Autokarem na Wyspy w dobie Brexitu
Federalne Stowarzyszenie Niemieckich Przewoźników Autobusowych i Centrum Ochrony Konsumentów w Europie podsumowały, na co przewoźnicy autobusowi powinni teraz zwracać uwagę w okazjonalnych i regularnych usługach do Wielkiej Brytanii.
Umowa o handlu i współpracy między UE a Wielką Brytanią - w języku polskim - dostępna jest TUTAJ
Zasady Brexit 2021
Pod koniec 2020 roku Unia Europejska (UE) i Wielka Brytania zawarły porozumienie handlowe i na szczęście uniknęliśmy „twardego brexitu” – o czym pisaliśmy TUTAJ.
Wyjazdy autokarowe do Wielkiej Brytanii, w umowie handlowej określano jako „przewozy okazjonalne”, nie wymagające zezwolenia. Według Federalnego Stowarzyszenia Niemieckich Przedsiębiorców Omnibus (bdo) podlegają one jednak nowym regulacjom w ramach umowy Interbus.
Regularne usługi transgraniczne i specjalne formy usług regularnych, takie jak transport pracowników lub transport szkolny do i z Wielkiej Brytanii, jak również związane z nimi puste przejazdy są nadal dozwolone.
Jeśli planowane są postoje na trasie w Wielkiej Brytanii, muszą one zostać wcześniej zatwierdzone zgodnie z brytyjskimi przepisami - informuje bdo.
W związku z tym trasy, których początkowy i końcowy przystanek znajdują się w Wielkiej Brytanii są niedozwolone.
Dozwolone są podróże tranzytowe przez Wielką Brytanię, tj. bez odbierania lub wysadzania pasażerów. Zgodnie z bdo przepisy te dotyczą również brytyjskich firm autobusowych podróżujących do UE.
Usługa regularna jest tymczasowo regulowana umową handlową. Po wejściu w życie protokołu dodatkowego do umowy z Interbus umowa powinna to zagruntować.
Dokumenty pasażerów
Od października 2021 r. wjazd możliwy będzie tylko z paszportem. Jednak każdy, kto ma status „osiedlony” lub „wstępnie osiedlony”, jest osobą dojeżdżającą do pracy za granicą lub „gościem opieki zdrowotnej S2”, może nadal używać swojego dowodu osobistego.
Turyści nie potrzebują wizy, jeśli pobyt nie trwa dłużej niż sześć miesięcy.
Jak poprzednio, mogą istnieć kontrole wjazdowe i wyjazdowe.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Prawa pasażerów pozostają niezmienione. Konsumenci, których podróż autobusem została odwołana, mogą zatem, pod pewnymi warunkami, zażądać zwrotu ceny biletu i, jeśli to konieczne, samodzielnie wrócić do miejsca wyjazdu, zgodnie z EVZ. Zdaniem bdo, ochrona na wypadek niewypłacalności zgodnie z dyrektywą UE w sprawie zorganizowanych podróży nadal ma zastosowanie do wycieczek zorganizowanych, pod warunkiem, że podróż jest zarezerwowana w UE. Jeśli wycieczka jest oferowana tylko w Wielkiej Brytanii, zastosowanie ma prawo brytyjskie.
Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) zachowają ważność w Wielkiej Brytanii po 1 stycznia 2021 r. Niemniej jednak eksperci zalecają wykupienie ubezpieczenia zdrowotnego na wyjazd za granicę, ponieważ EKUZ obejmuje jedynie nieplanowane zabiegi ratunkowe i wypadki. Dodatkowo, według informacji EVZ, zakłady ubezpieczeń zdrowotnych mogą nie zwrócić pełnej kwoty.
Nadal tematem otartym są opłaty roamingowe.
Dokumenty kierowców
Według bdo, kierowca autobusu musi mieć przy sobie następujące dokumenty w ruchu drogowym w Wielkiej Brytanii:
- zezwolenie na wykonanie usługi transportowej (wystarczy uwierzytelniona kopia)
- licencja przewoźnika autobusowego na transgraniczne przewozy osób (wystarczy uwierzytelniony odpis)
przypadku transportu okazjonalnego (podróż autobusem): oficjalny arkusz podróży
w przypadku specjalnych form usług regularnych:
umowa między organizatorem a przewoźnikiem autobusowym (oryginał lub kopia)
dowód, że jest przewożona określona grupa pasażerów, a inni pasażerowie są wykluczeni z przewozu.