Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Autobusy na AUTOTEC 2008 (1)

infobus
24.06.2008 19:19
Podczas targów pojazdów użytkowych Autotec 2008 w Brnie (04-08.06) swoje oferty zaprezentowały wszystkie firmy działające na czeskim rynku, w tym również polski producent –Solaris Bus &Coach.
Autobusowa hala na AUTOTEC 2008Beulas Glory na podwoziu Scania K420Irisbus Citelis CNGIrisbus Crossway LE
Marbus B3 090TLLMarbus ViveoMercedes-Benz CitaroMercedes-Benz Intouro
Odbywające się co dwa lata targi AUTOTEC przyciągają wszystkich producentów dla których region Europy Środkowej jest istotnym elementem rynkowej strategii. To jedyna taka impreza dedykowana branży pojazdów użytkowych organizowana w naszym regionie. Warto podkreślić, że w targi w Brnie w tym roku obchodzą 80-lecie istnienia. Historię wystawiennictwa w Brnie datuje się od wystawy kultury współczesnej, która miała miejsce w 1928 roku. Od tego wydarzenia rozpoczął się proces budowania marki Veletrhy Brno. Od ostatniej edycji AUTOTEC obowiązuje nowy podział tematyczny wystawy. Wszyscy producenci autobusów wystawiają się obecnie w jednej hali. Wyjątkiem są tutaj globalni gracze tacy, jak Iveco, MAN, Volvo, Daimler i Scania, którzy oferują wszystkie swoje wyroby w ramach szerszych prezentacji obejmujących również pojazdy ciężarowe. Łącznie w tegorocznej edycji wzięło udział 601 wystawców z 26 krajów, w tym po raz pierwszy z Bułgarii, Finlandii, Chorwacji, Węgier, Litwy, Serbii, Szwecji i Tajlandii. Ich ekspozycje zwiedziło 65 000 gości.
Irisbus Crossway lineIrisbus DominoIrisbus Evadys HIrisbus Magelys
Mercedes-Benz Tourismo LNeoplan Citylier Coferta KH MotorsOtokar Navigo
Jeżeli chodzi o branże autobusową to w tym roku nie było takich istotnych wydarzeń, jak dwa lata temu, kiedy wszyscy producenci przygotowali się do wejścia normy Euro 4 i zmieniali pod tym kątem swoją ofertę. Tegoroczni główni bohaterowie to premierowy Irisbus Crossway LE city, odświeżone niskopodłogowe autobusy Tedom C12 i jego podmiejska wersja L12 oraz już przygotowane do seryjnej produkcji modele SOR-a z rodziny NB. Warto odnotować również premierę pierwszego trolejbusu SOR –TN 12 z silnikiem SKD Trade Praga i dwubiegową skrzynią również czeskiej firmy Praga. W kolejnych artykułach przyjrzymy się firmom, które miały swoje stoiska na AUTOTEC 2008. Zaczynamy od polskiego producenta Solarisa i najważniejszego producenta autobusach w Czechach –Iveco Czech Republic.  Za tydzień kolejni producenci: SOR i Tedom, a także opis oferty zagranicznych importerów: Beulas, Isuzu, MAN, Marbus, Mercedes-Benz, Otokar, Scania, VDL i Volvo.
Irisbus ProwayIrisbus ProxyIsusu TurqoiseMAN Lion`s Coach L
Otokar Vectio 240SScania Irizar i4Setra S411Solaris Urbino 18
Praga zamawia 620 autobusów
Jednak zdecydowanym tematem numer 1 wszystkich rozmów podczas AUTOTEC 2008 był ogłoszony przetarg przez Dopravni Podnik Praga na dostawę aż 620 nowych autobusów miejskich, co oznacza wymianę prawie 80 procent wszystkich pojazdów eksploatowanych obecnie przez stołecznego operatora. Praga chce kupić niskopodłogowe pojazdy zasilanych zarówno silnikami Diesla z normą Euro 5, jak i CNG. Dodatkowo firma chce zakupić 10 autobusów hybrydowych. Wielkość przetargu zaważy na obrazie czeskiego rynku autobusowego na najbliższych dobrych kilka lat. To również jedno z największych tego typu zamówień w całej Europie. Dlatego do przetargu zgłosiło się pięciu producentów: SOR, Iveco, Evobus, MAN i Solaris. Co ciekawe w kuluarach brneńskich targów największe szanse na zwycięstwo dawano …SOR-owi. Jest to o tyle intrygujące, że zaproponowane modele z rodziny NB w zasadzie nie trafiły jeszcze do produkcji seryjnej, a o wersji hybrydowej czeski producent wypowiada się na razie czysto teoretycznie. Cóż, gdyby jednak faktycznie SOR okazał się zwycięzcą praskiego kontraktu oznaczałoby to rewolucję i spore zmiany –przede wszystkim dla Iveco. Spójrzmy, jak obecnie wygląda układ sił na autobusowym rynku naszych południowych sąsiadów.
SOR BNG 12SOR NB 12SOR TN 12Tedom C12D
 
Czeski rynek w I kwartale 2008 r.
Po trzech miesiącach 2008 r. czescy przewoźnicy zakupili łącznie 196 autobusów o masie powyżej 3,5 t, co w porównaniu analogicznym okresem 2007 r. oznacza wzrost sprzedaży o 33 szt. (+ 20,24%). Przypomnijmy, że w całym 2007 r. Czesi zakupili łącznie 949 autobusów, co oznaczało w porównaniu do 2006 r. wzrost sprzedaży o 31 szt. (+ 3,37%). Czyli dodatni trend z zeszłego roku jest kontynuowany. Co ciekawe –liderem po I kwartale czeskiego rynku nie jest już tradycyjnie Irisbus / Karosa. Dzięki ogromnemu kontraktowi –jednemu z największych w tej części Europy –z czeską firma ICOM Transport na dostawę aż 600 międzymiastowych autobusów pierwsze miejsce zajął Mercedes-Benz. W ramach umowy koncern dostarczył już 80 autobusów Mercedes-Benz Intouro, z czego 62 szt. w I kwartale br. Łącznie niemiecka marka sprzedała w I kwartale br. w Czechach 87 autobusów i zajmuje mocne pierwsze miejsce na rynku naszych południowych sąsiadów. W dalszej kolejności jest SOR z wynikiem 36 szt. (co również jest niespodzianką, ale to się już zdarzało historii czeskiego rynku), a tuż za nim Irisbus / Karosa z wynikiem 33 szt. To oznacza, że po raz pierwszy w historii Irisbus może nie utrzymać tutaj pozycji lidera na koniec roku.  
 
Motorem czeskiego rynku jest cały czas segment autobusów międzymiastowych –czyli odwrotnie niż w Polsce. Po I kwartale 2008 r. odnotowano tutaj sprzedaż na poziomie 109 szt., co oznacza wzrost o 31 szt. (+ 39,74%) w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Jak już wspomnieliśmy liderem nie jest tutaj Irisbus / Karosa. Dzięki kontraktowi z ICOM Transport pierwsze miejsce zajmuje tutaj Mercedes-Benz Intouro z wynikiem 62 szt. Drugi jest SOR, a trzeci Irisbus. Najlepiej sprzedający się autobus międzymiastowy to oczywiście Mercedes-Benz Intouro. Jako ciekawostkę można podać, że coraz lepiej w Czechach sprzedają się autobusy międzymiastowe o obniżonej podłodze i coraz częściej możemy spotkać na drogach takie modele jak Irisbus Crossway LE line czy SOR CN 10,5 / CN 12.
Po I kwartale br. czeski segment autobusów miejskich przeżywa kryzys. Sprzedano tutaj zaledwie 12 autobusów –o 44 mniej niż przed rokiem (- 78,57%). Wszystkie jednak miały niski przebieg podłogi. Najwięcej miejskich pojazdów sprzedał Irisbus –6 szt. Drugi jest SOR, a trzecie miejsce zajmuje tutaj polski producent Solaris Bus &Coach z jednym egzemplarzem Urbino 15. Warto podkreślić, że w Czechach doskonale zaczyna się sprzedawać model Irisbus Crossway LE city, którego pierwsze egzemplarze w Polsce zakupiła firma JLA Jarocin. Podobnie jak w Polsce nie odnotowano zakupu pojazdów zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG).
Volvo 9700VDL Kusters Picadie PLD 86-280 na podwoziu MB O818
Podobnie jak w segmencie autobusów międzymiastowych, dobra sytuacja panuje w kategorii pojazdów turystycznych. W I kwartale br. sprzedano w Czechach 42 autokary –czyli o 16 więcej niż rok temu (+ 61,53%). Najwięcej dostarczył ich Mercedes-Benz –18 szt., co zapewniło mu zdecydowane zwycięstwo w tym segmencie i utrzymanie dobrej passy z zeszłego roku. Podstawą sprzedaży jest oczywiście Tourismo, które czescy przewoźnicy zakupili w liczbie 17 szt. To najchętniej kupowany autokar na rynku czeskim. Dla porównania –w Polsce w tym samym czasie dostarczono 7 szt. tego modelu, a cały nasz turystyczny rynek wchłonął zaledwie 22 autokary. Warto jednak tutaj dodać, że Czesi jako autobusy turystyczne zaliczają takie modele jak MAN Lion`s Regio czy SOR LC 9,5. U nas występują one jako autobusy międzymiastowe. Tak czy inaczej czeski rynek autobusów turystycznych jest zdecydowanie bogatszy i bardziej chłonny na droższe autokary niż nasz. Ponadto w I kwartale w Czechach sprzedano 33 minibusy (najwięcej Mercedes-Benz Sprinter i Renault Master) oraz 3 trolejbusy. Dla porównania w I kwartale 2007 r. dostarczono ich 15 szt., a w całym 2007 r. –54 szt. Takiej liczby w perspektywie roku, a nawet kilku lat, polski rynek trolejbusowy nie jest w stanie wygenerować.
Tedom C12GTedom L12GVDL Berkhof Axial ASD 129-410VDL Bova Magiq MHD 139-460
Produkcja w Czechach w 2007 roku
W zeszłym roku produkcja autobusów (o masie powyżej 3,5 tony DMC) wyniosła 3182, co oznacza wzrost 7,94% w porównaniu do roku 2006. Cały czas zdecydowanym liderem czeskiej produkcji jest Iveco Czech (ex Karosa), która sukcesywnie zwiększa eksport swoich pojazdów. Zresztą fabryka z Wysokiego Myta zajmuje pierwsze miejsce w całym koncernie Irisbus, gdzie specjalizuje się w produkcji autobusów międzymiastowych: Recreo, Crossway, Crossway LE i Arway. Aby sprostać coraz większym zamówieniom Iveco Czech zainwestowało w owe logistyczne centrum, które oficjalnie rozpocznie działalność w czerwcu 2008 r. równolegle jest realizowana budowa drugiej lakierni, która ma rozpocząć działalność w sierpniu br..
 
Producent
Lata
 
2003
2004
2005
2006
2007
1 521
1 690
1 897
2 477
2 698
KH motor CENTRUM
35
47
49
45
49
SOR Libchavy
229
235
247
411
418
TEDOM
5
15
17
Razem
1 785
1 972
2 198
2 948
3 182