Autobusy na TRANSEXPO

infobus
22.09.2009 20:15
Za nami siódma edycja targów TRANSEXPO, które odbyły się w Kielcach w dniach 16-19 września. Wystawa po raz kolejny potwierdziła swoją pozycję –to największa tego typu impreza w Polsce, a także w naszej części Europy. Mimo kryzysu w tym roku na TRANSEXPO została przedstawiona ciekawa oferta, która przyciągnęła licznych zwiedzających. Oczywiście ekspozycja została lekko okrojona w porównaniu z zeszłoroczną ekspozycją i brakowało stoisk takich ważnych graczy jak MAN, Kapena czy autobusów turystycznych spod znaku Mercedes-Benz i Setra, jednak mimo wszystko tą edycję można zaliczyć do udanych. Najważniejsza dla wystawców była wysoka frekwencja gości, którzy w środę i czwartek wręcz „zakorkowali”niektóre stoiska. Na osłodę mieliśmy prawdziwie europejską premierę autobusu międzymiastowego Solaris InterUrbino, która odbyła się ze sporym rozmachem i w naprawdę w dobrym stylu. Na zakończenie warto podkreślić trud organizacyjny pracowników Targów Kielce, którzy po pożarze hali F na dwa tygodnie przed imprezą musieli ją w zasadzie zorganizować od nowa. I to w warunkach, kiedy sprowadzenie w tym roku tylu wystawców wymagało specjalnych zabiegów. Gratulujemy sprawności i cieszymy się, że mimo spowolnienia gospodarczego tradycja autobusowych wystaw w Kielcach jest kontynuowana. Jak powiedział w swoim przemówieniu Wojciech Tulibacki, wiceprezes Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej, udało nam się szczęśliwie pokonać siódmy rok, który m.in. w małżeństwie uznawany jest za najbardziej kryzysowy. Jak na razie współpraca na linii IGKM – Targi Kielce układa się dobrze i nikt nie mówi tutaj o „rozwodzie”. Szczególnie w tym roku, kiedy na konferencji poprzedzającej Targi Kielce stawiła się rekordowa liczba uczestników –ponad 270. Debatowano głównie o zmianach w przepisach dotyczących transportu publicznego. O tym wydarzeniu, a przede wszystkim o wejściu z dniem 3 grudni br. unijnego rozporządzenia 1370/2007 rozmawialiśmy z Jerzym Chudzickim, prezesem Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej. Zapis tej rozmowy zamieścimy w jednym z najbliższych wydań InfoBusa. W tym wydaniu InfoBusa przedstawimy autobusy, które zostały zaprezentowane podczas tegorocznej edycji, ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów, które miały tutaj swoją premierę, czyli:
– Autosan Eurolider A12.12C
– Autosana Sancity M12LE
– Autosan M09LE
– Solaris InterUrbino 12
– Solbus Solcity 18
– SOR CN 8,5
– SOR NB 18
– VDL Futura FLI
W pozostałych artykułach przedstawimy produkty, które zostały wyróżnione przez jury Targów Kielce (TUTAJ) oraz relację z III edycji ogólnopolskiego Konkursu Kierowców Komunikacji Miejskiej (TUTAJ). Poniżej alfabetyczny spis autobusów, które mogliśmy oglądać na targach TRANSEXPO 2009.
AMZ na Transexpo  
AMZ –producent minibusów z Kutna zaprezentował łącznie trzy minibusy: dwa na bazie VW Crafter (liczba miejsc 19 + 1), w tym jeden „wisiał”na podnośnikach firmy Stertil-Koni oraz jeden na bazie Peugeot Boxer (liczba miejsc 15 +1). O dalszych planach firmy, w tym także o realizowanej zabudowie ambulansu do poboru krwi na bazie Mercedes-Benz Tourino rozmawialiśmy z Marcinem Krysiakiem, dyrektorem handlowym AMZ Kutno. Zapis tej rozmowy zamieścimy w jednym z najbliższych wydań InfoBusa.
Automet
Automet –producent zabudów z Sanoka pokazał dwa mnibusy na bazie Mercedes-Benz Sprinter, w tym jeden o zwiększonej pojemności do 22 miejsc. O szczegółach tej oferty, a także o kolejnych sukcesach modelu Apollo rozmawialiśmy z Piotrem Leśniakiem, dyrektorem sprzedaży Automet. Zapis tej rozmowy zamieścimy w jednym z najbliższych wydań InfoBusa.
Autosan EuroliderAutosan EuroliderAutosan EuroliderAutosan Eurolider
Autosan –zaprezentował na targach TRANSEXPO 2009 trzy autobusy, w tym aż dwa premierowe: międzymiastowy Eurolider 12 i miejski Sancity 12LE. W zasadzie również trzeci z wystawionych pojazdów –Autosan M09LE był również debiutantem, gdyż w ostatnim czasie przeszedł liczne modernizacje. Warto podkreślić, że miał on też niezłe wejście na rynek –pojawił się wraz kontraktem dla MPK Kraków na dostawę 7 egzemplarzy tego typu. O dalszych, ambitnych planach Autosana rozmawialiśmy z Wiesławem Wyżyckim, prezesem Autosan SA. Zapis tej rozmowy zamieścimy w jednym z najbliższych wydań InfoBusa.
Opis nowych produktów Autosana zacznijmy od relacji z konferencji prasowej, która poprowadził Wiesław Wyżycki. Była ona poświęcona obecności firmy w segmencie autobusów miejskich. Przypomnijmy, że producent z Sanoka ma dość bogate „miejskie”doświadczenie. W latach 80-tych i 90-tych produkował 9-metrowy autobus H9-35, które doskonale znają kierowcy pasażerowie z mniejszych miejscowości. Następnie ruszyła produkcja 10-metrowego modelu A10-10M „Medium’ ze średnią podłogą. Później powstał prototyp „Stokrotki’ A844MN (12 m długości, niska podłoga, wieżowa zabudowa silnika na podwoziu MAN), która cały czas jeździ w barwach MPK Rzeszów. W tym czasie także powstał autobus „Koliber’ A0808MN (8 m długości, częściowo niska podłoga), którego wyprodukowano 4 egzemplarze. Następnie rozpoczęto prace nad zabudową pojazdów do komunikacji miejskiej na podwoziu Mercedes-Benz H7-20MB „Solina’, które znajdują się w aktualnej ofercie handlowej spółki. Jednak w 2002 r. produkcja Autosana została skupiona na autobusach międzymiastowych, co było efektem podziału produktowego w ramach Grupy Zasada / spółki Polskie Autobusy. W efekcie producent zaprzestał badań i produkcji autobusów przeznaczonych do komunikacji miejskiej na rzecz Jelcza. W 2008 r. ta sytuacja uległa jednak zmianie –w związku z doprowadzeniem do upadłości fabryki w Jelczu zadecydowano o wznowieniu wytwarzania tego typu pojazdów w Sanoku. Pierwsze autobusy miejskie, które weszły do ponowie produkcji to były pojazdy 8-metrowe A8V „Wetlina City’, zabudowane na podwoziu Mercedes-Benz oraz A0808M „Sancity’. Autobusy te po raz pierwszy zostały zaprezentowane na targach TRANSEXPO 2008 w Kielcach. Miejska wersja minibusu „Wetlina’ o długości 7,9 m bazuje również na podwoziu MB Vario O818D. Obydwie wersje posiadają bliźniaczą linię nadwozia, którego szkielet i poszycia wykonane są z tych samych materiałów odpornych na korozję. „Wetlina City’ posiada obniżoną podłogę na zwisie tylnym, a wejście do pojazdu umożliwiają dwie pary drzwi otwierane pneumatycznie ze stanowiska kierowcy. Autobus przystosowany jest do przewozu 41 pasażerów, w tym 12 – 17 na miejscach siedzących. Na obniżonej platformie w tylnej części autobusu znajdują się miejsca stojące, podjazd dla wózków otwierany mechanicznie oraz stanowisko dla wózka inwalidzkiego.
Autosan Sancity 9 Autosan Sancity 9 Autosan Sancity 9  
A0808M, który obecnie produkowany jest pod nazwa M09LE „Sancity 9′ to niskowejściowy autobus o długości 8,5 m wykonany z materiałów odpornych na korozję, który mieści 60 pasażerów, w tym 15 – 20 na miejscach siedzących. Wyposażony w układ ECAS z możliwością „przyklęku’. Drzwi pasażerskie sterowane pneumatycznie ze stanowiska kierowcy rozmieszczone są w układzie 1-2-0. Przy drugich drzwiach znajduje się ręcznie odchylana platforma wjazdowa dla wózków. Zaprezentowany w Kielcach model charakteryzował się następującymi parametrami:
Silnik – CUMMINS ISB4.5E5 185B Euro 5 lub ISB4.5EV 185B EEV.
Skrzynia biegów – Allison T280R – 6-biegowa, automatyczna
Most napędowy – jednostopniowy, przełożenie: 5,38 – produkcji DANA (w modelu A0808 był Meritor), oś przednia sztywna, produkcji LAF, centralny układ smarowania, jeden punkt smarowania i roz­dzielacz. Zmienił się także sposób zawieszenie silnika –obecnie dzięki innemu osadzeniu powinien być niższy poziom hałasu i mniejsza liczba emitowanych drgań.
Zawieszenie – pneumatyczne: oś przednia: 2 miechy pneumatycz­ne, stabilizator, 2 amortyzatory, – oś tylna: 4 miechy pneumatyczne, stabilizator, 4 amortyzatory, układ ECAS z możliwością „przyklęku’.
Ogumienie – 245/70 R 19,5.
Hamulce: Układ hamulcowy pneumatyczny, dwuobwodowy, mechanizm hamulcowy tarczowy, uktad ABS/ASR, hamulec postojowy – mecha­niczny z siłownikiem sprężynowym.
Nadwozie: szkielet spawany z prostokątnych profili za­mkniętych ze stali nierdzewnej, poszycie zewnętrz­ne z blachy nierdzewnej i tworzywowe, klejone do szkieletu, poszycie wewnętrzne: elementy z UNI-LAM, PWS, podłoga: sklejka wodoodporna pokryta wykładziną podłogową antypoślizgową.
Drzwi – układ 1-2-0, wykonane z profili alumi­niowych, sterowane pneumatycznie ze stanowiska kierowcy, otwierane do wnętrza autobusu z rewer­sem przy zamykaniu;podgrzewane skrzydło przed­nich drzwi.
Siedzenia tworzywowe z miękką wkładką firmy Ster
Wymiary – długość 8 550 mm, szerokość 2 420 mm, wyso­kość 2 630 mm – 2 830 mm, rozstaw osi 4 000 mm, zwis przedni 2 000 mm, zwis tylny 2 550 mm.
Masy – masa własna 7 350 – 7 600 kg, masa całkowita max 12 500 kg, dopuszczalna masa całkowita 12 000 kg, dopuszczalny na­cisk osi 1 – 4 300 kg, dopuszczalny nacisk osi 2 -8 200 kg.
Warto na koniec zauważyć, że M09 występuje w dwóch wersjach kompletacjach skrzynii biegów z silnikiem Cummins Euro 5. To skrzynia automatyczna Allison T280R lub skrzynia mechaniczna ZF 6S-1010BO
 Autosan Sancity 12 Autosan Sancity 12 Autosan Sancity 12
I tegoroczna premiera –pierwszy przedstawiciel miejskiej, wielkopojemnej rodziny Sancity, nad którą Autosan pracował od ponad roku. Niskowejściowy, 12-metrowy Autosan Sancity 12 (M12LE). Dzięki zastosowanej modułowej zabudowie już niedługo pojawią się jego kolejni „bracia”: niskopodłogowy autobus o długości 12 m (M12LF), niskopodłogowy przegubowy o długości 18 m (M18LF) oraz niskowejściowy o długości 10,5 m (M10,5LE). Przedstawiony w Kielcach autobus wyróżniał się nowoczesnym designem. W jego konstrukcji zastosowano wyłącznie elementy ze stali nierdzewnej, tworzyw sztucznych i aluminium. Autobus jest wyposażony w zespoły renomowanych firm: Cummins, ZF, Voith, Allison. Instalacja elektryczna oparta jest o rozwiązania szyny CAN i najnowszej generacji komputer KIBES 32 (nagrodzony podczas Targów Kielce). Wysoki komfort podróżowania zapewni pasażerom skuteczny układ klimatyzacji i ogrzewania, ergonomiczne siedzenia, rampa wjazdowa dla wózków inwalidzkich oraz przyklęk pozwalający obniżyć wejście o 80 mm. Stanowisko pracy kierowcy charakteryzuje się ergonomicznym rozmieszczeniem elementów z systemem FAP, a dobrą widoczność gwarantuje panoramiczna szyba przednia oraz duże, ogrzewane elektrycznie okno kierowcy. Poniżej szczegółowe dane pojazdu:
Miejsca pasażerskie siedzące: 29 do 41, stojące: 56 do 81, ogó­łem: max. 110.
Silnik –CUMMINS ISB6.7E5 250B Euro 5, wysokoprężny turbo­doładowany, chłodzony cieczą lub CUMMINS ISB6.7EV 250B EEV, umieszczony z tyłu autobusu, podłużnie.
Skrzynia biegów – 6-biegowa automatyczna ZF 6AP1200,
Zawieszenie –pneumatyczne, przednia oś zawieszenie niezależne.
Ogumienie –bezdętkowe R 22,5 typu miejskiego,
Hamulce –roboczy: dwuobwodowy, pneumatyczny, tarczowe z ABS/ASR / postojowy: mechaniczny z siłownikiem sprężynowym, sterowa­ny ręcznie.
Drzwi – układ 2-2-2, wykonane z profili alumi­niowych, sterowane pneumatycznie ze stanowiska kierowcy, otwierane do wnętrza autobusu z rewer­sem przy zamykaniu;podgrzewane skrzydło przed­nich drzwi.
Siedzenia tworzywowe z miękką wkładką firmy Ster.
Nadwozie –szkielet wykonany z prostokątnych profili zamkniętych ze stali nierdzewnej, ściana przednia, tylna, dach, nadkola i zderzaki z two­rzyw sztucznych, poszycie boczne z blach nierdzewnych i tworzyw klejonych do kadłuba, klapa tylna aluminiowa, malowane lakierem akrylowym, szyby wklejane do nadwozia, podłoga ze sklejki pokryta wykładziną antypoślizgową PVC, poszycie wewnętrzne: laminat.
Wymiary: długość: 12100 mm, szerokość: 2 550 mm, wysokość / z klima­tyzatorem: 3 030/3 250 mm, rozstaw osi: 6 100 mm.
Masy –dopuszczalna masa całkowita: 18 000 kg, dopuszczalny na­cisk na przednią oś: 6 500 kg, dopuszczalny nacisk na tylną oś: 11 500 kg.
 

Autosan Sancity 12

I trzeci –niezwykle waży debiutant Autosana –czyli Eurolider A12.12C, który jest odpowiedzią na spore zainteresowanie najnowszą rodziną Autosana wśród polskich klientów. Co ważne została wprowadzona tutaj nowa deska rozdzielcza (zamiast FAP dostępnego w opcji), opracowana od początku w Sanoku. I prezentuje się całkiem dobrze. Co prawa nie jest ona regulowana tak jak pulpit FAP, regulowana jest jedynie kolumna kierownicy, jednak jeżeli klient zażyczy sobie pełnej regulacji deski, może zostać zamontowany pulpit VDO-Siemens. We wnętrzu zamontowano przestronne półki bagażowe, z kilkustopniowym oświetleniem dodatkowo wyposażone w indywidualny nawiew miejsc siedzących.
Dodatkowo autobus posiada czujnik przeciwpożarowy oraz system gaszący w komorze silnika, co od pewnego czasu staje się coraz bardziej porządane przez przewoźników.
Poniżej podstawowe dane pojazdu:
Liczba miejsc siedzących/stojących (bez kierowcy) –555/20 lub 53/25. Fotele – Spójnia Sanok.
Silnik –Cummins ISB6.7E5 300 EURO 5, wysokoprężny, tur¬bodoładowany, chłodzony cieczą, 6-cylindrowy, rzędowy, pionowy, umieszczony z tyłu autobusu, podłużnie stojąco.
Skrzynia biegów –mechaniczna ZF 6S-1010BO
Zawieszenie –ZF pneumatyczne, ogumienie bezdętkowe 295/80 R 22,5. Przednia oś ZF – zawieszenie niezależne. Mechanizm kierow¬niczy ze wspomaganiem ZF. Most napędowy sztywny, jednostopniowy ZF.
Hamulce –roboczy, tarczowy z samoregulacją luzu, sterowany pneumatycznie, dwuobwodowy, z układem EBS zawierającym ABS/ ASR, postojowy: mechaniczny z siłownikiem sprężynowym, sterowany ręcznie działający na kota tylne, retarder hydrauliczny (integralny) dla skrzyni automatycznej.
Nadwozie – współpracujące z ramą (kratownicowa), szkielet z profili stalowych zamkniętych prostokątnych i kwadratowych (stal nierdzewna), ściana przednia, tylna, nadkola boczne, dach i zderzaki tworzywowe (laminaty), poszycie boczne z blachy chromoniklowej klejone do kadłuba, aluminiowe klapy bagażników (bez listwy zawiasowej), malo¬wane lakierami akrylowymi, podłoga pokryta wykładziną antypoślizgową, poszycie wewnętrzne ścian bocznych i sufitu tapicerowane tkaniną, szyby klejone do nadwozia: przednia – jednoczęściowa (panoramiczna), boczne – przesuwne, przyciemniane szkło gięte, szyba kierowcy opuszczana elektrycznie w części ogrzewana elektrycznie, szyby drzwi termoizolacyjne.
Fotel kierowcy –na zawieszeniu pneumatycznym z pasem 3-punktowym, kierownica z regulowanym położeniem i blokadą
Układ drzwi –1-1-0, przednie i środkowe –elektropneumatyczne, jednoskrzydlowe otwierane na zewnątrz
Wymiary: długość: 12 315 mm, szerokość: 2 550 mm, wysokość: 3 200mm/3 300 mm z klimatyzatorem, rozstaw osi: 6 175 mm.
Zwis przedni / tylny: 2 790 / 3 350 mm, prześwit: 315 mm, max dop. nacisk osi przedniej/tylnej: 7 000/11 500 kg, dopuszczalna masa całkowita: 18 000 kg. Pojemność bagażnika podpodłogowego ok. 5,5 m3.

Auto Cuby Auto Cuby  
Auto Cuby –firma z Wejherowa pokazała w Kielcach łącznie 6 pojazdów, w tym minibusy własnej produkcji na bazie Crafter i Sprinter oraz autobusy międzymiastowe tureckich firm BMC i Guleryuz. O dalszych planach firmy rozmawialiśmy z Jackiem Kiedrowiczem, dyrektorem M&P AUTOCUBY. Zapis tej rozmowy zamieścimy w jednym z najbliższych wydań InfoBusa.
Belgian Bus –firma zajmująca się sprzedażą autobusów używanych pokazała dwa autobusy –najstarszego na targach, przegubowego Volvo B10M (w bardzo zaawansowanym –kilkuletni turystyczny autokar Mercedes-Benz O580 Travego.
CMS Auto –firma zajmująca się produkcja minibusów, jak i oferująca autobusy marki Temsa w Polsce pokazała dwie zabudowy na bazie Mercedes-Benz Sprinter, w tym jedna w wersji VIP. Z oferty Temsy zobaczyliśmy dwa znane już nam modele: Temsa Opalin 9 i Temsa Prestij Superdelux. O dalszych planach firmy rozmawialiśmy z Andrzejem Klukowskimz działu marketingu CMS Auto. Zapis tej rozmowy zamieścimy w jednym z najbliższych wydań InfoBusa.
DAFA –firma zajmująca się sprzedażą autobusów używanych od 1994 r. wystawiła na targach TRANSEXPO 2009 w Kielcach autobus miejski MAN A21 z 2000 r., wyposażony w silnik MAN o mocy 260 KM, Euro 2. Co ciekawe autobus wyposażony jest w system schładzania przestrzeni pasażerskiej (układ zasilany elektrycznie –niezależnie od pracy silnika, podobne rozwiązanie pokazało Webasto pod nazwą Citysphere). Czy tak wyposażone autobusy są poszukiwane na polskim wtórnym rynku? Takie m.in. pytanie zadaliśmy szefowi firmy –Janowi Danishowi. Odpowiedź oraz zapis tej rozmowy zamieścimy w jednym z najbliższych wydań InfoBusa.
Citaro G w barwach MPK Kraków
EvoBus Polska –a dokładnie miejski dział Mercedes-Benz zaprezentował w Kielcach przegubowe Citaro G w barwach MPK Kraków. To podkreślenie tegorocznego sukcesu firmy i zamówienia przez Kraków kolejnej partii autobusów przegubowych Mercedes-Benz Citaro G. Tegoroczny kontrakt obejmuje 12 szt., czyli łącznie od listopada br. MPK będzie dysponować już 22 przegubowymi Mercedesami. Z tej okazji, w samo południe został odegrany Hejnał Mariacki, a dodatkowo na stoisku Mercedesa pojawił się „Smok Wawelski”. Podczas uroczystości nowy autobus został poświecony szampanem przez Juliana Pilszczka, prezesa MPK Kraków oraz Laszlo Rakasza, dyrektora sprzedaży autobusów miejskich Mercedes-Benz. Jak podkreślił w krótkiej rozmowie szef MPK –przegubowe Citara w Krakowie spisuje się dobrze i pierwszych dziesięć egzemplarzy tego typu przejechało już łącznie 430 tys. km. Tegoroczne zamówienia to potwierdzanie ich niezawodności i dobrych parametrów eksploatacyjnych. Jak na razie przewoźnik nie zajmuje stanowiska co do kosztów eksploatacyjnych. –„Faktyczne koszty eksploatacji autobusów będzie można ocenić po zakończeniu dwuletniego okresu gwarancyjnego. Wtedy MPK będzie musiało pokryć nie tylko koszty materiałów eksploatacyjnych, ale i części zamiennych. Wcześniejsze doświadczenia przedsiębiorstwa, jeśli chodzi o obsługę serwisową autobusów innych marek, nie były najlepsze i dlatego mocno liczymy, że tu Mercedes nas pozytywnie zaskoczy”–zaznacza prezes Pilszczek.
Tegoroczne autobusy Citaro G będą dostarczone w takiej samej konfiguracji jak pierwsza partia. Każdy z pojazdów może zabrać na pokład 165 osób, w tym 37 na miejscach siedzących. Mocne silniki OM 457 hLA spełniają najwyższą unijną normę Euro 5. Nowe Mercedesy będą także wyróżniać się malowaniem. Kolorystyka Mercedesów powstała w wyniku współpracy EvoBus i MPK. Z wielu propozycji wybrano projekt, który zachowuje tradycyjne barwy krakowskiego przewoźnika, a jednocześnie nadaje autobusom oryginalny wygląd. Czyli ciągle dominuje kolor biały i granatowy, jednak bez poziomych pasów. I pojawiły się zaokrąglenia…Pasażerowie wypowiadają się o nowej kolorystyce przychylnie, choć są też konserwatyści, dla których żadne odstępstwo od utartego schematu nie jest dopuszczalne. –Moim zdaniem to jedne z najładniej pomalowanych autobusów miejskich i to zarówno w Polsce, jak i w Europie –zapewnia Laszlo Rakasz, dyrektor sprzedaży autobusów EvoBus Polska. –Szczególnie malowanie bocznych ścian jeszcze dodaje krakowskim Mercedesom dodatkowej dynamiki i jednocześnie elegancji. Naprawdę świetnie pasują do tego miasta i mam nadzieję, że w przyszłości staną się jego wizytówką”–powiedział nam Laszlo Rakasz. Z dyrektorem rozmawialiśmy także o aktualnej sytuacji na polskim rynku autobusów miejski i pozycji tutaj Mercedesa. Zapis tej rozmowy zamieścimy w jednym z najbliższych wydań InfoBusa.
MAZ na TransexpoMAZ na TransexpoMAZ na TransexpoMAZ na Transexpo
MAZ –pokazał w Kielcach dwa autobusy miejskiej (MAZ 203 i 206) i jeden niskopodłogowy trolejbus (szkoda, że zaprezentowany w mało atrakcyjnym miejscu). Największa uwaga zwiedzających skupiała się jednak na standardowym modelu 203, który został wyposażony m.in. w silnik Mercedes-Benz Euro 5, nową deskę rozdzielczą z system KIBES 32 oraz układ gaszenie pożarów w komorze silnika. Mimo wakacji przedstawiciele białoruskiego producenta nie zwolnili tempa w prezentowaniu swoich produktów polskim przedsiębiorstwom komunikacji miejskiej. Na początku lipca w PKA Elbląg testowany był niskowejściowy MAZ 103, autobus najdłużej oferowany na naszym rynku przez MAZ. Zdaniem przedstawicieli MAZ AUTO POLAND –zebrał on bardzo pochlebne opinie. Był to pierwszy i jak na razie ostatni test tego modelu w naszym kraju. Przypomnijmy, że autobusu MAZ 103 w największej skali jest eksploatowany w Polsce przez KPKM Białystok (4 szt.) Następcą wersji 103 jest całkowicie niskopodłogowy MAZ 203, który przeszedł w ostatnim czasie face-lifting, a dokładniej mówiąc –wymianę deski rozdzielczej i całego przodu wewnątrz autobusu (pas podokienny). W zgodnej opinii większości użytkowników i ekspertów –dotychczasowe deska była najmniej efektownym (mówiąc dyplomatycznie) elementem w tych autobusach. Teraz kabina kierowcy prezentuje się znaczniej lepiej. Warto podkreślić, że za ten projekt odpowiedzialna była leszczyńska firma Astromal. W sierpniu br. MAZ 203 –już w nowej stylistyce –był testowany w Luboniu w firmie TRANSLUB, a we wrześniu jeździł w ROKBUS-ie w Rokietnicy. W tym rejonie największą flotę tego typu autobusów (2 szt.) ma Warbus, który obsługuje linie do Murowanej Gośliny. Natomiast w całym kraju najwięcej tego typu pojazdów eksploatuje MPK Kielce (18 szt.) W okresie wakacyjnym na polskich drogach był również aktywny najmniejszy autobus z oferty MAZ w Polsce –model 206 klasy midi. Po sprzedaży poprzedniego egzemplarza testowego do Sieradza, kolejny pojazd tego typu wjechał do naszego kraju w sierpniu br. i został przetestowany w Dębicy i Jarosławiu. Następnie trafił do Krosna. Możliwe, że w najbliższym czasie będzie dalej testowany na Podkarpaciu. Ponadto duże zainteresowanie tym autobusem wykazują przewoźnicy z Podlasia oraz Polesia. Szkoda, że do Kielc nie przyjechał najbardziej oczekiwany nowy autobus białoruskiego producenta –przegubowy, niskopodłogowy model MAZ 205, który swoją premierę będzie miał w Kortrijk. O tym autobusie, a także o innych zamianach w ofercie firmy opowiedział nam Juri Michailovski, prezes MAZ Auto Poland. Zapis tej rozmowy zamieścimy w jednym z najbliższych wydań InfoBusa.
Polster na Transexpo
Polster –obecna oferta firmy z Piły skupia się na 4 segmentach: tapicerowanie foteli autobusowych wraz kapitalnym remontem wnętrz, kompleksowa zabudowa mikrobusów, produkcja foteli do mikrobusów, produkcja pokrowców na fotele autobusowe i szycie zagłówków oraz zasłonek autobusowych. W Kielcach firma zaprezentowała dwa minibusy na bazie Mercedes-Benz Sprinter. O aktualnych realizacjach firmy –przede wszystkim w zakresie rewitalizacji używanych autobusów dla klientów z Skandynawii –rozmawialiśmy z właścicielem firmy Polster. Zapis tej rozmowy zamieścimy w jednym z najbliższych wydań InfoBusa.
Rošero Rošero
Rošero –słowacka firma nadwoziowa, która po raz pierwszy wzięła udział w kieleckich targach pokazała dwa minibusy. Pierwszy z nich to ciekawy miejski autobus z obniżoną podłogę na tylnym zwisie –First FCLLI. Natomiast drugi to turystyczna wersja First FLHI. Oba na podwoziach IVECO. Czyli po latach dominacji minibusów na bazie Sprintera i Crafter mogliśmy obejrzeć (pod nieobecność Kapeny) także wersje na podwoziach włoskiego producenta. O zainteresowaniu polskich klientów ofertą Rosero i wielkości sprzedaży firmy na czeskim i słowackim rynku rozmawialiśmy z Daliborem Draveckim z działu sprzedaży Rošero. Zapis tej rozmowy zamieścimy w jednym z najbliższych wydań InfoBusa.
Scania na TransexpoScania na Transexpo
Scania Polska –pokazała w tym roku trzy autobusy, w tym także miejski model OmniCity w wersji 12-metrowej, zasilany etanolem (z silnikiem najnowszej, III generacji). To kontynuacja akcji propagowania tego typu paliwa przez szwedzkiego producenta w naszym kraju. Efektem tych działań będzie m.in. długokresowy test tego autobus w Warszawie, który rozpocznie się niebawem –po skompletowaniu wszystkich dokumentów, w tym także uzyskania niezbędnych zezwoleń przez nową fabrykę etanolu w Goświnowicach, która będzie dostawcą paliwa. W opolskim zakładzie etanol powstawać będzie głównie z kukurydzy. Rocznie zakład z 350 tysięcy jej ton ma produkować 140 mln litrów etanolu, w tym także dla stacji paliw Orlen. Spółka Bioagra SA –właściciel fabryki –jest spółką celową powołaną przez spółkę Polskie Młyny SA, należącą do Zbigniewa Komorowskiego (BAKOMA). Udziałowcem jest szwedzka firma Sekab. Przypomnijmy, że do 2020 roku zgodnie z unijnymi wymaganiami minimalny udział biokomponentów w wyprodukowanych paliwach w Polsce ma sięgnąć 10 procent. Aby koncerny paliwowe wywiązały się z obowiązujących wymagań, będą musiały w br. dodać do paliw ponad 750 tys. ton biokomponentów.
Kolejnym ważnym elementem stoiska Scanii były oczywiście autobusy turystyczne w postaci trzyosiowego autokaru Scania-Irizar PB o długości 14-metrów oraz dwuosiowego autokaru Scania-Irizar New Century 12. Promowały one także nową usługę firmy, jaką jest wynajem autokarów. I właśnie o tym rozwiązaniu rozmawialiśmy z Andrzejem Jaworskmi, dyrektorem działu autobusów Scania Polska. Zapis tej rozmowy zamieścimy w jednym z najbliższych wydań InfoBusa.
Solaris na Transexpo
Solaris Bus &Coach –tegoroczny rok jest wyjątkowy dla rozwoju tej firmy. Z jednej strony notuje ona rekordowe wyniki w zakresie produkcji autobusów, z drugiej zas wprowadza szereg nowości i to nie tylko w zakresie autobusów. W trzynastym roku działalności Solarisa mogliśmy zobaczyć w Kielcach premierę międzymiastowego InterUrbino. Za kilka tygodni na targach Busworld przyjdzie czas na debiut Urbino 12 H z napędem hybrydowym. Trzecie ważne wydarzenie tego roku to premiera niskopodłogowego tramwaju Solaris Tramino na październikowych targach Trako w Gdańsku. Naszym zdaniem to zwrotny moment w dziejach firmy, porównywalny chyba tylko z rokiem 1999 r. i premierą Urbino 12 na poznańskich targach motoryzacyjnych.
Skupmy się jednak na pierwszej z wymienionych premier: Solaris InterUrbino, o którym pisaliśmy już w InfoBusie na stronie http://www.infobus.com.pl/text.php?id=25822. InterUrbino, jest zupełnie nową konstrukcją pojazdu, która jednocześnie łączy w sobie znane już rozwiązania z rodziny niskopodłogowców Urbino. Wciąż najbardziej rozpoznawalnym znakiem uśmiechniętego frontu autobusu, pozostaje charakterystycznie opadająca linia przedniej szyby. Jest to nie tylko element nowoczesnego designu. Poprawiona jest w ten sposób widoczność z miejsca kierowcy, szczególnie kiedy autobus podjeżdża na przystanek. To nie jedyne rozwiązanie opracowane z myślą o najwyższym komforcie pracy kierowców autobusów InterUrbino. Estetyczne materiały wykończeniowe kokpitu oraz konsoli środkowej tworzą przyjazne otoczenie, które sprawia że prowadzenie InterUrbino to czysta przyjemność. Tym większa, że komora silnika skrywa jednostkę napędową Cummins ISBe5 o mocy aż 300 KM i maksymalnym momencie obrotowym 1100Nm, która zapewnia dynamiczną jazdę przy niewielkim zużyciu paliwa. Silnik międzymiastowego Solarisa jest wyposażony w system OBD2 i spełnia restrykcyjne normy emisji spalin Euro5. Ze względu na przeznaczenie pojazdu, została w nim zamontowana manualna, sześciobiegowa skrzynia firmy ZF 6S 1010BO. Dobrze dobrane przełożenia gwarantują płynną jazdę zarówno po płaskim, jak i górzystym terenie. Oprócz podstawowego układu hamulcowego z systemem EBS2, autobus może być dodatkowo wyposażony w retarder lub hamulec górski w zależności od wymagań klientów. Z kabiny kierowcy szerokim przejściem pomiędzy rzędami siedzeń przenosimy się do przestrzeni pasażerskiej. Podróżni InterUrbino, mają do dyspozycji 53 wygodne fotele z regulowanym oparciem. Wszystkie miejsca siedzące wyposażone są w pasy bezpieczeństwa. Zainstalowane pod sufitem po obu stronach pojazdu estetyczne półki udostępniają niespotykaną dotąd powierzchnię pozwalającą na przechowanie na nich znacznie więcej niż tylko bagażu podręcznego. Dodatkowo zintegrowano je z poręczami zapewniając połączenie użyteczności i funkcji dekoracyjnej. Zastosowane materiały i kolorystyka podsufitowych półek sprawiają, że wpisują się one harmonijnie w przestronne wnętrze. Oprócz innowacyjnego rozwiązania jakim są niezwykle pojemne półki nad głowami pasażerów, do ich dyspozycji oddano również tradycyjne bagażniki umieszczone pod podłogą autobusu. Ich pojemność to ponad pięć metrów sześciennych. Dodatkowo w autobusie istnieje możliwości zamontowania ski boxu.
Solaris na TransexpoSolaris na Transexpo
Klienci będą mogli zamawiać InterUrbino zarówno z pojedynczymi jak i podwójnymi drzwiami w środkowej części pojazdu. Opcją jest także możliwość zainstalowania specjalnej windy, która uczyni pojazd w pełni dostępnym dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. W tym celu w środkowej części pojazdu zamiast czterech foteli istnieje opcja utworzenia miejsce dla wózka inwalidzkiego lub wózka dziecięcego. Skoro już mowa o dzieciach, designerzy InterUrbino pomyśleli także o najmłodszych pasażerach. Jeden z rzędów foteli to dziecięca klasa VIP ze specjalnymi fotelikami i zabawkami, które umilają podróż najbardziej wybrednym uczestnikom komunikacji autobusowej. Prezentowany na jesiennych targach premierowy InterUrbino, to testowa wersja autobusu. – Teraz czeka nas seria ciężkich testów. To konieczne, aby myśleć o uruchomieniu produkcji na poziomie zbliżonym do miejskiej rodziny Urbino – wyjaśnia Krzysztof Olszewski, przewodniczący Rady Nadzorczej Solarisa. – Planujemy, że nastąpi to w połowie przyszłego roku.
Dane techniczne Solaris InterUrbino 12:
Długość
11995 mm
Szerokość
2550 mm
Wysokość (łącznie z klimatyzacją)
3300 mm
Wysokość wewnątrz w przejściu środkowym
2135 mm
Osie
2
Rozstaw osi
5900 mm
Zwis z przodu
2700 mm
Zwis z tyłu
3395 mm
Kąt natarcia
7,7 o
Kąt zejścia
7,3 o
Ogumienie
295/80/R22,5
Wysokość podłogi: miejsce kierowcy (nad jezdnią)
860 mm
Wysokość podłogi: środkowe przejście (nad jezdnią)
860 mm
Wysokość podestu (nad podłogą)
170 mm
Wysokość wejścia (nad jezdnią)
ok. 350mm
Wejście drzwi 1
2 x 177, 146
Wejście drzwi 2
2 x 177, 146
Szerokość przejścia w świetle drzwi 1
785 mm
Szerokość przejścia w świetle drzwi 2
675 mm
Bagażnik, drzwi 2 (1 skrzydło)
5,1 m3
Technicznie dopuszczalna masa całkowita
18 000kg 
Oś przednia
 7 100 kg
Oś napędowa
12 000 kg
Miejsca siedzące
53
Odległość między oparciami siedzeń
680 mm
Olej napędowy
250 l / opcja 340l
Dodatek AdBlue
40 l
Silnik (Euro 5 OBDII)
Cummins ISB6,7e5 300
Moc
221kW (300 KM)
Pojemność skokowa
6700 cm3
Liczba cylindrów
6
Maks. moment obrotowy przy 1200-1800/min
1100 Nm
 
Skrzynia biegów
ZF 6S1010BO
mechaniczna, 6 – stopniowa
Oś przednia
ZF RL 75E – niezależna
Oś napędowa
ZF A 132
 Solaris na TransexpoSolaris na Transexpo
Oprócz premierowego InterUrbino został także pokazany „lokalny”Solaris Urbino 12 w barwach ZTM Kielce. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy firma Solaris dwukrotnie zdobywała zamówienie na autobusy dla Kielc. Najpierw, pod koniec ubiegłego roku, Solaris dostarczył do MPK Kielce jedenaście, niskopodłogowych autobusów długości 12 metrów.  Z kolei w połowie tego roku Solaris Bus &Coach S.A. podpisał z Zarządem Transportu Miejskiego w Kielcach, umowę na dostawę czterdziestu autobusów. Kontrakt dotyczył dostawy 35 Solarisów Urbino 12 i 5 Solarisów Urbino 10. Obecny na stoisku Solaris Urbino 12 to właśnie jeden z najnowszych autobusów w kieleckim taborze. Była to spora niespodzianka dla wszystkich miłośników komunikacji miejskiej w Kielcach, który jako jeden z dwudziestu już za kilka tygodni wyjedzie na ulice miasta. Informujemy za Kieleckim Portalem Komunikacyjnym (http://www.komunikacja-kielce.pl/), że autobus ma lekko zmodyfikowane malowanie, tj. dodany cienki czerwony pasek na górnej powierzchni bocznej pojazdu.
Trzecim prezentowanym na stoisku Solarisa pojazdem był Urbino 10 dla miejscowości Rhomberg w Austrii. Pojazd posiada niezwykle ciekawe wyposażenie odbiegające znacznie od znanego standardu. Między innymi podłoga w całym autobusie wyłożona jest wykładziną, a wewnętrzne oświetlenie jest koloru zielonego. Ponadto, co rzadko spotykane, autobus długości 10 metrów wyposażony jest w 3 pary drzwi odskokowo-przesuwnych. O dalszych, rozwojowych planach firmy, w tym także o napędzie elektrycznym, rozmawialiśmy podczas targów z Krzysztofem Olszewskim. Zapis tej rozmowy zamieścimy w jednym z najbliższych wydań InfoBusa.