Autosan i nowy Eurolider LE
W niecały rok od premiery na targach TRANSEXPO 2008 nowego międzymiastowego Autosana A1213C Eurolider, do seryjnej produkcji trafił kolejny wariant tego modelu. W odróżnieniu od debiutanta, nowy Eurolider LE (jak sama nazwa wskazuje) posiada obniżoną podłogę w przedniej części od przodu do tylnej krawędzi drugich drzwi. Warto podkreślić, że oba modele Eurolidera z wysoką i niską podłogą są ze sobą w pełni zunifikowane, co z pewnością jest sporym ułatwieniem zarówno pod kątem produkcji, jak i późniejszego serwisowania.
Zaczynamy od środka
Wnętrze nowego Eurolidera LE jest przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Zgodnie z przyjętymi standardami w drugich drzwiach zamontowano odchylaną platformę najazdową dla wózków. Model wysokopodłogowy również może być przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych, jednak by wprowadzić wózek do środka konieczne jest zamontowanie w drugich drzwiach elektrycznej windy. Przedział pasażerski Eurolidera LE posiada 47 miejsc siedzących plus dwa uchylne naprzeciw drugich drzwi. W stosunku do wersji wysokopodłogowej jest to o 12 miejsc mniej, jednak ta różnica jest kompensowana większą ilością miejsc stojących, które bardziej są potrzebne w wariancie autobusu z niską podłogą. Montaż siedzeń pasażerskich do ścian bocznych oraz do specjalnych szyn na progach stopni umożliwia dowolne ustawienie odstępów między nimi, w zależności od zamówienia klienta. Wszystkie fotele posiadają 3-punktowe pasy bezpieczeństwa, a dodatkowo siedziska znajdujące się bliżej przejścia posiadają uchwyty dla osób stojących.
Duże półki podsufitowe zamontowane na całej długości autobusu umożliwiają przewóz bagaży podręcznych. Nad każdym rzędem foteli zamontowano kratki wentylacyjne z dodatkowym indywidualnym oświetleniem. Co prawda wysokość wnętrza autobusu umożliwiała by przewożenie znacznie większych gabarytowo bagaży na półkach podsufitowych, jednak ze względów bezpieczeństwa ich pojemność została konstrukcyjnie ograniczona.
Wersja Euroliderów LE obecnie produkowanych pod rynek szwedzki posiada pełną klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i podwójne szyby okien bocznych. W standardowej wersji bez klimatyzatora montowane będą pojedyncze okna boczne z przesuwną górną częścią. Przednia część autobusu posiada wydajne ogrzewanie konwektorowe dodatkowo wspomagane nagrzewnicami zamontowanymi równomiernie na całej długości przestrzeni pasażerskiej.
Nad każdymi drzwiami zamontowano dodatkowe zewnętrzne oświetlenie uruchamiane bezpośrednio po naciśnięciu przez kierowcę przycisku otwierania drzwi.
Stanowisko kierowcy
Dobrym posunięciem konstruktorów Autosana było pozostawienie stanowiska pracy kierowcy w modelu niskowejściowym na tej samej wysokości, co w modelu średniopodłogowym. Dzięki temu nie było konieczności przerabiania przedniej ściany i powiększania szyby czołowej. Co prawda by zająć miejsce za kierownicą trzeba pokonać dwa stopnie pośrednie, jednak dla kierowcy nie powinien to być większy problem. Za takim rozwiązaniem przemawia również znacznie większe bezpieczeństwo prowadzącego, który siedząc wyżej (niż w przypadku standardowego autobusu klasy LE/LF) jest w dużo mniejszym stopniu narażony na ewentualny uszczerbek na zdrowiu w przypadku kolizji. Po zajęciu miejsca na obrotowym fotelu kierujący może dostosować ułożenie koła kierownicy wraz z deską wskaźników, pod kątem najbardziej optymalnego ustawienia. Od razu w oczy rzuca się regulowana deska wskaźników VDO Siemens, którą po raz pierwszy Autosan zastosował właśnie w modelu Eurolider LE. Kokpit ten od wielu lat standardowo jest stosowany w autobusach miejskich i stąd jego pojawienie się w najnowszym, podmiejskim produkcie Autosana.. W kabinie kierowcy przewidziano również dodatkowe półki i schowki na podręczne rzeczy prowadzącego. Dodatkowo za kabiną wygospodarowano duży, zamykany schowek, na podręczny bagaż. W środkowej części przedniego parapetu przewidziano miejsce na montaż kasy fiskalnej. Ogrzewane okno lewe kierowcy posiada funkcję elektrycznego sterowania.
Układ napędowy i jezdny
Zgodnie z obecnymi standardami Eurolider LE posiada pneumatyczne zawieszenie obu osi, z możliwością dodatkowego sterowania wysokością podłogi. W celu podwyższenia komfortu jazdy zdecydowano o zamontowaniu niezależnego zawieszenia osi przedniej ZF typ RL 75 EC. Oś napędowa pochodzi od tego samego producenta. W standardzie montuje się hamulce tarczowe. Nad bezpieczeństwem jazdy czuwa system EBS, który znacząco skraca czas reakcji układu hamulcowego.
Bazową jednostką napędową obu modeli (Eurolider i Eurolider LE) jest 300-konny silnik Cummins typ ISB6.7e5 300 spełniający normę czystości spalin Euro 5. Jest on zblokowany z automatyczną skrzynią biegów Allison T350R wyposażoną w retarder. Warto pomyśleć o opcji z mechaniczną skrzynią biegów dla klientów, którzy preferują takie rozwiązanie w autobusach podmiejskich – międzymiastowych. W egzemplarzach obecnie produkowanych dla szwedzkiego odbiorcy zamontowano dodatkowo system centralnego smarowania. Jako opcja dostępny powinien być również mocniejszy silnik, zwłaszcza, gdy autobus ma mieć zamontowany duży agregat klimatyzacji i będzie poruszał się w bardziej górzystym rejonie.
Grunt to duża rodzina
Nowa rodzina autobusów Eurolider ma obejmować pojazdy o następujących długościach:
– Eurolider A10C –43 miejsca siedzące oraz 22 stojące, długość 9,7 m,
– Eurolider A12C –55 miejsc siedzących oraz 33 stojące, 12,3 m,
– Eurolider A12 –podwyższony, międzymiastowy, dalekobieżny 47 miejsc siedzących, 12,3 m,
– Eurolider A13C –59 miejsc siedzących oraz 25 stojących, 13,2 m,
– Eurolider A13CLE –międzymiastowy, niskowejściowy 47 miejsc siedzących oraz 25÷30 stojących, 13,2 m.
– Eurolider A10C –43 miejsca siedzące oraz 22 stojące, długość 9,7 m,
– Eurolider A12C –55 miejsc siedzących oraz 33 stojące, 12,3 m,
– Eurolider A12 –podwyższony, międzymiastowy, dalekobieżny 47 miejsc siedzących, 12,3 m,
– Eurolider A13C –59 miejsc siedzących oraz 25 stojących, 13,2 m,
– Eurolider A13CLE –międzymiastowy, niskowejściowy 47 miejsc siedzących oraz 25÷30 stojących, 13,2 m.
Warto dodać, że na długo przed wprowadzeniem nowych rozwiązań do nowej serii Eurolider, Autosan przez prawie rok testował podobne rozwiązania w swoich dwóch autobusach badawczych A1010T oraz A1012T które również odbywały jazdy testowe bezpośrednio u klientów. Dzięki temu wprowadzając do seryjnej produkcji 13-metrowy model A1213C fabryka posiadała sporą wiedzę o funkcjonowaniu nowych podzespołów i rozwiązań technicznych. Modułowa zabudowa serii Eurolider ułatwi w najbliższym czasie przygotowanie krótszych wersji modelu.
Najnowsza rodzina Autosana może i nie ma super futurystycznego wyglądu, jednak to właśnie dzięki swojej prostej i funkcjonalnej konstrukcji został doceniony m.in. przez tak wymagających klientów skandynawskich. Z całą pewnością, gdy tylko pojawią się obie krótsze wersje modelu znajdą one nabywców i w naszym kraju. Najdłuższy Eurolider już teraz stanowi spore zainteresowanie wśród krajowych przewoźników, jednak ze względu na swoje gabaryty (większy rozstaw osi) zapewne jeszcze trochę potrwa nim znajdzie pierwszych klientów. Ta swoista obawa przed zakupem Eurolidera o długości 13,2 m jest o tyle zastanawiająca, że zasadniczo jego kąt skrętu jest niewiele większy od krótszego o metr autobusu. Prowadzący musi jedynie pamiętać, by przy wykonywaniu manewru skrętu nieco bardziej wypuścić przód pojazdu, a to przecież nie powinno stanowić problemu dla żadnego zawodowego kierowcy.
Z pewnością nowe modele Autosana będą stanowić poważną konkurencję dla Irisbusów Crossway, Mercedes-Benz Intouro czy też dla debiutującego Solarisa Interurbino. Czy producentowi z Sanoka uda się zagarnąć większą część tortu, niż w przypadku dotychczas oferowanego modelu Lider? Zobaczymy. Jak na razie Eurolider dobrze radzi sobie w Szwecji i utrudnia tam sprzedaż koncernom Volvo i Scania, które dotychczas dominowały na rynku skandynawskim. Jeżeli z tej konkurencji Autosan wyjdzie z tarczą, nie powinien mieć większych problemów z zaistnieniem w innych, europejskich krajach.