Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Autobusy z ZTP 2.0: Świdnik kupi trzy wodorowce. Z lokalnej fabryki?

infobus
02.06.2022 16:00

Kontynuujemy nasz cykl o autobusowych projektach dofinansowanych z II edycji programu Zielony Transport Publiczny (ZTP). Czas na wodorowy Świdnik!

Opisaliśmy już Swarzędz, Opoczno i Ustrzyki Dolne. Czas na innowacyjny – bo opierających się na zakupie pojazdów wodorowych - projekt z Świdnika. Jest on o tyle ważny, że za moment w tym mieście ma powstać fabryka autobusów na ogniwa paliwowe zasilane wodorem Grupy Polsat.

Przyznawane dofinansowanie

1 czerwca Świdnik poinformował, że miasto otrzymało łącznie ponad 9 milionów złotych na zakup trzech autobusów zeroemisyjnych. Pieniądze pochodzą z programu ZTP 2.0, prowadzonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Świdnik złożył dwa wnioski. Pierwszy dotyczył pożyczki na niskie oprocentowanie, która wyniosła ponad 2,3 mln zł. Drugi to bezzwrotne wsparcie w wysokości ponad 6,9 mln zł.

-„Cieszymy się, że nasze wnioski zostały rozpatrzone pozytywnie. Decyzję Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej już znamy. Teraz czas na podpisanie umowy i podjęcie kolejnych kroków – powiedział Marcin Dmowski, zastępca burmistrza. I dodał: -„To kolejny krok w kierunku stworzenia niezależnej komunikacji miejskiej.”

Po podpisaniu umowy z NFOŚiGW przyjdzie czas na przetargi. Pierwszy będzie dotyczył zakupu pojazdów. Czy będą to autobusy wodorowe, które od przyszłego roku ma produkować w Świdniku konsorcjum Grupy Polsat Plus i ZE PA?

-„Będzie nam bardzo miło, jeśli do przetargu stanie firma działająca w naszym mieście. Niemniej jednak przy wyborze będziemy kierować się tym, które z przedsiębiorstw przedstawi najkorzystniejszą dla nas ofertę” – podkreślił Dmowski.

Liniowe zamówienie

 Drugi przetarg ma dotyczyć firmy, która zajmie się obsługą i serwisowaniem autobusów.

-„Musi być to firma z doświadczeniem, która zapewni kierowców i serwis pojazdów. W przyszłości na pewno będziemy dążyć do tego, by obsługą komunikacji miejskiej zająć się własnymi siłami. Być może do tego celu zostanie powołana nowa jednostka. Możliwe jest także, że zadanie otrzyma jedna z już działających w Świdniku – P. K. Pegimek” – zauważył Marcin Dmowski.

Cały projekt zostanie zrealizowany do końca 2024 roku.

ZTP 2.0

W drugim, zakończonym naborze Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej otrzymał 101 wniosków od organizatorów transportu publicznego z całej Polski, w tym 69 wniosków o dotację. Wśród wnioskodawców dominują przedstawiciele samorządów średnich i małych miast. Wartość projektów wstępnie zakwalifikowanych do kolejnego kroku, czyli negocjacji warunków dofinansowania, została oszacowana na kwotę ponad 1,26 mld zł, z czego blisko 1,1 mld zł stanowić będą koszty kwalifikowane. Środki NFOŚiGW dostępne będą w podziale 780,3 mln zł w formie bezzwrotnej dotacji / ponad 136 mln zł jako niskooprocentowana pożyczka. W ramach złożonych wniosków planowane inwestycje (tzw. efekt rzeczowy) to:

  • Planowana liczba autobusów elektrycznych – 340 szt.
  • Planowana liczba autobusów wodorowych - 48 szt.
  • Planowana liczba punktów ładowania – 277 szt.
  •  Planowana liczba stacji tankowania wodoru – 2 szt.

-„Zgodnie z „Polityką Energetyczną Polski do 2040 roku”, począwszy od roku 2025 w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców każdy przetarg musi dotyczyć wyłącznie zero-i niskoemisyjnych środków transportu zbiorowego. To ambitny, ale konieczny cel dla zdrowszego życia w polskich miastach i miasteczkach. Pomagają go realizować kolejne odsłony programu „Zielony Transport Publiczny” – podkreśliła Anna Moskwa, minister klimatu i środowiska. - Takie rządowe wsparcie rozwoju miejskiej elektromobilności jest szczególnie ważne dla rozwoju średnich i małych ośrodków. Mobilność mieszkańców może mieć kluczowe znaczenie nie tylko dla środowiska, ale także dla rozwoju gospodarczego i jakości życia w mniejszych miejscowościach – dodała szefowa resortu.

Wśród samorządów, które przechodzą do fazy negocjacji warunków dofinansowania w drugiej odsłonie programu „Zielony transport publiczny” znalazło się 6 gmin uzdrowiskowych: Duszniki-Zdrój, Jedlina-Zdrój, Muszyna, Rabka-Zdrój, Świeradów-Zdrój, Augustów. Spośród 67 gmin zakwalifikowanych do fazy negocjacyjnej drugiej edycji programu, cztery gminy: Andrychów, Rybnik Świdnik i Wałbrzych zadeklarowały chęć zakupu w sumie 48 autobusów wodorowych. W połączeniu z wodorowymi” zakupami zakontraktowanymi w pierwszym naborze (71 szt.) daje to już potencjalnie liczbę ponad 100 tego typu autobusów, które w ciągu najbliższych lat pojawią się na polskich ulicach.