Autobusy z ZTP 2.0: Sieradz ma 9 mln zł na pierwsze elektrobusy
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekaże Sieradzowi ponad 9 milionów złotych, które zostaną wykorzystane do zakupu ekologicznych, elektrycznych autobusów.
Umowa pomiędzy MPK Sieradz a NFOŚiGW została już podpisana, a pierwsze elektrobusy w mieście pojawią się dzięki II edycji programu „Zielony Transport Publiczny”. W ramach przedsięwzięcia powstaną również trzy dwustanowiskowe stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Zakończenie inwestycji przewidywane jest na 31 grudnia 2023 r.
Sieradzki projekt
W ramach projektu MPK Sieradz zakupi :
- sześć bezemisyjnych autobusów elektrycznych, zasilanych z baterii pojazdów kategorii M3 – BEV (Battery Electric Vehicle) o mocy 140 kW, ładowanych przez system typu plug-in
- trzy dwustanowiskowe stacje ładowania pojazdów elektrycznych o mocy wyjściowej 80 kW, z podziałem na dwa stanowiska ładowania po 40kW.
Dodatkowo zostanie przeszkolonych 14 osób, w tym 12 kierowców i 2 pracowników zaplecza technicznego z obsługi autobusów elektrycznych.
-„Poprzez program „Zielony Transport Publiczny” wspieramy ekologiczną komunikację publiczną w całym kraju, wychodząc z założenia, że możliwość korzystania z nowoczesnego, zeroemisyjnego transportu zbiorowego powinni mieć wszyscy Polacy, również mieszkańcy mniejszych miast, takich jak Sieradz – zaznacza wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Paweł Mirowski.
Przestawienie komunikacji zbiorowej na zeroemisyjną to jeden z głównych celów inwestycyjnych sieradzkiego samorządu.
-„W nowej odsłonie programu „ZTP” wprowadziliśmy preferencje dla samorządów, które chcą rozwijać „zieloną” komunikację miejską i podmiejską. To dla nich istotny impuls rozwojowy, zwłaszcza, że chodzi głównie o ośrodki dotychczas zaniedbywane pod względem rozwoju społeczno-gospodarczego. A warto historycznie przypomnieć, że Sieradz w wiekach poprzednich oraz w latach 1975–1998 był stolicą województwa i dysponuje sporym potencjałem społecznym i gospodarczym. Nowoczesna komunikacja publiczna ze swoją infrastrukturą może być dla miasta jednym z kół zamachowych rozwoju – dodaje wiceszef NFOŚiGW.
Taborowa zmiana
Aktualnie MPK Sieradz ma w swojej flocie 13 autobusów z normą Euro 6 a teraz przyszła kolej na pierwsze pojazdy elektryczne.
-„Konsekwentnie stawiamy na rozwój naszego miasta, rozwój zrównoważony, który idzie w parze z ochroną środowiska naturalnego. To sukcesywne realizowanie działań miasta, które mają poprawić w Sieradzu jakość powietrza. Wymiana autobusów spalinowych na elektryczne jest jednym z elementów proekologicznej polityki Miasta. Nie da się osiągnąć najlepszych wyników od razu, ale elektryczna komunikacja w mieście to duży postęp, dlatego cieszę się, że w tych procesach wspiera nas Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie – powiedział prezydent Sieradza, Paweł Osiewała.
Koszty całkowite projektu pn. „Zakup i wymiana autobusów w MPK Sieradz w celu osiągnięcia niskoemisyjnej i zrównoważonej mobilności miejskiej – etap III” wyniosą 15,4 mln zł, w tym 12,5 mln kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją inwestycji i zakupami inwestycyjnymi. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekaże na powyższe przedsięwzięcie 9,7 mln zł bezzwrotnej dotacji w ramach programu „ZTP”. Głównym założeniem inwestycji zaplanowanej przez MPK w Sieradzu Sp. z o. o. jest zmniejszenie stężenia zanieczyszczeń w ciągach komunikacyjnych miasta, w tym zmniejszenie emisji dwutlenku węgla (170 ton/rok), ograniczenie emisji tlenków azotu (1,86 tony/rok) oraz ograniczenie emisji pyłów PM10, czyli pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (0,04 tony/rok).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zielony Transport Publiczny 2.0
Celem II edycji programu „Zielony Transport Publiczny” jest dalsze obniżenie wykorzystania energii i paliw emisyjnych w publicznym transporcie zbiorowym i rozwój w Polsce „zielonej” mobilności – z mocnym akcentem na mniejsze miejscowości.
Łącznie w drugim naborze NFOŚiGW otrzymał 101 wniosków od organizatorów transportu publicznego z całej Polski, w tym 69 wniosków o dotację. Zgodnie z założeniami - wśród wnioskodawców dominują przedstawiciele samorządów średnich i małych miast. Wartość projektów wstępnie zakwalifikowanych do kolejnego kroku, czyli negocjacji warunków dofinansowania, została oszacowana na kwotę ponad 1,26 mld zł, z czego blisko 1,1 mld zł stanowią koszty kwalifikowane.
Środki NFOŚiGW sfinansują zakup autobusów w podziale:
- 780,3 mln zł w formie bezzwrotnej dotacji
- ponad 136 mln zł jako niskooprocentowaną pożyczkę.
W ramach złożonych wniosków planowane inwestycje (tzw. efekt rzeczowy) w ramach II edycji ZTP to:
- Planowana liczba autobusów elektrycznych – 340 szt.
- Planowana liczba autobusów wodorowych - 48 szt.
- Planowana liczba punktów ładowania – 277 szt.
- Planowana liczba stacji tankowania wodoru – 2 szt.
Wśród samorządów, które przeszły do fazy negocjacji warunków dofinansowania w drugiej odsłonie programu „Zielony transport publiczny” znalazło się 6 gmin uzdrowiskowych: Duszniki-Zdrój, Jedlina-Zdrój, Muszyna, Rabka-Zdrój, Świeradów-Zdrój, Augustów.
Do tego spośród 67 gmin zakwalifikowanych do fazy negocjacyjnej drugiej edycji programu, cztery gminy: Andrychów, Rybnik Świdnik i Wałbrzych zadeklarowały chęć zakupu w sumie 48 autobusów wodorowych. W połączeniu z wodorowymi” zakupami zakontraktowanymi w pierwszym naborze (71 szt.) daje to już potencjalnie liczbę ponad 100 tego typu autobusów, które w ciągu najbliższych lat pojawią się na polskich ulicach.