Autobusy piętrowe Scanii dla Hong Kongu

infobus
31.03.2007 15:37

Na ulicach Hong Kongu można już dziś zobaczyć autobusy piętrowe, np. z nadwoziami australijskiego Volgrena. Wkrótce dołączą do nich nowe pojazdy z futurystycznymi nadwoziami firmy Caetano UK. Fot. Scania AB

Dwa autobusy piętrowe Scania w najnowszej wersji przechodzą właśnie testy w wymagających warunkach eksploatacyjnych na ulicach Hong Kongu. Pojazd jest wspólnym opracowaniem Scanii i lokalnego przewoźnika KMB, dostosowanym do wymogów komunikacyjnych azjatyckiej metropolii. Model ten należy do szerokiej gamy pojazdów komunikacji publicznej, korzystających z modularnej konstrukcji oraz łatwej dostępności zunifikowanych części zamiennych. Do zalet należy autobusu należy zaliczyć także zastosowania układu EGR, który pozwala znacznie ograniczyć emisję spalin bez konieczności stosowania substancji AdBlue, co byłą jedną z przesłanek do podpisania umowy ze Scanią. Kowloon Motor Bus Company (KMB) należy do największych przewoźników autobusowych na świecie, przewożąc dziennie blisko 3 miliony pasażerów. Posiadając tradycje sięgające 1933 r., KMB przywiązuje szczególna wagę do wydajności transportu oraz ochrony środowiska. Decydują o tym trudne warunki komunikacyjne oraz duże zanieczyszczenie powietrza w aglomeracji Hong Kongu. Trzyosiowy autobus napędzany jest tylnym, 5-cylindrowym silnikiem Scania Euro 4 o pojemności 9 litrów, cenionym za niskie zużycie paliwa, trwałość i osiągi. Współpracujący z automatyczną, 6-stopniową skrzynią biegów ZF z retarderem silnik osiąga moc 310 KM i moment obrotowy o wartości 1550 Nm. Aluminiowe nadwozie o charakterystycznych kształtach zostało wykonane przez firmę Caetano UK. Konstrukcja zostanie poddana ocenie po rocznej eksploatacji próbnej. Współpraca z KMB i Caetano wpisuje się w strategię Scanii, zmierzającą do oferowania także w Azji kompletnych autobusów, z wykorzystaniem nadwozi produkowanych przez wyspecjalizowane firmy karosażowe. Scania jest obecna na rynkach azjatyckich od wczesnych lat 60., a w Hong Kongu od początku lat 80. W tym czasie, szwedzki koncern sprzedał w Azji ok. 35 000 ciężarówek oraz 5 000 autobusów. W samym Hong Kongu jest obecnie eksploatowanych ok. 500 autobusów Scania, w tym 25 piętrowych.