Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Autobusy Scania zasilane etanolem testowane w Brazylii

infobus
26.09.2007 19:57

Prezydent Brazylii Lula da Silva ogłosił podczas swojej wizyty w Szwecji, że São Paulo przystąpi do projektu testów eksploatacyjnych autobusów Scania zasilanych etanolem. Fot. Scania AB

Jednym z miast, w których testowane będą autobusy Scania zasilane etanolem jest brazylijskie Sao Paulo. Pierwszy pojazd rozpocznie jazdy próbne w ramach systemu komunikacyjnego miasta w październiku. Decyzję tę ogłosił Prezydent Lula da Silva podczas oficjalnej wizyty w Szwecji, w trakcie której m.in. odbył próbną jazdę jednym z takich autobusów wraz z Królem Karolem XVI Gustawem i dyrektorem naczelnym Scania, Leifem Östlingiem. Autobus będzie eksploatowany przez przedsiębiorstwo Empresa Metropolitana de Transportes Urbanos de São Paulo (EMTU/SP), a testy będą koordynowane przez ekspertów w zakresie biopaliw z Brazilian Reference Centre on Biomass (Cenbio), związanego z Uniwersytetem w São Paulo. Testy autobusów zasilanych etanolem w Sao Paulo są częścią programu BEST (BioEthanol for Sustainable Transport –Bioetanol dla Zrównoważonego Transportu). Celem projektu jest wspieranie stosowania na szeroką skalę etanolu jako paliwa do pojazdów. Próby autobusów, które dostarcza Scania, odbywają się w 10 miastach na caym świecie. W ramach projektu BEST, w 10 wybranych miastach budowane są stacje tankowania etanolu oraz przeprowadza próby eksploatacyjne samochodów i autobusów zasilanych tym paliwem. Pomysłodawcami projektu, obecnie dofinansowanego przez UE, byli przedstawiciele przewoźnika SL ze Sztokholmu. Obecnie, w projekcie uczestniczą Sztokholm, Rotterdam, Dublin, La Spezia (Włochy), Madryt, baskijskie prowincje Hiszpanii oraz Nanyang (Chiny). Obecnie, na świecie rośnie zainteresowanie paliwami alternatywnymi, w tym bioetanolem. Jedną z przyczyn są rosnące ceny paliw tradycyjnych oraz chęć uniezależnienia się od dostaw surowców z innych krajów. Inną ważną przesłanką jest coraz większa świadomość konieczności ograniczenia emisji dwutlenku węgla, którego silniki zasilane bioetanolem produkują znacznie mniej, niż typowy silnik Diesla. Scania rozpoczęła prace nad autobusami napędzanymi etanolem w połowie lat 80., we współpracy z SL. O ekologiczności tego paliwa świadczy fakt, że już w 1989 r. udało się wyprodukować silnik spełniający normy Euro 3 (obowiązywały od 2001 r.), a w 1996 r. –Euro 4 (obowiązują od jesieni 2006 r.). Niedawno, firma zaprezentowała 3. generację swoich silników etanolowych, które charakteryzują się taką samą wydajnością termiczną, co typowy silnik Diesla, a jednocześnie spełniają normy Euro 5 (wejdą w życie w październiku 2006 r.) i EEV.