na temat szczegółów technicznych i wyposażenia autobusu takiego jak silnik, skrzynia biegów, baterie, a także na temat szczegółowych parametrów eksploatacyjnych na razie za wcześnie jeszcze mówić. Nasze plany przewidują ewentualne pierwsze jazdy testowe elektrobusa na koniec przyszłego, 2014 roku.
InfoBus.pl: Bardzo dziękujemy za rozmowę.