Autokary też chcą skorzystać z KPO. Uruchomienia i eko-zakupy

infobus
12.03.2021 08:00

Polskie Stowarzyszenie Przewoźników Autokarowych bierze udział w konsultacjach społecznych dt. projektu Krajowego Planu Odbudowy.

Do KPO PSPA zgłosiło pomysł dofinansowania polskich firm w zakresie zapewnienie bezpiecznego powrotu autokarów do ponownej eksploatacji oraz zgłosiło projekt dopłat do konwersji autokarowej floty na Euro 6 lub na napęd elektryczny (!). Jak pisze Stowarzyszenie, projekt  Krajowego  Planu  Odbudowy powinien mieć na celu zapewnienie  bezpieczeństwa  obywateli poprzez zarówno bezpieczne przywrócenie do ruchu wyłącznego taboru, jak również podjęcie działań zmierzających do jego odnowienia wraz z najwyższymi standardami norm ekologicznych. Jesteśmy za! Ciekawe co na to rząd...

Trudny powrót

-„Z uwagi na trwającą pandemię i brak zleceń nasze autokary są unieruchomione, a ich natychmiastowe wprowadzenie do eksploatacji będzie niemożliwe po tak długiej przerwie. Najbliższy sezon będzie należeć do sezonu straconego. Wielogodzinne konsultacje z producentami autokarów nie pozostawiają złudzeń - ponowne uruchomienie taboru po tak długim okresie wyłączenia z ruchu będzie związane z dodatkowymi inwestycjami rzędu 10 tys. EUR / autobus – informuje Polskie Stowarzyszenie Przewoźników Autokarowych

Te wyliczenia potwierdza firma EvoBus Polska – diler autobusów marek Mercedes-Benz i Setra, która podkreśla, że autobusy nieużytkowane ulegają różnym usterkom. Akumulatory rozładowują się, a w różnych systemach pokładowych, np. w klimatyzacji dochodzi do zagrzybienia, korozji czy rozszczelnienia. Następuje również odkształcanie się różnego rodzaju elementów gumowo-metalowych. 

-„Bez odpowiednich przeglądów, naprawy uszkodzeń oraz dodatkowego montażu środków "antycovidowych"  ograniczających rozprzestrzenianie się wirusów, nie będzie można zagwarantować  pasażerom bezpiecznej jazdy – zauważa EvoBus Polska.

I właśnie na ten „rozruchowy” cel miałyby trafić funduszu z KPO. To jeden z pomysłów PSPA

Zielony tabor

Drugim celem PSPA jest zielona konwersja autokarowej floty i zakup nowych, bardziej ekologicznych pojazdów przez polskie firmy. Stowarzyszenie proponuje 40% dopłaty do autokaru nowej generacji z Euro 6 oraz 70% dopłaty do autokaru elektrycznego. Oczywiście zdecydowana większość firm wybrałaby pierwszą opcję, ale może część poszłaby w "elektryczność".

-„Posiadanie autokarów elektrycznych jest nierozłącznie związane z tworzeniem baz ekologicznych wyposażonych w instalacje fotowoltaiczne celem korzystania z energii odnawialnej, na które również są niezbędne środki pomocowe – dodaje PSPA.

Generalnie dobrze pomyślane! Aczkolwiek biorąc pod uwagę rozwój rynku elektrycznych autobusów turystycznych, takie zakupy wiązałoby się z szerokim wpuszczeniem do Europy chińskich producentów autokarów, którzy są zdecydowanie bardziej zaawansowani w tym temacie niż nasi, unijni producenci. Coś za coś...