Autonomiczne zajezdnie autobusowe według Volvo [FILM]
Zdaniem Volvo autonomiczne zajezdnie to pierwszy krok wstronę automatyzacji transportu autobusowego w naszych miastach.
-„Autonomiczne autobusy na drogach publicznych to jeszczewizja przyszłości, ale zautomatyzowane zajezdnie autobusowe mogą działać jużdziś i przynosić wiele korzyści biznesowych. „Zaskoczyło mnie, jak niewielesprzętu potrzeba, aby uzyskać obniżenie kosztów” – mówi professor Eric Sax zInstytutu Technologii w Karlsruhe.
Ponieważ zajezdnie autobusowe są zamkniętymi, kontrolowanymiobszarami o przewidywalnym natężeniu ruchu, wprowadzenie do nich autonomicznychpojazdów jest obecnie jak najbardziej wykonalne. W przeciwieństwie do drógpublicznych nie ma tam pieszych ani innych użytkowników dróg, a wiele zobecnych przepisów stanowiących przeszkodę dla automatyzacji nie mazastosowania w tych obszarach. To właśnie sprawia, że coraz więcej operatorówautobusów i transportu publicznego bada możliwości zastosowania automatyzacji wzajezdniach.
Zajezdnia Stuttgart Gaisburg
Najnowsze badanie przeprowadzone przez zespół badawczyInstytutu Technologii w Karlsruhe w Niemczech miało na celu przeanalizowaniemożliwych korzyści z wprowadzenia autonomicznych pojazdów w zajezdniautobusowej w dzielnicy Stuttgartu, Gaisburgu. Codziennie przez zajezdnięprzejeżdża 150 autobusów lokalnego transportu publicznego. Zatrzymują się wwielu miejscach w celu uzupełnienia paliwa, mycia i sprzątania, przeprowadzeniaprzeglądów, prac konserwacyjnych i naprawczych oraz parkowania.
Badanie wykazało, że przemieszczanie pomiędzy większością ztych stacji może być wykonywane przez autonomiczne pojazdy korzystające zistniejącej technologii. Jedynymi funkcjami, których nie można zautomatyzować,są sprzątanie wnętrza i kontrola uszkodzeń, ponieważ są zbyt skomplikowane dlarobotów. Według szacunków, zajezdnia może w ten sposób zaoszczędzić ponad 100000 EUR rocznie na kosztach personelu. Inne korzyści takiego rozwiązania towiększa przepustowość, mniej drobnych wypadków i kolizji, a także możliwośćprzesunięcia pracowników do prac związanych z obsługą pojazdu i innych zadańsłużących poprawie jakości.
-„Zaskoczyło mnie, jak niewiele wysiłku potrzeba, abyuzyskać obniżenie kosztów” – mówi profesor Eric Sax, współtwórca badania.”Oczywiście, trzeba opracować oprogramowanie do obliczania trajektorii, alekorzysta ono z danych dostarczanych przez czujniki typowo montowane wpojeździe. Rejestrują one zwykłe sygnały, takie jak światła i znaki drogowe, noi oczywiście rozpoznają przeszkody na planowanej trasie pojazdu. Nasze badaniewykazało, że wprowadzenie automatyzacji jest niezwykle obiecujące biznesowo inie wymaga wiele dodatkowego sprzętu w pojeździe, ani żadnej nowejinfrastruktury”.
{https://www.youtube.com/watch?v=mjdZ7QpbXxo}
Pierwszy krok
Badanie uzasadnia także, że koncepcja zajezdniStuttgart-Gaisburg może zostać dostosowana do innych tego typu obiektów, awyniki badania można wykorzystać do planowania przyszłych zajezdni. „ZajezdniaStuttgart-Gaisburg zajmuje bardzo mały obszar, na którym odległości są krótkie,i korzysta z niej tylko 150 autobusów. Wiele innych zajezdni nadaje się nawetlepiej do zautomatyzowania, a uzyskane oszczędności mogą być jeszcze większe.Zależy to od liczby autobusów oraz czasu, jaki spędzają w nich kierowcy, alemożliwości są oczywiste”.
Po sukcesie badania w zajezdni Stuttgart-Gaisburg profesorEric Sax wraz z zespołem nawiązał ścisłą współpracę z wybranymiprzedsiębiorstwami transportu publicznego w Niemczech, aby zrealizować swojąkoncepcję w rzeczywistych warunkach. Profesor Sax jest przekonany, że może tobyć ważny punkt wyjścia do szerszego wprowadzenia pojazdów autonomicznych.
-„Do wprowadzenia autonomicznych pojazdów w regularnym ruchumiejskim jeszcze daleka droga, bo na wiele pytań nie mamy jeszcze odpowiedzi” –mówi. „Jednak rozpoczęcie od niewielkiej niszy takiej, jak zajezdnia, towspaniały pierwszy krok. Pozwala nam zdobywać wiedzę i doświadczenie wsytuacjach, nad którymi mamy kontrolę, a to pomoże nam w podejmowaniu kolejnychkroków w przyszłości”.
Co na to Volvo?
Volvo Buses obserwuje także rosnące zainteresowanie branżyrozwiązaniami automatycznymi i przewiduje rosnący popyt ze strony klientów wnadchodzących latach.
-„Kiedy przyglądamy się obszarom najważniejszym dla naszychklientów – dyspozycyjności, oszczędności energii, bezpieczeństwu, wydajnościpracy kierowcy i zadowoleniu pasażerów – widzimy wielkie możliwości, którestwarza automatyzacja, która w przyszłości całkowicie zmieni sytuację nadrogach publicznych”, mówi Marie Carlsson, dyrektor ds. rozwiązań biznesowych wVolvo Buses. „Może nie zdarzy się to w ciągu następnych 10 lat, ale musimyzacząć myśleć o tym już teraz i jesteśmy przekonani, że zajezdnie autobusowebędą dobrym pierwszym krokiem”.
Marie Carlsson uważa jednak, że automatyzacja będzie zapewnewprowadzana etapami, za pośrednictwem coraz bardziej zautomatyzowanychrozwiązań, a punktem końcowym staną się całkowicie automatyczne pojazdy.
-„Już dziś mamy systemy wspomagające kierowcę, którekorzystają z automatycznej technologii, na przykład systemy aktywnegobezpieczeństwa”, wyjaśnia. „Ostatecznie powodem badania możliwościautomatyzacji jest sprawienie, aby autobusy działające w ramach transportupublicznego stały się bezpieczniejsze,bardziej ekologiczne, komfortowe i efektywne — już teraz podążamy tądrogą”.
„