Autobusy w służbie kontrwywiadu

infobus
06.03.2015 19:32

Nie tak dawno informowaliśmy o autobusowych zakupach Jednostki Wojskowej nr 4226 z Warszawy, a już mamy kolejny ?zielony?przetarg. I to jaki! Biuro Logistyki Służby Kontrwywiadu Wojskowego zamawia dwa minibusy, którym m.in. będą podróżować nasi szpiedzy. Z dokumentów wynika, że SKW chce kupić dwa minibusy o pojemności 17 miejsc. Pojazdy mają być wyprodukowane i kompletnie wyposażone przez producenta, nieprzerabiane i niedoposażane poza fabryką. Ponadto autobusy muszą być dopuszczone do poruszania się z prędkością 100 km/h na podstawie odpowiedniego certyfikatu DEKRA. Co do wyposażenia to lista jest dość długa, ale nie zawiera żadnych ?fajerwerków?. To wszystkie znane systemy bezpieczeństwa oraz wyposażanie gwarantujące komfort pasażerów. Długość pojazdu ( bez tylnego stopnia) to 6700 – 7400 mm, dopuszczalna masa całkowita pojazdu (DMC) ma wynieść 4500-4900 kg, a na dostarczone autobusy wykonawca udzieli przynajmniej 2-letniej gwarancji mechanicznej lub 100 tyś. km, w zależności od tego, co wcześniej nastąpi. Wymagany termin realizacji zamówienia to 31.08.2015. W postępowaniu zastosowano następujące kryteria wyboru oferty: najniższa cena (95), zużycie paliwa przez pojazd w cyklu mieszanym wg. ?wyciągu ze świadectwa homologacji dla kompletnego pojazdu (5). Termin składania ofert upływa 24 marca.

W ostatnich 10 latach Wojsko Polskie zakupiło ponad 220 fabrycznie nowych autobusów różnej klasy i wielkości. Najlepszy pod względem ilości był rok 2013 w którym zakupionych zostało 60 sztuk turystycznych Scania Irizar New Century 12.35. Rok wcześniej MON pozyskał 30 autobusów, w tym 27 sztuk Mercedesów Tourismo i 3 sztuki MAN Lion?s Coach. W zeszłym roku zakupione zostały jeden autobus MAN Lion?s Coach. Znacznie lepiej wyglądają zakupy Wojska Polskiego w zakresie minibusów, których praktycznie każdego roku do służby trafia kilkadziesiąt sztuk. Najczęściej są to w zakresie mniejszych pojazdów (około 9 osobowych) Fiaty Ducato i w zakresie większych (około 17-19 osobowe) Volkswagen Crafter. Dodatkowo prawie każdego roku wojsko kieruje do remontu kapitalnego najstarsze Autosany i Jelcze które otrzymują praktycznie nowe nadwozia lakier i zregenerowane główne podzespoły. Ostatnie 5 lat pokazały jak zmieniają się trendy zakupowe w Wojsku Polskim. O ile do 2010 roku były kupowane głównie autobusy międzymiastowe klasy II, o tyle w ostatnich latach kupowane są praktycznie tylko autobusy turystyczne klasy III z wysokim standardem wyposażenia i bardzo pojemnymi lukami bagażowymi. Czy w ślad za deklaracjami polskiego Rządu i Ministerstwa Obrony Narodowej o zwiększeniu wydatków na uzbrojenie polskiej Armii pójdą również większe zakupy nowych autokarów ?czas pokaże.