Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Autobusy na TRANSEXPO 2010 /cz.2/

infobus
14.10.2010 14:39
MAN –po roku przerwy niemiecka firma powróciła na kieleckie targi i to z bardzo ciekawą ekspozycją. Na wystawie mogliśmy zobaczyć dwa flagowe okręty (miejski i turystyczny) koncernu w barwach dwóch doskonale rozpoznawalnych marek w Polsce: KKS Lech i MZA Warszawa. To na pewno robiło duże wrażenie. O ile poznańscy piłkarze jeżdżą nowym autokarem już od początku sezonu (i po początkowych falstartach z meczu na mecz są coraz lepsi) o tyle warszawscy pasażerowie jeszcze nie mieli okazji przejechać się nowymi nabytkami MZA. Na ulicach Warszawy pojawią się one pod koniec października br. Zamówione autobusy, to niskopodłogowe, przegubowe, 18-to metrowe MAN Lion’s City z silnikami D20 o mocy 360 km, spełniającymi standardy EEV.
Neoplan Skyliner w barwach KKS Lech PoznańMAN Lion`s City G w barwach MZA Warszawa 26_760MAN Lion`s City G w barwach MZA Warszawa  
Autobusy posiadają 156 miejsc, z czego 42 siedzące. Fotele w autobusach wykonane są z wysokiej jakości materiałów, zgodnych wymogami ZTM. Pojazdy wyposażone będą w klimatyzację o podwyższonej wydajności, monitoring –10 kamer w środku i na zewnątrz autobusu, elektroniczne tablice wyświetlające trasę przejazdu, system zliczania pasażerów wchodzących i wychodzących oraz oczywiście w biletomaty i systemy samogaszące. Generalnie wszystkie zamówione pojazdy, czyli 70. egzemplarzy ma dotrzeć do stolicy do końca roku. O tegorocznych bardzo dobrych wynikach MAN na polskim rynku (m.in. dostawy dla PKM Świerklaniec na 43 autobusy, PKS Lubin 19 autobusów, PKM Jaworzno 10 autobusów i ZMKS Stalowa Wola 8 autobusów) rozmawialiśmy z Krzysztofem Gawrońskim, dyrektorem sprzedaży autobusów MAN Truck &Bus Polska. Ten wywiad opublikujemy w najbliższym wydaniu InfoBusa.
MAZ 205 –niskopodłogowy autobus przegubowyMAZ 205 –niskopodłogowy autobus przegubowy
MAZ –w tym roku przedstawiciel białoruskiego producenta MAZ Auto Poland pokazał na TRANSEXPO jeden autobus, ale za to jaki! Kolejnym kieleckim debiutantem był długo oczekiwany, przegubowy MAZ 205 z charakterystycznym układem napędowym zabudowanym w pierwszym członie (zamiast standardowego „pchacza”), znanym m.in. z Ikarusów 280. Tyle, że w modelu 205 mamy 100% niskiej podłogi, a silnik Mercedes-Benz Euro 5/ EEV zabudowany jest w pionowej wieży –naprzeciwko II drzwi. Zgodnie z zapowiedziami białoruskiego producenta pojazd za nim przejdzie do produkcji seryjnej (ma to nastąpić na początku przyszłego roku) zostanie poddany licznym modyfikacjom, będących efektem m.in. uwag klientów zgłoszonych podczas targów. Mamy nadzieję, że obejmą one także zabudowę silnika, która mogłaby być mniej kanciasta i raczej w jaśniejszych kolorach, gdyż aktualnie zastosowana czerń jeszcze bardziej podkreśla dość spore rozmiary wieży. Pewną rekompensatą takiego rozwiązania jest oczywiście cena pojazdu wynosząca ok. 800 tys. zł oraz lepsze właściwości jezdne (m.in. dociążeniu II osi). O szczegółach premierowego autobusu MAZ rozmawialiśmy z Jurim Michailovskim, szefem MAZ Auto Poland
Scania OmniCity CNUB4x2NI280 dla MZK SłupskScania OmniCity CNUB4x2NI280 dla MZK SłupskScania-Irizar PB 12,2/37Scania-Irizar PB 12,2/37 
Scania Polska –pokazała w tym roku dwa autobusy: miejski model OmniCity CNUB4x2NI280 (fabrycznie nowy autobus przeznaczony dla MZK Słupsk) oraz topowy autobus turystyczny Scania Irizar PB 12,2/37. Jak zwykle sporo miejsca w rozmowach z przedstawicielami szwedzkiego koncernu poświęcone zostało ekologii i alternatywnym napędom. O dawnych, spektakularnych akcjach z Orlenem i etanolem możemy chwilowo zapomnieć (to paliwo ma zostać obłożone od nowego roku normalną akcyzą), natomiast sprawa Narodowych Celów Wskaźnikowych na lata 2011-2016 jest cały czas aktualna i może mieć wpływ na autobusowy rynek. Przypomnijmy, że udział energii ze źródeł odnawialnych ma wynosić w kolejnych latach odpowiednio 8,9, 9,35 i 9,75% by w 2020 roku osiągnąć przewidywany poziom 10%. Kto go nie spełni zapłaci karę i dlatego obecnie Orlen oraz Lotos mocno promują paliwa B100 –bioestery, stanowiące samoistne biopaliwo. I tutaj pojawia się kolejna szansa dla Scanii, która uważa, że dysponuje najlepszym silnikiem do tego typu paliw, które są bardziej agresywne w porównaniu z klasycznym olejem napędowym. Szwedzkim producent gwarantuje identyczne jak przy Dieslu przebiegi międzyserwisowe oraz żywotność silnika. O szczegółach tego projektu rozmawialiśmy z Andrzejem Jaworskim, dyrektorem sprzedaży autobusów w Scania Polska.
Solaris Urbino 18 z szeregowym układem Vossloh KiepeSolaris Urbino 18 z szeregowym układem Vossloh KiepeSolaris InterUrbino 12Solaris Urbino 10 dla Łowicza
Pilotażowy program edukacyjny o nazwie „W drogę z jamnikiem”na targach w KielcachStoisko Solarisa –punkt spotkań branży
Solaris –zaprezentował w Kielcach po raz pierwszy swój najnowszy autobus hybrydowy –Solaris Urbino 18 z szeregowym układem Vossloh Kiepe, który miał swoją światową premierę na wrześniowych targach w Hanowerze. Pojazd ten otrzymał także Złoty Medal Targów Kielce. Ponadto polski producent pokazał międzymiastowy autobus Solaris InterUrbino oraz miejski egzemplarz z polskiego rynku –Solaris Urbino 10 dla Łowicza. Podczas konferencji prasowej Krzysztof Olszewski, przewodniczący Rady Nadzorczej Solaris Bus &Coach powiedział: –„Jesteśmy świadomi zarówno mocnych i jak słabszych stron obu rodzaju napędów hybrydowych. O ile hybrydy równoległe są doskonałym rozwiązaniem dla tras typu SORT 2 i SORT 3 o tyle autobus z systemem szeregowym, jest idealnym rozwiązaniem na trasy miejskie typu SORT 1. Jedną z jego zalet jest między innymi możliwość jazdy w trybie „zero emission”. Najważniejsze jest to, że nasi klienci, będą mieli możliwość wyboru rozwiązania optymalnego dla ich potrzeb”. System zastosowany w Solarisie Urbino 18 Hybrid Vossloh Kiepe nie jest standardowym rodzajem hybrydy szeregowej. Zastosowano w nim bowiem połączenie nowoczesnych technologii: baterii litowo-fosforowych, superkondensatorów oraz złącza typu plug-in umożliwiającego ładowanie baterii z zewnątrz. O tym pojeździe szczegółowo pisaliśmy przy okazji targów IAA tutaj i tutaj  , a o najnowszym kontrakcie na InterUrbino pisaliśmy tutaj . Natomiast na pewno warto wspomnieć o kolejnej akcji Solarisa w zakresie odpowiedzialności społecznej i podnoszenia bezpieczeństwa wśród najmłodszych. Po sukcesie akcji „Bezpieczny Kierowcy”przyszedł czas na dzieci i podpoznańska firma zainicjowała pilotażowy program edukacyjny o nazwie „W drogę z jamnikiem”. Jego głównym celem jest edukacja dzieci w wieku od 5 do 8 lat, z których większość codziennie pokonuje znaczne odległości w drodze z domu do szkoły czy przedszkola. Całość programu zorganizowana jest w formie zabawy, by w ten sposób maksymalnie przyciągnąć uwagę maluchów. W ramach projektu dzieciom udostępnia się tzw. zestaw miasteczka drogowego, wykonany z miękkich materiałów, w skład którego wchodzą m.in.: samochody, auta uprzywilejowane, znaki drogowe oraz inne elementy odwzorowujące układ drogowy w skali mikro. Scenariusz zabawy to cykl zaplanowanych działań, kształtujących wyobraźnię dzieci, ucząc je, jak należy zachowywać się na drodze, na przykład podczas podróży do szkoły. Dzieci poznają znaczenie samochodów uprzywilejowanych oraz symbolikę najprostszych znaków ostrzegawczych. Spotkania kończą się zaprezentowaniem elementarza zachowania się w autobusach komunikacji miejskiej i autokarach. Przebieg edukacyjnej zabawy dla najmłodszych będzie mogliśmy zobaczyć podczas drugiego dnia targów TRANSEXPO. To doskonała inwestycja w naszą przyszłość. O najnowszych sukcesach Solarisa na polskim rynku rozmawialiśmy z Andrzejem Sienkiewiczem, dyrektorem handlowym Solaris Bus &Coach. Zapis tej rozmowy opublikujemy w najnowszym wydaniu InfoBusa.
 Solbus SM 12 LNG w barwach MPK WałbrzychOferta autobusów Solbusa na targach w KielcachSolbus SC10Solbus SC10
Solbus –występował podczas tegorocznych targów TRANSEXPO pod barwami swojego dilera – firmy Lider Trading z Łańcuta. Firma pokazała m.in. niskopodłogowy autobus SM12LNG w barwach MPK Wałbrzych, który to przewoźnik zakupił dwa takie pojazdy (pierwotnie przeznaczone dla PTS Kraków). Podobno jeżeli sprawdzą się w ruchu miejskim jest szansa na zakup kolejnych egzemplarzy. Nie do końca wiemy, kto zapewnia dostawy skroplonego gazu ziemnego w Wałbrzychu –niektóre źródła mówią o LNG Silesia, a inne o Zakładzie Gazowniczym Wałbrzych. Jest to sprawdzenia. Najważniejszym jednak wydarzeniem była premiera miejskiego, niskowejściowego midibusa SC10, którego szkielet konstrukcyjny mogliśmy zobaczyć na poprzednich targach. Także jest to taka „etapowa premiera”. Autobus ten jest ewidentną odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku, który coraz częściej zaczyna poszukiwać pojazdów klasy midi. Pierwszy egzemplarz zjechał z taśmy produkcyjnej w maju br. Pojazd mierzy niespełna 10 metrów długości Wyposażony jest m.in. w silnik IVECO spełniający normy emisji spalin Euro 5 oraz automatyczną skrzynię biegów firmy Allison. Przewidywane są dwa warianty tego autobusu: miejska i lokalna. Obecnie trwają prace homologacyjne.
Generalnie szacunek budzi bardzo duża wola walki o powrót soleckiej firmy na autobusowy rynek i dalsze plany rozwojowe spółki. Przedstawiciele firmy podchodzą do trwającego postępowania upadłościowego jak do „wypadku przy pracy”i patrzą optymistycznie w przyszłość. Przed nimi m.in. realizacja kontraktu dla Rzeszowa (4 szt. SC10), Jaworzna (5 szt. SM 10,5) oraz dwa lokalne SL10. Raczej kontrakt krakowski należy spisać na straty, ale są jeszcze tacy, którzy mają nadzieję…O szczegółach nowej konstrukcji, a przede wszystkim o przyszłości fabryki z Solca Kujawskiego rozmawialiśmy z Markiem Wyrzykowskim, prezesem FA Solbus. Zapis tej rozmowy opublikujemy w najnowszym wydaniu InfoBusa.
SOR BN 9,5SOR NB 12 –pierwszy z lewejSOR C 10,5 SOR LH 12 
SOR –w tym roku czeska firma z Libchavy pokazała w Kielcach cztery autobusy, w tym tradycyjnie dwa autobusy przeznaczone do obsługi komunikacji lokalnej oraz dalekodystansowej –SOR C 10,5 i LH 12 oraz dwa autobusy dla komunikacji miejskiej i podmiejskiej: SOR BN 9,5 i SOR NB 12. SOR w tym roku doskonale sobie radzi na naszym rynku i przedstawiciele SOR Poland spodziewają się na koniec roku sprzedaży na poziomie ok. 40 szt. Szczególnie dobrze w tym roku sprzedają się niskowejściowe pojazdy z serii CN/BN. Takie pojazdy zakupili już przewoźnicy: PKS Dzierżoniów, Sevibus Wrocław, DLA Wrocław, PK Racibórz. Przed firmą realizacja kontraktów m.in. dla MZK Jarosław i Nysy. O tegorocznych sukcesach czeskiego producenta rozmawialiśmy z Janem Cernym, szefem SOR Poland. Zapis tej rozmowy opublikujemy w najnowszym wydaniu InfoBusa.
 T915 AlicronT916 Astronef T927 Astromega 
Van Hool to druga –obok przegubowego Autosana –najważniejsza premiera tegorocznych targów dla polskiego rynku. Od dawna zapowiadane oficjalne otwarcie przedstawicielstwa Van Hool w naszym kraju stało się faktem. Belgijską markę będzie prezentować spółka Busclub z Głowienek, która można powiedzieć stanie się także technicznym zapleczem poznańskiego Biura Podróży Funclub. Szefem Busclubu będzie Tomasz Rose –dotychczasowy kierownik Dział Transportu w Funclub. Na otwarcie przedstawicielstwo Van Hool`a pokazało trzy autobusy turystyczne: ekonomiczny T915 Alicron, luksusowy T916 Astronef i piętrowy T927 Astromega. O ile dwa pierwsze egzemplarze to wersje demonstracyjne (pokazane m.in. na tragach IAA w Hanowerze), o tyle trzeci –piętrowy i zdecydowanie dominujący nad pozostałymi pojazdami Astronef wystąpił w barwach Funclubu. O tym pojeździe pisaliśmy tutaj , a o kolejnym nabytku firmy spod znaku Van Hool –Altano –pisaliśmy tutaj. Dodajmy, że na stoisku MAN pokazywany był także kolejny pojazd należy do biura podróży Funclub –Neoplan Starliner, który „na co dzień”przewozi piłkarzy KKS Lech Poznań. Debiutujący w Kielcach T915 Alicron o długości 12,2 m wystąpił w 3-gwiazdkowej kompletacji. Jego układ napędowy to silnik MAN D2066 LOH28 EEV oraz automatyczna skrzynia ZF AStronic. Drugi debiutant –trzyosiowy T916 Astronef o długości 13, 2 m imponował szerokim i bogatym wyposażeniem. W jego wnętrzu m.in. zainstalowano toaletę, sypialnię kierowcy, system antypożarowy Fogmaker w lukach bagażowych i komorze silnika, kamerę na przedniej i tylnej ścianie oraz zamykane półki bagażowe. Jego układ napędowy to silnik DAF MX340 OBD2 Euro 5 współpracujący z automatyczną skrzynią ZF AStronic. O przyszłości i najbliższych krokach na przyszłość polskiego przedstawicielstwa Van Hool rozmawialiśmy z Piotrem Sućko, członek zarządu i współwłaścicielem spółki Funclub Biuro Podróży. Zapis tej rozmowy opublikujemy w najnowszym wydaniu InfoBusa.
VDL Bova Magiq Magiq HD 148-460VDL Bova Futura
VDL – w tym roku przedstawiciel holenderskiego koncernu pokazał jeden nowy autobus turystyczny –doskonale wyposażony trzyosiowy model VDL Bova Magiq MHD 148 w barwach firmy BEATUR Polska. Skórzane fotele, zamykany schowki bagażowe, pełny catering oraz toaleta. Nowością był wielokanałowy system audio-video, gdzie pasażer ma do wyboru kilka kanałów muzycznych do indywidualnego odsłuchu. Do tego dochodzi 5 składanych ekranów LCD, które zapewniają wysoki komfort podróży. Niestety w tym roku spółka VDL Polska nie zdążyła sprowadzić największej nowości, czyli modelu VDL New Futura (premiera na IAA 2010), który od momentu wejścia silników Euro 6 zastąpi w ofercie turystycznej koncernu wszystkie do tej pory oferowane modele. Być może ten pojazd pojawi się na tradycyjnych Drzwiach Otwartych VDL Polska, które odbędą się już w przyszłym tygodniu –w dniach 22-23.10 w siedzibie spółki w Kole. W programie m.in. wyprzedaż części zamiennych, występy artystyczne i dobry catering. Serdecznie zapraszamy. Dodajmy, że na stoisku VDL w Kielcach mogliśmy zobaczyć również używany autobus Bova Futura z zamontowanym filtrem cząstek stałych firmy Pirelli. Pojazd pokazała spółka VDL CBC, której przedstawiciel w Polce –firma Milam –zmieniła ostatnio swoją siedzibę. Aktualnie biuro spółki mieści się w Starościnie k. Rzepina.
Tedom C12G w barwach MKS MielecTedom C12G w barwach MKS MielecIsuzu TurquoiseIsuzu Novo Ultra
Wowo –w tym roku stoisko polskiego przedstawiciela marek Isuzu i Tedom obfitowało w nowości. Z jednej strony zobaczyliśmy miejską ofertę w postaci niskopodłogowego autobusu Tedom C12G w barwach MKS Mielec (to jeden z dwóch najnowszych autobusów czeskiego producenta, które w tym miesiącu wzmocnią flotę MKS Mielec), zaś z drugiej –ciekawa ofertę międzymiastową, gdzie obok znanego już polskim klientom modelu Isuzu Turquoise (z silnikiem Euro 5), po raz pierwszy mogliśmy zobaczyć w Polsce międzymiastowy autobus Isuzu Novo Ultra z silnikiem Euro 5 o długości 7 metrów i pojemności 27 miejsc + 5 stojących. I m.in. właśnie o tym bardzo ciekawym autobusie rozmawialiśmy z Jarosławem Głębockim, szefem firmy Wowo Białystok. Zapis tej rozmowy opublikujemy w najnowszym wydaniu InfoBusa.
Neoplan N 3318K na stoisku firmy DafaJelcz „Ogórek”na stosiku firmy MPK PoznańScania-Irizar PB jako prezentacja słowackiej firmy MolpirStoisko firmy Belgian Bus Sales Setra S317 UL na stoisku firmy Futura-BusJelcz 120M na stoisku firmy DLA Wrocław
Inne autobusy. Na tegorocznych targach w Kielcach mieliśmy także debiut dwóch spółek przewozowych: MPK Poznań promowało m.in. swoje linie turystyczne i Muzeum Komunikacji, natomiast DLA Wrocław przedstawiło swoją ofertę sprzedaży części taboru spółki. Obie firmy przedstawiły swoje autobusy: MPK historycznego „Ogórka”, a DLA –wystawionego na sprzedaż Jelcza 120M Supero. Obok nich swoją ofertę przedstawiły firmy sprzedające autobusy używane. I tak: firma Dafa pokazała Neoplana N 3318K, Futura-Bus –Setrę S 317 UL, a Belgian Bus Sales –wydaje nam się, że był to model Fast. Na zakończenie wspomnijmy o wielkich nieobecnych targów TRANSEXPO 2010 –w tym roku na tej liście znalazły się m.in. firmy Kapena i Volvo Polska.