Autobusy na H2POLAND 2023: Powstanie ARP Pilea H2, a Poznań chce 90 wodorowców
W dniach 16-17 maja w Poznaniu odbywa się II Środkowoeuropejskie Forum Technologii Wodorowych H2POLAND, w którym swoją obecność mocno zaakcentowały firmy autobusowe.
Podczas wydarzenia mogliśmy zobaczyć pojazdy takich marek, jak: ARP E-Vehicles, Arthur Bus i NesoBus. Do tego ARP zapowiedziało premierę autobusu wodorowego, która odbędzie się w październiku – zapewne podczas targów Busworld 2023 w Brukseli. Do tego prezydent Poznania poinformował, że po stolicy Wielkopolski ma docelowo jeździć 90 autobusów wodorowych.
premiera Pilea H2
W programie wydarzenia znalazło się kilkadziesiąt debat i prelekcji z udziałem największych międzynarodowych autorytetów w dziedzinie odnawialnych źródeł energii. Nas najbardziej interesowały wystawione autobusy, które pokazały takie firmy jak:
- ARP E-Vehicles z modelem Pilea 10E;
- Arthur Bus z modelem Arthur Bus H2 Zero 12;
- PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy z NesoBus.
Natomiast to ARP E-Vehicles zdominowało medialnie poznański kongres ogłaszając, że firma w październiku (czyli najprawdopodobniej na Busworld 2023 w Brukseli) zaprezentuje premierowy autobus wodorowy Pilea 12 H2.
-„Rozwój technologii wodorowych sprawia, że zapotrzebowanie na autobusy wodorowe jest co raz większe, spadają ceny komponentów do produkcji takich autobusów, a także po osiągnięciu efektu skali, zacznie spadać cena samego wodoru więc trzeba spodziewać się, że tendencja zakupowa autobusów napędzanych wodorem będzie wzrostowa. Wychodząc naprzeciw europejskim regulacjom, światowym tendencjom oraz oczekiwaniom polskich samorządów, zaplanowaliśmy premierę wodorowej PILEI na październik 2023 roku” - powiedział Piotr Śladowski, członek Zarządu ARP E-Vehicles podczas panelu dyskusyjnego „Wodorowy model transportu w Polsce i Europie”.
Do tego firma podpisała list intencyjny z firmą Drabpol Sp. J. w zakresie współpracy nad wodorową Pileą.
fot. MTP
117 autobusów H2 w Polsce
Poznańskie Forum otworzył Ireneusz Zyska, sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. odnawialnych źródeł energii w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, który podkreślił, że Orlen i koniński ZE PAK już budują pierwsze stacje ładowania wodorem do ładowania autobusów w Polsce.
Orlen we wrześniu uruchomi stację dla MPK Poznań i wówczas wyjadą na ulice miasta pierwsze autobusy wodorowe. Z kolei w Warszawie Grupa Polsat Plus już zamyka budowę stacji wodorowej w Warszawie, na ulicy Tango, która aktualnie przechodzi odbiory końcowe. Za chwilę będzie to pierwsza ogólnodostępna stacja tankownia wodorem w Polsce. Równolegle Grupa rozpoczęła pracę nad postawieniem stacji wodorowej w Rybniku i jest szansa, że również ta inwestycja wyprzedzi stację Orlenu w Poznaniu.
-"Mamy ogromny potencjał, jeżeli chodzi o produkcję i wykorzystanie wodoru w gospodarce. Eksperci z Komisji Europejskiej oceniają, że jest to co najmniej trzecia pozycja w ramach potencjału gospodarczego w UE. Uruchomiliśmy szereg programów wsparcia, między innymi zielony transport publiczny. W całej Polsce wiele miast zakontraktowało autobusy z napędem wodorowym. Z moich ostatnich informacji wynika, że jest to 117 autobusów. Ich będzie przybywać, dlatego, że w tej chwili uruchomimy kolejną edycję tego programu – powiedział Ireneusz Zyska.
90 wodorowców dla Poznania
W Forum wziął udział także Jacek Jaśkowiak prezydent Poznania, który podkreślił, że Wielkopolska chce być jednym z liderów zielonej transformacji energetycznej w Polsce. Plan zakłada, że po poznańskich ulicach jeździć ma łącznie 90 wodorowych autobusów. Prezydent przyznał, że zakup elektrycznych, a później wodorowych autobusów był oczywistym wyborem.
-„Kiedy zapytano mnie, czy zaryzykujemy zakup autobusów elektrycznych, nie miałem wątpliwości. To jest odpowiedzialność miasta, by wchodzić w nowe obszary, by ryzykować. Dziś musimy iść dalej i rozwijać te nowe możliwości. Kiedy zapytano mnie, czy bylibyśmy gotowi kupić autobusy z napędem wodorowym, powiedziałem, że tak, że jesteśmy w stanie kupić 90 takich autobusów. Na razie udało nam się kupić ich 25. – powiedział Jacek Jaśkowiak.
3 Seas Hydrogen Council
Jednym z najważniejszych efektów H2POLAND 2023 jest nowa inicjatywa wodorowa państw Europy Środkowo-Wschodniej i krajów bałtyckich pod nazwą 3Seas Hydrogen Council. Głównym zadaniem rady będzie m.in. wspólne reprezentowanie branży wobec KE i Parlamentu Europejskiego.
Jak podkreślał obecny przy utworzeniu rady wiceminister klimatu, pełnomocnik rządu ds. OZE Ireneusz Zyska, "to historyczna chwila, która pomoże zbudować międzynarodowe partnerstwa". "Inicjatywa jest doskonałym startem, by budować partnerstwa biznesowe. (...) Nasze kraje mają wielki potencjał" - mówił na Forum H2Poland w Poznaniu Zyska.
3S Hydrogen Council utworzyły organizacje branży wodorowej z Polski, krajów bałtyckich, Czech, Słowacji, Węgier, Słowenii i Ukrainy. Nasz kraj w tej inicjatywie reprezentuje Hydrogen Poland - organizacja zrzeszającą przedsiębiorców z obszaru gospodarki wodorowej. Jak ocenił wiceprezes Hydrogen Poland Tomoho Umeda, to stworzenie historycznej platformy, która będzie miała swój głos w UE. "3 Seas Hydrogen Council będzie platformą wymiany doświadczeń i wspólnych działań wspierających nasze kraje i samorządy na drodze zielonej transformacji. Chcemy razem poszukiwać synergii i możliwości współpracy na rzecz rozwoju gospodarki zeroemisyjnej, w której wodór będzie odgrywał istotną rolę. Dostrzegamy pilną konieczność rozpoczęcia efektywnego dialogu i wypracowania wspólnego stanowiska naszych krajów wobec Komisji, Rady i Parlamentu Europejskiego a także wobec innych organizacji i ośrodków decyzyjnych na poziomie regionalnym, europejskim i światowym" wyjaśnił. "Z otwartymi ramionami witamy Ukrainę przystępujące do naszej inicjatywy i czekamy na jak najszybsze przystąpienie tego kraju do wspólnoty europejskiej" - dodał Umeda.
Członek zarządu czeskiej wodorowej platformy technologicznej HYTEP Vaclav Bystriansky ocenił, że międzynarodowa współpraca jest niezbędna nie tylko do osiągnięcia europejskich celów klimatycznych, ale także do osiągnięcia zrównoważonej przyszłości dla całej planety. HYTEP w pełni popiera misję 3S Hydrogen Council, czyli promowanie produkcji i transportu wodoru, jak również jego wykorzystania w celu zmniejszenia zależności od paliw kopalnych i walki ze zmianami klimatycznymi - dodał Bystriansky.
Oleksandr Riepkin z Ukrainian Hydrogen Council ocenił z kolei, że nowe realia geopolityczne i rynku energii wymagają "drastycznego przyspieszenia transformacji w kierunku czystej energii i zwiększenia niezależności energetycznej Europy od niepewnych dostawców i niestabilnych paliw kopalnych". Jego zdaniem Ukraina może odegrać znaczącą rolę w tej inicjatywie, a strategiczne partnerstwo z UE w dziedzinie gazów odnawialnych stanowi dla Ukrainy okazję do wykorzystania swoich mocnych stron i zbudowania zrównoważonego i innowacyjnego systemu energetycznego.
plany Orlenu
Podczas poznańskiego spotkania PKN Orlen podtrzymał swoje elektromobilne plany, czyli budowę 13 stacji ładowania dostawczych aut elektrycznych i pięć stacji wodorowych. Finansowanie tych inwestycji zapewni Bank Gospodarstwa Krajowego, który już wziął udział w projekcie budowy pierwszych w Polsce stacji tankowania dla aut wodorowych w Poznaniu i Katowicach oraz mobilnej stacji we Włocławku (projekt Clean Cities – Hydrogen Mobility in Poland, faza I ).
Teraz BGK dofinansuje dwa kolejne projekty PKN Orlen, które przeszły pozytywną ocenę Komisji Europejskiej i będą wspierane z funduszy unijnych CEF 2 AFIF - podaje "Puls Biznesu".
Druga faza Clean Cities przewiduje budowę pięciu ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru: w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Pile i Warszawie. Inwestycja obejmie także niezbędną infrastrukturę, w tym stacjonarne magazyny wodoru. Stacje będą zlokalizowane na sieci drogowej lub w węzłach miejskich TEN-T. Infrastruktura będzie przeznaczona dla samochodów osobowych, małych i dużych samochodów ciężarowych oraz transportu publicznego. Wszystkie stacje będą wyposażone w dystrybutory o ciśnieniu 350 i 700 bar. BGK udzieli na ten projekt wsparcia w wysokości 2,6 mln euro - donosi dziennik.
Wskazuje, że drugi projekt zakłada budowę 13 ogólnodostępnych stacji ładowania lekkich dostawczych pojazdów elektrycznych. Każda ze stacji ma mieć po osiem punktów ładowania, a każdy z punktów moc co najmniej 150 kW. Huby z ładowarkami staną przy głównych szlakach komunikacyjnych, wzdłuż sieci drogowej TEN-T. Finansowanie BGK wyniesie około 1 mln euro. Zgodnie z założeniami, stacje w Bielsko-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Warszawie i Pile zostaną oddane do użytku do połowy 2025 r., w drugiej połowie 2023 r. otwarte zostaną zaś stacje tankowania wodoru w Poznaniu i Katowicach - czytamy w "Pulsie Biznesu".