Autobusy na Silesia Komunikacja 2009
Pod koniec czerwca br. w Sosnowcu zorganizowano pierwsze Targi Transportu Miejskiego „Silesia Komunikacja 2009”. Podczas wystawy swoje prelekcje mieli zarówno przedstawiciele przewoźników miejskich, jak i producentów autobusów sprzedawanych na naszym rynku. Cała konferencja została podzielona na bloki tematyczne obejmujące transport: autobusowy, tramwajowy i trolejbusowy, o czym pisaliśmy już na łamach TransInfo.
Przy okazji targów w Expo Silesia, odbył się konkurs na produkt przyjazny osobom z niepełnosprawnością. Do prac w komisji konkursowej zostali zaproszeni przedstawiciele: Caritas Archidiecezji Katowickiej, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Fundacji Instytut Rozwoju Regionalnego, Centrum Integracja, Polskiego Związku Głuchych oraz Polskiego Związku Niewidomych. W kategorii – pojazdy: nagrodę otrzymał: Solaris Bus&Coach. W kategorii –informacja, infrastruktura przystankowa, nagrodę przyznano za system łączności dla osób niepełnosprawnych firmie Novatel. Ponadto ważnym wydarzeniem drugiego dnia targów było podpisanie umowy o wzajemnej promocji i współpracy pomiędzy Expo Silesia a Górnośląskim Związkiem Metropolitalnym. Podpisy złożyli Piotr Uszok, prezydent Katowic i Kazimierz Górski prezydent Sosnowca, reprezentujący zarząd GZM oraz Tomasz Raczyński, prezes Kolporter Expo.
Firma Autosan S.A. zaprezentowała dwa miejskie autobusy będące w ofercie od pewnego czasu. Autosan A8V Wetlina City to następca popularnego modelu H7-20MB Solina. Minibus został zabudowany na tym samym podwoziu co model Solina tj. 818D. Może on pomieścić około 40 osób i jest przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. Dotychczas sprzedano dwa egzemplarze modelu Wetlina. Kolejny prezentowany autobus to A0808MN Sancity. Ten niskowejściowy autobus jest przystosowany do przewozu około 60 osób, w tym 16 na miejscach siedzących. Jednostką napędową Sancity jest silnik CUMMINS o mocy 136 KM. Do wyboru są dwa typy skrzyń biegów: automatyczna Allison oraz mechaniczna ZF. Dotychczas oba modele nie spotkały się z większym zainteresowaniem w aglomeracji śląskiej, zapewne dlatego, że w przetargach na obsługi linii preferowane są albo nieco większe autobusy albo niskopojemne minibusy o pojemności około 20 osób. Z całą pewnością obecna sytuacja ulegnie zmianie gdy Autosan w końcu zaprezentuje swój 12-metrowy model niskowejściowego autobusu miejskiego Sancity. Jego premiera planowana jest na tegorocznych targach TRANSEXPO 2009 a rozpoczęcie seryjnej produkcji ma się rozpocząć w IV kwartale br.
Wejherowska firma Auto Cuby specjalizująca się w zabudowach minibusów od pewnego czasu jest również dealerem dwóch marek autobusów produkowanych w Turcji: BMC oraz Cobra. Na targach w Sosnowcu Auto Cuby zdecydowało się przedstawić 5 pojazdów: trzy autobusy produkowane przez BMC (modele: Levend XL, Midilux City, Probus 850 TBX), jeden autobus serii Cobra model GL9L oraz jeden Sprinter Cuby produkcji własnej. Na śląskich ulicach można spotkać kilka sztuk miejskich autobusików BMC Levend XL oraz minibusy własnej produkcji na podwoziach Mercedes-Benz oraz Volkswagen.
Kolejny z polskich producentów minibusów, firma CMS zdecydowała się przywieźć dwa mikrobusy (jeden na podwoziu Mercedes a drugi na podwoziu Volkswagen) oraz jeden autobus Temsa Opalin. Jest on napędzany silnikiem MAN spełniającym normę czystości spalin EURO 4. Może służyć do przewozu grup zorganizowanych do 35 osób. Model Opalin to jeden z lepiej sprzedających się produktów firmy Temsa w naszym kraju.
Evobus Polska przedstawił dwa modele autobusów w wersji miejskiej i międzymiastowej. Miejski O530 Citaro należał do MPK Częstochowa i jest w eksploatacji od prawie roku. Posiada silnik spełniający normę czystości spalin EURO 4. Dotychczas firmie EVOBUS udało się dostarczyć prawie 60 sztuk fabrycznie nowych Mercedesów klientom z województwa Śląskiego, w tym 20 sztuk do MZK Bielsko-Biała, 29 sztuk do MPK Częstochowa, 5 sztuk do PKM Katowice oraz 5 do TRANSGÓR Rybnik. Międzymiastowy model Intouro to autobus dla przewoźników specjalizujących się w przewozach na dłuższych dystansach. Wysoka podłoga we wnętrzu umożliwia wygospodarowanie dodatkowego miejsca na bagaże, dzięki czemu Intouro może być wykorzystywany do obsługi niedalekich wycieczek.
Firma MAN zaprezentowała trzy modele swoich autobusów. Dwa miejskie Lion’s City prezentowane były w dwóch wariantach 12-to i 18-to metrowych. Oba modele są doskonale znane ze śląskich ulic. Błękitny Lion’s w wersji 3-trzwiowej pochodził z drugiej ręki i dotychczas był eksploatowany na ulicach Bydgoszczy. Żółty, przegubowy Lion’s został wypożyczony z PKM Gliwice. Trzeci prezentowany Lion’s Regio podobnie jak Mercedes Intouro jest przeznaczony do obsługi przewozów międzymiastowych. Podobnie jak konkurent z EVOBUS-a dotychczas nie spotkał się on z zainteresowaniem klientów z południa.
Polski przedstawiciel firmy MAZ zaprezentował dwa egzemplarze 12-metrowych autobusów. Modele 103 i 203 o których mowa są przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Pierwszy niskowejściowy, napędzany jest silnikiem Mercedes-Benz a jego nadwozie bazuje na doskonale znanym Neoplanie N4016. Drugi w pełni niskopodłogowy napędzany jest silnikiem Deuth spełniającym normę czystości spalin EURO 4. W ostatnim czasie był on testowany m.in. w PKM Świerklaniec, PKM Gliwice i PKM Katowice. Pierwotnie model 203 miał zastąpić w ofercie model 103 jednak ze względu na różnice w cenach obu modeli, są one oferowane równolegle. Oba typy autobusów znalazły już swoich nabywców w aglomeracji śląskiej. W chwili obecnej autobusy firmy MAZ są eksploatowane na Górnym Śląsku przez czterech prywatnych przewoźników. Niewykluczone, że w tym roku dołączą do nich kolejne pojazdy, jednak wszystko zależeć będzie od wyników przetargów na obsługi linii. Ogromną ciekawostką było sprowadzenie na drugi dzień targów prototypowego trolejbusu zabudowanego na modelu MAZ 203. Co ciekawe trolejbus był przeznaczony dla klienta ze Słowacji.
Scania zdecydowała się zaprezentować swój flagowy model autobusu miejskiego CN 270UB. Autobus posiada silnik dieslowski o mocy 199 kW spełniający normę EURO 4. Chociaż autobus posiada malowanie komunikacji miejskie w Warszawie, należy do przedstawicielstwa Scania Polska mieszczącego się w Nadarzynie i obecnie służy za pojazd testowy lub zastępczy. Podobna Scania została w bieżącym roku zakupiona przez PKM Tychy. Jak dotychczas jest to jedyny fabrycznie nowy egzemplarz zakupiony od wielu lat na Śląsku.
Na stoisku firmy Solaris Bus&Coach S.A. można było zobaczyć dwa z sześciu zamówionych przez PKM Sosnowiec w tym roku Solarisów Urbino 15. W stosunku do 30 sztuk autobusów marki Solaris zakupionych przez PKM w latach 2006-2007 nowe egzemplarze posiadają silniki DAF spełniające normę czystości spalin EURO 4, automatyczne skrzynie biegów VOITH typ D864.5, monitoring przestrzeni pasażerskiej wraz z kamerą cofania oraz klimatyzację stanowiska pracy kierowcy firmy Sutrack. Warto dodać, że w chwili obecnej PKM Sosnowiec posiada najwięcej autobusów marki Solaris (łącznie 53 sztuki), spośród wszystkich przewoźników świadczących usługi komunikacji miejskiej na terenie aglomeracji śląskiej. Niewiele mniej, bo 43 sztuki Solarisów eksploatuje PKM Gliwice, które końcem 2008 roku wprowadziło 16 sztuk autobusów Urbino 12 z silnikami spełniającymi normę czystości spalin EEV.
Solbus wystawił 12-metrowy niskopodłogowy model SM12 Solcity. Autobus należy do firmy WARBUS Warszawa i został zakupiony wraz z ośmioma pozostałymi egzemplarzami do obsługi linii w Trójmieście. Prezentowany model posiada silnik diesla firmy CUMMINS typ ISBe 250 EURO 4. Zważywszy na fakt, że przewoźnicy ze Śląska od dłuższego czasu stawiają na coraz bardziej proekologiczne rozwiązania, producent z Solca mógł zaprezentować egzemplarz z silnikiem sprężony gaz płynny LNG, który może być doskonałą alternatywą dla oleju napędowego. Warto dodać, że miejski Solbus przyjechał na targi prosto z PKM Gliwice gdzie odbywał krótkie, kilkudniowe jazdy testowe. Jak na razie Solbusowi nie udało się zbudować silnej pozycji wśród przewoźników ze Śląska. Obecnie po liniach miejskich jeździ zaledwie 12 egzemplarzy autobusów tej marki, po 6 sztuk modelu B9,5 oraz SN11M.
Dużą ciekawostką wśród zwiedzających przede wszystkim ze względu na ilość drzwi pasażerskich był niskopodłogowy SOR NB12 City. Po zdobyciu dużego kontraktu na 620 autobusów dla przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej w Pradze, czeski producent coraz baczniej zaczyna przyglądać się polskiemu rynkowi. Niestety jak na razie SOR małymi krokami wchodzi jedynie w segment przewozów międzymiastowych zdobywając kolejne zamówienia od polskich oddziałów Spółki Veolia Transport. Prezentowany model NB12 City w bieżącym roku był już testowany przez Veolia Transport Pomorze, a w połowie lipca trafi na dwa tygodnie do MZA Warszawa.
Firma Vigra Kraków która jest polskim dealerem ukraińskiego producenta autobusów Bohdan zaprezentowała dwa autobusy. Co prawda, o ile zwiedzający targi licznie powtarzali, że na stoisku zamiast na autobusy przyjemniej było popatrzeć na piękne hostessy to trzeba przyznać, że miejski model A601.10 (którego 2 sztuki od niedawna eksploatuje firma ELBUD Jaworzno) jest ciekawą propozycją dla mniej zamożnych przewoźników. Niestety, drugi z prezentowanych podmiejskich modeli A092.02 jak wielu przyznawało chyba pomylił targi. Warto dodać, że ta sama firma jeszcze niedawno reprezentowała innego ukraińskiego producenta autobusów marki LAZ, na zakup których w 2007 r. zdecydowało się KASP Kielce posiadające 4 sztuki 12-metrowego modelu A183 City.
Nie małą niespodzianką dla zwiedzających był wystawiony przez PKM Sosnowiec historyczny model autobusu Jelcz 043 który w 2007 roku został własnoręcznie odrestaurowany przez przewoźnika. Trzeba przyznać, że dopiero po zestawieniu starego Jelcza z nowoczesnymi autobusami prezentowanymi w ten samej hali, można było zobaczyć, jak ogromny skok technologiczny miał miejsce w zakresie budowy autobusów miejskich na przełomie ostatniego ćwierćwiecza.
Oprócz producentów i dealerów autobusów na targach Expo Silesia można było zobaczyć kilku producentów i dostawców podzespołów i komponentów do autobusów. Swe stoiska w Sosnowcu ulokowali również dostawcy części i materiałów eksploatacyjnych do autobusów.
Niestety, na targach zabrakło takich firm jak KAPENA S.A. oraz Volvo Polska. Łącznie na dwudniowych targach w Sosnowcu swoje stoiska zdecydowało się wystawić 40 wystawców. Może i nie jest to imponująca ilość, jednak jak na pierwszą edycję targówi ogólną recesję to i tak nie źle. Liczba zwiedzających targi również nie była imponująca, a to już znacznie gorsza sprawa. Z pewnością tego typu targi dla przewoźników z południa kraju mają rację bytu, jednak nie częściej jak co kilka lat, gdyż już teraz wystawcy uczestniczący w tego typu imprezach bez ogródek wypowiadają się, że nie są w stanie ponosić tak dużych kosztów. I trudno nie przyznać im racji.