Autobusy specjalne (9): Red Bull Tour Bus
Austriacki producent znanych na całym świecie napojów energetycznych, firma Red Bull, od kilku lat organizuje trasy koncertowe, podczas których wykonawcy występują przed publicznością na dachu autobusu. Oczywiście nie jest to zwykły autobus, a profesjonalnie przebudowany autobus, będący mobilną sceną, wyposażoną w odpowiednie oświetlenie i nagłośnienie. Dodatkowo postarano się, by Red Bull Tour Bus miał duszę, dlatego też przeznaczono do tego celu wiekowe klasyczne autobusy. W Niemczech rolę tę pełni Mercedes z 1968 roku, we Włoszech FIAT 309, w Czechach Karosa ŠL 11, w Hiszpanii perełka –zabudowana przez lokalną fabrykę karoserii Jàtiva z Walencji Škoda 706RTO z 1961 roku, w Szwajcarii przebudowany w 2010 roku Saurer L4C z nadwoziem Ramseier+Jenzer (rocznik 1948), w Stanach Zjednoczonych Silver Eagle Bus z 1984 roku, w Kanadzie składak na nowym podwoziu Freightliner (tylna część nadwozia to turystyczny Silver Eagle Bus z 1974 roku, przednia pochodzi z miejskiego GM NewLook z 1967 roku), w Indiach stylizowana na amerykański autobus z lat 60. nowa zabudowa podwozia Tata Motors 1512.
W Polsce Red Bull Tour Bus ruszył w 2006 roku. Pierwszy imprezowy autobus zabudowano w oparciu o Setrę S130 S z 1979 roku, sprowadzoną z Francji, gdzie kursowała liniowo w firmie Voyages Maisonneuve. W latach 2002-2005 realizowała ona przewozy w firmie Gryf w Kartuzach, potem przez krótki okres obsługiwała linię podmiejską prywatnego przewoźnika z Nasielska do Warszawy. W 2006 roku odkupiono ją, wyremontowano i gruntownie przebudowano. W 2011 roku dołączył do niej bardziej klasyczny dla Polaków autobus –Autosan H9-20.
„Dziewiątka”Red Bulla została przebudowana na Red Bull Tour Bus przez firmę AMZ z Kutna. Autobus przeszedł zaawansowaną odbudowę podwozia, nadwozia i układu napędowego. Charakterystyczne, że wbrew tendencji towarzyszącej odbudowom autobusów tego typu, pozostawiono oryginalne ściany przednią i tylną, utrwalając wygląd zewnętrzny z początkowego okresu produkcji. Autobus jest wyposażony w klimatyzację i ogrzewanie niezależne od pracy silnika. Wnętrze podzielono na trzy pomieszczenia, odgrodzone od siebie ścianami i przesuwnymi drzwiami. Pierwsze, nazwane „office room”, to część przednia z miejscem kierowcy i wygodnymi fotelami do przewozu ośmiu pasażerów, składanymi stolikami, uchwytami na puszki, gniazdami elektrycznymi 230 V pod każdym ze stolików, gniazdami audio z możliwością odtwarzania muzyki z nośnika z miejsc pasażera, dostępnym dla kierowcy radiem cd i mp3 z wejściem aux i usb z czterema głośnikami w suficie. Drugie pomieszczenie, „meeting room”, wyposażono w wygodną kanapę wzdłuż lewej ściany, dwa stoliki, lodówkę, telewizor LCD i Playstation 3, zabudowę meblową oraz gniazdka elektryczne i profesjonalne nagłośnienie. Część trzecia, „chill room”, zawiera tylną kanapę rozkładaną na miejsca do spania, stolik, telewizor LCD, Playstation 3, szafy, gniazdka elektryczne i nagłośnienie, „toaletkę”dla gwiazd z podświetlanym lustrem. Na dachu autobusu znajduje się podest, częściowo rozkładany, z osłoną dachu i ścian wykonaną z siatki. Górna część sceny wykonana jest z kratownicy, umożliwiającej zamontowanie dodatkowego lekkiego oświetlenia. Wejście na dach możliwe jest przez dwie drabiny, dostawiane z tyłu autobusu. Oprócz tego autobus jest wyposażony w agregat prądotwórczy Fischer-Panda, zamontowany w luku bagażowym, Wi-Fi, chowaną antenę satelitarną z dekoderem, oświetlenie zewnętrzne z tyłu i po bokach, gniazda elektryczne na zewnątrz pojazdu, wyprowadzenie rozwijanego i zwijanego automatycznie (wzorem odkurzaczy) kabla o długości ok. 50 m, umożliwiającego podłączenie do zewnętrznego zasilania 230V, 2 tablice diodowe na scenie z możliwością obsługi z wewnątrz, podpory stabilizujące autobus w czasie korzystania ze sceny, markizę o długości 4 metrów nad tylnymi drzwiami.
Jak widać, wykonany dla Red Bull Autosan H9-20 jest wyposażony we wszystko, co jest potrzebne do zagrania koncertu –ma zarówno miejsce do odpoczynku i przygotowania dla gwiazd, jak i odpowiednio nagłośnioną i oświetloną scenę, zasilaną z własnego lub zewnętrznego źródła.
W tym roku Red Bull Tour Bus pojawi się w sześciu miastach, wybranych przez Internautów w głosowaniu między 8 a 27 kwietnia. Czerwcowa trasa koncertowa z Moniką Brodką i supportem Krzysztofa Zalewskiego dotrze do Częstochowy, Olsztyna, Rzeszowa, Szczecina, Łodzi i Białegostoku. W poprzednich latach Red Bull Tour Bus pojawił się w kilkudziesięciu miejscach w kraju, a na jego dachu wystąpili m. in. Pezet, Pogodno, Muchy, Abradab, Fisz/Emade, Tede i O.S.T.R.