Autobusy na TRANSEXPO cz. 2
Solbus pokazał targach Transexpo całkowicie nowy autobus: SM18. To długo oczekiwany osiemnastometrowy autobus przegubowy wyposażony w silnik Cummins oraz skrzynię Voith. Ponadto producent z Solca Kujawskiego pokazał szkielet dziesięciometrowego, niskowejściowego autobusu miejskiego –SC10. Trzecim eksponowanym pojazdem był miejski SM12, czyli dwunastometrowy, niskopodłogowy autobus miejski w wersji demonstracyjnej, która pewnie niedługo pojawi się na ulicach polskich miast. Poniżej podstawowe dane techniczne prezentowanych pojazdów:
– niskowejściowy Solbus SC10 to autobus miejski klasy midi, który został opracowany na bazie niskopodłogowego modelu SC12. Jego pojemność to 64-85 miejsc pasażerskich, w tym 23-27 miejsc siedzących. Dłuższa wersja SC11 będzie mogła zabrać na swój pokład do 95 osób, w tym maksymalnie 31 na miejscach siedzących. Układ drzwi to 1-2-0 i 1-2-1. Silniki jak znajdzie zastosowanie w tych modelach to albo Iveco o mocy 265 KM albo Cummins o mocy 250 KM, skrzynia biegów –manualna ZF 6S1200B0 lub automat Voith DIWA5, przednia oś – niezależna Voith, tylna oś –Arvin Meritor, mechanizm kierowniczy: RBL lub ZF.
– niskopodłogowy autobus miejski Solbus SM12. Aktualnie jest on w największej liczbie (9 szt.) eksploatowany w firmie Warbus, obsługującej linie miejskie Gdańsku. Standardowe wyposażenie modelu to silnik Cummins o mocy 250 KM plus skrzynia biegów Voith DIWA5 lub ZF ECOMAT 6HP 504, oś przednia – niezależna ZF RL75EC lub sztywna ZF RL75A, tylna oś napędowa to ZF AV132 lub Voith SRA132DC80. Pojemność całkowita SC12 to 105-119 pasażerów, w tym 33-37 na miejscach siedzących. Układ drzwi to 2-2-2, 2-2-0 lub 2-0-2.
– niskopodłogowy autobus miejski Solbus SM18 to 18-metrowy pojazd przegubowy, który może maksymalnie przewieźć 164-179 osób, w tym 34-49 na miejscach siedzących. Miejsca stojące to 130. Standardowe wyposażenie to silnik Cummins o mocy 340 KM plus skrzynia biegów Voith DIWA6 lub ZF ECOMAT 6HP 604, oś przednia – niezależna ZF RL75EC lub sztywna ZF RL75A, tylna oś napędowa to ZF AV132 lub Voith SRA132DC80. Układ drzwi: 2-2-2-2, 2-2-0-2 lub 2-2-2-0,
Przypomnijmy, że jeżeli uprawomocni się decyzja Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie i to PTS Kraków zostanie zwycięzcą przetargu na obsługę części linii miejskich, Solbus dostarczy dla przewoźnika łącznie 31 autobusów, w tym 16 sztuk SM12 LNG oraz 15 sztuk SM18 LNG. Będą to pierwsze tego typu autobusy sprzedane przez Solbusa. Zalety paliwa LNG podawane przez producenta są następujące:
– ekologiczny napęd, spełniający normę EEV – w przypadku biogazu z wykorzystaniem paliwa odnawialnego
– duża żywotność silnika (wysoka liczba oktanowa gazu ziemnego oraz brak wymywania filmu olejowego ze ścianek silnika)
– ograniczenie emisji hałasu (do 3dB)
– brak kosztów utrzymania układu wydechowego
– koszt inwestycji w stacje LNG i LCNG są porównywalne ze stacjami CNG, jednak koszty eksploatacji są do 7 razy niższe
– autobusy napędzane LNG charakteryzują się niższymi kosztami eksploatacyjnymi w stosunku do ON, a nawet CNG – dodatkowo zapewniają większe bezpieczeństwo dostaw paliwa;
– mniejszy i lżejszy zbiornik zabudowany wewnątrz autobusu zamiast dużych butli na dachu
– szybkość tankowania porównywalna z olejem napędowym
– czystsze paliwo – LNG/LBG to 97% metanu i 3% azotu Większe bezpieczeństwo gazu ciekłego – w razie przecieku gaz odparuje i rozcieńczy się w powietrzu, natomiast w razie podpalenia – nie wybuchnie a wolno się spali Niższa cena LNG w stosunku do CNG (w przeliczeniu na m3)
– możliwość zlokalizowania stacji LNG lub LCNG niezależnie od istniejących sieci przesyłowych gazu
– możliwość wyboru / zmiany dostawcy LNG
– brak hałaśliwych kompresorów oraz niższe koszty eksploatacji stacji LNG/LCNG Budowa stacji LNG jest stosunkowo prosta oraz wartość inwestycji nie przekracza kwoty porównywalnej inwestycji w stację CNG, a pozwala na tankowanie obydwu rodzajów paliwa.
O dalszych planach rozwojowych Solbusa, eksporcie do Wielkiej Brytanii, przetargu na linie w Krakowie, procesie z SOR-em rozmawialiśmy podczas targów z Jakubem Śliżakiem, dyrektorem sprzedaży FA Solbus. Zapis tej rozmowy zamieścimy w jednym z najbliższych wydań InfoBusa.
SOR –w tym roku czeska firma z Libchavy pokazała w Kielcach rekordową liczbę autobusów. Oprócz znanych międzymiastowych modeli SOR C 10,5 i LH 12 zobaczyliśmy aż dwie premiery. Pierwsza z nich to miejski, niskopodłogowy autobus przegubowy SOR NB 18 w specyfikacji dla DPH Praga, którego po raz pierwszy zobaczyliśmy na wystawie AUTOTEC 2008 w Brnie. Można powiedzieć, że ten model miał prawdziwe „wejście smoka”na autobusowy rynek, gdyż krótko po jego premierze został podpisany kontrakt z DopravníPodnik Praha na dostawę aż 620 autobusów tego typu. Kontrakt obejmuje zakup 465 szt. niskopodłogowych autobusów SOR NB 12, 235 niskopodłogowych, przegubowych autobusów SOR NB 18 i 20 egzemplarzy niskopodłogowych, hybrydowych przegubowców –SOR NBH 18. Umowa na zakup autobusów została podpisana pod koniec lutego br., a dostawy zostały rozłożone na lata 2008-2014. Więcej o tym zamówieniu można przeczytać na: http://infobus.pl/text.php?from=search&id=23541. Aktualnie wszystkie moce fabryki z Libchavy są właśne skierowane na obsługę pierwszych dostaw dla stołecznego przewoźnika. –„Przewidujemy, że w tym roku dostarczymy łącznie dla DPH Praga ok. 90 pojazdów, w tym 60 autobusów typu solo NB 12 oraz 30 egzemplarzy w wersji przegubowej –NB 18 –powiedział nam Jan Cerny, szef spółki SOR Poland. –W odróżnieniu od polskiego rynku w Czechach miejscy przewoźnicy nie zmawiają autobusów miejskich z pełną klimatyzacją przestrzeni pasażerskiej. Nawet DopravníPodnik Praha nie posiada tak wyposażonych pojazdów. Dlatego nasze autobusy również nie będą posiadały tego typu urządzeń. Oczywiście miejsce kierowcy będzie klimatyzowane –to jest już standard. Kolejna nowość to system przekazywania danych poprzez Wi-Fi. W ten sposób są przekazywane wszystkie informacje z autobusu na zewnątrz, do centrali dyspozytorskiej przewoźnika.”Zamówienie obejmuje także dostawę przegubowych autobusów hybrydowych. Kiedy zobaczymy pierwszy prototyp hybrydy SOR? –„Praca nad hybrydowym autobusem SOR są mocno zaawansowane. Zakładamy, że pierwsze, drogowe testy prototypowego egzemplarza odbędą się pod koniec br., tak aby już w przyszłym roku dostarczyć pierwsze tego typu pojazdy dla Pragi. Jeżeli chodzi o źródło napędu to postawiliśmy tutaj na sprawdzone rozwiązanie oferowane przez amerykańską firmą Allison, które m.in. jest z powodzeniem stosowane przez firmę Solaris Bus &Coach. W układzie napędowym zastosujemy także silnik firmy Cummins. W obecnej sytuacji nie ma sensu wprowadzać tutaj własnych rozwiązań, a produkt Allisona jest najszerzej stosowanym rozwiązaniem hybrydowym i to na zarówno w Europie, jak i w Ameryce”–podkreśla Jan Cerny.
Druga premiera SOR-a to prototyp nowej serii autobusów niskowejściowych o długości 8,5 m –. To segment pojazdów, który w Czechach znajduje coraz więcej zwolenników –szczególnie na liniach peryferyjnych w dużych aglomeracjach, gdzie jest dobrym środkiem do dalszego rozwożenia pasażerów przybywających z centrum miasta wielkopojemnymi pojazdami. O dalszym rozwoju tej rodziny autobusów, a także o planowanych testach SOR-a NB 18 w Warszawie i światowej premierze, jaką SOR szykuje podczas Autosalonu w Nitrze (01-05.10.2009) rozmawialiśmy podczas targów z Janem Cernym. Zapis tej rozmowy zamieścimy w jednym z najbliższych wydań InfoBusa. A poniżej prezentujemy parametry techniczne autobusów SOR NB 18 i SOR C 8,5:
Długość
|
18750 mm
|
Szerokość
|
2550 mm
|
Wysokość (łącznie z klimatyzacją)
|
2900 mm
|
Osie
|
3
|
Rozstaw osi
|
6180/6570 mm
|
Zwis z przodu
|
2470 mm
|
Zwis z tyłu
|
3530 mm
|
Kąt natarcia
|
7 o
|
Kąt zejścia
|
7 o
|
Ogumienie I oś
|
285/70/R19,5
|
Ogumienie II i III oś
|
275/70/R22,5
|
Liczba drzwi
|
5 / 2-2-2-2-2
|
Szerokość drzwi –przód
|
800 mm
|
Szerokość drzwi –środek / tył
|
1200 mm
|
Wysokość wejścia (nad jezdnią)
|
320 mm
|
Technicznie dopuszczalna masa całkowita
|
25 500kg
|
Masa własna
|
14 500 kg
|
Miejsca siedzące
|
44
|
Miejsca stojące
|
117
|
Miejsca ogółem
|
161
|
Promień skrętu (zew.)
|
11 250 mm
|
Prędkość maksymalna
|
80 km/h
|
Dodatek AdBlue
|
40 l
|
Silnik (Euro 5 OBDII)
|
IVECO Cursor F2BE3681B
|
Moc
|
243 kW (330 KM)
|
Maks. moment obrotowy przy 1200-1800/min
|
1400 Nm
|
Skrzynia biegów
|
ZF Ecomat 6HP 604C automat, 6 – stopniowa
|
Oś przednia
|
SOR NB 004 – niezależna
|
Oś środkowa
|
Voith BDA 115
|
Oś napędowa
|
Voith BRA 132, i=6,29
|
VDL Bus &Coach Polska –firma w tym roku pokazała dwa autobusy, w tym trzyosiowy model VDL Bova Magiq MHD 148 (model na rok 2010) oraz nieśmiertelną Futurę, ale uwaga –w wersji FLI, czyli w najbardziej „odchudzonej”i ekonomicznej wersji. Warto podkreślić, że ten pojazd trafi do sprzedaży dopiero pod koniec br., ale już można składać na niego zamówienia. Główny cel FLI to przewozy pasażerskie zarówno na krótkich, jak i długich trasach –czyli klasyczne kombi. Zdaniem VDL Bus &Coach nowa Futura FLI spełnia wymagania rosnącej grupy organizatorów wycieczek, którzy nie chcą w momencie zakupu decydować, do jakich dokładnie celów nowy pojazd będzie wykorzystywany. Dlatego wolą oni kupić bardziej uniwersalny pojazd, który zarówno nadaje się do obsługi regionalnych połączeń, jak i okazjonalnej wycieczki turystycznej. To także znak obecnej recesji, gdzie firmy muszą mieć pewność, że inwestycja w nowy tabor się zwróci. A im szerszy zakres możliwych zadań do zrealizowania tym większa szansa, że autobus nie będzie stał bezczynnie. –„Futura FLI Intercity Edition to nowy, wielofunkcyjny autobus, który oferuje operatorom możliwie jak największą liczbę zastosowań –mówi Rémi Henkemans, dyrektor zarządzający VDL Bus &Coach. –„Ten nowy wariant Futury nie został przemyślany ad hoc, na zapleczu, ale jest efektem dokładnej analizy potrzeb naszych klientów i pracy naszych konstruktorów.”W standardowym wyposażeniu międzymiastowa Futura FLI dostępna jest z klimatyzacją, łatwymi do utrzymania czystości siedzeniami i sporą przestrzenią bagażową (7-9 m3). Reszta parametrów jest podobna do rodziny Futury –czyli niska masa własna i ekonomiczny układ napędowy DAF PR o dwóch zakresach mocy (na pewno jedna to 310 KM). Pojazd na razie oferowany jest w długościach 12 i 12,8 m. O dalszych szczegółach tej oferty rozmawialiśmy z Bolesławem Piekorzem, prezesem spółki VDL Bus &Coach Polska. Zapis tej rozmowy zamieścimy w jednym z najbliższych wydań InfoBusa. Na zakończenie ciekawostka –w materiałach prasowych VDL znalazły się foldery promujące modele Citea i Ambassador. Czyżby nowy gracz na miejskim rynku?
VIGRA –krakowska firma zaprezentowała podmiejski autobus Bogdan A092 o długości 7,4 m i pojemności 51 miejsc, w tym 22 na miejscach siedzących. W opcji można zastosować silnik Iveco Euro 5 o mocy 166 KM. Przedstawiciel ukraińskich marek tak sam pisze o sobie: „jesteśmy wyłącznym dystrybutorem marki LUAZ oraz innych renomowanych marek zza wschodniej granicy. Bazując na wieloletniej tradycji i osiągnięciach zakładów LUAZ – jednych z najlepszych i jednocześnie najstarszych w Europie, pragniemy sprostać wszystkim wymaganiom naszych Klientów, oferując Państwu produkty najwyższej jakości, a także współpracę opartą na profesjonalnej realizacji dostaw. W swojej ofercie prezentujemy modele stworzone z zastosowaniem innowacyjnych materiałów i sprawdzonych rozwiązań z użyciem zagranicznych podzespołów DEUTZ, ZF, Allison, MAN, wszystko to w połączeniu z najnowszymi światowymi trendami w projektowaniu autobusów.”Nic dodać –nic ująć. Warto dodać, że ta sama firma jeszcze niedawno reprezentowała innego ukraińskiego producenta autobusów marki LAZ, na zakup których w 2007 r. zdecydowało się KASP Kielce posiadające 4 sztuki 12-metrowego modelu A183 City. Niestety, nie udało nam się spotkać z prezesem firmy na targach w Kielcach i m.in. porozmawiać o tej zmianie –postaramy się jednak to nadrobić i opublikować taki wywiad w najbliższym czasie.
Volvo Polska –szwedzki producent wraca ponownie do gry na polskim rynku autobusów –i to nie tylko turystycznych. Dział sprzedaży pod wodzą Władysława Smyka promował na TRANSEXPO dwa pojazdy: sztandarowy autokar Volvo 9700 oraz międzymiastowy autobus Volvo 8700 LE z obniżonym wejściem. Volvo 9700 to autobus turystyczny najnowszej generacji, o nowoczesnej linii, charakteryzujący się niewielkim zużyciem paliwa oraz niskim poziomem emisji spalin. Pojazd spełnia wymogi normy Euro 5. Volvo 9700 wyposażone też jest w system FUPS zapobiegający wjechaniu pojazdu pod autobus. Firma Volvo, jako pierwszy producent w branży, wprowadziła tego typu system w autobusach. Autobus posiada automatyczną skrzynię biegów I-Shift oraz systemy EBS i EPS.
Natomiast autobus międzymiastowy, niskowejściowy Volvo 8700 został wyposażony w najnowszej generacji, elektronicznie sterowany system hamulców tarczowych EBS. System ten może zostać uzupełniony o elektroniczny program stabilizacji toru jazdy pojazdu –EPS. Autobus może być wyposażony w automatyczną skrzynię biegów Volvo I-Shift, gwarantującą płynniejszą jazdę i mniejsze zużycie paliwa. Silnik Volvo, stworzony z myślą o jak najmniejszej emisji spalin, spełnia rygorystyczne normy Euro 5. –„Zaprezentowane na targach TRANSEXPO modele autobusów Volvo to nasze flagowe produkty, które są doceniane przez klientów na rynkach wielu krajów Europy. Charakteryzuje je niezawodność i doskonałe osiągi, a także dbałość o środowisko naturalne, wysoki komfort podróżowania i bezpieczeństwo –cechy, z których słynie Volvo. Nasza marka jest synonimem jakości, a głównym wyznacznikiem w tworzeniu autobusów są dla nas oczekiwania klientów”–powiedział Władysław Smyk, dyrektor ds. Sprzedaży Volvo Polska Autobusy. Z dyrektorem Smykiem rozmawialiśmy także o szczegółach nowej strategii Volvo w Polsce, aktualnej siatce handlowej, a także o zbliżających się testach hybrydowego autobusu miejskiego Volvo 7700H. Zapis tej rozmowy zamieścimy w jednym z najbliższych wydań InfoBusa.
Wowo –firma oferująca w Polsce dwie autobusowe marki: Isuzu i Tedom pokazała w Kielcach dwa pojazdy –międzymiastowy Isuzu Turquoise Euro 4 oraz miejski TEDOM C12G CNG. Mieliśmy nadzieję, że Isuzu już w Kielcach uchyli rąbka swojej nowej oferty, ale niestety będziemy trzymani w niepewności aż do październikowych targów Busworld w Kortrijk. Wówczas ISUZU zaprezentuje aż trzy swoje najnowsze modele: NEW TURQUOISE, NOVO i CITIMARK. Pierwszy z nich to następca pokazanego w Kielcach modelu Turquoise, ale już z nowym designem i silnikiem Euro 5. Dodatkowo przednie i tylne hamulce będą już tarczowe, a dodatkowo wprowadzono bardziej wydajny system klimatyzacji. Kolejna zupełna nowość to CITIMARK, czyli miejski, niskowejściowy midibus o długości 9-metrów i pojemności 72 pasażerów (17 miejsc siedzących i 55 stojących), wyposażony w silnik Euro 5 o mocy 205 KM. I trzeci pojazd, który będzie miał swój europejski debiut w Belgii to turystyczny NOVO o długości 7-metrów, pojemności 27 pasażerów i silnikiem Euro 5 o mocy 155 KM. Za miesiąc przedstawiamy w InfoBusie ich pełny opis.