Autokarowi asystenci MAN-a
W autobusach turystycznychMAN i NEOPLAN dostępny jest szereg systemów które pomagają kierowcy w pracy iwspomagających bezpieczeństwo. Czas na podsumowanie.
Aby odciążyć kierowcęautokaru oraz aby podróż autobusem była bardziej bezpieczna i wygodniejsza, MANTruck & Bus oferuje szereg systemów wspomagających. Nie tylko chronią oneśrodowisko, ale także przyczyniają się do optymalizacji ogólnych kosztówposiadania (ang. Total Cost of Ownership; TCO).
MAN EfficientCruisezawsze aktywuje się automatycznie przy rozruchu silnika. Spośród czterechpodstawowych zestawów parametrów, domyślnie ustawiony jest ECO Level 3, ztolerancją prędkości plus 5 km/h / minus 6 km/h względem ustawionej prędkości.Wybierając jeden z czterech dostępnych trybów, kierowca może dostosowaćtolerancję prędkości, a tym samym wielkość oszczędności na paliwie, do sytuacjina drodze. Aktualnie wybrany ECO Level jest wskazywany na wyświetlaczu wraz zaktualnie ustawioną maksymalną korektą prędkości w górę lub w dół.
Funkcje systemu MANEfficientCruise zapobiegają przekraczaniu dozwolonej prędkości: Maksymalnaprędkość dopuszczona na dłuższych spadkach nie może przekraczać 100 km/h,niezależnie od zamierzonej lub ustawionej prędkości. System dopuszczaprzekroczenie prędkości maksymalnie do 104 km/h w czasie maksymalnie 30 sekund.Jeśli skuteczność retardera i wzmocnionego hamulca silnikowego MAN EVBec niewystarcza, kierowca ostrzegany jest o zbyt wysokiej prędkości za pomocąsygnałów wizualnych i dźwiękowych. Wówczas kierowca może przyhamować pojazdprzy użyciu hamulca roboczego, nie wyłączając przy tym tempomatu.
Poprawa właściwościjezdnych poprzez system MAN Comfort Drive Suspension
Aktywne, elektronicznieregulowane zawieszenie MAN Comfort Drive Suspension (CDS) przyczynia się wrównej mierze do bezpieczeństwa i komfortu. Dzięki bezstopniowej elektronicznejregulacji, system CDS dopasowuje twardość amortyzatorów do sytuacji na drodze,zwiększając bezpieczeństwo przy jednoczesnym maksymalnym komforcie resorowania.System uwzględnia przy tym obciążenie autobusu, a także parametry jazdy(pozycja pedału, prędkość itd.), wpływ bocznego wiatru i stan nawierzchni. Wten sposób system MAN CDS zwiększa stabilność i ułatwia opanowanie pojazdu wkrytycznych sytuacjach na drodze. W normalnych sytuacjach zapewnia wyraźniewyższy komfort jazdy. Zredukowane w ten sposób obciążenia dynamiczneoszczędzają zarówno pojazd, jak i drogę. Firma MAN poleca ten system przedewszystkim w przypadku pojazdów z wysoko położonym środkiem ciężkości i ogólniew przypadku wymagających tras. Dlatego też autobus NEOPLAN Skyliner jestseryjnie wyposażony w system MAN CDS.
MAN AttentionGuard
Specjalnie z myślą otrasach obejmujących długie odcinki autostradowe, firma MAN opracowała ostatnioasystenta zmęczenia kierowcy o nazwie MAN AttentionGuard. Celem tego systemujest rozpoznawanie osłabienia koncentracji kierowcy i ostrzeganie go w raziepotrzeby. Podczas jazdy bez spektakularnych zakrętów i przy względnie stałejprędkości powstaje ryzyko, że zdolność koncentracji kierowcy ulegnie obniżeniu,dlatego też głównym zastosowaniem tego systemu są długie trasy z dużą ilościąodcinków autostradowych.
AttentionGuard ostrzegakierowcę sygnałami wizualnymi i dźwiękowymi, kiedy zauważy pierwsze oznakirozproszenia uwagi, jednak nie ingeruje jeszcze w prowadzenie pojazdu. Ponieważsystem MAN AttentionGuard korzysta między innymi z danych z kamery LGS (LaneGuard System) niezbędna jest obecność asystenta pasa jazdy LGS,. Jeśli sposóbprowadzenia ulegnie widocznej zmianie w stosunku do początku jazdy, uznane jestto za objaw nieuwagi, dekoncentracji lub zmęczenia. Jeśli system MANAttentionGuard rozpozna takie objawy u kierowcy, na wyświetlaczu centralnympojawia się komunikat „Zalecana przerwa”. Ponadto zabrzmi pojedynczy sygnałdźwiękowy, ostrzegający kierowcę przez głośniki na jego stanowisku. W tensposób system MAN AttentionGuard aktywnie przyczynia się do zwiększeniabezpieczeństwa. Przekazanie ostrzeżenia możliwe jest także poprzez drganiafotela kierowcy.
Na właściwym pasie zsystemem MAN Lane Guard System
Od połowy 2015 roku wautobusach MAN Lion's Coach, MAN Lion's Intercity oraz MAN Lion's Regio, atakże we wszystkich autokarach NEOPLAN dostępna jest nowa generacja asystentapasa jazdy Lane Guard System (LGS). Pomaga on kierowcy w utrzymaniu właściwegopasa jazdy na dobrze rozbudowanych drogach. W porównaniu z poprzednią wersją,nowa generacja wyróżnia się nowym systemem kamery z poprawionym oprogramowaniemi poszerzonym zakresem funkcji. Przykładowo system LGS uaktywnia się teraztylko przy detekcji obu linii wyznaczających pas z prawej i lewej strony.Ponadto system wyłącza się przy wąskich pasach i uwzględnia typowy dla pojazdówużytkowych sposób jazdy z lekkim przesunięciem na zewnątrz. Wszystko toprzyczynia się do znacznej redukcji ilości niepotrzebnych alarmów, dzięki czemukierowcy chętniej akceptują ten system.
MAN Lane Guard Systemwłącza się automatycznie z chwilą uruchomienia silnika. Kamera wideo zaprzednią szybą rejestruje przebieg linii wyznaczających pasy. Jeśli autobuswyjedzie poza linię, pomimo że kierowca nie użył kierunkowskazu, z głośnika poodpowiedniej stronie zabrzmi sygnał ostrzegawczy. Opcjonalnie możliwe jestostrzeżenie za pomocą drgań fotela kierowcy po odpowiedniej stronie. W tensposób system LGS pomaga uniknąć typowej przyczyny wypadków na monotonnychodcinkach tras: niezamierzonego opuszczenia pasa z powodu nieuwagi.
MAN Adaptive CruiseControl
Aktywny tempomat MANAdaptive Cruise Control (ACC) automatycznie dba o zachowanie stałego odstępubezpieczeństwa względem poprzedzającego pojazdu. W tym celu zamontowany zaprzednią maską czujnik radarowy rejestruje na odległość do 150 metrów odstęp iprędkość względną pojazdu jadącego z przodu na tym samym pasie. Na podstawietych danych, toru jazdy, własnej prędkości i reakcji kierowcy, sterowniksystemu ACC oblicza najlepszą strategię zbliżania i przy pomocy retardera lubhamulca roboczego steruje przyspieszaniem lub zwalnianiem.
System ACC włącza się nakierownicy ze zintegrowanymi przełącznikami, zaś żądaną odległość odpoprzedzającego pojazdu można regulować dwukierunkowym przełącznikiem. Nawyświetlaczu wskazywana jest żądana prędkość, prędkość poprzedzającego pojazdui wybrany odstęp. Naciskając pedał gazu przy włączonym systemie ACC, kierowcamoże skorygować jego działanie. Jeśli użyje hamulca lub dźwigni retardera,system ACC automatycznie się wyłączy.
Aktywny tempomat przedewszystkim odciąża kierowcę podczas jazdy w długiej kolumnie pojazdów poprzezniezawodne zachowanie przepisowego minimalnego odstępu. Jednocześnie przyczyniasię do zwiększenia bezpieczeństwa na drodze, zapobiegając sytuacjom wymagającymnagłego hamowania i wypadkom wskutek najechania na poprzedzający pojazd – takżeprzy słabej widoczności, ponieważ zastosowano technologię radarową. Dziękioptymalnej regulacji prędkości zmniejsza się dodatkowo zużycie paliwa a przezto również ilość wydzielanych substancji niebezpiecznych.
Szybsze hamowanie wnagłych sytuacjach z systemem MAN Emergency Brake Assist
Asystent hamowaniaawaryjnego MAN EBA w drugiej generacji oferuje jeszcze większe bezpieczeństwodla wszystkich uczestników ruchu, pasażerów i kierowcy, ponieważ ulepszonemonitorowanie obszaru ruchu za pomocą radaru i kamery pozwala szybciej ipewniej rozpoznawać ruchome i nieruchome obiekty na własnym pasie, a nawetniezawodnie interpretować bardziej złożone scenariusze w ruchu drogowym. Jeślipojazdowi grozi kolizja, MAN EBA 2 ostrzega kierowcę wizualnie, dźwiękowo, aopcjonalnie również dotykowo. Jednocześnie zmniejszany bądź ograniczany jestmoment obrotowy silnika i zapalają się światła stopu. Jeśli kierowca niereaguje, system samoczynnie rozpoczyna hamowanie i kontynuuje je aż dozatrzymania. Jeśli ryzyko kolizji samo zniknie, na przykład kiedy poruszającysię powoli poprzedzający pojazd zjedzie na pobocze, system MAN EBA 2 zwalniahamulec i wyłącza sygnały ostrzegawcze. Pełny moment obrotowy silnika jestponownie dostępny, gdy kierowca na krótko zwolni pedał gazu, a następnie znowugo naciśnie.
Funkcje asystentahamowania awaryjnego pomagają uniknąć najechania na poprzedzający pojazd lubzłagodzić jego skutki. W ten sposób firma MAN poprzez system EBA już dziśspełnia ustawowe wymogi zawarte w rozporządzeniu UE 347/2012, które od roku2018 będą obowiązywać dla wszystkich nowo rejestrowanych autobusów.
Ciśnienie powietrza podkontrolą z systemem MAN Tyre Pressure Monitoring
System MAN TPM (ang. TyrePressure Monitoring) umożliwia kierowcy ciągłe monitorowanie ciśnienia woponach. W razie spadku ciśnienia poniżej poziomu minimalnego, system wysyłaostrzeżenie. W tym celu w każdym kole zamontowany jest czujnik ciśnienia, któryprzesyła odpowiednie sygnały do urządzenia sterującego drogą radiową. Nawyświetlaczu w zespole wskaźników automatycznie pojawia się ostrzeżenie, jeśliciśnienie spadnie o 20% a następnie przy 40% zadanego ciśnienia. Ponadtokierowca w każdej chwili może ręcznie sprawdzić ciśnienie. W ten sposób możnawyeliminować niemal wszelkie awarie z powodu powoli uchodzącego z oponypowietrza, co zwiększa bezpieczeństwo i jednocześnie skraca czas przestojów.Poza tym optymalne ciśnienie powietrza w oponach przyczynia się do zmniejszeniazużycia paliwa i opon. Dołączony wkomplecie wąż do sprężonego powietrza z manometrem pozwala kierowcy kontrolowaćciśnienie zawsze i wszędzie.
Automatyczne włączanieświateł i wycieraczek
MAN Truck & Busoferuje automatyczny system włączania świateł mijania z czujnikiem zmierzchu wewszystkich swoich autobusach. Jeśli przełącznik jest ustawiony na „Auto”,pojazd automatycznie włącza i wyłącza światła mijania w zależności od jasnościotoczenia, na przykład przed zapadnięciem zmierzchu lub podczas przejazdu przeztunel. Światła mijania włączane są także podczas deszczu, kiedy wycieraczkipracują dłużej niż pięć sekund. Jednocześnie włączane są światła tylne, światłapozycyjne (światła postojowe z przodu), przednie i tylne lampy obrysowe, lampy boczne,oświetlenie tablicy rejestracyjnej i podświetlenie przyrządów. Poprzez czujnikdeszczu można sterować także wycieraczką. Czułość automatycznych wycieraczekkierowca może dopasować za pomocą przełącznika na dźwigni przy kolumniekierownicy, ustawiając jeden z czterech trybów. Im wyższa jest ustawionaczułość, tym wcześniej reagują wycieraczki i tym krótsze są przerwy w ichpracy.
Oba automatyczne systemyodciążają kierowcę: teraz musi sięskoncentrować tylko na sytuacji na drodze. Oświetlenie autobusu odpowiednie dokażdej sytuacji poprawia widoczność, a przez to bezpieczeństwo.
„