Autonomiczny Karsan e-ATAK wjeżdża do Norwegii
Norwegia, wybrała firmę Karsan jako dostawcę do swojej sieci transportu miejskiego autonomicznych autobusów elektrycznych.
Autonomiczna przyszłość Europy
Autonomiczny autobus Karsan będzie używany po raz pierwszy w Europie na linii miejskiej do przewozu pasażerów w mieście Stavanger. Może on podróżować bez kierowcy na zaplanowanej trasie. Zdolny jest do osiągania prędkości do 50 km/h w każdych warunkach pogodowych w dzień i w nocy. W trybie autonomicznej jazdy autobus może samodzielnie obsługiwać zadania wykonywane wcześniej przez kierowcę, takie jak wjeżdżanie na przystanki na trasie, poruszanie się po rondach, arteriach komunikacyjnych, sygnalizacjach świetlnych itp.
Mówiąc o dostawie autonomicznych autobusów elektrycznych do Norwegii, dyrektor generalny Karsan, Okan Baş, powiedział: „Pierwszy eksport na rynek północnoeuropejski do Norwegii zrealizowaliśmy naszym 8-metrowym elektrycznym autonomicznym autobusem e-ATAK. Dzięki naszym produktom nadal jesteśmy liderami w przyszłości transportu. To kolejny kamień milowy dla Karsan Autonomous e-ATAK, ponieważ będzie to pierwszy w Europie duży bezzałogowy autobus do przewozu pasażerów w rzeczywistych warunkach drogowych”.
Trochę techniki
Autonomiczny e-ATAK został sprzedany prywatnemu operatorowi Vy Buss. W przypadku modelu Autonomous e-ATAK realizowanego przez dział badawczo-rozwojowy firmy Karsan, podjęto współpracę z inną turecką firmą technologiczną - ADASTEC. Oprogramowanie autonomiczne poziomu 4., opracowane przez ADASTEC zostało zintegrowane z architekturą elektroniczną Autonomous e-ATAK i oprogramowaniem pojazdu elektrycznego. Autonomiczny e-ATAK zasilany jest opracowanymi przez BMW akumulatorami 220 kWh, osiągającymi moc 230 kW i wychodzącymi naprzeciw potrzebom klientów. Mający zasięg 300 km, długi na 8,3 metra autonomiczny e-ATAK może przewozić 52 pasażerów, co czyni go pionierem w swoim segmencie. Autobus można naładować w ciągu 5 godzin za pomocą ładowarek AC i w 3 godziny za pomocą ładowarek DC.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nowoczesne czujniki
Autonomiczny e-ATAK, który posiada systemy wspomagania jazdy wykraczające poza funkcje ADAS, ma zaawansowane czujniki LiDAR. Czujniki te działają skutecznie nawet pod najbardziej krytycznymi kątami na odległość do 120 metrów, emitując wiązki laserowe, umożliwiając trójwymiarowe wykrywanie otaczających obiektów z centymetrową dokładnością. Ponadto, fale radiowe emitowane przez przedni radar identyfikują poruszające się obiekty w odległości do 160 metrów w każdych warunkach pogodowych.
Autonomiczny e-ATAK Karsan, który może zarówno mierzyć odległość obiektów, jak i identyfikować je poprzez przetwarzanie obrazów o wysokiej rozdzielczości za pomocą sześciu kamer RGB zamontowanych na różnych częściach pojazdu, z łatwością rozróżnia pojazdy, pieszych lub inne obiekty. Autobus posiada mapy o wysokiej rozdzielczości, które przekazują bardzo dokładne informacje o lokalizacji, GNSS, akcelerometry, a także czujniki LiDAR, co pozwala precyzyjnie i bezpiecznie określić lokalizację pojazdu.