Autobusy z ZTP 2.0: Pułtusk kupi dwa elektrobusy
Gmina Pułtusk otrzymała dofinasowanie w wysokości prawie 1,52 mln zł (dotacja) i 682 tys. zł (pożyczka) z programu „Zielony Transport Publiczny” (ZTP).
Za te pieniądze zostaną zakupione dwa autobusy o napędzie elektrycznym. Umowa pomiędzy samorządem Pułtuska a NFOŚiGW została podpisana 15 lipca 2022 r. Inwestycja zostanie zrealizowana w ramach II edycji ZTP.
Dwa elektrobusy
Korzystając z dofinansowania z programu „Zielony Transport Publiczny” gmina Pułtusk planuje kupić dwa autobusy o napędzie elektrycznym wyposażone w baterię o pojemności 40-50 kW, która zapewni zasięg ok. 130-150 km.
- Mają to być pojazdy nie tylko bezemisyjne, ale też komfortowe w użytkowaniu, ciche, niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Dobrze, że samorządy mogą korzystać z tego rodzaju programów, które w dużej mierze ułatwiają życie mieszkańców - zaznacza Mateusz Miłoszewski, zastępca burmistrza miasta Pułtusk.
Zakończenie projektu przewidywane jest na 28 lutego 2023 r. Inwestycja, poza profitami społecznymi i gospodarczymi, przyniesie wymierne korzyści ekologiczne: zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 37,69393 Mg w ciągu roku, a także ograniczenie emisji tlenków azotu (o 0,04179 Mg/rok) i pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów 0,00016 Mg rocznie. Ponadto, w ramach niniejszego projektu zaplanowano przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej 4 kierowców i naukę obsługi pojazdu.
Zielony Transport Publiczny 2.0
Celem II edycji programu „Zielony Transport Publiczny” jest dalsze obniżenie wykorzystania energii i paliw emisyjnych w publicznym transporcie zbiorowym i rozwój w Polsce „zielonej” mobilności – z mocnym akcentem na mniejsze miejscowości.
- Elektromobilność jest aktualnie najważniejszym trendem w przemyśle motoryzacyjnym. Staramy się na nią patrzeć dość szeroko, bo to nie tylko same pojazdy o napędzie elektrycznym, ale także działania na rzecz ich produkcji, infrastruktury ładowania czy recyclingu baterii – podkreśla Artur Michalski, wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – Wspieramy Polaków nie tylko w zakresie dofinansowania zakupów, ale również staramy się poprzez edukację promować rozwiązania nieemisyjnych pojazdów jako ekologicznych, a w dłuższym czasie również zdecydowanie bardziej ekonomicznych - stwierdza wiceszef NFOŚiGW.
Łącznie w drugim naborze NFOŚiGW otrzymał 101 wniosków od organizatorów transportu publicznego z całej Polski, w tym 69 wniosków o dotację. Zgodnie z założeniami - wśród wnioskodawców dominują przedstawiciele samorządów średnich i małych miast. Wartość projektów wstępnie zakwalifikowanych do kolejnego kroku, czyli negocjacji warunków dofinansowania, została oszacowana na kwotę ponad 1,26 mld zł, z czego blisko 1,1 mld zł stanowią koszty kwalifikowane.
Środki NFOŚiGW sfinansują zakup autobusów w podziale:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- 780,3 mln zł w formie bezzwrotnej dotacji
- ponad 136 mln zł jako niskooprocentowaną pożyczkę.
W ramach złożonych wniosków planowane inwestycje (tzw. efekt rzeczowy) w ramach II edycji ZTP to:
- Planowana liczba autobusów elektrycznych – 340 szt.
- Planowana liczba autobusów wodorowych - 48 szt.
- Planowana liczba punktów ładowania – 277 szt.
- Planowana liczba stacji tankowania wodoru – 2 szt.
Wśród samorządów, które przeszły do fazy negocjacji warunków dofinansowania w drugiej odsłonie programu „Zielony transport publiczny” znalazło się 6 gmin uzdrowiskowych: Duszniki-Zdrój, Jedlina-Zdrój, Muszyna, Rabka-Zdrój, Świeradów-Zdrój, Augustów.
Do tego spośród 67 gmin zakwalifikowanych do fazy negocjacyjnej drugiej edycji programu, cztery gminy: Andrychów, Rybnik Świdnik i Wałbrzych zadeklarowały chęć zakupu w sumie 48 autobusów wodorowych. W połączeniu z wodorowymi” zakupami zakontraktowanymi w pierwszym naborze (71 szt.) daje to już potencjalnie liczbę ponad 100 tego typu autobusów, które w ciągu najbliższych lat pojawią się na polskich ulicach.