Witamy na stronie Transinfo.plNie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka.Oto co możesz zrobić:
Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się
Adblock Plus
Adblock
uBlock Origin
Inne
1. Kliknij ikonę Adblocka Plus w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania Ikona zasilania, by przesunął się w lewą stronę.
3. Kliknij przycisk Odśwież.
1. Kliknij ikonę AdBlocka Ikona AdBlocka w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Wybierz Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie.
3. W oknie dialogowym „Nie włączaj AdBlocka na…” wybierz Wyklucz. Ikona AdBlocka zmieni się w symbol kciuka w górę.
1. Kliknij ikonę uBlock Origin w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania. Stanie się on szary, co oznacza, że reklamy na tej stronie nie są już blokowane.
1. Kliknij ikonę rozszerzenia do blokowania reklam zainstalowanego w przeglądarce.
Zwykle znajduje się ona w prawym górnym rogu ekranu. Możesz mieć zainstalowanych kilka blokad reklam.
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyłączania blokad reklam wyświetlanymi na otwartej stronie.
Mogą one dotyczyć wybrania konkretnej opcji w menu lub kliknięcia określonego przycisku.
3. Odśwież stronę, postępując zgodnie z wyświetlanymi komunikatami lub klikając w przeglądarce przycisk odświeżania bądź ponownego załadowania strony.
4 lutego Volvo Buses z okazji wprowadzenia 13-litrowej jednostki napędowej do autokarów Volvo 9700 i Volvo 9900 zorganizowało specjalną konferencją prasową połączoną z testami eksploatacyjnymi na wrocławskim torze Rakietowa. Nowy silnik to odpowiedź koncernu na wejście w życie w Europie nowej, bardziej rygorystycznej normy emisji spalin Euro 5 z systemem OBD2. W tej sytuacji Volvo Buses zastąpiło dotychczasowy 12-litrowy silnik, stosowany w autobusach turystycznych Volvo 9700 i Volvo 9900 oraz podwoziach autobusowych nową, 13-litrową jednostką napędową –Volvo D13C. Jest to jeden z najpopularniejszych na świecie silników wysokoprężnych o dużej pojemności skokowej, od kilku lat oferowany przez Volvo Trucks. Kilkuletnia obecność tej jednostki napędowej na rynku oznacza, że jednostka ta jest już sprawdzona, a mechanicy dobrze przygotowani do jej obsługi technicznej. Oczywiście ważne jest także obniżenie kosztów produkcji i serwisu poprzez zastosowanie tej samej jednostki napędowej w ciężarówkach, jak i w autokarach. Dlatego można powiedzieć, że wprowadzenie silnika D12C to naturalny rozwój konstrukcji autokarów Volvo 9700/9900, gdzie nie zachodzi żadna rewolucja, a sam pojazd zachowuje identyczną charakterystykę oraz te same walory, za które w 2007 r. został nagrodzony tytułem „Coach of the Year 2008”. Warto podkreślić, ze producent nie przywiązuje większej wagi do nowego, pionowego usytuowania silnika. Zdaniem firmy obie pozycje (leżąca i stojąca) mają zarówno swoje zalety, jak i wady. I tak przykładowo pionowy silnik jest bardziej podatny do obsługi serwisowej, natomiast poziomy jest łatwiejszy do zaadaptowania w pojeździe i wymaga mniej miejsca. Wśród polskich przewoźników zdania na temat są podzielone. Podczas odwrotnego procesu w modelach Mercedesach Tourismo (gdzie w najnowszych modelach są oferowane leżące silniki) pojawiały się gorące polemiki na temat, który układ jest lepszy. Jak na razie ta dyskusja pozostała bez rozstrzygnięcia.
13 litrów i 420 koni
Nowe źródło napędu w ofercie Volvo Buses to sześciocylindrowy, rzędowy silnik wysokoprężny, z turbosprężarką i chłodnicą powietrza doładowującego. Posiada jednoczęściową głowicę cylindrów z górnym wałkiem rozrządu, czterema zaworami na cylinder i elektronicznie sterowanymi pompowtryskiwaczami. Silnik jest dostępny w wersjach o mocy maksymalnej 420 lub 460 KM (opcja) i udostępnia większy od swojego poprzednika maksymalny moment obrotowy, odpowiednio: 2100 Nm przy 1100-1400 obr/min i 2300 Nm przy 1050-1400 obr/min. Mimo zwiększenia pojemności skokowej, inżynierom udało się zredukować masę silnika o około 80 kg, w porównaniu do jednostki 12-litrowej. Mniejszy ciężar w połączeniu z wyższym momentem obrotowym sprzyjają osiąganiu większych prędkości średnich, zapewniając tym samym większą opłacalność eksploatacji pojazdu. Nowy silnik współpracuje tylko z zautomatyzowaną skrzynią biegów I-Shift o odpowiednio dostosowanej strategii zmiany biegów (nie ma możliwości zastosowania innej, np. manualnej przekładni). Rezultatem jest możliwość jazdy z niższą prędkością obrotową silnika, co ma bezpośredni, pozytywny wpływ na zużycie paliwa. –„Niskie zużycie paliwa jest dla naszych klientów jednym z decydujących czynników. To był główny powód, dla którego Volvo Buses wybrało technologię oczyszczania spalin w procesie selektywnej redukcji katalitycznej SCR dla silników Volvo zgodnych z normą Euro IV. Decyzja ta okazała się trafna i umożliwiła Volvo Buses znaczne polepszenie ekonomiki paliwowej. Autobusy wyposażone w 12-litrowy silnik Volvo i skrzynię biegów I-Shift należą obecnie do najoszczędniejszych pojazdów na rynku. Wprowadzając nowoczesny silnik 13-litrowy, Volvo Buses poszło o krok dalej pod względem redukcji zużycia paliwa. Wyniki przeprowadzonych przez Volvo testów eksploatacyjnych wskazują na dodatkową oszczędność rzędu 5 procent –powiedział podczas wrocławskiej konferencji Władysław Smyk. Z kolei Detmar Kampmann, prezes Volvo Polska Centrum Przemysłowe podkreślił walory ekologiczne nowej jednostki: –„Wysokie osiągi jednostki napędowej nowej generacji przyczyniają się do obniżenia zużycia paliwa i emisji spalin, co czyni autobus Volvo bardziej przyjaznym dla środowiska. W nowej konstrukcji silnika Volvo D13C zwrócono szczególną uwagę na trwałość i niezawodność. Silnik ten, w połączeniu ze skrzynią biegów Volvo I-Shift i tylną osią napędową o starannie dobranym przełożeniu, gwarantuje też doskonałe właściwości jezdne. Natomiast redukcja hałasu w dużym stopniu przyczynia się do zwiększenia komfortu pasażerów”–zaznaczył Detmar Kampmann.
5820 autobusów w 14 lat
Stojące silniki D13C montowane są w autokarach Volvo od jesieni 2009 r. i od tamtej pory sukcesywnie zastępują jednostki D12. Aktualnie jednostki 12-litrowe są cały czas dostarczane do wrocławskiej fabryki, gdzie głównie montuje się je w autobusach międzymiastowych serii 8700 w wariantach trzyosiowych. Przypomnijmy, że w polskim zakładzie Volvo montowane są prawie wszystkie autobusy szwedzkiego producentach w wersji miejskiej (7700), międzymiastowej 8700) i turystycznej (9700 i 9900). Poza wrocławską fabryką autobusy z logo Volvo produkowane są jedynie w szwedzkim Saffle (wersje międzymiastowe 8500 z nadwoziem z aluminium). Natomiast podwozia autobusowe powstają w szwedzkim Boras.
Aktualna zdolność produkcyjna fabryki Volvo Wrocław to 1100 –1200 autobusów rocznie. Od momentu uruchomienia zakładu, w okresie od 1996 r. do 2009 r., wyprodukowano tutaj 5820 autobusów, w tym 2307 miejskich (39% udziału w całej produkcji), 2484 międzymiastowych (43% udziału w całej produkcji) i 1029 turystycznych (18% udziału w całej produkcji), których montaż rozpoczął się najpóźniej, bo w 2003 r. Z danych tych wynika, że wiodącym produktem polskiej fabryki są autobusy międzymiastowe (co potwierdziły zeszłoroczne wyniki), a następnie autobusy miejskie (które dominowały w pierwszy latach funkcjonowania zakładu) oraz autobusy turystyczne. Warto tutaj podkreślić, że Volvo jest jednym masowym producentem autokarów w Polsce (niewielki ilości tego typu pojazdów wytwarza jeszcze Kapena i Solbus).
Aktualnie wrocławski zakład Volvo posiada 4 linie produkcyjne: A i B, gdzie powstają autobusy miejskie i międzymiastowe z obniżonym wejściem oraz C i D, gdzie powstają autobusy międzymiastowe i turystyczne. Pomiędzy nimi zlokalizowane są magazyny podzespołów. Kierunek produkcji i podstawowe etapy przedstawia zdjęcie powyżej. Jak powiedział Władysław Smyk, dyrektor ds. sprzedaży Volvo Polska Autobusy –fabryka obecnie przeżywa znaczącą reorganizację. Docelowo wszystkie linie będą pracować w 4-godzinnym takcie, co oznacza szybsze i krótsze przejścia do poszczególnych etapów montażu plus wcześniejsze, bardziej zaawansowane komisjonowanie komponentów. Wprowadzanie tych zmian rozpoczęto od miejskich linii A/B.
Po konferencji prasowej w fabryce Volvo na ul. Mydlanej przyszedł czas na przetestowanie nowego silnika w autokarze Volvo 9713 na torze Rakietowa we Wrocławiu. Niespodzianek nie było. Silnik reaguje błyskawicznie, zarówno przy wysokich, jak i niskich prędkościach obrotowych. W rezultacie zapewnia większe przyspieszenie i lepsze właściwości jezdne przy mniejszej liczbie koniecznych zmian biegów. Większy moment obrotowy pozwala Volvo 9700 stosować niższe („szybsze”) przełożenia przekładni głównej w celu obniżenia zakresu roboczych prędkości obrotowych silnika, co z kolei powoduje zmniejszenie poziomu hałasu i zużycia oleju napędowego. No i I-Shift, czyli komfort jazdy i pełne skupienie kierowcy na drodze.