Autobusy na Warsaw Bus Expo
Pierwsza edycja autobusowej wystawy w Nadarzynie przyniosłazaskakującą liczbę premier i targowych debiutów. Małe, ale treściwe i z dużąwschodnią wkładką.
Otwarcie Warsaw Bus Expo 2016 miało miejsce środę, 15 marca,o godzinę 10.00, a gościem honorowym,który zainaugurował imprezę był Adam Struzik, marszałek województwamazowieckiego. W słowie wstępnym podkreślił on wagę systemu transportowego dlaMazowsza. Zapowiedział jego dalszy rozwój ? m.in. w oparciu o integrację biletowąoraz wyraził nadzieje, że pokazywane w Nadarzynie nowoczesne autobusy niebawem wzmocniątabor w regionie. Na początku branżowejkonferencji, która towarzyszy targom przez dwa pierwsze dni, głos zabrał takżeJan Kuźmiński, prezes MZA Warszawa. Podkreślił, że z uwagi na skalęrealizowanych projektów stolica jak najbardziej zasługuje na własne targitransportu publicznego. ??Dysponujemy bardzo dobrze skomunikowanymzapleczem wystawienniczym, jesteśmyotwarci na gości zarówno z Zachodu, jaki w Wschodu Europy, a dodatkowo Warszawadysponuje szeroką gamę środków transportowych. To argumenty, dzięki którym WarsawBus Expo może stać się ważnym wydarzenie i w to w całej Europie? ? zaważył JanKuźmiński.
Następnie swoją prelekcję miał Marcin Gromadzki, który przedstawiłpraktyczne aspekty ustawy o transporcie publicznym. Od 1 stycznia 2017 r. nadaje ona jednostkom samorządowym uprawnieniaw zakresie organizacji zbiorowej komunikacji. Im bliżej tego terminu tym częściejpojawiają się głosy o konieczności jego przesunięcia i to nawet o dwa lata.Zdaniem Gromadzkiego taka prolongata ma sens, ale tylko w krótkim, ściśleokreślonym terminie ? od 6 do 8 miesięcy, tak aby samorządy mogłynadrobić zaległości czasowe. ??Mamytutaj podobną sytuację, jak podczas operacji chirurgicznej, która odwlekanapowoduje tylko pogorszenie się stanu pacjenta.?
Wśród dalszych prezentacji należy wymienić wystąpienie DanielaZłamala z ZTM Warszawa, który ciekawie przedstawił funkcjonowanie komunikacjimiejskiej w oparciu o prywatnych przewoźników. Przedstawił on nowe zasady,jakie od tego roku funkcjonują w Warszawie ? m.in. w zakresie sposobuzatrudniania i poziomu wynagrodzenia kierowców, bardzo szczegółowego określeniaeksploatowanych autobusów, a nawet wyposażenia zajezdni. Takie właśnie wymogipojawiły się w najnowszym przetargu ZTM Warszawa na obsługę dwóch zadańkomunikacyjnych na łączną liczę 108 autobusów.
Autobusy
Pierwsza edycja autobusowej wystawy w Nadarzynie przyniosłazaskakującą liczbę premier i targowych debiutów. Małe, ale treściwe i co ważne? z dużą wschodnią wkładką. W kolejnych dniach przedstawimy w InfoBusieszerokie prezentacje poszczególnych stoisk(także filmowe), teraz w telegraficznym skrócie najważniejsze faktydotyczące wystawionych pojazdów:
MAN z Intercity
I mamy polski debiut międzymiastowego modelu MAN Intercity,który niedawno zdobył nagrodę w zakresie designu Red Dot. W Nadarzynie mogliśmyzobaczyć wersję standardową o długości 12,2 m z silnikiem MAN Euro 6. Następca Lion`sRegio produkowany jest w zakładach MAN w Ankarze i zabezpieczany jest poprzezkataforezę. Debiutantowi towarzyszyła hybryda Lion`s City Hybryd z KPKBiałystok.
Mercus Bus ? MINI lider
Mercus Bus ? firma z Nadarzyna po przeprowadzce do nowychhal fabrycznych w Urszulinie jest cały czas liderem rynku minibusów w Polsce.Producent zabudów pokazał na Warsaw Bus Expo trzy mnibusy na bazi Mercedes-BenzSprinter (znane m.in. z wystawy w Kortrijk) a także gościnie model Vito zoferty Mercedes-Benz.
Otokar i podwójnapremiera
To był wielki dzień dla formy Trans Bus Technik, która jestnowym przedstawiciel Otokara w Polsce. Turecka producent po raz pierwszy pokazał się w Polsce natargach, a na wystawie obecni byli przedstawiciele tureckiego producenta. Tododatkowo podniosło rangę ekspozycji. Na Warsaw Bus Expo swoją polską premieręmiał niskopodłogowy model Otokar Kent C 10,8 M. Liczba osób, które odwiedziły stoiskopokazuje, że turecka marka może nieźle zamieszać na polskim rynku.
Ursus Bus z elektrykiem AMZ
Targowy debiut Ursus Bus. Spółka po połączeniu sił Ursus SAi AMZ Kutno po raz pierwszy pokazała się na autobusowej wystawie i opowiedziałao swoich planach. W ostatnim czasie firma startowała w przetargu MPK Kraków nazakup midibusów, który został anulowany oraz złożyła najlepszą ofertę w Pilźniena zakup 7. trolejbusów z opcją zakupu maksymalnie do 30 szt. Firma czeka terazna rozstrzygnięcie czeskiego przetargu i równolegle zamyka proces przenoszeniamaszyn i urządzeń z Kutna do Lublina. To właśnie tutaj będą produkowane niskopodłogowepojazdy na bazie rodziny CitySmile ? zarówno w wersji z silnikiem diesla, jak ielektrycznej (elektrobusy plus trolejbusy). W najbliższym czasie ma powstaćpierwszy pojazd elektryczny w wersji 12-metrowej z większą liczbą baterii wporównaniu do pierwszego prototypu Ursus Ekovolt.
Sanos wraca
Firma GSP Polska z Krapkowic nie przestaje zaskakiwać. Powprowadzeniu na polski rynek autokarów słoweńskiej marki TAM (i sprzedaży dwóchmodeli Viva TH) oraz węgierskiej Raba Bus, teraz przyszedł czas na kolejnynostalgiczny powrót ? tym razem wybrano Sanosa, który za czasu PRL był dobrzeznany w Polsce. Aktualnie macedońskafirma oferuje szeroką gamę autobusów, żywo przypominającym stare modeleMercedes-Benz. Kto tęsknił za takimiautokarami jak Mercedes-Benz O404, O405 czy O407 ma teraz szanse na ich zakup ito jako fabrycznie nowych pojazdów. Taki remake w oparciu o starą licencję Mercedes-Benz. W hali m.in. mogliśmy zobaczyćautokar Sanos S-415 (z silnikiem MAN Euro 4) oraz międzymiastowy autobus SanosS-213 z silnikiem Mercedes-Benz). To nie koniec. Firma GSP zapowiada wprowadzeniedo Polski czwartej marki i kolejny powrót do autobusowej przeszłości.
MAZ z Euro 6
Podczas Warsaw Expo Bus firma MAZ Auto Poland pokazała dwa premieroweautobusy: model 206 z silnikiem diesla Mercedes-Benz Euro 6 oraz nową deskąrozdzielczą Actia oraz model 206 CNG ? także w wersji Euro 6. To ciekawy krokpod kątem zbliżających się zamówień na pojazdy z alternatywnym napędem. Prawdęmówiąc myśleliśmy, że na nadarzyńskich targach zobaczymy połączone siły MAZ iGlaspo Motors, która to firma miała 15 marca uruchomić montownię pojazdów MAZ wPłońsku. Oddzielne stoiska obu firm i brak jakiekolwiek informacji oinauguracji produkcji niech będzie najlepszym komentarzem do aktualnej sytuacji.
Scania z Super-PKS
Przedstawiciel szwedzkiej marki pokazał na Warsaw Expo Busszeroka paletę swoich produktów. Od niskopodłogowego modelu Scania Omniwide dlafirmy Warbus dla sieci MZK Jastrzębie Zdrój poprzez autokar Touring dla PKS Elbląg,który jednocześnie inauguruje start projektu Super-PKS (we współpracy z firmąe-podróżnik) po kolejny autokar typu Touring dla ModlinBus (już z system Buspadi automatem do sprzedaży napojów i snaków firmy Krenzel). Na zwiedzającychczekał także weteran szos OmniLink z Sztokholmu, który miał podkreślić corazszerszą ofertę firmy w zakresie pojazdów używanych. W tym roku Scania Polskachce sprzedać 80 autobusów nowych i 80używanych nowych. Ambitnie.
JI Service & Aurex
W Nadarzynie mieliśmy też okazję zobaczyć po raz pierwszepołączone siły byłych sprzedawców marki MAZ ? JI Jurij Mihchajłowskij Service oraz & Aurex ?Truck. Na ich stoisku były obecne aż trzy marki ? białoruski Neman 420224 zpojazdem na bazie Iveco bardzo przypominającym Kapenę Thesi o długości 8040 mm i dmc 7 ton;ukraiński ZAZ ze znanym na Śląsku niskopodłogowym miejskim autobusem ZAZ A10C;oraz zupełna nowość ? ukraińskie Isuzu, czyli zabudowy firmy Ataman napodwoziach Isuzu ? w wersji podmiejskiej A092H6 o pojemności 56 miejsc orazturystycznej o pojemności 36 miejsc. Jak podkreślają importerzy, w przypadkuzainteresowania wszystkie pojazdy mogą być oferowane z silnikami Euro 6 i homologacją. Na razie są one sprowadzanejako pojazdy używane.
„