Autobusy z ZTP 2.0: MPK Sieradz z umową na 6 elektrobusów
7 czerwca Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Sieradzu podpisało umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dofinansowanie zakupu sześciu nowych, zeroemisyjnych autobusów elektrycznych.
W ramach przedsięwzięcia powstaną również trzy dwustanowiskowe stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Modernizacja floty komunikacji miejskiej w Sieradzu będzie współfinansowana w ramach II edycji programu „Zielony Transport Publiczny”.
sześć elektrobusów
Dzięki zawartej umowie MPK Sieradz już może przygotowywać przetarg na dostawę sześciu bezemisyjnych autobusów bateryjnych z silnikami o mocy 140 kW, dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych.
W ramach sieradzkiego projektu, poza zakupem pojazdów, powstaną też stacje ładowania. Zakupione autobusy elektryczne ładowane będą systemem typu plug-in – ładowarką stacjonarną o mocy wyjściowej 80 kW, z podziałem na dwa stanowiska ładowania po 40kW. Dodatkowo zostanie przeszkolonych 14 osób, w tym 12 kierowców i 2 pracowników zaplecza technicznego z obsługi autobusów elektrycznych.
Wypada dodać, że Sieradz to jeden z głównych ośrodków w województwie łódzkim, ważny węzeł drogowy, przez który przebiegają trasy krajowe nr: 12 i 83 oraz S8. Autobusy miejskie kursują tam od 1976 r. i obecnie działa 12 linii, w tym 10 miejskich i 2 międzymiastowe. Przestawienie komunikacji zbiorowej na zeroemisyjną to jeden z głównych celów inwestycyjnych sieradzkiego samorządu.
-„W Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacji w Sieradzu zachodzą epokowe zmiany. Mamy 13 autobusów z normą Euro 6 a teraz przyszła kolej na autobusy elektryczne. Konsekwentnie stawiamy na rozwój naszego miasta, rozwój zrównoważony, który idzie w parze z ochroną środowiska naturalnego. To konsekwentne realizowanie działań miasta, które mają poprawić w Sieradzu jakość powietrza. Wymiana autobusów spalinowych na elektryczne jest jednym z elementów proekologicznej polityki Miasta. Nie da się osiągnąć najlepszych wyników od razu, ale elektryczna komunikacja w mieście to duży postęp, dlatego cieszę się, że w tych procesach wspiera nas Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie – powiedział prezydent Sieradza Paweł Osiewała.
Z Zielonego Transportu Publicznego
Koszty całkowite projektu pn. „Zakup i wymiana autobusów w MPK Sieradz w celu osiągnięcia niskoemisyjnej i zrównoważonej mobilności miejskiej – etap III” wyniosą 15,4 mln zł, w tym 12,5 mln kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją inwestycji i zakupami inwestycyjnymi. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekaże na powyższe przedsięwzięcie 9,7 mln zł bezzwrotnej dotacji w ramach programu „ZTP”.
Głównym założeniem inwestycji zaplanowanej przez MPK Sieradz jest zmniejszenie stężenia zanieczyszczeń w ciągach komunikacyjnych miasta, w tym zmniejszenie emisji dwutlenku węgla (170 ton/rok), ograniczenie emisji tlenków azotu (1,86 tony/rok) oraz ograniczenie emisji pyłów PM10, czyli pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (0,04 tony/rok). Zakończenie projektu przewidywane jest na 31 grudnia 2023 r.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„Poprzez program „Zielony Transport Publiczny” wspieramy ekologiczną komunikację publiczną w całym kraju, wychodząc z założenia, że możliwość korzystania z nowoczesnego, zeroemisyjnego transportu zbiorowego powinni mieć wszyscy Polacy, również mieszkańcy mniejszych miast, takich jak Sieradz – zaznaczył wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Paweł Mirowski. – W nowej odsłonie programu „ZTP” wprowadziliśmy preferencje dla samorządów, które chcą rozwijać „zieloną” komunikację miejską i podmiejską. To dla nich istotny impuls rozwojowy, zwłaszcza, że chodzi głównie o ośrodki dotychczas zaniedbywane pod względem rozwoju społeczno-gospodarczego. A warto historycznie przypomnieć, że Sieradz w wiekach poprzednich oraz w latach 1975–1998 był stolicą województwa i dysponuje sporym potencjałem społecznym i gospodarczym. Nowoczesna komunikacja publiczna ze swoją infrastrukturą może być dla miasta jednym z kół zamachowych rozwoju – dodał wiceszef NFOŚiGW.
Do 388 autobusów
Przypomnijmy, że w drugim, zakończonym już naborze Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej otrzymał 101 wniosków od organizatorów transportu publicznego z całej Polski, w tym 69 wniosków o dotację. Wśród wnioskodawców dominują przedstawiciele samorządów średnich i małych miast. Wartość projektów wstępnie zakwalifikowanych do kolejnego kroku, czyli negocjacji warunków dofinansowania, została oszacowana na kwotę ponad 1,26 mld zł, z czego blisko 1,1 mld zł stanowić będą koszty kwalifikowane. Środki NFOŚiGW dostępne będą w podziale 780,3 mln zł w formie bezzwrotnej dotacji / ponad 136 mln zł jako niskooprocentowana pożyczka. W ramach złożonych wniosków planowane inwestycje (tzw. efekt rzeczowy) to:
- Planowana liczba autobusów elektrycznych – 340 szt.
- Planowana liczba autobusów wodorowych - 48 szt.
- Planowana liczba punktów ładowania – 277 szt.
- Planowana liczba stacji tankowania wodoru – 2 szt.
Wśród samorządów, które przechodzą do fazy negocjacji warunków dofinansowania w drugiej odsłonie programu „Zielony transport publiczny” znalazło się 6 gmin uzdrowiskowych: Duszniki-Zdrój, Jedlina-Zdrój, Muszyna, Rabka-Zdrój, Świeradów-Zdrój, Augustów. Spośród 67 gmin zakwalifikowanych do fazy negocjacyjnej drugiej edycji programu, cztery gminy: Andrychów, Rybnik Świdnik i Wałbrzych zadeklarowały chęć zakupu w sumie 48 autobusów wodorowych. W połączeniu z wodorowymi” zakupami zakontraktowanymi w pierwszym naborze (71 szt.) daje to już potencjalnie liczbę ponad 100 tego typu autobusów, które w ciągu najbliższych lat pojawią się na polskich ulicach.