Autobusy w więziennictwie – SW stawia na mikrobusy
Centralny Zarząd Służby Więziennej ogłosił przetarg na dostawę 80 pojazdów do transportu więźniów – pojazdów samochodowych używanych do celów specjalnych przez Służbę Więzienną – przystosowanych w sposób szczególny do przewozu 9 osób – tj. 5 osób pozbawionych wolności wraz z dwoma uzbrojonymi konwojentami, dowódcą konwoju i kierowcą.Swoje oferty można składać do 10 marca br. Zamawiający wymaga realizacji przedmiotu zamówienia w terminie do dnia 25 września 2015 r.Przy wyborze ofert, zamawiający będzie się kierował następującymi kryteriami:
1. cena brutto za całość zamówienia – waga kryterium 85%
2. wielkość emisji dwutlenku węgla pojazdu w cyklu łączonym (wartość uśredniona) w g/km – waga kryterium 5%
3. wartość zużycia energii pojazdu dla cyklu łączonego (wartość uśredniona) w MJ/100 km – waga kryterium 5%
4. wielkość emisji zanieczyszczeń pojazdu w g/km – waga kryterium 5%
Zamawiający wymaga również, aby samochody objęte były gwarancją bez limitu kilometrów na okres:
– na perforację nadwozia – min. 2 lata,
– na zabudowę i wyposażenie specjalne – min. 2 lata,
– na powłokę lakierniczą – min. 2 lata,
– na zespoły i podzespoły mechaniczne/elektryczne/elektroniczne bez limitu kilometrów – min. 2 lata.
– na opony – min 2 lata,
– na szyby- min. 2 lata.
Pojazdy mają posiadać m.in. silniki o mocy min. 110 kW, mechaniczne skrzynie biegów, oświetlenie uprzywilejowane LED, klimatyzację, centralny zamek z autoalarmem, czujniki parkowana, przewoźną nawigację, stojak na broń, kolor nadwozia srebrny metalik. O pozyskanie zamówienia na pewno będą walczyć wszyscy najwięksi producenci pojazdów dostawczych i zabudów specjalnych. Spore szanse w pozyskaniu zamówienia będą miały firmy takie jak AMZ Kutno czy GRUAU Polska mające spore doświadczenie w tego typu konstrukcjach.
Poniżej krótka historia zakupów realizowanych w ostatnich latach przez Służbę Więzienną –z autobusami w tle. W grudniu 2011 roku Centralny Zarząd Służby Więziennej zakupił 11 pojazdów do przewozów specjalnych Autosan Wetlina mogących przewozić do 18 osób pozbawionych wolności plus 4 konwojentów i kierowca. Przedział osadzonych monitorowany za pomocą kamery przekazującej obraz na wyświetlacz umieszczony przed dowódcą konwoju. W lutym 2012 roku firma FRAIKIN Polska zrealizowała pierwszy kontrakt dla Centralnego Zarządu Służby więziennej polegający na długoterminowym najmie aż 103 sztuk pojazdów zbudowanych na bazie Renault Master 2.3 Cdi. Umowa obejmowała dostawę 90 sztuk więźniarek do przewozu 6 zatrzymanych oraz 13 sztuk pojazdów sanitarnych przeznaczonych do przewozów specjalnych jednego zatrzymanego na noszach lub 3 więźniów. Po raz pierwszy w Polsce, służby instytucjonalne zdecydowały się na finansowanie i zarządzanie swoim parkiem samochodowym poprzez wynajem z pełnym pakietem usług, oferowanym przez Fraikin Polska. Czas trwania umowy najmu długoterminowego zawartej z CZSW to okres 48 miesięcy. W realizacji kontraktu Fraikin Polska współpracowała z Renault Polska oraz producentem zabudów specjalnych – AMZ Kutno.
W grudniu 2012 roku Służba Więzienna odebrała 8 sztuk dużych więźniarek wyprodukowanych przez AMZ Kutno na bazie Mercedesa Atego z silnikiem wysokoprężnym turbodoładowanym o mocy 238 KM. Rozwiązanie polegające na zabudowaniu pojazdu ciężarowego kontenerem ze specjalistycznym wyposażeniem miało, oprócz zwiększenia wytrzymałości pojazdu, spowodować zwiększenie ilości potencjalnych wykonawców nowej więźniarki i efekt ten osiągnięto. Nowe więźniarki mogą pomieścić podobnie jak Autosany Wetlina do 18 zatrzymanych, 4 konwojentów i kierowcę.
W 2013 roku Służba więzienna zakupiła kolejne 6 sztuk dużych więźniarek wyprodukowanych na bazie Mercedes-Benz Atego przez AMZ Kutno.W chwili obecnej Służba Więzienna obok nowych pojazdów eksploatuje sporą ilość Fiatów Ducato, Autosanów H7-10W oraz dużo starszych Autosanów z serii H6-10ZK. Niestety, Autosan który w ostatnich latach dostarczył ponad 80 różnego typu więźniarek dla Policji, Straży Granicznej i Służby Więziennej głównie na bazie modelu A1010T, H7-10, Solina i następnie Wetlina utracił możliwość udziału w postępowaniach przetargowych ze względu na zakończenie produkcji podwozi Mercedes Vario na których powstała znaczna większość tych pojazdów. Czy po wprowadzeniu w niedalekiej przyszłości do oferty Mercedes-Benz nowego następcy Vario firma Autosan ponownie będzie próbowała walczyć o nowe kontrakty na pojazdy specjalne –z pewnością w pierwszej kolejności zależy od tego czy jakiś inwestor przejmie fabrykę i będzie chciał utrzymać produkcję.