Autosan i Politechnika za burtą e-Busa! Ursus zostaje
Nieoczekiwana zmiana miejsc w rządowym projekcie na opracowanie narodowego autobusu elektrycznego, zktórego NCBR wykluczył … państwowego Autosana. Wyleciała też innowacyjna ofertaPolitechniki Śląskiej. Został Ursus. Kto by się spodziewał…
Najnowsze zmiany to efekt kontroli uprzedniejprzeprowadzonej na wniosek prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, który wnajwiększym skrócie przyjrzał się bliżej wszystkim złożonym ofertom i odnalazł w nichformalne błędy. I to dużego kalibru. Mogą one słono kosztować – przede wszystkim Autosan, dlaktórego projekt NCBR mógł zostać innowacyjną „kroplówką” i przepustką do elektromobilnejI ligi. Popełnione błędy w ofertowych obliczeniach są jednak karygodne inie pasują do poziomu tego zamówienia.
Gliwicka Politechnika również nie ustrzegła siępomyłek, natomiast są one zdecydowanie mniejszego kalibru.Niemniej jednak ostatecznie wykluczają one uczelnię z tego prestiżowego projektu.
Po tym ” kontrolnym trzęsieniu ziemi” czekamyna ewentualne odwołania dwóch odrzuconych oferentów i podpisanie przez NCBR umowy ze zwycięskim Ursusem. To trochęburzy plan Centrum, który chciało mieć przynajmniej dwóch wykonawców w swoichsztandarowym projekcie, ale jak mówi przysłowie: „lepszy wróbel w garści….”
Po kontroli
O tych drastycznych zmianach w przetargowym podstępowaniu NCBR poinformował 18 lutego MaciejMartyniuk, dyrektor Działu Rozwoju Innowacyjnych Metod Zarządzania Programami wNarodowym Centrum Badań i Rozwoju.
Tym samym rządowa agenda unieważniła wybór najkorzystniejszychofert z dnia 18.12.2018 r. (czyli Ursusa, Autosanu i Politechniki Śląskiej) wzwiązku – jak możemy przeczytać w uzasadnieniu – „z przeprowadzoną przez PrezesaUrzędu Zamówień Publicznych kontrolą uprzednią postępowania o udzieleniezamówienia publicznego prowadzonego w trybie partnerstwa innowacyjnego (NR44/17/PI) na opracowanie i dostawę typoszeregu innowacyjnych pojazdówbezemisyjnego transportu publicznego.”
Jednocześnie NCBR poinformował, że dokonał ponownego wyborunajkorzystniejszej oferty i to już tylko jednej – od konsorcjum Ursus Bus z łącznąceną zamówienia napoziomie 3 119 959 500,00 zł.
Za drogi Autosan
W ponownej analizie ofert NCBR odrzucił dwie propozycje, które tym samym nie podlegały już dalszej ocenie. To oferty konsorcjum:
-
Autosan, WB Electronics, Ośrodek Badawczo – RozwojowyUrządzeń Mechanicznych „OBRUM” i Instytut Elektrotechniki
-
oraz Politechniki Śląskiej z Gliwic
Jak informuje NCBR, oferta Autosanu została odrzucona, gdyż wykonawca w formularzuofertowym w tabeli G.3. „Łączna cena zamówienia stanowiąca sumę cen za Fazę B+Roraz Fazę Wdrożeniową” wskazał kwotę netto 2.536.550.000,00 zł, która niestanowi sumy wartości wskazanych w tabeli G.1. i tabeli G.2.
Podana suma przez Autosan suma to … limit z SIWZ, czyli 2.536.550.000,00zł, natomiast właściwe obliczenie oferty sanockiego producenta wyglądanastępująco:
-
za realizację Etapu I Fazy B+R 2.740.000,00 zł (limit SIW to2.500.000,00 zł)
-
za realizację Etapu II Fazy B+R 6.375.000,00 zł (limit SIW to4.850.000,00 zł);
-
za pojazd 10m 3.147.800,00 zł (limit SIW to 1.800.000,00 zł)
-
za pojazd 12m 3.497.800,00 zł (limit SIW to 2.000.000,00 zł)
-
za pojazd 18m 4.473.800,00 zł (limit SIW to 2.800.000,00 zł)
Razem daje to w ofercie Autosanu kwotę 4.227.392.600,00 złnetto / cena brutto: 5.199.692.898,00 zł, co oznacza radykalne przekroczenie budżetuNCBR, czyli sumy 2.536.550.000,00 zł.
Jak informuje NCBR – „ceny jednostkowe za realizację Etapu I i Etapu II Fazy B + R wskazane w tabeli G.1. oraz ceny jednostkowe pojazdów wszystkich kategorii wskazane tabeli G.2 przekraczają limity cen ustanowionych przez Zamawiającego w punkcie 18.4. i 18.5. SIWZ.”
W tej sytuacji zamawiający poprawił oczywisteomyłki rachunkowe i … odrzucił ofertę
Czas na Politechnikę
Z kolei w ofercie gliwickich politechników, kontrolerzy z UZPdopatrzyli się braku cen poszczególnych elementów w katalogu wyposażenia dodatkowego, co w ich odczuciu powoduje niezgodność z SIWZ. Jak informuje w swoim piśmie NCBR – generalniewszystkie ceny powinny być wyrażone w złotych polskich i wyższe od 0. W związku z tym zamawiający musiał odrzucićofertę Politechniki.
Kaliber tych uwag powoduje, że spodziewamy się odwołania Politechniki.
Co dalej?
Jeżeli nie będzie odwołań – albo nie zostaną one uwzględnione – to kolejnym etapem realizacji zamówienia NCBR będzie zawarcieumowy z konsorcjum Ursus Bus, które ostatecznie przedstawiło najkorzystniejszą ofertę. Narealizację wszystkich 3 etapów fazy B+R zgodnie z ofertą złożoną w ramachpostępowania Ursus Bus ma uzyskać finansowanie w kwocie 22.350.000 zł netto.
Przypomnijmy, że faza B+R podzielona jest na 3 etapy:
-
Etap 1 – opracowanie dokumentacji pojazdu 12 m (zgodnej zoczekiwaniami zamawiającego) – NCBiR planuje na ten etap przyznać 2.500.000 złnetto/podmiot, czas realizacji etapu 195 dni. Po tym czasie NCBiR będzieoceniał przedłożoną dokumentację pod kątem spełniania wymogów SIWZ. Do kolejnejfazy zostaną dopuszczone podmioty, których dokumentacja zostanie pozytywnieoceniona przez NCBiR.
-
Etap 2 – opracowanie prototypu pojazdu 12 m – NCBiR planujena ten etap przyznać 4.850.000 zł netto/podmiot, czas realizacji etapu 225 dni.Po tym etapie NCBiR będzie oceniał prototyp pod kątem spełniania wymogów SIWZ.Do kolejnej fazy zostaną dopuszczone podmioty, których prototyp 12m zostaniepozytywnie oceniony przez NCBiR i Zamawiających w trakcie testów.
-
Etap 3 – opracowanie typoszeregu prototypów pojazdów 10m,12m i 18m – NCBiR planuje na ten etap przyznać 15.000.000 zł netto/podmiot,czas realizacji etapu 215 dni. Po tym etapie NCBiR będzie oceniałzaprezentowany typoszereg pojazdów pod kątem spełniania wymogów SIWZ. Do kolejnejfazy (wdrożeniowej) zostaną dopuszczone podmioty, których typoszereg pojazdówzostanie pozytywnie oceniony przez NCBiR i Zamawiających.
Finansowe wspomaganie
Po podpisaniu umowy z zamawiającym i przedstawieniugwarancji bankowej bądź ubezpieczeniowej, konsorcjum Ursus Bus otrzyma zaliczkęw kwocie 2.250.000 zł netto przeznaczoną na realizację pierwszego etapu fazybadawczo-rozwojowej.
Pozostałe zaliczki w wysokości 90% wartości dwóch kolejnychetapów będą wypłacane zgodnie z zaplanowanym harmonogramem realizacji procesuB+R.
Zamówienie publiczne składa się z fazy badawczo-rozwojowejoraz wdrożeniowej polegającej na dostarczeniu pojazdów niskoemisyjnych. Budżetprzeznaczony na realizację fazy badawczo-rozwojowej dla konsorcjum Ursus Buswynosi 22.350.000 zł netto, natomiast na realizację fazy wdrożeniowejzaplanowano 2.514.200.000 zł netto.
Kwota przeznaczona na fazę wdrożeniową, zgodnie zzałożeniami postępowania zostanie rozdysponowana pomiędzy dwa najlepiejocenione w fazie B+R podmioty uczestniczące w postępowaniu. Termin realizacjizamówienia (fazy B+R oraz fazy wdrożeniowej) przypada na 31 grudnia 2023 roku.
„