Autobusy i trolejbusy w budżecie Lublina na rok 2022
Znamy projekt budżetu Miasta Lublin na 2022 rok. W grupie wydatków inwestycyjnych znalazły się m.in. zakupy nowych autobusów elektrycznych i trolejbusów.
Plus oczywiście kontynuacja budowy autobusowego Dworca Metropolitalnego.
Pięć plus pięć
W zakresie przyszłorocznych, transportowych inwestycji Lublin będzie m.in.:
- kontynuował budowę Dworca Metropolitalnego wraz z przyległym układem komunikacyjnym,
- kończył budowę zespołów przystankowych i węzłów przesiadkowych,
- kupował 5 nowych trolejbusów i 5 autobusów elektrycznych.
Dodajmy, że dochody budżetu Miasta Lublin w 2022 rok wyniosą 2,5 mld zł, natomiast planowane wydatki sięgną poziomu 2,7 mld zł. Z tej kwoty wydatki bieżące, przeznaczone między innymi na oświatę, komunikację, utrzymanie dróg, oczyszczanie miasta, zieleń, pomoc społeczną czy sport i kulturę stanowią kwotę 2,2 mld zł, a wydatki majątkowe 464,7 mln zł (17,42% wydatków ogółem). Zadania inwestycyjne realizowane z udziałem środków europejskich to ponad 252 mln zł.
-„Przyszłoroczny budżet Lublina jest jednym z najtrudniejszych w historii samorządu, w którym do niekorzystnych konsekwencji finansowych miasta wynikających ze zmian wprowadzonych przez rząd w systemie podatkowym w 2019 r. dołączyły ustawowe zmiany wprowadzone w tzw. Polskim Ładzie. Dodatkowo sytuację pogarsza galopująca inflacja – wzrost cen towarów i usług oraz trwająca pandemia Covid-19. Tylko z tytułu wpływów z udziałów w PIT ubytek dochodów miasta wyniesie według szacunków Ministerstwa Finansów ok. 147 mln zł (przy planowanej przez Ministerstwo Finansów tylko częściowej rekompensacie w wysokości 82 mln zł dodatkowej subwencji). Dlatego część inwestycji i projektów będziemy musieli odłożyć w czasie. Mimo tej bardzo trudnej sytuacji, robimy wszystko, aby ograniczone dochody nie wpływały w sposób znaczący na obniżenie jakości usług świadczonych dla mieszkańców, a spowolnienie dynamiki inwestycji było jak najmniejsze – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Elektryczny Lublin
Za początki elektromobilności w Lublinie należy uznać datę 21 lipca 1953 r. Wówczas na ulice miasta wyjechał pierwszy trolejbus, a trakcja liczyła 7 km. Obecnie Lublin posiada 138 trolejbusów, a całkowita długość eksploatowanej sieci trakcyjnej w Lublinie wynosi ponad 76 km. Trakcja trolejbusowa zasilana jest z 14 stacji prostownikowych.
W 2015 r. Lublin dołączył do grona polskich miast, w których eksploatowane są autobusy elektryczne. Od czerwca 2015 r. pasażerowie komunikacji miejskiej korzystają z linii obsługiwanych elektrycznym autobusem Ekovolt. Pojazd to efekt współpracy spółki Ursus z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym Sp. z o.o. – Lublin oraz Politechniką Lubelską w ramach Konsorcjum – Autobus Elektryczny. Zasilanie elektrycznego silnika zapewniają litowo-żelazowo-fosforowe baterie. Ursus Elektrowolt, stał się bazą do badań przygotowawczych dla systemu autobusu elektrycznego.
W najbliższym czasie takich pojazdów w Lublinie będzie więcej. Aktualnie zamknięto odbiory techniczne 20 „elektryków” marki Solaris, a łącznie do Lublina trafi łącznie 39 autobusów elektrycznych, w tym 7 przegubowych. Wszystkie z fabryki w Bolechowie. Plus 10 egzemplarzy zapisanych w przyszłorocznym budżecie. Razem daje to sumę 49 elektrobusów.
Na potrzeby nowych pojazdów instalowana jest także infrastruktura służąca do uzupełnienia energii. Na zajezdni przy ul. Grygowej są ładowarki stacjonarne – każda umożliwiająca jednoczesne ładowanie dwóch autobusów z mocą 40 kW oraz dodatkowo ładowarki mobilne o mocy 40 kW. Z kolei szybkie ładowarki do autobusów zainstalowane są na pętlach autobusowych: Choiny, Żeglarska, Zbożowa, Franczaka „Lalka".
Kolejne powstaną na budowanych węzłach przesiadkowych przy al. Kraśnickiej i Granitowej, jak również w rejonie powstającego Dworca Metropolitalnego. Kolejnym krokiem w rozwoju lubelskiej komunikacji miejskiej jest ogłoszenie przetargu na dostawę autobusu wodorowego. List intencyjny w sprawie zapewnienia ciągłości dostaw wodoru został podpisany w czerwcu 2021 r. przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie oraz Zespół Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin S.A. Pojazd wyjedzie na ulice Lublina prawdopodobnie w 2023 roku, a szacowana wartość jego zakupu to około 3,5 mln zł netto.