Automet, MAN i Solaris w przetargu na sześć autobusów dla ZGK Cieszyn
3 kwietnia Urząd Miejski w Cieszynie otworzył oferty w przetargu na dostawę w sumie sześciu autobusów elektrycznych.
Będą to cztery autobusy elektryczne klasy MAXI (część 1 przetargu) i dwa – klasy MINI (część 2). O finansowaniu tego zamówienia z programu Zielony Transport Publiczny i o jego specyfikacji (SWZ) pisaliśmy już w InfoBusie. Teraz znamy złożone dzisiaj trzy oferty – od Automet, MAN i Solarisa, z których tylko jedna mieści się w budżecie zamawiającego.
Co chciał Cieszyn?
Zanim przejdziemy do ofert, przypomnijmy kryteria oceny ofert, które dla obu części przetargu one takie same:
- cena (60%), parametry techniczno-eksploatacyjne (25%),
- okres gwarancji (15%).
Różnice pojawiają się w kryteriach technicznych. W przypadku autobusów MAXI, premiowane są: liczba miejsc dla pasażerów – 80 miejsc i więcej – 10 pkt, liczba stałych miejsc siedzących – 40 miejsc i więcej – 10 pkt, liczba stałych miejsc specjalnych (miejsce siedzące dostępne z niskiej podłogi) – 18 i więcej – 10 pkt, poszycie zewnętrzne autobusu - podzielone pionowo na części w całym pasie podokiennym, podzielonym dodatkowo poziomo na część górną i dolną – 5 pkt, zastosowanie silnika centralnego – 10 pkt, konstrukcja nadwozia w całości wykonana ze stali o podwyższonej jakości zabezpieczona antykorozyjnie metodą kataforezy zanurzeniowej kompletnej karoserii w zamkniętym cyklu technologicznym - 5 pkt, najwyższy zasięg teoretyczny (zużycie energii autobusu oraz energia dostępna w magazynach energii) – 15 pkt, gwarantowany minimalny zasięg w okresie gwarancji na magazyny energii – 250 km i więcej – 20 pkt, zderzak przedni i tylny dzielone na trzy części w pionie (prawy i lewy narożnik oraz część środkową) – 5 pkt, autoryzowana zewnętrzna stacja obsługi i napraw oferowanych autobusów zlokalizowana jest w odległości do 100 km od zajezdni operatora – 10 pkt.
W zakresie autobusów klasy MINI wykonawcy również będą oceniani z uwzględnieniem 10 kryteriów technicznych: liczba miejsc dla pasażerów – 23 miejsca i więcej – 10 pkt, liczba stałych miejsc siedzących – 15 miejsc i więcej – 10 pkt, liczba stałych miejsc specjalnych (miejsce siedzące dostępne z niskiej podłogi) – 4 i więcej – 10 pkt, poszycie zewnętrzne autobusu - podzielone pionowo na części w całym pasie podokiennym, podzielonym dodatkowo poziomo na część górną i dolną – 5 pkt, zastosowanie silnika centralnego – 10 pkt, konstrukcja nadwozia w całości wykonana ze stali o podwyższonej jakości zabezpieczona antykorozyjnie metodą kataforezy zanurzeniowej kompletnej karoserii w zamkniętym cyklu technologicznym - 5 pkt, najwyższy zasięg teoretyczny (zużycie energii autobusu oraz energia dostępna w magazynach energii) – 15 pkt, gwarantowany minimalny zasięg w okresie gwarancji na magazyny energii – 200 km i więcej – 20 pkt, koła tylnej osi – koła bliźniacze – 5 pkt, autoryzowana zewnętrzna stacja obsługi i napraw oferowanych autobusów zlokalizowana jest w odległości do 100 km od zajezdni operatora – 10 pkt.
Trzy oferty
3 kwietnia swoje oferty położyły trzy firmy:
- Automet Group w zadaniu numer 1 na sumę 3.024.570,00 PLN brutto / 2.459.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę modelu MiniCity Electric na poziomie 1.229.500 PLN netto. Z kolei budżet zamawiającego w tym zadaniu wynosił 2.706.000,00 PLN brutto, czyli mamy przekroczenie o ponad 318.570 PLN brutto. To naszym zdaniem nie jest duża kwota i dlatego spodziewamy się dołożenia i wyboru sanockiej oferty;
- Solaris Bus & Coach na sumę 10.704.936,00 PLN brutto / 8.703.200 PLN netto, co daje jednostkową cenę modelu Urbino 12 electric na poziomie 2.175.800 PLN netto;
- MAN Truck & Bus Polska na sumę 12.196.680,00 PLN brutto / 9.916.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę modelu Lion`s City 12 E na poziomie 2.479.000 PLN netto.
Zamawiający na realizację zadania nr 2 zamierza przeznaczyć kwotę 11.316.000,00 zł brutto, co oznacza, że tylko Solaris mieści się w tej sumie i stawia producenta z Bolechowa w roli faworyta do tego zamówienia. Plus czekamy na informację o ew. dołożeniu do propozycji Autometu.
Po rozstrzygnięciu przetargu pierwsze dwa dłuższe autobusy miałyby dotrzeć do Cieszyna 11 miesięcy po podpisaniu umowy, a dwa kolejne – 2 miesiące później. Dostawca będzie miał też rok na przekazanie obu krótszych pojazdów. 12-m autobusy zastąpią najbardziej wysłużone w taborze komunalnego przewoźnika w Cieszynie. Krótsze zostaną wykorzystane do odtworzenia linii śródmiejskiej.
Przypomnijmy, że cieszyński przewoźnik komunalny posiada już dwa 10-metrowe, elektryczne autobusy Solaris. Dotarły latem ubiegłego roku. Kosztowały 4,62 mln zł. Z kolei pod koniec 2021 r. na ulice Cieszyna wyjechały także dwa nowe autobusy Solaris Urbino 10,5 napędzane silnikami wysokoprężnymi, spełniającymi normę Euro 6. W każdym z nich podróżować może 75 pasażerów. Koszt tego zakupu wyniósł 2,25 mln zł. Łącznie cieszyńska komunikacja miejska dysponuje obecnie 22 autobusami.
MAXI ELEKTRYKI
Cztery autobusy klasy MAXI mają mieć długość od 11,5 do 12,5 m, a wysokość max. 3,30 m. Zamawiający jednak dopuści autobusy wyższe – tj. do 3,4 m pod warunkiem, że autobus będzie miał możliwość wjechania do stacji obsługi i myjni zlokalizowanych na terenie zajezdni operatora, a także wyjechania z nich, nie uszkadzając podwozia i urządzeń zamieszczonych na dachu autobusu. Autobusy muszą być napędzane silnikiem elektrycznym umieszczonym centralnie lub silnikami elektrycznymi umieszczonymi przy osi napędowej o sumarycznej mocy szczytowej min. 140 kW. W układzie napędowym musi być zastosowany system odzyskiwania energii z hamowania i redukcji prędkości jazdy. Energia elektryczna ma być gromadzona w akumulatorach lub superkondensatorach lub innych urządzeniach pozwalających na efektywne wykorzystanie zgromadzonej w nich energii elektrycznej. Dostępna pojemność magazynów energii elektrycznej ma wynieść co najmniej 300 kWh, pozwalająca na przejechanie minimum 200 km na pełnym naładowaniu. Autobusy mają być dostosowane do wolnego ładowania magazynów energii w systemie plug-in.
Miejsce pracy kierowcy to kabina wydzielona typu zamkniętego, zamykana na zamek patentowy, z zamykanym okienkiem do sprzedaży biletów, wyposażona w stolik do przyjmowania monet i metalową kasetę na pieniądze. Kierowca musi być oddzielony na całej szerokości przestrzeni pasażerskiej, w której mogą podróżować pasażerowie.
Z kolei siedzenia pasażerskie to szkielety wykonane z tworzywa sztucznego wyklejone wykładziną tapicerowaną z możliwością łatwego zmywania, demontażu i montażu. Pojazdy będą wyposażone w klimatyzację. System informacji pasażerskiej ma być zdemontowany z autobusu wskazanego przez zamawiającego i zamontowany przez wykonawcę w nowych autobusach. Dostawcą tego systemu jest firma R&G Plus.
MINI ELEKTRYKI
Zamawiający poszukuje również dwóch MINI elektrobusów o długości do 8 m i wysokości do 3,0 m. Mają to być pojazdy niskopodłogowe lub niskowejściowe tzn. dopuszczalny jest podest za drzwiami głównymi. Autobusy muszą być napędzane silnikiem elektrycznym umieszczonym centralnie lub silnikami elektrycznymi umieszczonymi przy osi napędowej o sumarycznej mocy szczytowej min. 100 kW. Energia elektryczna ma być gromadzona w akumulatorach lub superkondensatorach lub innych urządzeniach pozwalających na efektywne wykorzystanie zgromadzonej w nich energii elektrycznej. Dostępna pojemność magazynów energii elektrycznej ma wynieść co najmniej 80 kWh, pozwalająca na przejechanie minimum 150 km na pełnym naładowaniu.
MINI elektrobusy mają być wyposażone w system informacji pasażerskiej. Będą to tablice elektroniczne (kierunkowe) wykonane w technologii LED (kolor diod bursztynowy) oraz wewnętrzna tablica informacyjna panel LCD (o przekątnej minimum 21,5 cali). W pozostałym zakresie wyposażenie minibusów będzie podobne do zamawianych elektrobusów klasy MAXI.