Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Autokary w miejskich flotach

infobus
17.04.2014 22:47
Miejskie przedsiębiorstwa w Polsce dysponują także autobusami turystycznymi. Nie jest to imponująca flota i najczęściej są to 1-2 autokary na każdą firmę. W tym roku MZK Bolesławiec zakupił używanego MAN-a, a MPK Radom ogłosiło przetarg na swój drugi autokar. Najczęściej „miejskie”autobusy turystyczne wykonują przewozy na swoje własne potrzeby, ale także wykonują okazjonalne przewozy na zewnętrz. Łącznie turystyczny tabor samorządowych spółek to razem ok. 20-30 autokarów, co biorąc pod uwagę status i możliwości miejskich spółek jest dość niskim poziomem. Rozwój tego typu działalności najczęściej hamuje status operatora wewnętrznego i koncentracja wyłącznie na obsłudze miejskich linii, a w zakresie usług dodatkowych oferują przewozy okazjonalne albo klasycznym taborem miejskim albo pojazdami zabytkowymi. Liderem pod kątem liczby posiadanych autokarów są firmy MPK Poznań oraz PKM Olkusz. Wielkopolska spółka dysponuje łącznie trzema takimi autobusami: Scania-Irizar Century, Neoplan N316 SHD i Kapena Falcon. Z kolei PKM Olkusz posiada pojazdy typu Scania-Irizar Century, Scania-Irizar PB i Renault Scolly. Po dwa autokary posiadają w swoich flotach spółki: MPK Kielce (MAN Lion`s L i Solaris Vacanza 12), MZK Chojnie (Bova Futura i Autosan H10) oraz MZK Ostrów Wlkp. (Vacanza 12 i Mercedes-Benz O 303). Po jednym autobusie turystycznym mają m.in. przedsiębiorstwa: MPK Kraśnik (Neoplan N316 SHD), MPK Radom (Neoplan N316 SHD), MZK Krotoszyn (Bova Futura + minibusy), MZK Żagań (Autosan Gemini + minibusy), MZK Gorlice (Autosan Tramp), MZK Bolesławiec (MAN Lion`s Coach), MZK Malbork (Autosan H10 + minibusy). Wyjątkowy w tej grypie jest MZK Kędzierzyn-Koźle, który w zeszłym roku zakupił fabrycznie nowy autobus międzymiastowy Solaris InterUrbino 12 i to z windą dla wózków inwalidzkich. Najwcześniej jednak miejskie firmy kupią używane autokary. Tak w tym roku zrobił MZK Bolesławiec, który nabył egzemplarz MAN Lion`s Coach z normą Euro 4. Posiada on 50 miejsc, w tym wszystkie fotele mają pasy bezpieczeństwa. Pojazd o zbliżonych parametrach chce kupić w ramach przetargu także MPK Radom, która posiada już jeden autokar –Neoplan N316 SHD. Najnowszy autokar ma być trzyosiowy, z normą minimum Euro 3, wyprodukowany w latach 2006-2014, o przebiegu max. 800 000 km i pojemności paserskiej 53+1+1 miejsc. Jutro nastąpi otwarcie ofert w tym postepowaniu, a termin dostawy ma nie przekroczyć 7 dni.
Scania-Irizar Century w barwach PKM OlkuszTurystyczny tabor MPK PoznańTurystyczny tabor MPK PoznańTurystyczny tabor MPK Poznań
O tym, że wynajem autobusów turystycznych może być dobrym biznesem dla miejskich spółek świadczy przykład MPK Kielce. Firma ma dwa autokary, a wkrótce zamierza kupić trzeci. –„Już drugi rok nasze autobusy będą jeździć po Skandynawii z koreańskimi turystami. Mieliśmy także propozycję od niemieckich biur podróży na przewóz Niemców na narty do Włoch, Francji i Austrii. Musieliśmy odmówić, ponieważ w tym czasie nasze autokary były zarezerwowane”- informuje Elżbieta Śreniawska, prezes MPK w Kielcach. –„Staramy się wejść na rynek międzynarodowy. Jesteśmy atrakcyjnym partnerem, ponieważ jesteśmy tańsi ze względu na niższe koszty pracy. Nasi kierowcy zarabiają mniej niż niemieccy czy skandynawscy, więc jesteśmy konkurencyjni”–przyznaje. W kieleckim przedsiębiorstwie jest 20 kierowców, którzy mogą jeździć w międzynarodowe kursy. Z tej grupy zostało wybranych sześciu, którzy pojadą w maju z turystamido Skandynawii. Wrócą we wrześniu. Jak podkreślają kierowcy zarobki w turystyce są zdecydowanie większe, a przewóz koreańskich, zdyscyplinowanych turystów jest czysta przyjemnością.
Solaris InterUrbino 12 w barwach MZK Kędzierzy-Koźle Solaris InterUrbino 12 w barwach MZK Kędzierzy-Koźle Solaris InterUrbino 12 w barwach MZK Kędzierzy-Koźle Neoplan N316 SHD w barwach MPK Radom