Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Autobusy na targach SilesiaKOMUNIKACJA 2010

infobus
26.05.2010 15:11
Druga edycja targów transportu publicznego SilesiaKOMUNIKACJA za nami! Wystawa odbyła się w Sosnowcu w dniach 20-21 maja br. Jest to druga, po kieleckich targach TRANSEXPO, impreza tego typu w Polsce, która w tym roku przyciągnęła ok. 1500 zwiedzających. Na targach nie był obecny m.in. lider rynku –Solaris Bus &Coach oraz tacy gracze na polskim rynku jak: Volvo, Solbus, MAZ, VDL, Isuzu, CMS Auto, Automet czy Setra. Podczas tegorocznej edycji targów swoją premierę miały autobusy: Autosan M12LF oraz SOR CN10,5. Poza debiutującymi modelami na targach można było spotkać również Irisbusa Crossway LE z PKS-u Gliwice, także gliwickiego MAN-a Lion’s City czy przegubowego Mercedes-Benz Citaro G z MPK Częstochowa. Z ciekawostek przede wszystkim warto odnotować przyjacielskie odwiedziny włoskiego producenta BredaMenarniBus S.p.A. Poniżej prezentujemy krótką charakteryzację autobusów wystawionych w tym roku w Sosnowcu:
Autosan na targach SilesiaKomunikacjaAutosan na targach SilesiaKomunikacjaAutosan na targach SilesiaKomunikacjaAutosan na targach SilesiaKomunikacja
Autosan: Zaprezentował na targach SilesiaKOMUNIKACJA 2010 dwa miejskie autobusy: M09LE (o którym pisaliśmy już tutaj) oraz premierowy model M12LF(o którym pisaliśmy też tutaj). Autosan M12LF Sancity – jest drugim –po wersji Low Entry –przedstawicielem miejskiej, wielkopojemnej rodziny Sancity, która zadebiutowała w 2009 roku. Konstrukcja autobusu jest oparta głównie na nadwoziu ze stali nierdzewnej, aluminium oraz tworzyw sztucznych. Co ważne –obie ściany: przednia i tylna zostały pozbawione szkieletu i wykonane są tylko z laminatów. To m.in. pozwoliło znacznie obniżyć wagę pojazdu, które masa własna wynosi poniżej 11 ton. Instalacja elektryczna bazuje na szynie CAN i najnowszej elektronice KIBES 32 –czyli podobnie jak w modelach M09LE i M12LE. Wysoki komfort podróżowania zapewni pasażerom skuteczny układ klimatyzacji i ogrzewania, ergonomiczne siedzenia, rampa wjazdowa dla wózków inwalidzkich oraz przyklęk pozwalający obniżyć wejście o 80 mm. Stanowisko pracy kierowcy charakteryzuje się ergonomicznym rozmieszczeniem elementów z deską rozdzielczą FAP (identycznie jak w modelu M12LE). Prezentowany na SilesiaExpo egzemplarz został wyposażony w silnik zabudowany wieżowo, firmy IVECO Cursor 78 EEV o mocy 213kW (290KM), współpracujący z automatyczną skrzynią biegów VOITH DIWA 5 z retarderem. Jak zapowiedział Adam Choroszy, główny konstruktor w Autosanie –docelowo ten model będzie oferowany także silnikiem drugiego producenta (podobno nie jest to jeszcze przesądzone, że będzie to amerykański Cummins) oraz skrzyniami ZF-a. Na razie nie jest przewidziana przekładnia Allisona. W układzie napędowym zastosowano także przednią oś ZF RL 75EC oraz tylny portalowy most ZF AV132/80. Drzwi wejściowe (2-2-2) sterowane są elektropneumatycznie ze stanowiska kierowcy, które otwierają się do wewnątrz autobusu. Pojazd może pomieścić na swoim pokładzie aż 110 osób, z czego 27 na miejscach siedzących. Dodajmy tutaj, że dzięki ograniczeniu powierzchni niskiej podłogi w środkowej części pojazdu i zabudowaniu w podeście przed II drzwiami zbiorników z paliwem, w SM12LF można było zamontować dodatkowe miejsca na przednich nadkolach.
I najważniejsza informacja –cena autobusu pokazanego w Sosnowcu oscyluje wokół poziomu 695 tys. zł netto, co oznacza poważną konkurencję dla Solarisa. Na zakończenie opisu stoiska Autosana –ciekawa wiadomość dla miłośników komunikacji. Prezes sanockiego producenta czyni poważne starania, aby firma zakupiła i odremontowała Sana H100. Pojazd ma pełnić rolę „jeżdżącego muzeum”i być wykorzystywany m.in. do obsługi linii turystycznej po Sanoku. Warto zauważyć, że jest to kolejny (po symbolu bociana) powrót Autosana do korzeni.
BredaMenarniBusBredaMenarniBusZeus na SilesiaKomunikacja 2010Zeus na SilesiaKomunikacja 2010SilesiaKomunikacja 2010
BredaMenarniBus: właśnie targi w Sosnowcu po raz pierwszy przyciągnęły tego włoskiego producenta autobusów do naszego kraju. Można odnieść wrażenie, ze był to raczej rekonesans niż ważny krok w polityce tej firmy. Włosi zaprezentowali dwa autobusy: Vivacity C+CNG klasy midi oraz Zeus M200E klas mini. Zacznijmy tym razem od większego modelu Vivacity C+CNG, który to jest 8-metrowym autobusem wyposażonym w 7-litrowy silnik Mercedesa M906LAG o mocy 170kW (231KM), spełniający normę czystości spalin EEV. Skrzynia biegów to 4-biegowy ECOMAT firmy ZF (model 5HP-504). Pojazd może pomieścić od 35 do 49, w tym od 11 do 14 na miejscach siedzących.
Kolejnym pojazdem jest model Zeus M200E, wyposażony w elektryczny silnik o mocy 60kW. Ten zaledwie 6-metrowy autobus może pomieścić na swoim pokładzie od 27 do 34 pasażerów, w tym 7 na miejscach siedzących. Głównym przeznaczeniem pojazdu jest obsługa linii przebiegających przez wąskie, kręte uliczki w ścisłym centrum, po których Zeus może swobodnie się poruszać. Niedawno dwa takie pojazdy do obsługi linii w centrum miasta zakupił DPH Praha. Więcej o włoskiej firmie piszemy w osobnym artykule.

MAN na SilesiaKomunikacja 2010MAN na SilesiaKomunikacja 2010Mercedes Benz Citaro G

EvoBus Polska –firma pokazała w Sosnowcu przegubowego Mercedesa Citaro G w barwach MPK Częstochowa. Prezentacja ta była nawiązaniem do tegorocznego zwycięstwa spółki w przetargu na 10 autobusów miejskich dla Częstochowy, w tym 5 właśnie przegubowych. Tym samym częstochowskie przedsiębiorstwo będzie dysponowało już flotą 53 Mercedesów, z czego 45 szt. w wersji niskopodłogowej.
Ważnym wydarzeniem dla EvoBusa było przyznanie wystawionemu pojazdowi głównej nagrody w konkursie „Produkt w komunikacji miejskiej przyjazny osobom z niepełnosprawnością”, zorganizowanym przez Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego w Katowicach, we współpracy z Expo Silesia. Jury konkursu wystąpiło w składzie: Adam Blot, KZK GOP –przewodniczący Jury;Beata Czop, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;Michał Dębiec, Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego;Łukasz Strączek, Centrum Integracja;
Piotr Czarnota, Centrum Integracja;Dorota Chmiel, Polski Związek Niewidomych;Antoni Ludwig, Polski Związek Niewidomych. To na pewno cenne trofeum, które firm będzie promowała w swoim portfolio.

ScaniaScania IrizarScania na SilesiaKomunikacja 2010Scania na SilesiaKomunikacja 2010Scania na SilesiaKomunikacja 2010
Scania Polska –przedstawiciel szwedzkiego producenta w tym roku zaprezentował trzy autobusy, w tym jeden miejski – 12-metrowy model Omnicity. Ważnym elementem stoiska Scanii były oczywiście autobusy turystyczne w postaci trzyosiowego autokaru Scania-Irizar PB o długości 14-metrów (podstawiony przez słowackiego producenta multimediów –firmę Molpir) oraz dwuosiowego autokaru Scania-Irizar New Century 12.
Podczas targów rozmawialiśmy z Maciejem Sylwanowiczem, kierownikiem sprzedaży autobusów miejskich w Scania Polska m.in. o nowym miejskim modelu w ofercie firmy. Chodzi o najkrótszą wersję OmniCity CNUB o długości 10,9 m, która wystartowała w przetargu MZK Starogard Gdański na 11 pojazdów, w tym 5 szt. o długości 10-11 m. Przypomnijmy, że to zamówienie wygrał EvoBus (z autobusami Conecto LF i Citaro K), natomiast oferta Scanii okazała się dużo droższa niż konkurencji. –„Model OmniCity CNUB 10,9 jest produktem niszowym i stąd jego niebyt korzystna relacja cenowa w porównaniu z pojazdami standardowymi, 12-metrowymi. Mimo to nadal będziemy oferować ten autobus w Polsce, aby przyzwyczaić przewoźników do pełnej i szerokiej oferty Scanii. Ważnym tutaj argumentem jest fakt, ze wszystkie autobusy z rodziny Omni są produkowane w Polsce, w fabryce w Słupsku –podkreśla Maciej Sylwanowicz.
SOR na SilesiaKomunikacja 2010SOR na SilesiaKomunikacja 2010SOR na SilesiaKomunikacja 2010
SOR Libchavy –coraz popularniejsza w Polsce czeska firma pokazała w Sosnowcu aż trzy autobusy, z czego jednego debiutanta. To podmiejski, niskowejściowy model CN10,5, który przyjechał na targi w najnowszej stylistyce nadwozia. To ostateczny nowy design pojazdów SOR. Oprócz tego modelu, SOR pokazał miejski, niskowejściowy model BN12 oraz wersję międzymiastową C12.
Jak powiedział nam Jan Cerny, szef SOR Poland –ten rok będzie wyjątkowo dobry dla czeskiej firmy w Polsce. W jego ocenia SOR powinien dostarczyć w tym roku od 40 do 50 nowych autobusów na polski rynek. Po sukcesach w województwach dolnośląskim oraz opolskim firma teraz mocno działa na Podkarpaciu i tam szuka nowych klientów. Aktualnie producent mocno stawia na napędy alternatywne i już w przyszłym tygodniu będziemy na targach w Brnie świadkami premiery zarówno autobusu hybrydowego z systemem Allisona (NBH 18 dla DPH Praha), jak i elektrycznego pojazdu EBN 10,5. Dodatkowo producent z Libchavy pokaże: niskopodłogowy trolejbus TNB 12;niskowejściowy- podmiejski model CN 13,5 oraz najkrótszy autobus SOR-a spod znaku LE –CN 8,5. Będzie to największa ekspozycja na tegorocznych targach AUTOTEC.
IrisbusIrisbus
Autobusowe konkursy
Podczas pierwszego dnia targów w Sosnowcu rozstrzygnięto konkurs na produkt w komunikacji miejskiej przyjazny osobom z niepełnosprawnością. Komisja złożona z przedstawicieli PFRON, Centrum Integracja i Polskiego Związku Niewidomych przyznała dwie nagrody: dla przegubowego Mercedesa Citaro O530 G prezentowanego przez EvoBus Polska oraz dla dynamicznego systemu informacji przystankowej zgłoszonego przez GMV Innovating Solutions.
Na targach nie zabrakło również dobrej zabawy połączonej z rywalizacją –najlepsi kierowcy z Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej mieli okazję zmierzyć na najnowocześniejszym, jedynym w Polsce symulatorze jazdy, prezentowanym na targach przez firmę CEZ CARGO. Nagrodę w rywalizacji zdobył kierowca z PKM Sosnowiec. O tym konkursie napiszemy w najbliższym wydaniu InfoBusa. Organizatorzy targów postanowili także przyznać Medale Expo Silesia:
– za niepowtarzalny charakter prezentacji potencjału włoskiego sektora komunikacji miejskiej dla firmy ATV Azienda Trasporti Verona
– za najlepszą aranżację stoiska podczas targów SilesiaKOMUNIKACJA dla spółki akcyjnej AUTOSAN.
Nagroda dla przegubowego Mercedesa Citaro O530. Dyplom i pamiątkową statuetkę odbiera Laszlo Rakasz, dyrektor sprzedaży autobusów miejskich EvoBus Polska.Przedstawicie nagrodzonych firm podczas targów SilesiaKOMUNIKACJA.Najlepsi kierowcy w konkursie firmy CEZ CARGO. Z lewej trener firmy CEZ CARGOII targi SilesiaKOMUNIKACJA w SosnowcuII targi SilesiaKOMUNIKACJA w SosnowcuII targi SilesiaKOMUNIKACJA w SosnowcuII targi SilesiaKOMUNIKACJA w SosnowcuII targi SilesiaKOMUNIKACJA w SosnowcuII targi SilesiaKOMUNIKACJA w SosnowcuKomisja złożona z przedstawiciel stowarzyszeń osób niepełnosprawnych podczas obrad.