Autobusy z ZTP 2.0: GZM z dotacją na 35 elektrobusów
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia otrzyma z II etapu programu "Zielony Transport Publiczny" dofinansowanie do zakupu 35 autobusów elektrycznych z ładowarkami.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznaczył na ten cel 70 mln zł. Wcześniej Metropolia dostała już z tego źródła - w ramach I etapu ZTP - 81 mln zł do zakupu 20 autobusów wodorowych.
Bez cięć w "dwójce"
O sfinalizowaniu negocjacji z NFOŚiGW, określających docelowy zakres i kształt finansowania projektu GZM, poinformowała PAP 24 czerwca rzeczniczka Metropolii Kamila Rożnowska. Jak zaznaczyła, podczas negocjacji utrzymano pierwotne założenia przedsięwzięcia.
Zgodnie z wcześniejszymi informacjami projekt GZM zakłada zakup 35 autobusów elektrycznych oraz 21 ładowarek typu plug-in. Ze stron NFOŚiGW wynika, że Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia złożyła w II naborze programu priorytetowego "Zielony transport publiczny" wniosek do projektu o koszcie całkowitym oszacowanym na 141,8 mln zł, przy kosztach kwalifikowanych 115,3 mln zł.
Przypomnijmy, że w lutym GZM podpisała z firmą Solaris umowa na dostawę pierwszych elektrycznych autobusów dla GZM – 32 sztuk elektrobusów (27 x Urbino 12 electric i 5 x Urbino 18 electric). Razem z najnowszym projektem daje to 67 elektrobusów, które będą należeć do GZM.
Dodajmy, że to drugie ważne rozstrzygnięcie konkursu NFOŚiGW w ostatnim czasie. Negocjacje w ramach II edycji Zielonego Transportu Publicznego zakończył też już samorząd Rybnika. Jak podał tamtejszy samorząd miasto otrzyma 44,5 mln zł dotacji do zakupu 20 wodorowych autobusów miejskich oszacowanego na 70 mln zł.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Autobusy wodorowe z "jedynki"
Z kolei w I naborze „Zielonego transportu publicznego” GZM dostała 81 mln zł dotacji do zakupu 20 autobusów miejskich zasilanych wodorem. Chodzi o 20 dwunastometrowych pojazdów wodorowych, które miałyby obsługiwać pasażerów linii metropolitalnych. Dostawy autobusów zaplanowano na lata 2023 i 2024.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia organizuje na swoim terenie komunikację miejską poprzez swoją jednostkę budżetową, Zarząd Transportu Metropolitalnego.
Na ulice 41 miast i gmin Metropolii oraz kilkunastu kolejnych z nią sąsiadujących ZTM wysyła ok. 1,5 tys. autobusów, tramwajów i trolejbusów. Wszystkie te pojazdy, należące do ok. 40 operatorów, obsługują ok. 450 linii i zatrzymują się na prawie 7 tys. przystanków. W 2019 r. pokonały ponad 100 mln km, obsługując ok. 250 mln przejazdów.
GZM ma obecnie udziały w największych samorządowych Przedsiębiorstwach Komunikacji Miejskiej na swoim terenie: w Katowicach, Gliwicach, Sosnowcu oraz Tychach. Jest także samodzielnym właścicielem Przedsiębiorstwa Komunikacji Metropolitalnej w Świerklańcu.(PAP)