Autobusy za pociągi na trasie Warszawa-Grodzisk
Od września cztery specjalne linie autobusowe oraz zwiększona częstotliwość istniejących połączeń miejskich zapewnią komunikację na czas przebudowy linii grodziskiej. Zmiany zostaną wprowadzone od września i potrwają 12 miesięcy – poinformowały w komunikacie PKP Polskie Linie Kolejowe.
To oznacza, że niebawem przetarg na zastępczą autobusową komunikację na liniach ZG, ZM i ZB ogłosi spółka Koleje Mazowieckie – KM, z kolei na linię ZP – ZTM Warszawa.
Od września rozpocznie się kluczowy moment dla kolejowej inwestycji. Wystartują roboty przy przebudowie peronów, torów i sieci trakcyjnej. Ruch pociągów pomiędzy Grodziskiem Mazowieckim a Warszawą zostanie wstrzymany na 12 miesięcy. W tym czasie dojazd do i ze stolicy zapewnią autobusy komunikacji zastępczej. Organizację przejazdów opracował Zarząd Transportu Miejskiego oraz Koleje Mazowieckie we współpracy z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A.
Na trzon zastępczej komunikacji składa się pięć autobusowych linii dedykowanych mieszkańcom Grodziska Mazowieckiego, Pruszkowa, Milanówka, Brwinowa i Piastowa. Połączenia zapewniają nie tylko przejazd do Warszawy, ale także umożliwiają komunikację między miastami leżącymi wzdłuż linii kolejowej.
Linia ZG (Warszawa – Grodzisk Mazowiecki) – Koleje Mazowieckie
· kursy w dni robocze co 15 minut, a w dni świąteczne – co 30 minut;
· przejazd w pobliżu przystanków kolejowych;
· 12-metrowe autobusy;
Linia ZM (Milanówek – Grodzisk Mazowiecki) – Koleje Mazowieckie
· wahadłowe kursy w dni robocze w godzinach szczytu przewozowego co 15 minut;
· połączenie umożliwi przesiadkę z autobusu do pociągu w Grodzisku Mazowieckim;
· 12-metrowe autobusy;
Linia ZB (Brwinów – Warszawa) – Koleje Mazowieckie
· linia przyspieszona;
· kursy w dni robocze co 10 minut w szczycie przewozowym, w godzinach pozaszczytowych w dni robocze – co 15 minut, a w dni wolne od pracy – co 30 minut;
· w godzinach popołudniowych w dni robocze co drugi kurs w kierunku Brwinowa będzie kierowany na drogę S2 i autostradę A2;
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
· 12-metrowe autobusy;
Linia ZP (Pruszków – Warszawa) – Zarząd Transportu Miejskiego
· linia przyspieszona;
· kursy w dni robocze w szczycie przewozowym co 8 minut, a w godzinach pozaszczytowych i w dni wolne od pracy – co 15 minut; w przypadku realizacji kursów autobusami 12-metrowymi częstotliwość w szczycie przewozowym będzie zwiększona
· autobusy 18-metrowe lub 12-metrowe (w zależności od rozstrzygnięcia przetargu);
Dodatkowo istniejąca linia 717 z Piastowa do Warszawy zostanie wzmocniona. W szczycie przewozowym autobusy będą odjeżdżały co 10 minut. W godzinach pozaszczytowych i w dni wolne od pracy – co 15 minut. Pasażerowie będą korzystać z 18 i 12 metrowych autobusów.
Połączenia z Ursusa i Włoch do centrum Warszawy zostaną dodatkowo wzmocnione ok.20 autobusami przegubowymi. Wybór linii przewidzianych do wzmocnienia będzie wynikał z możliwości lokalnych dróg w pobliżu modernizowanej linii kolejowej. Pasażerowie linii grodziskiej będą mogli korzystać także z połączeń WKD. Bezpośredni dojazd do Warszawy z Grodziska Mazowieckiego bez postojów na stacjach i przystankach zapewnią połączenia Kolei Mazowieckich ze Skierniewic i Żyrardowa. Analizowana jest możliwość wprowadzenia na linię dalekobieżną dodatkowych połączeń z Grodziska Mazowieckiego.
Przystanek Warszawa Aleje Jerozolimskie umożliwi sprawne przesiadki z autobusów zastępczych do pociągów SKM, KM i WKD.
Kolejowa modernizacja
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały wartą 285 mln zł umowę na modernizację 22 km linii Warszawa – Grodzisk Mazowiecki na początku kwietnia tego roku.
Modernizacja linii łączącej Grodzisk Mazowiecki z Warszawą ma poprawić dojazdy pasażerów do pracy do Warszawy. Efektem tej modernizacji będzie poprawa przepustowości. Czas jazdy skróci się o pięć minut z 25, ale poza skróceniem czasu możliwy będzie przejazd prawie dwukrotnie większej liczby pociągów.
Na linii Warszawa – Grodzisk Mazowiecki zmodernizowanych zostanie sześć stacji i przystanków. Powstanie nowy przystanek w Parzniewie – między Pruszkowem a Brwinowem. Wszystkie obiekty będą wyposażone w informację głosową i wizualną oraz czytelnie oznakowane. Zapewnią też ułatwienia dla osób niepełnosprawnych. Na liczącej 22 km trasie wymienione zostaną tory, 22 km sieci trakcyjnej i 15 rozjazdów. Przebudowanych zostanie 11 obiektów i wybudowane zostaną trzy nowe: tunel drogowy i tunele dla pieszych. Prędkość składów pasażerskich zostanie podwyższona z 80 km/h do 120 km/h. (PAP)
„