Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Autosan: 7 Ramzesów dla MON

infobus
01.12.2008 20:54

 

Jeden z 7 egzemplarzy autokarów Autosan A1012T dla Ministerstwa Obrony Narodowej. Fot. Polskie Autobusy Sp. z o.o.

Autosan –mundurowy specjalista
W ciągu ostatnich kilku lat Autosan stał się prawdziwym specjalistą w produkcji autobusów opracowanych na potrzeby polskich służb mundurowych. Świadczą o tym np. realizacja kolejnych zamówień dla Straży Granicznej, Straży Pożarnej, dla Policji (pojazdy do przewozu osób pozbawionych wolności czyli tzw. 'więźniarki”), a także wygrane przetargi na 10 szt. autobusów A1010T dla MON, 1 szt. A1012T dla Komendy Głównej Policji, 1 szt. A1012T do przewozu grup interwencyjnych funkcjonariuszy, czy też 24 szt. H7-10DW dla Komendy Województwa w Rzeszowie. Jednak ostatnie zamówienie nieco różni się od poprzednich. Dotyczy ono bowiem dostawy 7 sztuk wysokopokładowych autokarów A1012T Ramzes z dość bogatym wyposażeniem.
Autosan A1012T dla Ministerstwa Obrony Narodowej. Fot. Polskie Autobusy Sp. z o.o.Autosan A1012T dla Ministerstwa Obrony Narodowej. Fot. Polskie Autobusy Sp. z o.o.
Nadwozie
Pomimo zmiany oznaczenia modelu z A1112T na A1012T, nadwozia obu wersji w zasadzie się nie różnią. Nadwozie stanowi spawana konstrukcja kratownicowa wykonana ze stali nierdzewnej, do której wklejone zostały szyby i poszycie zewnętrzne wykonane z również ze stali nierdzewnej lub z tworzywa sztucznego. Autokar posiada dwie pary jednoskrzydłowych drzwi, otwieranych na zewnątrz, w układzie 1-1-0. Bagażniki podpokładowe mieszczą ok. 9,5 m3 bagażu.
Podwozie
Więcej zmian kryje się za to w podwoziu. Dynamikę jazdy zapewnia zamontowany na tylnym zwisie, 6-cylindrowy silnik Cummins ISLe4-320 Euro 4 o pojemności 8,9 dm3 i mocy 235,2 kW (320 KM), a komfort podnosi automatyczna, 6-stopniowa skrzynia biegów Allison T350R. Napęd jest następnie przenoszony na tylny, sztywny most napędowy. Na obu osiach zastosowano hamulce tarczowe Wabco.
Instalacja elektryczna została w całości oparta na magistrali CAN. Ponadto, autokar wyposażono w elektroniczny układ hamulcowy EBS (system łączący dotychczasowe funkcje układów ABS i ASR) oraz system kontroli trakcji ESC (elektroniczna stabilizacja toru jazdy).
Autosan A1012T dla Ministerstwa Obrony Narodowej. Fot. Polskie Autobusy Sp. z o.o.
Wyposażenie
Dostarczone, 12-metrowe autokary posiadają 45 miejsc siedzących, miejsce pilota i kierowcy. Fotele wyposażone są w wysokie, regulowane oparcia, podłokietniki a także regulowane podnóżki. Fotel kierowcy jest zawieszony pneumatycznie oraz posiada możliwość regulacji poziomej, pionowej, położenia i oddalenia od koła kierownicy, które z resztą także posiada możliwość regulacji położenia. Autokar wyposażono ponadto w podgrzewane i sterowane elektrycznie lusterka zewnętrzne, w tym prawe z wbudowanym lusterkiem umożliwiającym obserwowanie krawężnika. Nie zabrakło oczywiście klimatyzacji z automatyczną stabilizacją ustalonej temperatury powietrza. Pojazdy posiadają urządzenia ogrzewające przedział pasażerski i kierowcy na postoju. Autobusy wyposażone są w toalety chemiczne z umywalkami.
Wśród cech wyposażenia przysposabiających pojazdy do pracy na rzecz wojska należy wymienić: przystosowanie do zasilania paliwem turbinowym silników lotniczych, czy montaż podgrzewaczy rozruchowych, zapewniających uruchomienie silnika w temperaturze do -25 stopni Celsjusza.
Przyszłość modelu
Autosan deklaruje, że segment autobusów specjalnych pozostaje jednym z ważniejszych obszarów zainteresowania firmy. Warto więc nadmienić, że wraz z wprowadzaniem do oferty nowej rodziny autobusów Eurolider, firma przewiduje także wprowadzenie wersji z podwyższonym pokładem, które zastąpią w ofercie Autosanu model Ramzes. Niewykluczone zatem, że także następca Ramzesa będzie w przyszłości trafiać do naszych służb mundurowych. Tym bardziej, że zamówienia z ich strony rosną i stanowią dość istotny wkład w segment autobusów międzymiastowych w Polsce.