Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Autobusy z ZTP 2.0: Rybnickie wodorowce na ulicach już w 2023

infobus
23.06.2022 10:30

23 czerwca prezydent Rybnika, Piotr Kuczera ogłosił, że już w II kwartale 2023 roku na ulice miasta wyjedzie 20 autobusów na wodór.

Umożliwi to otrzymane przez miasto dofinansowanie z II edycji programu Zielony Transport Publiczny prowadzonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości 45,5 mln zł. Za tę kwotę Rybnik kupi 20 autobusów na ogniwa paliwowe zasilane wodorem.

Wodorowy plan

Zgodnie z przyjętą strategią przez Rybnik, w lipcu br. nastąpi oficjalne podpisanie umowy dotacji pomiędzy NFOŚiGW. Z kolei pierwsze autobusy wodorowe powinny wyjechać na ulice w II kwartale przyszłego roku.

Warto dodać, że nieco wcześniej, bo już w I kwartale 2023 roku przy ul. Budowlanych 6 powstanie ogólnodostępna stacja do tankowania wodoru samochodów osobowych i autobusów.

-„Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych wymusza na gminach takich jak Rybnik użytkowanie odpowiedniej liczby pojazdów, które podczas eksploatacji nie emitują szkodliwych gazów. Zainteresowanie paliwami alternatywnymi to również odpowiedź Rybnika na trendy ogólnoświatowe, stawiające na ekologiczne formy transportu – przekonuje Piotr Kuczera, prezydent Rybnika.

Jak podkreśla miasto, autobusy wodorowe nie emitują żadnych zanieczyszczeń, a jedynym produktem ubocznym reakcji jest czysta para.

fot. UM Rybnik

ZTP 2.0

W drugim, zakończonym naborze Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) otrzymał 101 wniosków od organizatorów transportu publicznego z całej Polski, w tym 69 wniosków o dotację. Wśród wnioskodawców dominują przedstawiciele samorządów średnich i małych miast. Wartość projektów wstępnie zakwalifikowanych do kolejnego kroku, czyli negocjacji warunków dofinansowania, została oszacowana na kwotę ponad 1,26 mld zł, z czego blisko 1,1 mld zł stanowić będą koszty kwalifikowane. Środki NFOŚiGW sfinansują koszty kwalifikowane zakupu autobusów w podziale:

  • 780,3 mln zł w formie bezzwrotnej dotacji
  • ponad 136 mln zł jako niskooprocentowaną pożyczkę.

W ramach złożonych wniosków planowane inwestycje (tzw. efekt rzeczowy) to:

  • Planowana liczba autobusów elektrycznych – 340 szt.    
  • Planowana liczba autobusów wodorowych - 48 szt.    
  • Planowana liczba punktów ładowania – 277 szt.    
  • Planowana liczba stacji tankowania wodoru – 2 szt.                        

-„Zgodnie z „Polityką Energetyczną Polski do 2040 roku”, począwszy od roku 2025 w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców każdy przetarg musi dotyczyć wyłącznie zero-i niskoemisyjnych środków transportu zbiorowego. To ambitny, ale konieczny cel dla zdrowszego życia w polskich miastach i miasteczkach. Pomagają go realizować kolejne odsłony programu „Zielony Transport Publiczny” – podkreśla Anna Moskwa, minister klimatu i środowiska. - Takie rządowe wsparcie rozwoju miejskiej elektromobilności jest szczególnie ważne dla rozwoju średnich i małych ośrodków. Mobilność mieszkańców może mieć kluczowe znaczenie nie tylko dla środowiska, ale także dla rozwoju gospodarczego i jakości życia w mniejszych miejscowościach – dodaje szefowa resortu.

Wśród samorządów, które przechodzą do fazy negocjacji warunków dofinansowania w drugiej odsłonie programu „Zielony transport publiczny” znalazło się 6 gmin uzdrowiskowych: Duszniki-Zdrój, Jedlina-Zdrój, Muszyna, Rabka-Zdrój, Świeradów-Zdrój, Augustów. Spośród 67 gmin zakwalifikowanych do fazy negocjacyjnej drugiej edycji programu, cztery gminy: Andrychów, Rybnik Świdnik i Wałbrzych zadeklarowały chęć zakupu w sumie 48 autobusów wodorowych. W połączeniu z wodorowymi” zakupami zakontraktowanymi w pierwszym naborze (71 szt.) daje to już potencjalnie liczbę ponad 100 tego typu autobusów, które w ciągu najbliższych lat pojawią się na polskich ulicach.