Ponad 16 tysięcy osób obejrzało budowę tunelu biegnącego pod Martwą Wisłą. W niedzielę 19 października odbył się Dzień Otwarty Tunelu –wyjątkowa okazja do przyjrzenia się z bliska tej inwestycji. –„Liczba jest szacunkowa bo nasze liczniki z trudem nadążały za zwiedzającymi. Liczba zwiedzających przeszła nasze najśmielsze oczekiwania –mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIK. – W tym wyjątkowym dniu budowę otworzyliśmy od 10.00 do 14.30 (zwiedzanie przedłużyliśmy o pół godziny) dla wszystkich chętnych i trzeba przyznać że mieszkańcy Trójmiasta nie zawiedli”–dodaje. Uczestnicy dnia otwartego wyjątkowej gdańskiej inwestycji mieli do pokonania 1,5-kilometrowy dystans. W najniższym miejscu poruszali się 35 metrów poniżej powierzchni przepływającej nad ich głowami rzeki. Teraz jeszcze pieszo, ale już w przyszłym roku gdańszczanie pojadą tunelem samochodami. Zakończenie wartej 885 mln zł inwestycji planowane jest na czerwiec 2016 roku. Przypomnijmy że tunel, to część Trasy Słowackiego, która łączyć ma gdańskie lotnisko z portem. Tunel to również połączenie z biegnącą przez Stogi Trasą Sucharskiego. Tunel pod Martwą Wisłą jest wyjątkowym obiektem inżynieryjnym, który jako jedyny w Polsce został wydrążony maszyną TBM.
Tunel pod Martwą Wisłą, łączący tzw. Drogą Zieloną z Węzłem Marynarki Polskiej, stanowi fragment Trasy Słowackiego, drogi, która po oddaniu tunelu do użytku, połączy Port Lotniczy z Portem Morskim. W najniższym miejscu będzie przebiegał na głębokości niemal 35 m. Obie rury będą posiadać po dwa pasy ruchu, zostaną również połączone siedmioma przejściami, będącymi drogami ewakuacyjnymi. Lokalizacja wylotu z tunelu znajduje się na wysokości nabrzeża „Dworzec Drzewny”, od strony Ku Ujściu (ok. 500 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły). Z drugiej strony, od Węzła Marynarki Polskiej, wylot jest usytuowany na wysokości nabrzeża „Dworzec Wiślany”, ponad 300 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku opracowuje ofertę przewozową, w ramach której planuje się uruchomienie linii autobusowej z rejonu Stogów przez Trasę Sucharskiego, tunel pod Martwą Wisłą, Letnicę, Czarny Dwór, Zaspę i dalej w kierunku innych dzielnic. –„Nowa linia autobusowa z pewnością zyska na ogromnej popularności wśród mieszkańców z powodu krótkiego czasu przejazdu –mówi Sebastian Zomkowski, Z-ca Dyrektora ds. Przewozów Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. –Wspólnie z Zakładem Dróg i Zieleni w Gdańsku przystąpimy wkrótce do analizy miejsc potencjalnych przystanków na trasie, biorąc pod uwagę m.in. sąsiedztwo zakładów pracy, instytucji czy szkół. Jeszcze zbyt wcześnie, by mówić o numerze linii oraz rodzaju taboru, jaki będzie ją obsługiwał. O tym będziemy informować wraz z postępem prac. Już teraz cieszymy się, że w momencie uruchomienia tunelu siatka połączeń autobusowych w Gdańsku wzbogaci się o nową trasę, atrakcyjną nie tylko z racji swojej oferty, ale i faktu przejazdu tunelem”–podkreśla Zomkowski.