Automet vs. MMI w przetargu na cztery minibusy dla MPK Kraków
7 lutego Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie otworzyło oferty w powtórzonym przetarg na leasing czterech nowych autobusów klasy MINI. Z silnikami diesla.
Poprzednio, MPK Kraków ogłosiło jedno zamówienie – zarówno na autobusy klasy MIDI, które dostarczy Solaris, jak i na autobusy MINI, w którym to zadaniu nie otrzymało żadnych ofert. Teraz mamy ponowienie - o którym już wcześniej pisaliśmy w InfoBusie - i wszystko wskazuje na to, że zakończy się ono sukcesem.
Co chciał Kraków?
Zanim przejdziemy do kryteriów oceny ofert, to już na wstępie można zauważyć, iż termin dostawy autobusów został wydłużony z 6 miesięcy (w pierwszym przetargu) do 9 miesięcy (obecnie).
W przypadku kryteriów technicznych, zamawiający przewidział premie za następujące rozwiązania:
- okres gwarancji całopojazdowej 43 miesiące i więcej – 8 pkt,
- liczba wszystkich miejsc pasażerskich w autobusie co najmniej 28 – 8 pkt, co najmniej 6 biegów – 5 pkt,
- wejście z niską podłogą umożliwiające dostęp do miejsca dla wózka inwalidzkiego zlokalizowane pomiędzy I a II osią – 8 pkt,
- instalacja elektryczna o napięciu 24 V – 6 pkt.
W najnowszym podejściu – aby zwiększyć atrakcyjność tego zamówienia - MPK dokonało kilku zmian SWZ. Oprócz wydłużenia terminu dostawy autobusów, zmiany widać w kryteriach technicznych, gdzie pojawiło się nowe kryterium – wejścia z niską podłogą. Niewielkie zmiany widać również w punktacji poszczególnych kryteriów technicznych. Do tego, w specyfikacji technicznej pojazdów zniknął zapis, że dopuszczony jest jeden stopień poprzeczny w podłodze za drzwiami w środkowej części oraz drugi stopień poprzeczny w tylnej części autobusu. Obecnie autobusy mają być po prostu niskopodłogowe i w tej kwestii MPK na tym poprzestało. Dzisiejsze otwarcie ofert pokazało, że to były dobre zmiany.
dwie oferty
7 lutego MPK Kraków otrzymało dwie propozycje. Od:
- konsorcjum Automet Group – lider konsorcjum / Millennium Leasing – członek konsorcjum, które zaproponowało kwotę 4.687.384,17 PLN brutto, co daje jednostkową cenę autobusu Mercedes-Benz/Automet, typ 906CA50C, Sprinter 517 na poziomie 676.200,00 PLN netto;
- konsorcjum PKO Leasing– lider konsorcjum / MMI – członek konsorcjum na kwotę 6.060.513,77 PLN brutto, co daje jednostkową cenę autobusu MMI IVECO 72C URBY, typ WW2300082 na poziomie 874.300,00 PLN netto.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z kolei kwota przygotowana na sfinansowanie zamówienia to 3.812.571,96 PLN brutto.
To oznacza, że obie oferty są powyżej budżetu. Do najtańszej (Automet / Millennium) brakuje ponad 875 tys. zł, czyli nie tak dużo. Dlatego stawiamy na dołożenie i wybór Autometu, która to marka już figuruje we flicie MPK. Nie uprzedzajmy jednak faktów - teraz decydujący głos ma komisja przetargowa MPK, która wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie dwóch kryteriów: cena (65%), kryteria techniczne (35%). Czekamy zatem na decyzję.
KRAKOWSKIE MINIBUSY
Przechodzimy do wymogów specyfikacji technicznej, z których wynika, że minibusy mają mieć długość w przedziale 5,8 do 7,6 m, zaś ich wysokość nie może być wyższa niż 3,3 m. Autobusy powinny przewieźć minimum 20 pasażerów. Pojazdy mają posiadać niską podłogę. Wymiana pasażerów odbywać się będzie poprzez minimum dwoje drzwi lub jedne podwójne. Pojazdy mają być napędzane silnikiem wysokoprężnym o mocy w przedziale 120 -185 KM, spełniającym normę emisji spalin Euro 6.
Stanowisko pracy kierowcy ma być częściowo oddzielone od przestrzeni pasażerskiej. Kabina prowadzącego pojazd będzie wyposażona w wieszak oraz dwa schowki na rzeczy osobiste.
W przestrzeni pasażerskiej znajdą się poręcze wykonane ze stali nierdzewnej, wyposażone w punkty świetlne w technologii LED koloru bursztynowego. Fotele pasażerskie będą wandaloodporne, o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu graffiti, o ergonomicznym kształcie. Wkładki tapicerskie siedzeń i oparć mają być wyposażone w gąbkę zmiękczającą. W standardzie przewidziano gniazda USB, zarówno dla pasażerów, jak i kierowcy. Wentylację przestrzeni pasażerskiej stanowić będą wywietrzniki dachowe i klimatyzacja.
Tablice zewnętrzne powinny być diodowe w kolorze bursztynowym. System informacji pasażerskiej będzie opierać się na zapowiedziach głosowych przystanków. Uzupełni go tablica wewnętrzna boczna o przekątnej minimum 38 cali (graficzna prezentacja przebiegu trasy linii w formie tzw. koralików) oraz tablica podsufitowa LCD.