Autobusy zamiast pociągów
Od 1 kwietnia do połowy grudnia 2004 roku, czyli do wejścia w życie nowego rozkładu jazdy, spółka PKP Przewozy Regionalne ma wycofać z ruchu 251 z 288 pociągów, oznaczonych w rozkładach jazdy literą F. Według spółki są to pociągi deficytowe, nie cieszące się zainteresowaniem klientów. Ponadto PKP Przewozy Regionalne zapowiadają ograniczenie liczby uruchamianych pociągów w tych województwach, które zadeklarowały znacznie mniejsze dotacje niż oszacowane przez rząd. W najbardziej skąpych województwach firma może zlikwidować nawet połowę pociągów. W ustawie budżetowej na ten rok oszacowano, że dotacje wojewódzkie do przewozów regionalnych powinny wynieść 538 mln zł. Z obecnych szacunków PKP przygotowanych na podstawie kwot deklarowanych przez województwa wynika, że na przewozy może być przeznaczone 280 mln zł, a dodatkowo 50 mln zł na zakup taboru. Dotychczas z 16 samorządów wojewódzkich umowę o dofinansowaniu przewozów z PKP Przewozy Regionalne podpisały tylko cztery województwa (mazowieckie, śląskie, pomorskie i warmińsko-mazurskie). Należy mieć nadzieję, że większość pasażerów z likwidowanych połączeń kolejowych przejmą autobusowi przewoźnicy, wykonujący regularne przewozy w danym regionie.