Autokary walczą o przedłużenie pomocy
W styczniu Polskie Stowarzyszenie Przewoźników Autokarowych (PSPA) zwróciło się do prezydenta Andrzeja Dudy z apelem o dalszą pomoc dla firm transportowych.
Równolegle - wspólnie Federację TUgether - toczy się walka o bezpieczne i przewidywalne otoczenia gospodarcze na etapie odbudowy po 23 ciężkich miesiącach pandemii. Na tym froncie chodzi głównie o rozłożenie w czasie spłat subwencji do PFR.
Dwa lata
W liście do Andrzeja Dudy PSPA podkreśla, że uderzenie V fali pandemii doprowadziło do praktycznie zerowego zainteresowania usługami autokarowymi. To dla autobusów turystycznych oznacza już dwuletni zastój.
-„Dotychczasowa pomoc udzielona branży była bardzo istotna, lecz – w związku z kolejnymi miesiącami szalejącej pandemii – niewystarczająca i – jak się dziś okazuje – zakończyła się zdecydowanie przedwcześnie. Borykamy się z totalnym spadkiem obrotów. W porównaniu do roku 2019 r., w roku 2020 zrealizowane zostało zaledwie 20% rocznych przewozów, zaś w roku 2021 wyniosły one 25%. Kolejny rok z rzędu nie wypracowaliśmy przychodu, który w przedpandemicznych latach był konsumowany po sezonie, tj. w okresie od grudnia do marca – alarmuje PSPA
Takich spadków żaden przedsiębiorca, żadna firma i żadna branża nie jest w stanie udźwignąć. Dlatego Stowarzyszenie zwróciło się raz jeszcze do polskiego rządu i osobiście do prezydenta z apelem o pomoc minimum do kwietnia 2023 r. Wówczas zdaniem PSPA sytuacja powinna ulegnie poprawie, natomiast pełen powrót do normalnego funkcjonowania potrwa jeszcze około dwóch lat po ustąpieniu pandemii.
-„Sytuacja, w której się znaleźliśmy jest tragiczna. Żadna z branż nie odnotowała przez ten okres tak olbrzymich spadków. Przez wiele lat branża autokarowa była wizytówką naszego kraju na arenie krajów europejskich i nie tylko. Nasze usługi były doceniane na rynku międzynarodowym, a jakość świadczonych usług sprawiła, że polski przewoźnik autokarowy uplasował się na pozycji lidera. Powinniśmy uratować branżę, która wypracowała tak mocną pozycję na rynku. Dlatego zwracamy się z uprzejmą prośbą o możliwość spotkania w tej sprawie, by móc wspólnie przedyskutować i wypracować plan działania, który zostałby szybko wdrożony w życie – apeluje Polskie Stowarzyszenie Przewoźników Autokarowych.
Z TUgether
Równolegle PSPA przyłączyło się do apelu turystycznej federacji TUgether, która w styczniu wystosowała pismo w imieniu 15 organizacji członkowskich, do Kancelaria Premiera, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Sportu i Turystyki, z postulatami wdrożenia narzędzi pomocowych dla branż, których działalność jest nadmiernie obciążona skutkami przedłużającej się pandemii i aktualnej sytuacji gospodarczej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„W sumie apelujemy o dość oczywiste, wydawałoby się, podejście - zapewnienie przedsiębiorcom bezpiecznego i przewidywalnego otoczenia gospodarczego na etapie odbudowy po 23 ciężkich miesiącach pandemii. Oczekujemy rzetelnego dialogu i zrozumienia. Czy to dużo?” – pyta TUgether
Federacja przypomina, że branża przewozów turystycznych doświadczyła w 2021 r. 75% spadku przychodów w porównaniu z 2019 r. i to z wliczoną subwencję od PFR. Podobne straty poniosły firmy działające w przemyśle spotkań i wydarzeń, dlatego TUgether apeluje do rządu o wdrożenie narzędzi pomocowych dla branż szczególnie odczuwających skutki pandemii To oznacza m.in.:
- Objęcie tarcz antykryzysową przedsiębiorców z PKD przemysłu spotkań i wydarzeń (zbieżnych z kodami tarczy PFR 2.0), począwszy od 15 grudnia 202 1 r. (zwolnienie ze składek ZUS, postojowe, jednorazowa dotacja), przy zachowaniu warunku wykazania minimum 40% spadku przychodów we wskazanych okresach referencyjnych;
- Uruchomienie pożyczki płynnościowej, umieszczonej poza systemem bankowym, z którego systemowo od 2 lat jesteśmy wykluczeni, co umożliwiłoby szybszy powrót do działalności, utrzymanie miejsc pracy, a także bezpieczeństwo w spłacie nadwyżek PFR 2.0.;
- Uruchomienie mechanizmu zabezpieczającego zaliczki klientów na poczet przyszłych wydarzeń krajowych, np. w formie zwrotnego funduszu gwarancyjnego, zabezpieczających zaliczkę klientów korporacyjnych w przypadku konieczności odwołalna wydarzenia z powodu Sars CoV-2 w okresie kwiecień- listopad 2022 (wzorem rozwiązań austriackiego czy estońskiego);
- Rozterminowania rozliczenia nadwyżek z subwencji PFR 2.0, tj. rozłożenie spłat nadwyżek z 11 na 24 raty, licząc od 15 marca 2022 r.
-„Zwracamy uwagę, te w Innych państwach Unii Europejskiej (np. Niemcy, Wielka Brytania, Holandia, Estonia) kontynuowana jest nadal pomoc dla branż najbardziej poszkodowanych przez pandemię, np. w formie zwrotu kosztów stałych działalności proporcjonalnie do spadku przychodów, czy funduszy pomocowych i innych narzędzi finansowych typu potyczki, kredyty płynnościowe na preferencyjnych warunkach . Jest realna obawa. te w rzeczywistości post· pandemicznego restartu tamtejsi przedsiębiorcy będą na wygranej pozycji, dominując te rynki, które bez wystarczającego wsparcia skazane będą na utratę dotychczasowego znaczenia" – kończy swój apel TUgether.