Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Autobusy podczas spotkania PIGTSIS w Falentach

infobus
15.05.2007 18:33
10 maja br. w Falentach pod Warszawą odbyło się koleżeńskie spotkanie członków Polskiej Izby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji, które połączono z konferencją pt. „Miejsce dworca autobusowego w systemie realizacji polityki transportowej”. Mimo niesprzyjającej pogody liczni goście mogli się zapoznać także z krajową ofertą autobusów międzymiastowych, lokalnych i turystycznych.
Falenty
Rynkowy barometr
Spotkania PIGTSIS są również forum wymiany poglądów –m.in. na temat rynku autobusów, a także swoisty barometr nastrojów w segmencie międzymiastowym. Zapytaliśmy przedstawicieli czołowych producentów autobusów w Polsce, jaka jest ich prognoza dla rynku autobusów międzymiastowych w 2007 roku oraz jakie mają plany związane z tym segmentem rynku. Oto co nam powiedzieli:
Radosław Pankau, dyrektor sprzedaży i marketingu Kapena-Irisbus
Myślę, że sprzedaż utrzyma się na podobnym poziomie w stosunku do roku ubiegłego. Mniejsze zakupy w przedsiębiorstwach PKS zostaną skompensowane zakupami rządowi, bo tutaj planowane są większe zamówienia, podobnie jak w ubiegłym roku. W tej chwili jest ogłoszony kolejny przetarg przez Agencją Mienia Wojskowego. Również modernizacja służb mundurowych, głównie policji, sprawi, że także przetargi mogą być ogłoszone, jednak ciężko jest powiedzieć w tej chwili jakie to będą ilości. My planujemy w tym roku sprzedaż na bardzo podobnym poziomie w stosunku do roku ubiegłego.
InfoBus: Co nowego w międzymiastowej ofercie Kapeny?
W każdym segmencie autobusów międzymiastowych firma zaprezentowała nowość, tj. zmodernizowaną Kapenę Thesi, Temę po faceliftingu, autobus międzymiastowy Arway, lokalny Crossway oraz turystyczny Evadys. W zeszłym roku w Jachrance zaprezentowano autobus międzymiastowy Arway. Dziś prezentujemy dwa autobusy lokalne Crossway: o długości 10,6 metra i 12 metrów. Dostępny jest również autobus o długości 12,8 metra. Zastępujemy modele Axer, które spotkały się z dużym zainteresowaniem polskich klientów. Odmianą nieco bardziej komfortową, przeznaczoną głównie na trasy dalekobieżne jest autobus Arway o długościach 12 i 12,8 metra. Crossway został wprowadzony do oferty pod koniec 2006 roku i w tym momencie jeżdżą już pierwsze egzemplarze w Polsce (5 sztuk dostarczono do PKS Żary –przyp. red.). Mamy zakontraktowane łącznie 26 szt. autobusów na ten rok, a spodziewamy się kolejnych zamówień. Praktycznie sprzedaż nastąpiła natychmiast w oparciu o dobre opinie na temat Axera, który posiada ten sam silnik, skrzynię biegów. Klienci wiedzą czego mogą się spodziewać i decydują się na zakup takich pojazdów. Ostatnie egzemplarze Axera trafiły na początku tego roku do PKS Żary. Ponadto spodziewamy się też, że ze względu na nową sylwetkę sprzedaż Temy, a więc pojazdu międzymiastowego średniej wielkości, może osiągnąć w tym roku nawet ok. 20 sztuk.
Roman Majewski, prezes spółki Polskie Autobusy
Obserwując sytuację na rynku myślę, że w tym roku powinniśmy zanotować wzrost sprzedaży autobusów międzymiastowych ogólnie jak i tych marki Autosan o ok. 10-15% w stosunku do poprzedniego roku. W przypadku eksportu zakładamy, że tendencja lekko wzrostowa także się utrzyma. Oczywiście jest to zależne od dużych przetargów, w których bierzemy udział. W tym momencie jest rozpatrywany duży przetarg węgierski, w którym dostarczonych zostać może 85 szt. autobusów. Są i inne przetargi na Węgrzech, które powinny umocnić naszą pozycję na tym rynku. Dodam, że sprzedaliśmy już tam ponad sto autobusów w ostatnich trzech latach. Regularnie wysyłane są partie autobusów do Wielkiej Brytanii. Szwedzi zaczynają kupować autobusy międzymiastowe i lokalne serii A1012T Lider, oprócz Solin i Gemini. Od niedawna posiadamy przedstawiciela również na rynku niemieckim i francuskim. Trzeba sobie zdawać sprawę, że bez posiadania przedstawicielstwa w danym kraju nie ma mowy o eksporcie.
InfoBus: Jakie nowości przygotowują Państwo dla klientów w segmencie autobusów międzymiastowych?
W tym roku zaprezentujemy nowy model autobusu opartego na podwoziu Mercedes-Benz, który oficjalnie zostanie pokazany na targach TRANSPEXPO 2007. Z pewnością ważnym wydarzeniem będzie tegoroczna premiera przepięknej linii autobusów międzymiastowych, które zastąpią Lidery. Będą to modele o długościach od 9,7 m do 12,8 metra. Design tej serii jest identyczny, a pojazdy różnią się jedynie rozstawem osi, długością i liczbą miejsc pasażerskich. Przewidujemy zaprezentowanie tych autobusów pod koniec 2007 roku a wprowadzenie do sprzedaży w roku przyszłym. Nową serię autobusów Autosan przybliżymy w kolejnym wydaniu Infobusa.
Marek Wyrzykowski, dyrektor sprzedaży FA Solbus
Wszystko zależy od przetargów w resortach siłowych, zarówno w wojsku jak i policji. Był jeden przetarg ogłoszony, ale najprawdopodobniej będzie unieważniony, gdyż w to miejsce armia potrzebuje innych autobusów. Jeśli chodzi o nowe autobusy to posiadamy na tyle wysoki potencjał . że nie zamierzamy korzystać z licencyjnych rozwiązań przy autobusach z silnikami Euro 4 i wprowadzamy do oferty całkowicie własne modele. Praktycznie zakończyliśmy już sprzedaż całej serii autobusów licencyjnych C9,5;C10,5 i miejskich B9,5. Następca tej serii autobusów, czyli autobus Solway jest na końcowych badaniach w Instytucie Transportu Samochodowego. Był on już prezentowany na konferencji technicznej 26 kwietnia. Zaproszeni goście mogli zapoznać się z tym autobusem oraz Soltourem z silnikiem Cumminsa. Solway’e będą oferowane w dwóch długościach i z dwoma wariantami silnika, podobnie jak Soltoury. Oba autobusy różnią się kubaturą bagażników podpodłogowych i jednocześnie wysokością nadwozia. Ponadto oba modele autobusów posiadają inne wykończenie wnętrza. Soltour jest pojazdem wyższej klasy, a Solway ma w założeniu być jego tańszym odpowiednikiem.
Wprowadzając nowy model chodziło nam także o zmianę zawieszenia autobusu, co ograniczała czeska licencja. Podobnie ograniczenia istniały jeśli chodzi o silnik. SOR nie współpracował z Cumminsem, a Cummins ma bardzo wysoką pozycję wśród polskich przewoźników PKS. Obecnie autobusy Soltour i Solway są dostępne z sinikami IVECO oraz Cummins. Cieszy nas fakt, że mamy już trzech pierwszych klientów na nowe autobus Solway.
Irisbus Evadys i Kapena Tema
Autobusy prezentowane w Falentach – Kapena-Irisbus
Ten rok będzie niezwykle interesujący w segmencie autobusów międzymiastowych –taki wniosek nasuwa się obserwując prezentowane autobusy oraz słuchając zapowiedzi producentów. Każda firma zaprezentowała lub zapowiedziała szereg nowości w tym segmencie. Niemal wszyscy ważniejsi producenci dywersyfikują ofertę wprowadzając autobusy w zupełnie nowe segmenty wielkościowe autobusów międzymiastowych i lokalnych, w których byli dotychczas nieobecni. Tak uczyniła Kapena-Irisbus wprowadzając na rynek krajowy zmodernizowany mały autobus Thesi w wersji turystycznej, model lokalny Crossway długości 10,6 metra oraz autobus turystyczny Evadys (którego sylwetkę przybliżymy w kolejnym wydaniu InfoBusa). Podobny krok czyni Autosan wprowadzając kolejny autobus oparty o podwozie Mercedes oraz następcę Lidera w trzech wersjach długościowych (również zostaną one opisane w następnym InfoBusie).
Największą ofertę autobusów zaprezentowała w Falentach słupska Kapena, dlatego warto opisać ją nieco dokładniej. Walkę na nowo o polskiego klienta ma podjąć zaprezentowana, zmodernizowana głównie pod względem wizualnym Tema. Wystawiony egzemplarz należał do zielonogórskiego przewoźnika Da-Mi. Już pod koniec 2006 roku Kapena-Irisbus zintensyfikowała działania w tym segmencie lokalnym wprowadzając następcę popularnego Axera i nieco mniej znanej w Polsce serii 900, tj. model Crossway w szerszej, niż w przypadku modelu Axer, gamie długościowej. To właśnie dwa egzemplarze modelu Crossway cieszyły się w Falentach największym zainteresowaniem zwiedzających. Zaprezentowano wersję długości 10,6 m oraz 12 m. Autobusy mogą być wyposażone w silniki Iveco Tector 6 EURO 4 o mocach 264 KM i 300 KM lub silnikiem IVECO Cursor o mocy 330 KM. Napęd jest przenoszony na koła przez manualną sześciobiegową skrzynię ZF 6S 1200 (Tector) lub ZF 6S 1600 (Cursor), opcjonalnie przez skrzynię automatyczną Voith D.854.5 (Tector) lub Voith D.864.5 (Cursor). Krótszy autobus, mimo lokalnego charakteru, posiada całkiem przyzwoitą zdolność przewozu bagażu, co zawdzięcza głównie bardzo obszernym i solidnym półkom bagażowym wewnątrz. Pojemność bagażników i półek krótszego modelu wynosi 3,5m3, a dłuższego prawie dwukrotnie więcej, tj. 6,7 m3. Kubatura powierzchni bagażowej modelu 10,6 musi wystarczyć potencjalnym 47 do 51 pasażerom, a w wersji 12 metrowej 59-63 pasażerom. Dokładną prezentację nowych modeli Crossway zawiera artykuł w linku poniżej: http://www.infobus.com.pl/text.php?id=7059&from=tag .
Irisbus Crossway - lampy przednie pochodzą od ciężarówki IVECO EuroCargoIrisbus Crossway - lampy tylne pochodzą od dostawczego Fiata DobloIrisbus Crossway - bardzo obszerne półki bagażowe predysponują pojazd do przewozów lokalnych
Ważnym modelem w ofercie Kapeny jest Thesi, który w tym roku przeszedł gruntowną modernizację wnętrza. Wydaje się, że decyzję o modernizacji tego lekko już opatrzonego modelu przyśpieszyły, m.in. zeszłoroczne świetne wyniki sprzedaży konkurencyjnej Soliny (przypomnijmy, że w roku debiutu dostarczono aż 55 szt. tych autobusów). Okazja do przeprowadzenia gruntownej modernizacji zaistniała w momencie konieczności zastosowania silnika Euro 4. Z zewnątrz różnice pomiędzy modelem Thesi poprzednim a obecnym trudno zauważyć. Na zwisie tylnym umieszczono pneumatycznie otwierane drzwi tylne (układ 0-1-1) oraz powiększono dwukrotnie pojemność bagażnika z 1,5m3 do 3 m3. Bagażnik jest teraz większy i lepiej ustawny niż w konkurencyjnej Solinie, ale z kolei w Solinie próg załadunku jest mniej podatny na uszkodzenia mechaniczne. Największe różnice pomiędzy starszym i nowym Thesi widać we wnętrzu. Zastosowano inne siedzenia i materiały wykończeniowe w przedziale pasażerskim oraz zupełnie deskę rozdzielczą pochodzącą z najnowszego IVECO Daily, dzięki czemu znacząco podniesiono komfort kierowcy. Siedzenia pasażerskie obecnie znajdują się na płaskiej powierzchni, a nie na podeście jak poprzednio, poprawiając funkcjonalność oraz łatwość przemieszczania się. W bardziej estetycznych półkach bagażowych, w miejsce poręczy, zamontowano oświetlenie wzdłuż całej długości półki, schowane pod estetyczną, plastikową osłoną. Wnętrze stało się znacznie przytulniejsze także dzięki miłej dla oka kolorystyce i dopasowaniu koloru tapicerowania ścian i sufitu do kolorystyki siedzeń autobusu. Zakres modernizacji autobusu wpłynął na podniesienie komfortu dla pasażerów i kierowcy na tyle, że zmodernizowany Thesi jest teraz dostępny także w wersji turystycznej.
 Kapena Thesi z układem drzwi 0-1-1Kapena Thesi (nowa deska rozdzielcza)Kapena Thesi (nowe wnętrze)Bagażniki tylne autobusu Thesi (po lewej) i Solina (po prawej)
Pozostali wystawcy
Solbus zaprezentował w Falentach autobus Solbus Soltour ST10/I, znany już z targów Transexpo 2006. Niestety zabrakło najnowszego modelu serii Solway: SL10 i SL11, które zastąpiły licencyjne autobusy C9,5 i C10,5. W przyszłym numerze InfoBusa zamieścimy szczegółowy opis tego strategicznego modelu w ofercie Solbusa. Prezentowany na spotkaniu Solbus ST10/1 Soltour należy obecnie do PKS Leżajsk. Polskie Autobusy zaprezentowały znane już modele, ale napędzane silnikami Euro 4, czyli Autosan H7-10MB Solina przeznaczonego dla klienta szwedzkiego oraz bogato wyposażony model A1012T Lider, który również docelowo miał trafić na eksport. Prezentacja znanych już modeli to jednak cisza przed burzą, ponieważ właśnie Autosan szykuje na ten rok jedne z najciekawszych nowości: dwa zupełnie nowe autobusy i to tylko w segmencie międzymiastowym. Na zjeździe swoją ekspozycję miała także firma AMZ Kutno promująca najnowszy model małego autobusu zabudowanego w nadwoziu samochodu dostawczego Volkswagen Crafter (model ten został dokładniej przedstawiony w linku poniżej: http://www.infobus.com.pl/text.php?id=10922&from=tag). W Falentach przedstawiono jeden z pięciu demonstratorów firmy AMZ, ale jednak w nieco tańszej i uboższej wersji niż zaprezentowany na targach Expoltech trzy tygodnie temu. Mimo najlepszej dostępności podwozi IVECO (prezentowano jeden autobus oparty o Daily poprzedniej generacji) to właśnie trudno osiągalny Volkswagen Crafter cieszy się największym zainteresowaniem klientów.
Solbus Soltour ST10Futurystyczny tył nowego Solbusa i klasyczny, stonowany tył Irisbusa EvadysAutosan H7-10MB Solina Euro 4 przeznaczona dla szwedzkiego klienta
Autosan H7-10MB Solina (wlew AdBlue położony na prawym, przednim nadkolu)Autosan 1012T Lider Euro 4 wyposażony w silnik CumminsAutosan 1012T Lider (deska z opcjonalnym drewnopodobnym wykończeniem)
Autosan 1012T Lider (najnowszym Autosanom z pewnością nie można zarzucić szarego i nudnego wnętrza)Autosan 1012T Lider (uwagę zwracają żywe kolory tapicerki)
Prezentację nowych autobusów uzupełniała firma Gryf z Kartuz oferująca autobusy używane. Ta powstała w 1991 roku firma w chwili obecnej jest największym w Polsce sprzedawcą autobusów używanych. Gryf oferuje głównie autobusy używane marek niemieckich, przede wszystkim Setra i Mercedes, bardzo często pochodzące z niemieckiej armii. Znaczny rozrost firmy nastąpił w ostatnich dwóch latach, kiedy zintensyfikowano działalność sprzedaży autobusów używanych, osiągając roczną sprzedaż rzędu 220-250 autobusów. Warto dodać, że w odniesieniu do nowych autobusów tylko Autosan może się pochwalić lepszymi wynikami sprzedaży. Duża sprzedaż nie dziwi, gdyż autobusy używane w dobrym stanie technicznym, sprowadzone z Niemiec są wielokrotnie tańsze. Na przykład prezentowana w Falentach Setra S213UL wyprodukowana w 1994 roku, używana w Bundeswehrze i mające jedynie 86 tys. km przebiegu, jest ponad trzykrotnie tańsza od nowego, porównywalnego pod względem wielkości autobusu marki Autosan. Firma Gryf dostosowuje autobusy dla polskiego klienta, m.in. malując pojazdy zgodnie z jego życzeniami w jednej z kilku własnych lakierni, montuje wygodniejsze siedzenia itp. Obecnie Gryf jest w trakcie podpisywania umowy z Evobusem na świadczenie usług serwisowych. Na spotkaniu w Falentach nie mogło oczywiście zabraknąć firm dostarczających komponenty dla branży autobusowej: Emar –producenta kas fiskalnych, Pixel i R&G –producentów tablic kierunkowych i systemów informacji audio-wizualnej.
Setra S213UL - deska rozdzielczaSetra S213UL - rocznik 1994Setra S213UL (wnętrze)