Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Autobusy z ZTP 2.0: Wałbrzych ze zgodą NFOŚiGW na wodorowe zakupy

infobus
07.07.2022 08:00

W czerwcu wiceminister klimatu i środowiska Ireneusz Zyska poinformował, że wodorowy wniosek Wałbrzycha w II edycji programu Zielony Transport Publiczny został pozytywnie rozpatrzony.

Tym samym dolnośląskie miasto uzyska 65 mln zł dotacji na zakup 20 szt. autobusów wodorowych. Równolegle miasto przygotowuje przetarg na obsługę komunikacji miejskiej i naciska na PKN Orlen ws. budowy stacji wodorowej.

Wałbrzyski projekt

Projekt Wałbrzycha złożony w programie Zielony Transport Publiczny pn. „Wałbrzyski Autobus Wodorowy” opiewa na 79 950 000 zł, czyli 58 019 000 zł dotacji oraz pożyczkę w wysokości 6 981 000 zł. Tym samym gmina będzie posiadać flotę własnych pojazdów wodorowych, które zapewne użyczy firmie, która wygra przetarg na obsługę komunikacji miejskiej. Aktualny kontrakt z Śląskim Konsorcjum Autobusowym wygasa z końcem 2022 roku.

O takich właśnie planach mówił prezydent Wałbrzycha, Roman Szełemej podczas spotkania z mieszkańcami:

-„Kończy nam się dziesięcioletni okres umowy z firmą Śląskie Konsorcjum Autobusowe, oceniamy go pozytywnie, liczba niezadowolonych i składających petycje mieszkańców jest znikoma. Chcielibyśmy ogłosić przetarg na kolejne dziesięć lat i nowe autobusy, z klimatyzacją, na gaz, ale teraz nikt już nie ogłasza przetargów na dziesięć lat. Kiedy to planowaliśmy rok temu, paliwo kosztowało 4 zł za litr, teraz kosztuje 8, a nie wiadomo, co będzie na jesieni. Obecnie rozpisujemy przetarg na rok, żeby się zorientować w sytuacji. Chcemy stopniowo odchodzić od diesla, bo podrożał o sto procent. Nasz wniosek dotyczący zakupu autobusów na wodór został bardzo wysoko oceniony, dostaliśmy 60 mln zł - mówił prezydent cytowany przez portal walbrzych.dlawas.info.

Równolegle trwa przygotowanie stacji do tankowania wodorowych autobusów.

-„PKN Orlen podpisało z nami umowę, że dokona przebudowy stacji paliw na Wysockiego na "zieloną" stację na wodór, na gwałt poszukujemy teraz jego źródeł, bo chcemy być niezależni – zadeklarował Roman Szełemej i jednocześnie powiadomił, że wezwał PKN Orlen do uzupełnienia niejasności ws. „Budowy ogólnodostępnej stacji tankowania wodorem w Wałbrzychu na ul. Wysockiego 43.

Zielony Transport Publiczny 2.0

Celem II edycji programu „Zielony Transport Publiczny” jest dalsze obniżenie wykorzystania energii i paliw emisyjnych w publicznym transporcie zbiorowym i rozwój w Polsce „zielonej” mobilności – z mocnym akcentem na mniejsze miejscowości.

-„Upowszechnianie w Polsce zeroemisyjnego transportu publicznego powinno dotyczyć nie tylko wielkich miast, ale również mniejszych miejscowości – podkreślił Artur Michalski, wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. – Takim założeniem kierujemy się przy wdrażaniu programu „Zielony Transport Publiczny”, dbając o to, aby z nowoczesnego i ekologicznego transportu publicznego mogli korzystać wszyscy, bez względu na miejsce zamieszkania. Dotacje ze środków publicznych stanowią szczególnie istotną pomoc właśnie dla niedużych gmin, które mają ograniczone możliwości rozwoju społeczno-gospodarczego, a zmagają się z problemem zanieczyszczenia atmosfery i zjawiskiem wykluczenia transportowego” – dodał wiceszef NFOŚiGW.

Łącznie w drugim naborze NFOŚiGW otrzymał 101 wniosków od organizatorów transportu publicznego z całej Polski, w tym 69 wniosków o dotację. Zgodnie z założeniami - wśród wnioskodawców dominują przedstawiciele samorządów średnich i małych miast. Wartość projektów wstępnie zakwalifikowanych do kolejnego kroku, czyli negocjacji warunków dofinansowania, została oszacowana na kwotę ponad 1,26 mld zł, z czego blisko 1,1 mld zł stanowić będą koszty kwalifikowane.

Środki NFOŚiGW sfinansują koszty kwalifikowane zakupu autobusów w podziale:

  • 780,3 mln zł w formie bezzwrotnej dotacji
  • ponad 136 mln zł jako niskooprocentowaną pożyczkę.

W ramach złożonych wniosków planowane inwestycje (tzw. efekt rzeczowy) to:

  • Planowana liczba autobusów elektrycznych – 340 szt.    
  • Planowana liczba autobusów wodorowych - 48 szt.    
  • Planowana liczba punktów ładowania – 277 szt.    
  • Planowana liczba stacji tankowania wodoru – 2 szt.                        

 Wśród samorządów, które przeszły do fazy negocjacji warunków dofinansowania w drugiej odsłonie programu „Zielony transport publiczny” znalazło się 6 gmin uzdrowiskowych: Duszniki-Zdrój, Jedlina-Zdrój, Muszyna, Rabka-Zdrój, Świeradów-Zdrój, Augustów.

Do tego spośród 67 gmin zakwalifikowanych do fazy negocjacyjnej drugiej edycji programu, cztery gminy: Andrychów, Rybnik Świdnik i Wałbrzych zadeklarowały chęć zakupu w sumie 48 autobusów wodorowych. W połączeniu z wodorowymi” zakupami zakontraktowanymi w pierwszym naborze (71 szt.) daje to już potencjalnie liczbę ponad 100 tego typu autobusów, które w ciągu najbliższych lat pojawią się na polskich ulicach.