Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Autokarowy filtr aerozoli. Na poziomie 99%

infobus
04.11.2020 15:00

Kluczowym aspektem w strategii zwalczania Covid-19 i ochrony pasażerów w pojazdach jest zapewnienie dużej ilości świeżego powietrza, jego szybkiej wymiany i zastosowanie antywirusowych wysokowydajnych filtrów cząstek stałych.

Skuteczność wymienionych tu środków ochrony została potwierdzona także wynikami badań przeprowadzonych przez Instytut Hermanna Rietschela na Politechnice Berlińskiej.

Zdaniem naukowców

Prof. Dr. Martin Kriegel, dyrektor Instytutu: „W porównaniu z innymi codziennymi sytuacjami sytuacja pasażerów w autobusach turystycznych z szybką wymianą powietrza nie jest jakoś szczególnie krytyczna, pod warunkiem, przestrzegane są zasady DDM (dystans, dezynfekcja, maseczka). Istnieje zatem bardzo niewielkie ryzyko, nawet wtedy, gdyby w grupie podróżnych znajdowała się osoba zakażona.”

Te wyniki skomentował Gustav Tuschen, dyrektor działu badawczo-rozwojowego Daimler Buses:

-„Badania przeprowadzone przez Politechnikę Berlińską wykazały, że środki stosowane w naszych autobusach, takie jak zastosowanie aktywnych filtrów z powłoką antywirusową, mogą sprawić, że podróżowanie autobusem będzie bezpieczniejsze. Dlatego też udostępniamy naszą technologię filtracji i wyniki przeprowadzonych badań także firmom konkurencyjnym.”

Odprowadzanie powietrza

Montowane seryjnie, w pełni automatyczne systemy klimatyzacji w znacznym stopniu przyczyniają się do zwiększenia bezpieczeństwa pasażerów w autobusach marek Mercedes-Benz i Setra.

Dzieje się tak, ponieważ za sprawą szybkiej wymiany powietrza zmniejszają one ryzyko infekcji na pokładzie.

Dzięki odprowadzeniu zużytego powietrza przez strefę na nogi zapewniona jest stała wymiana powietrza w wysokopodłogowych i piętrowych autobusach turystycznych, która chroni przed kumulowaniem się aerozoli w większych stężeniach.

Te dane najlepiej obrazuje poniższy wykres, sporządzony na podstawie badań przeprowadzonych przez Politechnikę Berlińską, przedstawia ilość wdychanych aerozoli w czasie, gdy 39 pasażerów z jedną osobą zakażoną COVID-19 znajduje się w autobusie wyposażonym w wysokosprawne filtry cząstek stałych (o stopieniu separacji 99%, >0,3 pim), jakie obecnie oferowane są przez Daimler Buses. Im mniejsze stężenie aerozolu w pojeździe, tym mniejsza jest dawka, którą wdycha znajdująca się w środku osoba. A co za tym idzie, tym mniejsze jest również ryzyko infekcji. Nawet po czterech godzinach ekspozycji wartości te są nadal znacznie poniżej zakładanego poziomu krytycznego wynoszącego 3000 skażonych aerozoli.

Krytyczna wartość aerozolu

Nowe filtry aktywne podnoszą znacząco skuteczność systemów klimatyzacji stosowanych w autobusach Mercedes-Benz i Setra. Wielowarstwowe, wysokosprawne filtry cząstek stałych o progresywnej budowie posiadają również warstwę antywirusową, która odfiltrowuje nawet najdrobniejsze aerozole. Dowodem na antywirusowe właściwości filtrów w rozumieniu ISO 18184 są wyniki przeprowadzonych testów fizycznych i badań mikrobiologicznych.

Nowe aktywne filtry są stosowane w klimatyzacjach dachowych, filtrach powietrza obiegowego i w przednim module klimatyzacyjnym. W ten sposób odfiltrowanych zostaje do 99% aerozoli.

Prof. Dr. Martin Kriegel: „Dzięki zastosowaniu wysokowydajnych filtrów cząstek stałych stężenie jest bardzo niskie nawet w trybie recyrkulacji. Zakładana wartość krytyczna 3000 aerozoli, które mogą prowadzić do infekcji, nie jest osiągana nawet po czterech godzinach spędzonych na pokładzie autobusu.”

Nowe wysokowydajne filtry cząstek stałych z warstwą antywirusową są dostępne dla wszystkich autobusów turystycznych, w tym także wersji piętrowych, i do wszystkich wysokopodłogowych pojazdów międzymiastowych.

Do końca roku autobusy miejskie i wszystkie autobusy niskowejściowe obu marek mają być wyposażone w nowe filtry aktywne. Odpowiednio wyposażone pojazdy są oznaczane charakterystyczną naklejką, która umieszczana jest w dobrze widocznym miejscu w strefie wejścia.

Więcej świeżego powietrza

Przy temperaturach zewnętrznych mieszczących się najczęściej w przedziale od 8 do 26°C system klimatyzacji pracuje maksymalnie w trybie świeżego powietrza (od 80 do 100%). W ten sposób można zapewnić ciągłą, szybką wymianę powietrza co dwie minuty.

W przypadku zarówno niższych jak i wyższych temperatur układy klimatyzacji przechodzą w tzw. tryb powietrza mieszanego. Wówczas wymiana świeżego powietrza we wnętrzu odbywa się co cztery minuty.

Na życzenie klienta można zwiększyć maksymalną zawartość świeżego powietrza w układach klimatyzacji autobusów z serii Mercedes-Benz Tourismo, Setra ComfortClass 500, TopClass 500 i piętrowej S 531 DT i wszystkich autobusów międzymiastowych odpowiednio o 33 i 40% poprzez dodatkowe rozszerzenie w górę i w dół zakresu temperatur zewnętrznych zdefiniowanych dla maksymalnego dopływu świeżego powietrza.

W autobusach turystycznych Setra TopClass świeże powietrze jest filtrowane przez dodatkowe boksy dachowe zintegrowanego systemu klimatyzacji, które znajdują się powyżej listwy stylizacyjnej La Linea. W tych pojazdach powietrze może być zatem wymieniane co minutę z możliwością zmiany ustawienia do trzech minut.

W piętrowej Setrze S 531 DT recyrkulacja zużytego powietrza z pokładu górnego jest regulowana poprzez dwa boksy wentylacyjne i schody z pokładu dolnego. Na dolnym pokładzie do wentylacji wykorzystywane są kratki w kokpicie i w podłodze. We wszystkich pojazdach miejskich i niskowejściowych regularne otwieranie drzwi na przystankach zapewnia dodatkową wentylację.