Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Autobusy podczas spotkania PIGTSIS w Jachrance

infobus
13.05.2008 21:28
Konferencja zorganizowana przez Polską Izbę Gospodarczą Transportu Samochodowego i Spedycji (PIGTSIS) w Jachrance (6-7 maja br.) potwierdziła słabą kondycję polskich przewoźników międzymiastowych, których nie stać na zakupy nowego taboru. Odpowiedzią krajowych producentów autobusów międzymiastowych na płytki rynek wewnętrzny okazuje się intensywny eksport.
Autosan H7-10MB SolinaDeska rozdzielcza Autosana A1012T LiderJachranka 2008
Koleżeńskie spotkanie PIGTSISto forum wymiany poglądów na temat kondycji międzymiastowych przewoźników autobusowych.Ciekawe dane na temat ich sytuacji ekonomicznej przedstawił w swoim referacie Zdzisław Szczerbaciuk, prezes PIGTSIS. Blisko 70% firm wykazuje dodatnią rentowność (średnio na poziomie 1,9 %), jednak jest ona wynikiem całokształtu działalności gospodarczej przewoźników. Rentowność przewozu osób od lat rośnie, ale nadal jest ujemna i wynosiła w 2007 roku średnio -3 % (w 2006 roku było to –4,79 %). W ubiegłym roku tylko co czwarta firma notowała zysk z działalności przewozowej. Dane opracowano na podstawie ankiet otrzymanych od 125 przedsiębiorstw ze 170 zrzeszonych w PIGTSIS.
Tegoroczna ekspozycja autobusów międzymiastowych w Jachrance chyba odzwierciedlała sytuację rynkową, ponieważ była nader skromna. Zabrakło na imprezie m.in. Kapeny –notującej w tym roku świetne wyniki sprzedaży. AMZ zaprezentował Boomeranga (premiera odbyła się na Transexpo 2007), który po fazie badań i testów już oficjalnie trafia do sprzedaży. Do nieco bogatszych przewoźników skierowana była międzymiastowa Setra S 412 UL. Pierwszy egzemplarz tego pojazdu trafił do polskiego klienta NKA Kruszwica pod koniec marca br. (szczegółowe informacje: http://www.infobus.pl/text.php?id=17198&from=main ) Autosan zaprezentował znane już modele H7-10MB Solina oraz A1012T Lider. Największym zaskoczeniem była prezentacja autobusu Solbus Soltour ST11, ale w wersji przeznaczonej na rynek brytyjski.
Solbus Soltour ST11 w wersji brytyjskiejSolbus Soltour ST11 w wersji brytyjskiejSolbus Soltour ST11 w wersji brytyjskiej
Solbus w Wielkiej Brytanii
Czołowi krajowi dostawcy autobusów międzymiastowych –Autosan i Solbus –z racji ograniczonego popytu na rynku wewnętrznym poszukują nowych dróg rozwoju. Jedną z nich stał się intensywny rozwój eksportu produktów. I to z sukcesami.
Solbus to już drugi polski producent oferujący autobusy w Wielkiej Brytanii. Od zeszłorocznych październikowych targów w Birmingham, poprzez specjalnie powołaną spółkę Solbus UK Ltd., do dziś dostarczył na wyspy pięć autobusów. Niedługo kolejnych siedem sztuk trafi do tamtejszych klientów.
W Anglii na razie oferowane są wyłącznie autobusy turystyczne długości 10 i 11 metrów – Soltour ST 10 i ST 11, z różnym wyposażeniem. Prezentowany w Jachrance 43-miejscowy Soltour ST11 był wyposażony m.in. w siedzenia Kiel oraz toaletę. Wszystkie „brytyjskie”Soltour’y wyposażane są w silniki Cummins ISBe6 300 o mocy 220 kW przy 2500 obr./min. oraz automatyczne skrzynie biegów ZF. Jest to ten sam silnik co stosowany w nieco dłuższych Autosanach sprzedawanych na wyspach. Jednak w odróżnieniu od Soltour’a Eagle przenosi napęd na koła poprzez automatyczną skrzynię biegów Alisson Torqmatic T350R.
Międzymiastowa Setra S 412 UL oraz AMZ BoomerangSetra S 412 UL - wnętrzeSetra S 412 UL - wnętrze
60 sztuk Autosanów dla Szwecji
Podczas gdy dostawy Autosanów na rynek brytyjski ustabilizowały się intensywnie rośnie sprzedaż sanockich autobusów w Szwecji. Obecnie jest to jeden z najważniejszych rynków eksportowych fabryki. O sukcesach eksportowych, sytuacji na rynku przewozów międzymiastowych oraz planach Autosana rozmawiamy z Romanem Majewskim, prezesem firmy Polskie Autobusy Sp. z o.o.
InfoBus: W zeszłym roku mówił Pan o planach wprowadzenia nowego modelu autobusu. Jaki jest obecny stopień zaawansowania prac nad nowym pojazdem?
W tym roku pokażemy następcę autobusów serii Lider  na targach Transexpo w Kielcach. Autobus będzie oferowany w długościach 9,7;12 i 13,2 metra. Jego szerokość będzie wynosić 2,55 metra. Cechą wspólną tych pojazdów będzie identyczna sylwetka. Sanocka fabryka rozpoczęła produkcję nie od najkrótszego, ale właśnie od najdłuższego modelu i taki autobus zaprezentujemy na wrześniowych targach. Pierwsze pięć sztuk premierowego pojazdu już zostało zamówione i to nie na rynku polskim, a na szwedzkim. Po najdłuższym modelu natychmiast zamierzamy wprowadzić pozostałe wersje długościowe, ponieważ polski rynek nie przejawia zainteresowania autobusami długości 13,2 metra. Co innego rynek szwedzki czy węgierski.
InfoBus: W Kielcach zaprezentowali Państwo nowy model Wetlina. Jak wygląda zainteresowanie tym pojazdem na rynku i czy są pierwsi klienci na te autobusy?
Pierwszy pokazany przez nas autobus musiał być zmodyfikowany, ponieważ był za długi, a tym samym i za ciężki. W tej chwili już jest po zmianach. Pierwsza sztuka autobusu turystycznego jest już gotowa i na dniach będzie przekazana do nas, do Polskich Autobusów. Kolejna Wetlina jest robiona w odmianie miejskiej, z tylną częścią obniżoną ułatwiającą przewóz pasażera na wózku inwalidzkim. No i oczywiście jest planowane wprowadzenie wersji międzymiastowej. Odnośnie sprzedaży to już mamy zamówienie na dziesięć sztuk tych autobusów od Szwedów. Dostawy planowane są w lipcu.
Na pierwsze półrocze tego roku mamy zakontraktowane dostawy ponad 60 szt. autobusów dla klientów szwedzkich. Są to bardzo różne pojazdy –od Soliny, poprzez Wetlinę, Gemini do Lidera. I to nie jest ich ostatnie słowo. Jak wspomniałem, niedawno zamówili pięć autobusów 13,2 metrowych – następcy Lidera. Ponadto pokazaliśmy Szwedom wersję autobusu brytyjskiego, gdzie na 12 metrach zainstalowano 70 miejsc siedzących i nie jest wykluczone, że również tego typu autobusy będziemy eksportować na tamtejszy rynek.
InfoBus: Jakie są Pana prognozy odnośnie rozwoju sprzedaży w segmencie autobusów międzymiastowych?
Ja myślę, że to się wszystko jeszcze może odwrócić, mamy dopiero połowę maja. W tej chwili sprzedają się przede wszystkim autobusy mniejsze –Solina i Tramp 2, a więc autobusy i tanie i mniejsze. Niedawno MEN ogłosił przetarg na 65 szt. autobusów szkolnych, więc wierzymy że sprzedamy w tym segmencie kolejne autobusy jako czołowy krajowy specjalista w produkcji tego rodzaju pojazdów. Także prywatne firmy transportowe, wraz z rozwojem coraz chętniej decydują się na zakup pełnowymiarowych autobusów, a nie minibusów. Jednak i dla zainteresowanych minibusami mamy ciekawą ofertę, ponieważ wprowadzamy do sprzedaży minibusy zabudowane na podwoziu Mercedesa Sprintera.
InfoBus: Dziękujemy za rozmowę.