Autobusy z ZTP 2.0: Szczecinek będzie miał 15 elektrobusów
31 maja posłanka i wiceminister klimatu Małgorzata Golińska przekazała informację, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podjął pozytywną decyzję ws. szczecineckiego projektu rozwoju transportu publicznego.
Kwota dofinansowania to 11 mln zł, z tego 8 525 000 zł jest w formie dotacji. Pozwoli to wzmocnić flotę Komunikacji Miejskiej w Szczecinku o 5 autobusów z napędem elektrycznym plus 5 mobilnych punktów ładowania
10 plus 5
-„Mieszkańcy Szczecinka już niedługo będą mogli korzystać z przyjaznych środowisku autobusów elektrycznych. Zarząd Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podjął pozytywną dla miasta decyzję o przyznaniu dofinansowania na zakup 5 autobusów z napędem elektrycznym oraz 5 mobilnych punktów ładowania. Zakupione pojazdy będą dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych – napisała Małgorzata Golińska.
Dofinansowanie wyniesie 11 mln zł, z tego 8,525 mln zł jest w formie dotacji. 12-metrowe autobusy będą wyposażone w klimatyzację i przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, w skład pakietu wchodzi także pięć stacji dokujących do ładowania akumulatorów.
Po dopięciu wszelkich formalności, ogłoszenia przetargu można się spodziewać jeszcze w tym roku, a dostaw pojazdów zapewne w roku 2023.
Przypomnijmy, że w barwach KM Szczecinek od 2018 roku jeździ już 10 autobusów elektrycznych marki Ursus zakupionych dzięki unijnej dotacji, które wyniosła wówczas 17,5 miliona złotych. Razem z najnowszym zakupem liczba elektrobusów Szczecinku wzrośnie do 15 pojazdów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
ZTP 2.0
W drugim, zakończonym naborze Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej otrzymał 101 wniosków od organizatorów transportu publicznego z całej Polski, w tym 69 wniosków o dotację. Wśród wnioskodawców dominują przedstawiciele samorządów średnich i małych miast. Wartość projektów wstępnie zakwalifikowanych do kolejnego kroku, czyli negocjacji warunków dofinansowania, została oszacowana na kwotę ponad 1,26 mld zł, z czego blisko 1,1 mld zł stanowić będą koszty kwalifikowane. Środki NFOŚiGW dostępne będą w podziale 780,3 mln zł w formie bezzwrotnej dotacji / ponad 136 mln zł jako niskooprocentowana pożyczka. W ramach złożonych wniosków planowane inwestycje (tzw. efekt rzeczowy) to: Planowana liczba autobusów elektrycznych – 340 szt. Planowana liczba autobusów wodorowych - 48 szt. Planowana liczba punktów ładowania – 277 szt. Planowana liczba stacji tankowania wodoru – 2 szt.
-„Zgodnie z „Polityką Energetyczną Polski do 2040 roku”, począwszy od roku 2025 w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców każdy przetarg musi dotyczyć wyłącznie zero-i niskoemisyjnych środków transportu zbiorowego. To ambitny, ale konieczny cel dla zdrowszego życia w polskich miastach i miasteczkach. Pomagają go realizować kolejne odsłony programu „Zielony Transport Publiczny” – podkreśliła Anna Moskwa, minister klimatu i środowiska. - Takie rządowe wsparcie rozwoju miejskiej elektromobilności jest szczególnie ważne dla rozwoju średnich i małych ośrodków. Mobilność mieszkańców może mieć kluczowe znaczenie nie tylko dla środowiska, ale także dla rozwoju gospodarczego i jakości życia w mniejszych miejscowościach – dodała szefowa resortu.
Wśród samorządów, które przechodzą do fazy negocjacji warunków dofinansowania w drugiej odsłonie programu „Zielony transport publiczny” znalazło się 6 gmin uzdrowiskowych: Duszniki-Zdrój, Jedlina-Zdrój, Muszyna, Rabka-Zdrój, Świeradów-Zdrój, Augustów. Spośród 67 gmin zakwalifikowanych do fazy negocjacyjnej drugiej edycji programu, cztery gminy: Andrychów, Rybnik Świdnik i Wałbrzych zadeklarowały chęć zakupu w sumie 48 autobusów wodorowych. W połączeniu z wodorowymi” zakupami zakontraktowanymi w pierwszym naborze (71 szt.) daje to już potencjalnie liczbę ponad 100 tego typu autobusów, które w ciągu najbliższych lat pojawią się na polskich ulicach.