Autobusy z NFOŚiGW: ZTP 1.0 zamknięty; ZTP 2.0 w trakcie; ZTP 3.0 ogłoszony; Kangur w zawieszeniu
Jak pokazują najnowsze dane, w Polsce rośnie liczba zarejestrowanych elektrobusów – przede wszystkim dzięki dofinansowywaniu z rządowego programu „Zielony Transport Publiczny” (ZTP).
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – który jest odpowiedzialny za ten projekt – właśnie uruchomił jego trzecią edycję. To dobry moment, aby podsumować odziaływanie wszystkich edycji ZTP na polski rynek od 2021 roku. I zadać pytanie o przyszłość projektu "Kangur", który jako jedyny wspierał zakupy elektrycznych autobusów szkolnych.
Nowe zasady
17 kwietnia ruszyła III edycja programu „Zielony Transport Publiczny” prowadzona przez NFOŚiGW. W podstawowej wersji ma ona budżet o połowę mniejszy niż edycje 2021 i 2022, ale jeżeli Polska otrzyma fundusze z KPO wzrośnie on przynajmniej czterokrotnie. W odróżnieniu od „dwójki”, w „trójce” nabór obejmuje tylko autobusy kat. M3. i odbywa się w trybie ciągłym, czyli realizowany jest do wyczerpania alokacji środków (decyduje kolejność wpływu wniosków).
Kolejna nowość to podwójny budżet. Po raz pierwszy w ZTP mamy do czynienia podstawowym finansowaniem, które wynosi do 480.435.670,00 zł, w tym: dla bezzwrotnych form dofinansowania – do 276 679 011,00 zł; dla zwrotnych form dofinansowania – do 203 756 659,00 zł. Natomiast w nieokreślonej przyszłości planowane jest zwiększenie dofinansowanie na kwotę 2 055 268 688,00 zł. Uzależnione jest to jednak od uruchomienia środków w ramach KPO.
Składane wnioski do ZTP 3.0 oceniane są jednolicie, zgodnie z ich wpływem do NFOŚiGW, a te które „nie załapią się” na podstawowy budżet z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, będą oczekiwały na uruchomienie puli środków z KPO.
Z kolei termin zawarcia umów jest - podobnie jak „jedynce” i „dwójce” - uzależniony jest od tempa procesu negocjacji umów o dofinansowanie.
Zamknięta jedynka
I czas na podsumowanie pierwszych dwóch edycji „Zielonego Transportu Publicznego” W ramach ZTP 1.0 zostaną zakupione 252 pojazdy, w tym:
- 175 szt. autobusów elektrycznych
- 71 szt. autobusów wodorowych
- 6 szt. trolejbusów
- 170 stacji ładowania
W ramach I edycji podpisano już wszystkie umowy (38), których łączna wartość wynosi 655.463.158 PLN, w tym 62.433.831,60 PLN przyznano w ramach pożyczek (8 umów) i 593.029.326,40 w ramach dotacji (30 umów)
dwójka w trakcie
Natomiast w ramach II edycji zaplanowano zakup:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- 340 szt. autobusów elektrycznych
- 48 szt. autobusów wodorowych.
Jak do tej pory NFOŚiGW podpisał 74 umowy na dofinansowanie na łączną kwotę 750.475.605 PLN, w tym 122.164.782 PLN przyznano w formie pożyczek (47 umów) i 628.210.823,00 PLN w ramach dotacji (27). W ich ramach mieści się zakup:
- 258 autobusów elektrycznych
- 46 szt. autobusów wodorowych
- 235 punków ładowania.
Co z Kangurem?
Podczas omawiania sytuacji w „Zielonym Transporcie Publicznym”, zadaliśmy NFOŚiGW pytanie o program Kangur, dotujący zakup szkolnych autobusów elektrycznych – czy już zapadła decyzją o jego zamknięciu lub uruchomieniu kolejnej edycji? Fundusz odpowiedział , że aktualnie analizuje możliwości uruchomienia kolejnej edycji programu Kangur. To identyczna odpowiedź jaką dostaliśmy pół roku wcześniej.
Przypomnijmy, że w ramach II edycji tego projektu zamówiono łącznie 14 szkolnych autobusów elektrycznych, co razem z 4 szt. z I edycji daje sumę 18 szt. e-gimbusów w Polsce. Teraz do tego dojdą dwa z Polskiego Ładu, czyli w Polsce będziemy mieć 20 elektrycznych „gimbusów”.
W programie Kangur 2.0 uczestniczyło łącznie 16 gmin, ale dwie z nich - Daszyna i Wieniawa - z przyczyn finansowych zrezygnowały. Wsparcie z NFOŚiGW otrzymały: Skalbmierz, Pałecznica, Troszyn, Krasnopol, Daszyna, Przedecz, Śniadowo, Działoszyce, Rzeczyca, Wieniawa, Ojrzeń, Platerów, Zduny, Rusinów, Ożarów Mazowiecki oraz Jawornik Polski.
W ramach II edycji Kangura najwięcej przetargów wygrała firma Solaris Bus & Coach, która dostarczyła osiem autobusów szkolnych. Wszystkie to model Solaris Urbino 12 electric. Drugie miejsce w „kangurowej” klasyfikacji zajęła firma Busnex Poland – przedstawiciel chińskiego producenta Yutonga - z liczbą czterech pojazdów typu Yutong ICE12 (+ piąty E8 z I edycji). Trzecie miejsce ma firma ARP E-Vehicles (2), która oferuje na szkolnym rynku model Pilea 8,6 E.
LISTA GMIN
Na koniec podsumowanie, który gminy zdecydowały się na Solarisa, które na Yutonga, a które na ARP:
- Godzianów (Solaris – Kangur 1.0)
- Gręboszów (Solaris – Kangur 1.0)
- Bielany (Solaris – Kangur 1.0)
- Bobowa (Busnex-Yutong – Kangur 1.0)
- Pałecznica (Solaris – Kangur 2.0)
- Krasnopol (Solaris – Kangur 2.0)
- Przedecz (Solaris – Kangur 2.0)
- Działoszyce (Solaris – Kangur 2.0)
- Śniadowo (Busnex-Yutong – Kangur 2.)
- Ojrzeń (Busnex-Yutong – Kangur 2.)
- Platerów (ARP – Kangur 2.)
- Troszyn (Solaris – Kangur 2.0)
- Rzeczyca (Solaris – Kangur 2.0)
- Rusinów (Solaris – Kangur 2.0)
- Zduny (ARP – Kangur 2.)
- Skalbmierz (Solaris – Kangur 2.0)
- Jawornik (Busnex-Yutong – Kangur 2.)
- Ożarów (Busnex-Yutong – Kangur 2.)