Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Autobusy z ZTP 2.0: Jelenia Góra z dotacją na 20 elektrobusów

infobus
18.07.2022 10:30

11 lipca Jelenia Góra podpisała wsparcia na zakup 20 zeroemisyjnych autobusów elektrycznych plus niezbędnej infrastruktury do ich ładowania.

Do tego dolnośląskie miasto przeprowadzeni termo modernizację czterech samorządowych budynków na terenie Uzdrowiska Cieplice w ramach programu NFOŚiGW - "Klimatyczne Uzdrowiska". To pierwsza taka synergia z „Zielonym Transportem Publicznym”. Łączna wysokość wsparcia to ponad 62,8 mln zł.

20 elektrobusów

W ramach prowadzonego przez NFOŚiGW wieloletniego programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny”, którego celem jest obniżenie wykorzystania energii i paliw emisyjnych w publicznym transporcie zbiorowym i rozwój „zielonej” mobilności, miasto Jelenia Góra zakupi:

  • 20 ekologicznych autobusów o napędzie elektrycznym (kat. M3 – Battery Electric Vehicle) typu „maxi”. Mają to być pojazdy niskopodłogowe, klimatyzowane, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, których roczny przebieg powinien wynieść  70 155 km.
  • 20 punktów ładowania typu plug-in o mocy ładowania co najmniej 60 kW, a także jednego punktu ładowania o mocy 120 kW oraz dwóch ładowarek, których moc wyniesie co najmniej 150 kW. Dodatkowo, w ramach kosztów niekwalifikowanych, przedsięwzięcie przewiduje uruchomienie 6 ogólnodostępnych stacji ładowania o mocy minimum 50 kW.
  • Projekt zakłada również przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej 40 kierowców i 6 mechaników.  

-„Jednym z obszarów zadań mających dla nas absolutny priorytet jest ograniczanie niskiej emisji w Jeleniej Górze i Kotlinie Jeleniogórskiej, stąd wsparcie finansowe NFOŚiGW jest dla nas wyjątkowo istotne. Wprowadzenie do taboru MZK 20 autobusów elektrycznych nie tylko ograniczy skalę zanieczyszczeń liniowych, ale też – mam głębokie przekonanie – będzie wizerunkowym impulsem dla innych gestorów transportu, by starali się rozważyć podobne działania u siebie.  Termomodernizacja obiektów komunalnych w obszarze uzdrowiskowym uzupełni znakomicie efekt tego przedsięwzięcia” – powiedział Jerzy Łużniak, prezydent Miasta Jeleniej Góry.

Całkowity koszt inwestycji w unowocześnienie jeleniogórskiej komunikacji miejskiej to kwota nieco przekraczająca 77,7 mln zł, z czego koszty kwalifikowane objęte wparciem finansowym z NFOŚiGW stanowią ponad 62,8 mln zł. Umowa przewiduje, że na zakup zeroemisyjnych autobusów elektrycznych wraz z urządzeniami do ich ładowania Narodowy Fundusz przekaże samorządowi Jeleniej Góry przeszło 47,6 mln zł bezzwrotnej dotacji oraz nieco ponad 15,2 mln zł preferencyjnej pożyczki. Efektem ekologicznym przedsięwzięcia będzie zmniejszenie w ciągu roku emisji dwutlenku węgla o 1002,40 tony i tlenków azotu – o 8,298 tony, a także ograniczenie wydzielania do atmosfery pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10) o 0,158 tony na rok.      

Klimatyczne Uzdrowiska

-„Wdrażany przez nas program priorytetowy „Zielony Transport Publiczny” to odpowiedź na wyzwania i potrzeby w zakresie ekologicznej transformacji komunikacji zbiorowej w Polsce, a Jelenia Góra – poza tym, że przy naszym wsparciu zakupi 20 zeroemisyjnych autobusów wraz z ładowarkami – to jednocześnie skorzysta jeszcze z dofinansowania w ramach programu „Klimatyczne Uzdrowiska”, który  ma wzmacniać odporność gmin o takim statusie na skutki zmian klimatu – zaznaczył Artur Michalski, wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. – Termomodernizacja samorządowych placówek pozwoli istotnie ograniczyć zużycie energii, zmniejszyć koszty ich utrzymania, a także ograniczyć emisję gazów cieplarnianych oraz szkodliwych substancji i pyłów. Podwójna pomoc dla Jeleniej Góry będzie oznaczać swoisty, ekologiczny efekt synergii, który znacznie poprawi jakość powietrza w mieście i zarazem polepszy komfort korzystania przez mieszkańców, kuracjuszy i turystów z usług publicznych w samorządowych obiektach – podsumowuje wiceszef NFOŚiGW.  

Jeleniogórska inwestycja będzie realizowana w ramach części 2 programu „Klimatyczne Uzdrowiska” pod nazwą „Wspieranie efektywności energetycznej w budynkach użyteczności publicznej na terenie gmin uzdrowiskowych”. Przedsięwzięcie dofinansowane przez NFOŚiGW obejmie kompleksową termomodernizację czterech budynków administrowanych przez Urząd Miasta Jelenia Góra, które znajdują się na terenie Uzdrowiska Cieplice. Są to następujące obiekty: Publiczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii, Bursa Szkolna oraz Zespół Szkół Przyrodniczo-Usługowych. We wszystkich wymienionych placówkach zostaną przeprowadzone takie roboty, jak docieplenie ścian zewnętrznych, dachu i stropodachu, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, modernizacja lub wymiana głównego źródła ciepła w budynku, unowocześnienie instalacji centralnego ogrzewania  i ciepłej wody użytkowej, modernizacja oświetlenia oraz montaż fotowoltaiki (panele PV) i/lub pompy ciepła.

Zielony Transport Publiczny 2.0

Celem II edycji programu „Zielony Transport Publiczny” jest dalsze obniżenie wykorzystania energii i paliw emisyjnych w publicznym transporcie zbiorowym i rozwój w Polsce „zielonej” mobilności – z mocnym akcentem na mniejsze miejscowości.

- Elektromobilność jest aktualnie najważniejszym trendem w  przemyśle motoryzacyjnym. Staramy się na nią patrzeć dość szeroko, bo to nie tylko same pojazdy o napędzie elektrycznym, ale także działania na rzecz ich produkcji, infrastruktury ładowania czy recyclingu baterii – podkreśla Artur Michalski, wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – Wspieramy Polaków nie tylko w  zakresie dofinansowania zakupów, ale również staramy się poprzez edukację promować rozwiązania nieemisyjnych pojazdów jako ekologicznych, a w dłuższym czasie również zdecydowanie bardziej ekonomicznych - stwierdza wiceszef NFOŚiGW.

Łącznie w drugim naborze NFOŚiGW otrzymał 101 wniosków od organizatorów transportu publicznego z całej Polski, w tym 69 wniosków o dotację. Zgodnie z założeniami - wśród wnioskodawców dominują przedstawiciele samorządów średnich i małych miast. Wartość projektów wstępnie zakwalifikowanych do kolejnego kroku, czyli negocjacji warunków dofinansowania, została oszacowana na kwotę ponad 1,26 mld zł, z czego blisko 1,1 mld zł stanowią koszty kwalifikowane.

Środki NFOŚiGW sfinansują zakup autobusów w podziale:

  • 780,3 mln zł w formie bezzwrotnej dotacji
  • ponad 136 mln zł jako niskooprocentowaną pożyczkę.

W ramach złożonych wniosków planowane inwestycje (tzw. efekt rzeczowy) w ramach II edycji ZTP to:

  • Planowana liczba autobusów elektrycznych – 340 szt.    
  • Planowana liczba autobusów wodorowych - 48 szt.    
  • Planowana liczba punktów ładowania – 277 szt.    
  • Planowana liczba stacji tankowania wodoru – 2 szt.                        

 Wśród samorządów, które przeszły do fazy negocjacji warunków dofinansowania w drugiej odsłonie programu „Zielony transport publiczny” znalazło się 6 gmin uzdrowiskowych: Duszniki-Zdrój, Jedlina-Zdrój, Muszyna, Rabka-Zdrój, Świeradów-Zdrój, Augustów.

Do tego spośród 67 gmin zakwalifikowanych do fazy negocjacyjnej drugiej edycji programu, cztery gminy: Andrychów, Rybnik Świdnik i Wałbrzych zadeklarowały chęć zakupu w sumie 48 autobusów wodorowych. W połączeniu z wodorowymi” zakupami zakontraktowanymi w pierwszym naborze (71 szt.) daje to już potencjalnie liczbę ponad 100 tego typu autobusów, które w ciągu najbliższych lat pojawią się na polskich ulicach.