Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Autobusy na TRANSEXPO 2010 /cz.1/

infobus
14.10.2010 19:57
I kolejna, już VIII edycja targów TRANSEXPO za nami. Mimo niewielkiej liczby autobusowych premier ich kaliber był na tyle pokaźny, że tegoroczną wystawę należy na pewno zaliczyć do interesujących. Pod względem liczby wystawionych pojazdów również nie mamy prawa do narzekania –w zamian za nieobecne w tym roku marki Volvo i Kapena mogliśmy zobaczyć wyjątkowo piękne autokary belgijskiej marki Van Hool. Sprawdźmy teraz, jakie autobusy w tym roku pokazano w Kielcach wraz z ich krótkim opisem technicznym:
Mercedes-Benz Sprinter z zabudową AMZ Kutno IVECO Daily z zabudową AMZ Kutno  
AMZ Kutno –producent minibusów z Kutna pokazał dwa autobusy: Mercedes-Benz Sprinter 19+1 oraz Iveco Daily 19+1. Wysoko jakość wykonania potwierdza najwyższe kompetencje zakładu w Kutnie, które także specjalizuje się także w zabudowach autobusów specjalnych. O takim wyjątkowym pojeździe –ambulansie reanimacyjnym na bazie Mercedes-Benz Tourino dla firmy Falck –pisaliśmy na łamach InfoBusa tutaj. To jednak nie koniec autobusowych ambicji firmy. W tym roku w AMZ powstał specjalny autousowy dział, który zajmuje się tylko rozwojem konstrukcji do przewozu osób. Aktualnie dobiegają prace nad pierwszym własnym autobusem miejskim o długości ok. 9 m. Jego premiera odbędzie się na początku 2011 r. To naprawdę jedna z większych sensacji tegorocznych targów i dobra wiadomość dla wszystkich użytkowników. Już w przyszłym roku będą mieli szerszy wybór w tym dość wąskim segmencie rynku, jaką są autobusy miejskie klasy midi. I to do tego będzie to oferta polskiego producenta. Zapowiada się naprawdę bardzo ciekawie. O tych planach rozmawialiśmy z Marcinem Krysiakiem, dyrektorem ds. sprzedaży AMZ Kutno. Wywiad ten opublikujemy w najbliższym wydaniu InfoBusa.
Oferta Auto-Cuby. Od lewej: Mercedes-Benz Sprinter z zabudową Auto-Cuby;Mercedes-Benz Vito w roli luksusowej salonki dla VIP-ów oraz Mercedes-Benz Sprinter z zabudową Auto-Cuby z obniżonym zwisem tylnymMercedes-Benz Sprinter z zabudową Auto-Cuby z obniżonym zwisem tylnym
AutoCuby –na jak zwykle kolorowym i głośnym stoisku producenta minibusów z Gościcina zobaczyliśmy w tym roku trzy pojazdy: luksusowego Sprintera z pełnym wyposażeniem turystycznym oraz dodatkowymi bagażnikami bocznymi;- premierowego miejskiego Sprintera z obniżoną podłogą na zwisie tylnym i miejscem na wózek inwalidzki, który może być świetnym uzupełnieniem linii aglomeracyjnych o niskim obłożeniu;- Mercedes-Benz Vito w roli luksusowej salonki dla VIP-ów. O najnowszej miejskiej propozycji rozmawialiśmy z Markiem Truszkowskim, właścicielem firmy i ten wywiad opublikujemy w najbliższym wydaniu InfoBusa. Z ciekawostek na pewno trzeba wymienić konkretne plany uruchomienia produkcji minibusów Mercedes-Benz Sprinter z obniżonym wejściem z przodu (jak w oryginalnym Sprinterze 65 City);wprowadzenie wersji gazowej Sprintera o pojemności 19 miejsc oraz pierwsze rozmowy dt. uruchomienia przedstawicielstwa tureckiego Otokara w Polsce. Zdaniem Auto-Cuby dotychczasowa współpraca z BMC czy z Guleryuz nie przyniosła oczekiwanych efektów i stąd poszukiwanie nowego partnera. Sytuacja z Otokarem jest o tyle ciekawa, że ta turecka marka odnotowała ostatnio w Polsce spory sukces. Przemyśl zamówił aż 12 niskowejściowych pojazdów VECTIO LE (zaoferowanych przez łódzką firmę Gran). Dodatkowo turecki producent wzmocnił swoją miejską ofertę w zeszłym roku (premiera na Busworld 2009 w Kortrijk), wprowadzając bardzo ciekawe modele CENTRO (o długości 5,8 m) oraz KENT LF (o długości 12 m). To wszystko powoduje, że utworzenie nowego przedstawicielstwa Otokara w Polsce wydaje się być dobrym posunięciem, a przy szerokim doświadczeniu Auto-Cuby można spodziewać się sprzedaży na poziomie 20-30 szt. rocznie. Takie przynajmniej są wstępne plany. Więcej szczegółów w wyżej wspominanym wywiadzie.
Automet Apollo na bazie Mercedes-Benz AtegoMercedes-Benz Sprinter z zabudową Automet
Automet –producent z Sanoka pokazał w tym roku w Kielcach szkolna ofertę, co przy odejściu MENIS od centralnych zakupów gimbusów jest jak najbardziej uzasadnionym posunięciem. Szczególnie interesująco prezentował się Apollo na podwoziu Mercedes-Benz Atego w wersji o długości 9,3 i pojemności 36 + 1. Taki autobus można już zakupić w cenie 360-380 tys. zł. Kolejny szkolny pojazd Autometu to minibus na bazie Sprintera z windą do przewozu osób niepełnosprawnych. Pojazd o masie o masie całkowitej 5,3 tony został wyposażony w retarder Telma, co podnosi zarówno walory eksploatacyjne pojazdu, jak i bezpieczeństwo. Z ważniejszych informacji na pewno należy wymienić ostatnie zwycięstwo Autometu w przetargu PKS Wschód na dostawę aż 30. minibusów. To chyba największy w historii polskiej branży autobusowej jednorazowy zakup tego typu pojazdów. Do poszczególnych oddziałów przewoźnika trafią 22 Sprintery 516 o pojemności 19+ 1 w wersji międzymiastowej oraz 8 szt. Sprinterów 513 w wersji turystycznej. Kolejna ciekawostka to plany podwyższenia Apollo do turystycznej wersji SHD (o 30 cm) oraz reaktywacja miejskiego projektu Feniks. Więcej szczegółów na ten temat w wywiadzie z Piotrem Leśniakiem, dyrektorem sprzedaży Automet, a który opublikujemy w najbliższym wydaniu InfoBusa.
Premiera nowego autobusu przegubowego Autosan Sancity 18Premiera nowego autobusu przegubowego Autosan Sancity 18Premiera nowego autobusu przegubowego Autosan Sancity 18
Autosan Sancity 18Autosan Sancity 12
Autosan Eurolider 15 LEAutosan Eurolider 15 LEAutosan Eurolider 15 LEAutosan Eurolider 15 LE
Autosan Gemini 9Autosan Gemini 9
Autosan –można powiedzieć, że te targi były ogromnym sukcesem polskiego producenta. To przede wszystkim podwójna premiera w klasie mega, do której Autosan dotarł ostatecznie w tym roku po tylu latach swojej historii. Z punktu widzenia polskiego rynku zdecydowanie najważniejsza była premiera przegubowego Sancity 18 (wyróżnionego przez Targi Kielce), który powstał w rekordowym okresie 5 miesięcy od momentu postawienia pierwszej kreski na desce kreślarskiej. Autobus przejdzie w najbliższym czasie badania homologacyjne i następnie ruszy w testowe tournee po Polsce –m.in. zobaczymy go w Katowicach i Warszawie. Dodajmy, że w jego układzie napędowym zastosowano silnik IVECO oraz automatyczną skrzynię ZF. Obok debiutującej wersji przegubowej w Kielcach mogliśmy zobaczyć także pierwszy niskopodłogowy model z rodziny Sancity –wersją 12-metrową (również zgłoszoną do konkursu Targów Kielce). Kolejna mega premiera to niskowejściowy Eurolider 15LE przeznaczony na rynek szwedzki, w którym po raz pierwszy w historii Autosana zastosowano silnik DAF. Do tej pory w historii polskiego rynku sprzedały się tylko dwa tego typu pojazdy (a dokładniej modele Scania-Irizar i4), także jest to przede wszystkim produkt eksportowy, który być może kiedyś zostanie zamówiony przez rodzimego przewoźnika. Tutaj należy podkreślić wagę szwedzkiego rynku dla Autosna, który nie zamawia olbrzymich ilości pojazdów, ale przede wszystkim pozytywie wpływa na rozwój sanockiej firmy poprzez składanie zamówień na nowe wersje pojazdów międzymiastowych. W przypadku autobusów miejskich wystarczającym bodźcem jest konkurencja na polskim rynku, gdzie poprzeczka zawieszona jest bardzo wysoko i tutaj od razu trzeba zaoferować produkt z „wyższej półki”. Kolejnym międzymiastowym akcentem na stoisku polskiego producenta było Gemini w barwach Veolia Transport. O szczegółach najnowszego autobusu rozmawialiśmy z Adamem Smoleniem, prezesem Autosana SA, który to wywiad opublikujemy w najbliższym wydaniu InfoBusa.
Mercedes-Benz Sprinter z zabudową CMS „wysoka panorama”Mercedes-Benz Sprinter z zabudową CMS dla KM Szczecinek Stoisko CMS Auto. Po środku Mercedes-Benz Sprinter z zabudową CMS o pojemności 22 osób 
CMS Auto –firma od 1999 r. wykonuje zabudowy autobusowe oraz specjalistyczne na bazie samochodów Mercedes-Benz oraz Volkswagen Crafter. Od 2008 roku produkcja odbywa się w pod warszawskim Sulejówku w nowoczesnej hali, w której znajduje się 30 stanowisk do kompletnej zabudowy furgonów. Firma jest liderem w klasie mini i notuje najwyższą sprzedaż w segmencie producentów autobusów do 5t. Wśród wszystkich graczy na rynku CMS zajmuje aktualnie drugie miejsce (dane wg. JMK 1-9.2010). Na TRANSEXPO producent minibusów pokazał cztery pojazdy, w tym premierowy model Sprintera zasilanego LPG dla KM Szczecinek (przewoźnik zamówił łącznie trzy tego typu egzemplarze). Zdaniem użytkownika pojazdy spisują się doskonale i charakteryzują się niskim spalaniem gazu. Ponadto CMS pokazał model Mercedes-Benz Sprinter w wersji VIP „wysoka panorama”w zmodernizowanym designie, które dodatkowo oferują wyższy komfort podróży pasażerów. Kolejna nowinka to Mercedes-Benz Sprinter z homologacją na 22+1 miejsc (w wersji międzymiastowej). Co ważne –CMS Auto jako jedyna firma w Polsce posiada pełną homologację autobusową na tego typu pojazdy. W Kielcach zobaczyliśmy także Sprintera w wersji salonki dla VIP-ów w wersji 8 osobowej z bardzo ekskluzywnym wnętrzem: skórzana tapicerka, fotele, meble wykonane z litego drewna, lodówki, barki, wyjątkowe oświetlenie diodowe LED, a także profesjonalny sprzęt AV. Na zakończenie ciekawostka – w chwili obecnej w całej Europie jeździ już ponad 2000 pojazdów CMS. O najnowszych rozwiązaniach w minibusach CMS, a także o tegorocznej nieobecności produktów Temsy na targach w Kielcach rozmawialiśmy z Andrzejem Klukowskim, dyrektorem sprzedaży CMS Auto. Zapis tej rozmowy opublikujemy w kolejnym wydaniu InfoBusa.
Mercedes-Benz Citaro G HybridMercedes-Benz Tourismo M/2Mercedes-Benz TravegoSetra S 431 DT 
EvoBus Polska –na targach w Kielcach mogliśmy po raz pierwszy zobaczyć dwa autobusy Mercedes-Benz: miejski, hybrydowy Citaro G Hybrid i turystyczny Tourismo M/2. Hybryda Mercedesa pojawiała się dopiero drugiego dnia targów (na skutek problemów technicznych zestawu transportowego), ale od razu ruszyła w trasę wokół terenów targowych, co było zdecydowanie najciekawszym wydarzeniem z imprez towarzyszących targom. Zresztą frekwencja na każdym kursie pokazywała, że to był dobry pomysł. Mamy nadzieję, że w przyszłości większa liczba producentów zdecyduje się na tego typu „przejażdżki”, gdyż na pewno dodałoby to praktycznego waloru targom (zresztą tego typu krótkie testy są normą np. podczas wystawy Busworld w Kortrijk). O ostatnich miejskich sukcesach Mercedesa w Polsce, a także o próbie wprowadzenia miejskich minibusów do oferty EvoBus Polska rozmawialiśmy z Laszlo Rakaszem, dyrektorem sprzedaży autobusów miejskich Mercedes-Benz. Wywiad ten opublikujemy w InfoBusie.
Z gamy turystycznej na TRANSEXPO zadebiutował Mercedes-Benz Tourismo M/2 –dwuosiowa wersja o długości 13 metrów –która może zabrać na swój pokład nawet 57 osób, a do tego dysponuje sporą przestrzenią bagażową wynoszącą 12 m3. Ponadto w Kielcach mogliśmy zobaczyć doskonale wyposażony autobus turystyczny w Polsce –Travego w barwach Trans-Usługi Połeć, gdzie m.in. zainstalowano innowacyjny system aktywnego asystenta hamowania ABA. O szczegółach turystycznej oferty Mercedesa rozmawialiśmy z Tomaszem Talarkiem, dyrektorem marki Mercedes-Benz. Wywiad zamieścimy w najbliższym czasie w InfoBusie. I „last but not least”–„imperatora szos”, czyli piętrowy autobus turystyczny Setra S 431 DT. O doskonałych wynikach na polskim rynku oraz o pierwszym sprzedanym w Polsce egzemplarzu modelu S 411 rozmawialiśmy z Jerzym Fołdą, dyrektorem marki Setra. Oczywiście targi to nie tylko autobusy, ale przede wszystkim spotkanie ludzi tworzących autobusową branżę w Polsce. W tym roku w tym gronie zadebiutował nowy prezes EvoBus Polska –Frank Koschatzky. To prawdziwy „autobusiarz. Nowy szef EvoBus Polska urodził w 1965 r. w Sztutgarcie. Studia ukończył na Universität Stuttgart Vaihingen. Następnie pracował w Neoplanie (1985-1995);Scanii (1995-2001) i Daimler Buses, gdzie pełnił funkcję szefa sprzedaży autobusów Mercedes-Benz w regionie Frankfurt i Dortmund. Od 1 sierpnia 2010 r. objął stanowisko prezesa EvoBus Polska. Poprzedni prezes spółki –Johannes Lehmann przejął dowództwo w EvoBus Romania. Wywiad z nowym szefem marek Mercedes i Setra w Polsce opublikowaliśmy tutaj /