Autobusy gazowe w odwrocie. IGKM apeluje o specjalną taryfę dla 20 przewoźników
Coraz więcej przedsiębiorstw komunikacji miejskiej albo wycofuje się z zakupu nowych autobusów zasilanych CNG, albo ogranicza ich eksploatację. To efekt podwyżki o 200-400% cen gazu.
Dlatego Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej zwróciła się do ministerstwa klimatu z wnioskiem o włączenie miejskich operatorów publicznego transportu zbiorowego eksploatujących autobusy zasilane gazem ziemnym do grupy podmiotów upoważnionych do ochrony taryfowej w ramach planowanej ustawy o maksymalnych cenach gazu.
20 operatorów
Jak podkreśla Izba w liście do resortu klimatu, podwyżka cen gazu odbiła się na efektywności ekonomicznej eksploatacji autobusów gazowych prowadzonej w Polsce przez około 20 operatorów.
-„Ponad 200-procentowy wzrost ceny paliwa gazowego w istotny sposób wpływa na rentowność przedsiębiorstw komunikacji miejskiej, dodatkowo branża zmaga się z presją płacową ze strony osób kierujących pojazdami, wzrostem cen części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych” – czytamy w piśmie.
W związku z tym IGKM liczy na rządowe wsparcie finansowe dla operatorów transportu zbiorowego, poprzez włączenie przedsiębiorstw komunikacji miejskiej do grupy podmiotów upoważnionych do ochrony taryfowej w opracowywanym obecnie przez ministerstwo klimatu projekcie ustawy dotyczącej rynku gazu w 2023 r., mającej na celu ograniczenie podwyżek cen tego surowca dla gospodarstw domowych i innych podmiotów. Zdaniem IGKM rozwiązanie takie pozwoli przedsiębiorstwo komunikacyjnym utrzymać płynność finansową i rentowność działalności.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
szczególna ochrona
Projekt ustawy o szczególnej ochronie odbiorców paliw gazowych w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku gazu został opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Jak zaznaczono w jego uzasadnieniu, projektowane rozwiązania zakładają zagwarantowanie maksymalnej ceny paliw gazowych dla gospodarstw domowych, wspólnot mieszkaniowych, szpitali, organizacji pozarządowych itd.
Poza tym ustawa ma określić sposób kalkulacji rekompensat i zaliczek na ich poczet, przysługujących przedsiębiorstwom energetycznym zajmującym się obrotem paliwami gazowymi z odbiorcami objętymi maksymalnymi cenami gazu.
-„Mechanizm rekompensat ukształtowany jest jako jeden z elementów ochrony podmiotów szczególnie wrażliwych na zmiany cen paliw gazowych oraz odbiorców realizujących kluczowe zadania z zakresu użyteczności publicznej. W związku z powyższym projektowana regulacja służy zabezpieczeniu odbiorców gazu ziemnego w Polsce przed ewentualnymi skutkami kryzysu gazowego, którego rozmiary oraz ramy czasowe przybierają na sile, a ich oddziaływanie w sposób istotny ma wpływ na funkcjonowanie gospodarki krajowej” – napisano w wykazie prac legislacyjnych rządu.